|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

ואריה כי ישאג

סגידתו של דרעי לאשכנזים איננה רק בשל אינטרסים או מאבקי כוח אלא זו סגידה תרבותית ממש עם בוז לספרדים שאותם הוא רואה רק מתוך משקפת אלקטורלית. האיש הזה הטיל טרור כשהיה יו"ר שס. לפיד הינוקא עוד יכול לקחת אצלו שיעורים בדיקטטורה פוליטית-מפלגתית
07/05/2012  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
אריה דרעי. חובב אשכנזים [צילום: פלאש 90]

אם וכאשר יחליט מר אריה דרעי לגשת לבחירות - ועוד ברשימה עצמאית, טוב יהיה אם הציבור - ובמיוחד אלה שבשמם האריה נוא(ה)ם, ידעו את האמת על האיש ועל המחלוקת שלו עם שס בכל האמור והנוגע לעובדות.

באמצע שנות ה-90 ישבתי למו"מ על הקמת עיתון חרדי עצמאי עם קבלן בניין ידוע שהיה אז מתומכי דוד לוי. הפגישה הייתה ב"מגדלי דיזנגוף" בת"א והקבלן נטה לשמוע בעניין הנדון. לפתע אותו קבלן נימלך בדעתו והסביר לי כי "החרדים הם העתיד - אני עלול להפסיד אם אתערב בעניין".

באותם ימים ר' מאיר פורוש היה סגן שר השיכון ולרגע חשבתי שהקבלן חושש ממנו, אך הלה צחק ופלט כי "טלפון אחד והוא מתייצב אצלי כמו חייל ממושמע"! הבטתי בו וציפיתי לתשובה מיהו האיש שממנו הוא חושש. התשובה לא איחרה לבוא: "אריה דרעי! זהו הכוכב העולה, הוא יהפוך את שס ממפלגה חרדית למפלגה כללית עם אשכנזים רבים ולא כמוכם, אלא כמוני. אריה ישנה את המפה הפוליטית והרב עובדיה הוא רק אמצעי לכך". הבטתי בו והוא חייך. כבר קודם לכן הגיעו אלי "ריקושטים" בעניין, אבל הפעם זה היה רשמי: דרעי משתמש בספרדים ובחרדים רק כאמצעי לעלות את עצמו למעלה ותו-לא. ביטויים אנכרוניסטים כ"דפוקים" היו בפיו רק כלזות שפתיים ותו-לא, כדי שהבוחרים הספרדים יבחרו בו.

"הספרדים הם רגשיים ולא שכליים"

אם דרעי היה יכול להיוולד מחדש הוא היה בוחר להיוולד אשכנזי, ובמיוחד חילוני. ספרדי וחרדי היו האפשרויות הרחוקות יותר בבחירה האישית שלו. לאחר בחירות 1996 הוזמנתי אליו כדי להתמנות לדובר שס. אני זוכר היטב כיצד הפגין הלה זלזול בתקשורת החרדית, כיצד שיבח שבחר בעשרה "יס-מנים" ספרדים ופיזר את הרבנים הביתה. כששוחחנו על חלוקת "השמן הקדוש" לבוחרים עם חתימת הרב כדורי הוא חייך את חיוכו ה"ממזרי"- גזעני, כי "אין מה לעשות, הספרדים הם רגשיים ולא שכליים. הצלחנו בטריק, ניסינו את ה"טריק" מספר חודשים לפני כן אצל הספרדים במישור אדומים.זהו הספרדי איתו צריך לעבוד ריגשית.

את העיתון "יום ליום" הוא לא הקים כדי ש"ליהדות ספרד יהיה כלי ביטוי "אלא כדי לבנות מקור תעסוקה לעיתונאים חילוניים ומן העיתונות הכללית כפאר לי שחר, מנחם רהט, אברהם רותם ( העורך דאז) שהללו יתפרנסו ממנו ואח"כ יכתבו עליו טובות בעיתונות הכללית ובמיוחד כאשר נירדף שם בגלל משפטו. את שומרי ראשו האשכנזים - יום טוב רובין וצביק'ה יעקובסון העמיד בראשות העיתון. לספרדים דאז לא היה זכר במערכת העיתון.

דרעי סוגד לאשכנזים

סגידתו של דרעי לאשכנזים איננה רק בשל אינטרסים או מאבקי כוח אלא זו סגידה תרבותית ממש עם בוז לספרדים שאותם הוא רואה רק מתוך משקפת אלקטורלית. האיש הזה הטיל טרור כשהיה יו"ר שס. לפיד הינוקא עוד יכול לקחת אצלו שיעורים בדיקטטורה פוליטית-מפלגתית. אפילו מנקת השירותים במשרדים הכפופים לשס לא ניבחרה בלי אישורו. כשכבר התקיימו "ישיבות הנהלה" זה היה "בשביל הפרוטוקול בלבד" והוא עבר מנושא לנושא באמירת "וויטר" ("הלאה") באידיש עסיסית ואפילו לא הביט בנוכחים. ידועה לכל הייתה שאיפתו השחצנית מהמקטרת כישב עם מאן-דהוא ולא הביט בפניו.

