|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

Yes, we can't

במציאות שבה בני אדם בועטים זה בזה בכל יום, כדורגל ישראלי נראה פתאום כמו חזון אחרית הימים, כאשר, לפחות במשך 90 דקות, אנשים שבדרך כלל בועטים אחד בשני, פתאום בועטים רק בכדור. אז במקום סיסמאות בחירות עטופות בצלופן מרשרש, מוטב לנו לקנות את הסחורה המקורית, ולא דרך סוחר רהיטים שרלטן שמוכר לנו את "הכל כלול" כמו טורקיה של ארדואן עם מרמרות עטופות ב"רחת-לוקום"
23/04/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
נאום נתניהו בגני התערוכה
ברק אובמה, בנימין נתניהו. מפריחי סיסמאות חלולות [צילום: AP]

סיסמאות חלולות

סיסמאות בחירות הן עטיפה ענקית ומנצנצת, כזו שניתן לדמיין בפרסומת כאשר הוא קונה לה בית ומביא אותה עם עיניים מכוסות לחצר הקדמית, מסיר את כיסוי העיניים והיא רואה בית עטוף בצלופן וקשור בסרט, כמו אריזת מתנה. סיסמאות הבחירות הן העטיפה המנצנצת הזו, והם מסמלות יותר מכל את התקווה, החלומות, השאיפות, ההבטחות, האופטימיות. והן מכילות גם את כל האמת, את המשכנתא, את המטבח הצר מלהכיל, את המרפסת ששוקעת כי הקבלן חסך בחומר, ואת הקשיים, את המציאות של היום שאחרי.

ברק אובמה: yes, we can

כשברק אובמה רץ לנשיאות כנשיא "שחור" ראשון, הוא הפיח בהמונים תקוות גדולות, כמו כל קודמיו וכמו כל מתחריו. הבחירה של מנהלי הקמפיין בסיסמא yes, we can תואמת את המודל הפרסומי-שיווקי שעובד על אמריקנים, הכל מתוק, וורוד, נעים וחייכני, אופטימי להחריד, מסטיק, פלסטיק, אמריקן סלפסטיק. ואז באה המציאות של היום שאחרי. אין דבר טיפשי יותר מאשר לומר "כן, אנחנו יכולים" על עיוור.

כך פשוט, לא משנה מה - אנחנו יכולים. זו רברבנות ריקנית בבחינת "אל יתהולל חוגר כמפתח", ואילו היה מגיע איש מכירות ואומר לי שהמוצר שלו עושה הכל, לא הייתי קונה ממנו. אבל אמריקנים אוהבים את הקיטש הזה של מסטיק, פלסטיק, אמריקן סלפסטיק, וקנו!

נתניהו 1996: פרס יחלק את ירושלים

בבחירות של 1996, נתניהו ניצח את שמעון פרס עם הסלוגן מבית היוצר של הפינקלשטיינים. ארזו את נתניהו באריזה מנצנצת, קשרו בסרט והגישו לנו את השקר הגדול מכולם: "פרס יחלק את ירושלים". הרבה תשדירי בחירות עם זכוכיות מתנפצות בקול רעש מחריש אוזניים, תמונות של פרס מחבק את ערפאת, הרבה דם מתיז, פיגועים, חגיגה לאומנית בגרסה טלוויזיונית של מרפסת הערפדים האגדית - "כיכר ציון".

האמריקנים קונים "תקווה", והקמפיינים שלהם בנויים ממסטיק, פלסטיק וסלפסטיק. לעומתם, הישראלים אוהבים את מה שמדבר אליהם עמוק יותר: "פחד". הקמפיינים שלנו בנויים על פחד, דם, טרור, אלימות, איומים, הצלחות צבאיות.

נתניהו בחירות 2009: חזק בביטחון, חזק בכלכלה

בבחירות 2009 ארזו את ביבי בצלופן כהה ואטום תחת הסיסמא "חזק בביטחון, חזק בכלכלה". ביטחון כמובן, הרי כבר אמרנו שלעומת האמריקנים הקונים "תקווה" בבחירות, ישראלים מעדיפים לקנות "פחד". אל הביטחון הוסיפו הקמפיינרים את התוספת השניה שישראלים אוהבים: "הכל כלול", כמו בטורקיה. גם ביטחון וגם כלכלה, מי יכול לסרב לעסקה כזו. סוחר רהיטים, או לא, נתניהו יודע למכור. אבל, כמו אובמה, הבעיות מתחילות כשצריך לספק את הסחורה. הסלון החדש עומד מיותם כי האורחים מחו"ל לא אוהבים את ליברמן כמארחת.