כל עוזריו היו אשכנזים ורק אלי ישי מונה למזכ"ל שס בהתערבות הרב עובדיה יוסף, שדרש "מזכ"ל ספרדי לשס". היו סביבו - כדבורים מסביב לדבש, האב והבן ווינברג, האחים רייך מחסידות צאנז, אליעזר קיין וביתו (המזכירה הראשית) וכמובן יוסי שווינגר וצביקה יעקובסון האגדיים לצד יום טוב רובין וחיים וויס.

אריה דרעי עבד קשה כמנכ"ל - ואח"כ כשר הפנים, אבל לא בחינם. עוזריו - שווינגר ויעקובסון, מידרו את הרבנים הספרדים והכניסו לאריה את הרבנים האשכנזים שעם מוסדותיהם "אפשר היה להסתדר". דווקא הספרדים לא הסכימו ל"דילים" או "להסתדר באחוזים" ולכן נותרו תמיד מלקטים כמלקטי הפרורים. על דברי תורה וכו' התפלפל דרעי בנימוס ובסגידה עם הרבנים האשכנזים אך את הספרדים השפיל. רבנים ספרדים - שהיו עטרת שס כיצחק פרץ ויוסף עזרן, נידחקו והושלכו ממנו בבוז ועזרן המנוח עוד היה קורבן לאיומים על חייו כשפרש משס עקב התחברותה למרצ בבחירות להסתדרות.

כשיצחק רבין רצה למנות פנחסי לשר הדות הרי שאריה התערב ואמר לרבין כי "בשבילו מספיק להיות סגן שר - שר ספרדי משס יש רק אחד וזה אני". אפילו ברב עובדיה הוא פגע בדיבורו ועם חבריו האשכנזים - קיין, רייך, וויס הוא כינה אותו ה"זקן" (במיוחד בפרשת אוליפנט).

לשני מקרים פוליטיים-של השפלת ספרדים, הייתי עד אישית. כשנערכו הבחירות הראשונות לעיריית ביתר היו לשס סיכווים לזכות. דרעי דאג לסלק את המועמד הספרדי המוביל - הרב איפרגן, מהדרך ולמנות במקומו איש אפור בשם דירהאם. מדירהם אריה רק צחק והתעלל ואח"כ הסביר לרב עובדיה כי "לספרדים איו עדיין מועמדים מתאימים". אי-לכך תמך דרעי במועמד גרלי'ץ (לימים ראש העיר)ולקרובים לו שלו מביתר הורה להצביע לו ו"לא לקונדס דירהאם".

סיפור אחר אירע במחצית השנייה של שנות ה-90' כאשר בעימנואל כיהן ראש עיר ספרדי בשם שמואל לנז'ה. האחרון קבע פגישת עזרה לישובו המרוד עם אריה דרעי- שעדיין היה ה"איש החזק במשרד הפנים". לא רק שאריה הותיר את לנז'ה בודד במזנון הכנסת אלא שבאותם רגעים ממש פגש במשרדו בי"ם ראשי מועצות מוניציפאליות אשכנזים-חילוניים שקבעו עימו פגישה "מהיום להיום". לנז'ה חזר הביתה מושפל וכעבור מספר חודשים התפטר ועזב בכלל את עמנואל.

ההתעמרות הגדולה בספרדים החרדים

אבל את ההתעמרות הגדולה ביותר בספרדים החרדים ראיתי בראשית שנות ה-90' בעיר קריית ספר. העיר הזו הוקמה בימים שדרעי היה הכל יכול במשרד הפנים והוא זה שהעניק את כל העזרה להקמת העיר החרדית - אשכנזית-ליטאית הזו. יזמייה - ארנפרויד, שרייבר וטיקוצינסקי, לחצו יפה את ידו של דרעי ואף רחצו אותה "כמו שצריך". האיש שניהל את העיר היה יוסי שווינגר, ה"פודל" האשכנזי של דרעי. ואז פרצה פרשת האפליה נגד הספרדים של שס בעיר והניסיון לעקור פיסית ממש את לווינו של הגר"ע יוסף.

יצאתי לעיר החדשה כשליח העיתונים ה"מחנה החרדי" ו"יום השישי" גדעון הכהן - היום סגן ראש העיר, קיבל את פני והביא אותי למקלט שבו הסתתרו הספרדים משס כדי לשפוך לפני את סבלם מהגזענות הליטאית בעיר שכללה בין השאר אי קבלת ילדי שס לת"תים, ביזוי נשים ספרדיות כ"נחותות" ע"י הליטאיות - בכיכרה של עיר, יריקות על ספרדים בוגרים משס ע"י ינוקות של הליטאים וכמובן ניסיונות חוזרים ונשנים לעקור את הלווין של הגר"ע יוסף. גם הרב הספרדי יצחק שושן עמד אז לצד הליטאים. לאחר שפוצצתי את הפרשה עטה ה"תנועה לזכויות האזרח" על הפרשה פנינו לאריה דרעי אך הוא מילה פיו מים.