במטבח החדש נוצר עומס כי השותפים לתהליך השלום כבר הבינו שמגישים להם תפריט שאריות ומנות מורעלות. בשירותים יש סתימה כי לציבור נמאס שמחרבנים עליו עם מעשיות תקציביות בעוד שמקורבי הממשלה בשטחים בונים וסוללים באין מפריע. חזק בביטחון עם חיזוק הקולוניאליזם, חזק בכלכלה עם חיזוק הקפיטליזם. במקום התקווה האמריקנית, מוכרים כאן פחד, ופחד מקבע קולוניאליזם ומממן קפיטליזם.

סיסמת המציאות: yes, we can't

במקום סיסמאות שעוטפות מציאות בצלופנים נוצצים וסרטי מתנה צבעוניים, נלך לרגע היישר אל הרגע שאחרי. למה לעבור דרך הרכישה הנוצצת והאשליה, אם אפשר ללכת הישר אל האמת ולגלות שלא ממש מתאים לנו להחזיק את הממיר "בחינם" אם אנחנו אמורים לשלם כל חודש איזה 300 שקלים עבור ערוצים שאנחנו בחיים לא נצפה בהם?

כן, אנחנו לא יכולים לחיות בשלום

אנחנו מתקשים מאוד לחיות בשלום, ואנחנו סובלים מתסמונת חריפה של מאותגרי שלום. אנחנו זה אני, ואתה ואת, וכולנו, כולל העניים והעשירים, החולים והבריאים, המורים והתלמידים, ההורים והילדים, השמאלנים והימניים, המוסלמים והיהודים, הנוצרים והדרוזים, הגברים והנשים, הטובים והרעים, הבנקאים והלווים, הצמחוניים והטורפים. אנחנו מממשים בכל רגע מציאות שבה אנו טורפים אחד את השני, כאילו כדי לחיות, כאילו אין מספיק בשביל כולם. כשמנכ"ל לוקח הביתה מחברה שמוכרת קוטג', חצי מיליון שקלים לחודש, זה לא משום שהוא רעב כמו עיר שלמה, אלא משום שהוא יכול לקחת סכום כזה בלי שום נקיפות מצפון. yes, we can משמעו אני יכול משמע אני לוקח, אוכל, שותה, בולע את ההוא שלא יכול.

במציאות שבה בני אדם בועטים זה בזה בכל יום, בכל רגע, כדורגל ישראלי נראה פתאום כמו חזון אחרית הימים, כאשר, לפחות במשך 90 דקות, הרבה אנשים שבדרך כלל בועטים אחד בשני, פתאום בועטים רק בכדור.

במציאות שבה בני אדם בועטים זה בזה בכל יום, מי שיכול לוקח ומי שלא יכול נשאר רעב, הולך לבנק ולווה כדי לשרוד, ואז ממשכן את המשך חייו כדי לשלם עבור מה שמאפשר לו לחיות. בוודאי שבמציאות כזו אין תקווה לשלום. במציאות כזו המודל המוכר הוא כמובן מודל הפחד הישראלי, ולא מודל התקווה האמריקני.

במציאות שבה בני אדם בועטים זה בזה בכל יום, מי שאין לו קורת גג לראשו, ומי שאין לו השכלה, רפואה, פרנסה, יכולת להתקיים בכבוד מעמל כפיו, יכולת לצרוך "מותרות" בסיסיות כמו תרבות, שעות פנאי, אמנות, מי שחי תחת איום קיומי תמידי ומתמיד, ומי שצורך את תרבות ההפחדה הממלכתית - לעולם לא יוכל למצוא בליבו מקום להכיל את צרכי האדם האחר. האדם האחר תמיד יראה בעיניו כאויב, הקם עליו להשמידו בנפש או לקחת ממנו את כבשת הרש שלו.

במציאות שבה מעגל השוטים הזה נמשך, אדם לאדם אינו אדם, האדמה עליה "חיים" מי שאינם בני אדם הופכת להיות גן עדן לטורפים, מבוך של גטאות לנטרפים, וסטיבן שפילברג לא צריך לרכוש בובות ענק של דינוזאורים להפקות שלו - מספיק רק שיצלם את הדרך בה אנו חיים. אדם שאינו אדם, טורף אדם אחר ומשקה את האדמה הרוויה בדם, בעוד כמה ליטרות של דם.

Yes, we can't, we simly can’t live like that

אז במקום סיסמאות בחירות עטופות בצלופן מרשרש וסרט מתנה שנועד להסתיר את האמת המרה הזו, מוטב לנו לקנות את הסחורה המקורית, ולא דרך סוחר רהיטים שרלטן שמוכר לנו את "הכל כלול" כמו טורקיה של ארדואן עם מרמרות עטופות ב"רחת-לוקום", או כמו החארטה של הליכוד-ש"ס-ישאל ביתנו עם הנצחה של מעגל העוני והמלחמות עטוף בסיסמאות של "חזק בביטחון, חזק בכלכלה".

סיסמת הקיץ שלי תהיה: "חזק בכישלון השלום, חזק בקלקלה"

תאריך:  23/04/2012   |   עודכן:  24/04/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ברק אובמה / Barack Obama   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דפני ליף   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רג'פ טאיפ ארדואן / Recep Tayyip  Erdogan   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שמעון פרס / Shimon Peres   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
Yes, we can't
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נו, טוף!
23/04/12 16:52
2
מאיר אלקרייאף
23/04/12 17:16
3
חיריק
23/04/12 18:08
4
מאיר אלקרייאף
23/04/12 19:31
5
פופוליזם בגרוש
24/04/12 11:23
6
גדעון אמיר
24/04/12 11:51
7
י.ש
24/04/12 18:25
8
מאמר לזבל
26/04/12 10:23
 
ע_הראל
29/04/12 17:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום ו' בשבוע שעבר( 20.4.2012) ערכה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל סיור לחבריה בכפר אעבלין שבגליל. חברי המועצה ביקרו באתרי מורשת והיסטוריה בכפר ועמדו מקרוב על מצבם. בשנה האחרונה ערכה המועצה לשימור לחבריה שורה של סיורים דומים בישובים ערביים נוספים.
23/04/2012  |  אלי אלון  |   מאמרים
מקס נורדאו מתהפך בקברו. נורדאו אשר חשש מניוון רוחני של העם היהודי גרס כי גאולת העם תהא באמצעות שיקום פיזי, ולכן צידד בתרבות הגוף כערך חשוב. יהדות השרירים מול הגויים. נורדאו לא התכוון שאיש באחיו יכה כאן בארץ הקודש, כפי שמתחרש לאחרונה במגרשי הכדורגל בארץ.
23/04/2012  |  עו"ד ראובן דינור   |   מאמרים
ביום הזיכרון אני שמח שאני חי. המוות, אקראי שכמותו, היה יכול לבוא אליי, ולא ליהודה, ששכב מיטה לידי בכל שבוע הטרום-טירונות בקציעות ונהרג באירועי מנהרת הכותל. במקום לבוא לכל צוות עורב נח"ל מחזור אוגוסט 5, הצוות המקביל שלנו, הוא היה יכול לבוא אל הצוות שלי, עורב גבעתי מחזור אוגוסט 5, ולהפיל את המסוק שלנו, במקום את המסוק שלהם. הטיל שפגע בחדר שישבתי בו עשר דקות קודם במלחמת לבנון השנייה, היה יכול להקדים ולמחוק צוות שלם, כמו שקרה בגזרה המקבילה.
23/04/2012  |  ליאור מאירי  |   מאמרים
בשנים האחרונות המדינה יצאה בהכרזה על מה שהיא מכנה "החוק המשופר למקבלי קצבת נכות היוצאים לעבוד" (תיקון חוק לרון). בכל מקום אפשרי היא מלעיטה את הקוראים הנכים התמימים שאינם מתמצאים בחוקים הפתלתלים ובמשמעויות ובהשלכות שלהם, ומנסה להחדיר לתודעתם שהחוק משופר והוא לטובת הנכים. האומנם? .. זוהי אחיזת עיניים.
23/04/2012  |  קובי כהן, עינת קדם  |   מאמרים
מנהיג הוא אדם המקבל עליו אחריות (אנטואן דה סנט-אכזופרי). הנאום של נתניהו, בעצרת הזיכרון, בו שילב את האיום האירני על ישראל, גרם שוב לתגובות חריפות מצד פוליטיקאים ועיתונים מסוימים - הידועים זה מכבר ב"אהדתם לביבי" ולמפלגתו.
23/04/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות/מפלגות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי  
סרקוזי והולנד יתמודדו ראש בראש  /  הדר פרבר
‫הסקרים מראים: סרקוזי בדרך לאבד השלטון  /  עופר וולפסון
הצרפתים מתכוננים לבחירות ללא פייסבוק  /  עופר וולפסון
יחימוביץ' - משת"פית של מאפיונרים פוליטיים  /  איתן קלינסקי
שני קונילמלך  /  הרב אליהו קאופמן
רגע לפני המסע שלי ברחבי המדינה  /  נסים גבאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il