הוכחנו לו (אני וגדעון הכהן) כי לאוירת טרור זו אחראיים חבריו היזמים ועימם יוסי שווינגר אך אריה כמובן התחמק ונתן לספרדים להנמק שם תחת הגזענות הליטאית שבראשה עמדו חבריו ל"עסקים". הנושא הגיע לגר"ע יוסף והוא הבטיח לנו כי "אני אנער את דרעי, זו לא פעם ראשונה שהוא תומך באשכנזים נגד הספרדים. לא בשביל זה הקמנו את שס". בלית ברירה הסכים הגר"ע יוסף שנשתף פעולה עם ה"תנועה לזכויות האזרח" מהשמאל, וכך -דרך העיתונות וה"תנועה לזכויות האזרח" נרגעה מעט הפרשה.

מתחזה לספרדי מקצועי

סיפור יפה שמעתי באותם ימים מישראל אייכלר. בסוף שנות ה-80 נסע אריה למצרים בראש משלחת עיתונאים שרק חילונים היו בה. אייכלר אמר לו אח"כ כי "יבוא היום שאנחנו - העיתונאים החרדים, ננקה לך את הדם שישפכו לך אלה שנסעו איתך למצרים". אריה שאל "על איזה פרשה אתה מדבר"? ואייכלר ענה לו- " אני לא יודעי אבל אתה בטח יודע".

אינני איש שס ובודאי שלא אצביע עבורם, וביקורתי עליהם ידועה וכתובה באופן קבוע אבל אני חייב להיות כן ואמיתי כאשר מישהו מתחזה ל"ספרדי מקצועי". את השכלתי האקדמאית והתורתית אני חייב לבני עדות המזרח ועימם לחמתי וגדלתי. אריה דרעי הוא עבור אלה - הלוחמים באמת לשיויון עדתי (ועוד מקרב הספרדים החרדים) האויב הגדול ביותר של הלוחמה בגזענות האשכנזית ועבורו הדת , הספרדים ובמיוחד שס היו תמיד אמצעי כ"קרדום לחפור בו" ותו לא.

תאריך:  07/05/2012   |   עודכן:  10/05/2012
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד לוי   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   יצחק כדורי   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עובדיה יוסף   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ואריה כי ישאג
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן גזרה
13/05/12 15:58
2
בן גזרה
13/05/12 16:04
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאורך כל ההיסטוריה שימשו יהודים אנשי כספים ושרי אוצר. החל ביוסף במצרים שהמציא את מערכת המיסוי הראשונה בהיסטוריה האנושית, עובר דרך דון יצחק אברבנאל בספרד הקתולית וזיס אופנהיימר בדוכסות הגרמנית, וכלה באלן גרינספן, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב, מחליפו בן ברננקי, וסטנלי פישר שהגיע מקרן המטבע הבינלאומית לתפקיד נגיד בנק ישראל. מהו סוד ההצלחה של אנשי הכספים היהודים לדורותיהם? האם יש משהו בתפישה היהודית שתרם לחיוניות הכלכלית ולהצלחתם הפיננסית?
07/05/2012  |  הרב איתן זן-בר  |   מאמרים
סעיף 102 לחוק מיסוי מקרקעין דן בביטול עסקת מקרקעין והשבת המס. לאחרונה, התעוררה הסוגיה בפני ביה"מ העליון (ע"א 2881/10 לוי ויצחקי נ' מנהל מס שבח רחובות). העובדות העיקריות (לאחר פישוטן) הינן כדלהלן: בשנת 2000 הקים לוי חברה והוקצו לו 100 מניות. כחודשיים לאחר מכן הוקצו 100 מניות ליצחקי בתמורה להעמדת הלוואת בעלים בסך 800 אלף דולר וחתימה על ערבויות.
שיטות התמודדות קיימות לטיפול באלימות נוער בעולם, מתחלקות לשתיים, כאשר הראשונה מיושמת במדינות ארצות הברית וישראל, והשנייה מיושמת במדינות אירופה.
07/05/2012  |  יניב גבריאל  |   מאמרים
מסמך הרפז הוא נושא ממנו ניתן ללמוד הרבה על רמת המשטרה שלנו. משטרת ישראל, המשטרה של מדינתנו היקרה לא מצאה כל חשש לפלילים מעבר לאיש שנחשד ישירות בזיוף, רק מבקר המדינה נכנס לתמונה, והופס יש לנו חשדות פליליים. הייתכן כדבר הזה? האם יכול להיות שבעל המקצוע, המומחה, לא רואה כל בעיה על-אף שהבעיות גלויות אל מול עיניו?
07/05/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
לכאורה רב השונה על הדומה בתוצאות הבחירות שהתקיימו (יום א', 6.5.12) בצרפת וביוון. בעוד בצרפת נבחר נשיא סוציאליסט, ביוון הסתיימו הבחירות בשוויון בין הגושים העיקריים. בעוד צרפת היא אחת המדינות העשירות והיציבות באירופה, יוון ניצבת על סף פשיטת רגל. אך מבט מעמיק יותר מגלה דמיון מטריד, שתוצאותיו עלולות להיות הרסניות - והוא מדאיג עוד יותר דווקא בשל ההבדלים בין המדינות.
07/05/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il