אלברט איינשטיין הפך, זה מכבר, למודל לחיקוי ודוגמה לדורות. הסיבות הרי ברורות: הוא היה פיסיקאי גאון, אשר בראשית דרכו המדעית לא הצליח לשכנע את חבריו בגישותיו, ובשנה אחת, בראשית המאה העשרים, חוללו דעותיו המדעיות מהפכה.
מאז, מסין הרחוקה, שבה אלברט איינשטיין נחשב ל"חכם ביקום", ועד הקצה האחר של העולם, אלברט איינשטיין הוא מודל לחיקוי. כולם רוצים - כמוהו - להפוך את החשיבה המסורתית על פיה מתוך מטרה לצלק את כדור
הארץ בשריטה משלהם. כל אחד רוצה שעל כדור הארץ יוותר משהו משלו.
אנו, ב"לימוד" לדוברי רוסית, שואפים, מזה שש שנים, להשאיר "צלקת על כדור הארץ", שריטה של אינטלקט טהור, שתכליתו לחשוף את השורשים היהודיים מחד-גיסא ואת התרבות העולמית הכללית מאידך-גיסא.
בעת האחרונה, כשפגשתי את הארכיון של אלברט איינשטיין באוניברסיטה העברית בירושלים, בזכותו של פרופסור חנוך גוטפרוינד, שהינו השומר הגדול של ארכיון "האדם החכם במאה העשרים", גיליתי, להפתעתי הגדולה, שאנו הולכים בעקבות המורה הגדול אלברט איינשטיין. זאת מבלי שידענו על כך. בראשית דרכנו, כארגון ששם לו למטרה להגדיל את העניין בתרבות היהודית והכללית בקרב יהודים דוברי רוסית שמהווים- היום - חמישית מכלל היהודים בעולם בכלל ובניו-יורק בפרט.
הנה כמה מן העקרונות שמנחים אותנו והינם עקרונותיו של אלברט איינשטיין כפי שהם עולים במאות, ובאלפי מאמריו, מכתביו, רשימותיו.
ערבות הדדית
כשאני ושותפי לדרך, סנדרה כהאן מניו-יורק ד"ר מיכאל צ'לנוב מרוסיה ומתיו ברונפמן מארה"ב, פתחנו את הצעדה הגדולה ששמה "לימוד" לדוברי רוסית, הבנו שאנו חייבים לעשות משהו, כיהודים, למען הדור הצעיר של היהודים דוברי רוסית, שרק אתמול היה מאחורי "מסך ברזל" והיום הם אנשים תאבי דעת, ששואפים להגיע הכי רחוק שאפשר ביקום. לשנות את פניו, להפכו לטוב יותר, ולהיות מועילים לחברה.
לא ידענו אז כי אנו הולכים בעקבותיו של אלברט איינשטיין, שכתב לפני כמעט שמונים שנה: "אנו, שוכני הארץ, מה משונה עמידתנו. לביקור כל באנו הנה. אין הבא יודע למה בא, אבל יש שנדמה לו, כי מרגיש הוא את זה. אולם מתוך נקודת ראות של חיי יום יום, בלי חשבונות רבים, יודע ומכיר כל אחד: הוא קיים בשביל בני אדם אחרים, קודם כל בשביל אלה, שאושר עצמו תלוי כולו בשלומם ובבת צחוקם אבל אף בשביל האלמונים הרבים ששיתוף רגשות מקשרו לגורלם, בכל יום תמיד הריני מהרהר בכך, כדי שתהי נתינתי לאחרים שקולה כנגד קבלתי מהם, שכבר קבלתי ושאני מוסיף לקבל...". (אלברט איינשטיין, דמות עולמי, איך נראה לי העולם)
אנו קוראים לכך: ערבות הדדית, מחויבות למין האנושי בכלל ולעם היהודי בפרט. חשבנו על כך רבות בראשית הדרך וכשקראתי את הדברים שאלברט איינשטיין כתב הבינותי שאנו מצויים על דרכו של המלך.
אילו אלברט איינשטיין היה חי היום היה בוודאי מורה לנו, מייסדי "לימוד" לדוברי רוסית, להגביר את מאמצינו למען היהודים בפרט ולמען אלה שהיו מאחורי סורג ובריח שבעים שנה ויותר, היהודים דוברי הרוסית.
ואת זה אנו עושים ב"לימוד" לדוברי רוסית על פני שש מדינות, בחמישה - שישה כינוסים בשנה, עם צוות מתנדבים מדהים, עם מנהלים מקצועיים ועם קהל מאזינים תאב ידע ואינטלקט שמדי כינוס גורם לנו התרגשות אין קץ.
אנו מקבלים מהקהל אינסוף ואנו רוצים לתת להם עד בלי די "לימוד".
מחויבות חברתית לעולם
בכל כינוסי "לימוד" לדוברי רוסית ניסינו לבנות "קאדר" של מתנדבים ומשתתפים שמחוייבים לחברה שלהם, לקהילה שלהם.
לא רצינו למסוך לתוך השיעורים פוליטיקה כיון שאנו סבורים שאין היא ממין העניין שלשמו קמנו כקבוצה אינטלקטואלית וחברתית.
ניסינו למזג את הדעה שהביע אלברט איינשטיין, לעניין המחוייבות של האזרח למדינה ושל המדינה לאזרח, לתוך ההרצאות שיצרנו.
ראוי לזכור כי אלברט איינשטיין הגיע לארה"ב, כשנמלט מגרמניה הנאצית, משום היותו יהודי. הוא הגיע לאוניברסיטת פרינסטון והודה לעם האמריקני. הוא הודה לאמריקה על מחוייבותה לאזרח , על מחוייבותה למדע, ועל הטוב שהיא מרעיפה עליו ועל העולם.
אבל הוא לא נותר בגישתו זו אלא אף הוסיף עליה באמרו דברים מפתיעים מאד גם היום: "יורשה לי להביע את התקווה שרוח בינלאומי זה של העם האמריקני , המבוסס על רגש אחריות גבוה, יתפשט במהרה גם אל תחומי הפוליטיקה, שהרי בלי השתתפותה הפעילה של הגדולה במדינות אמריקה בסדורם של היחסים הבינלאומיים לא ישאו פריים כל המאמצים, המכוונים למטרה חשובה זו". (אלברט איינשטיין, דמות עולמי, דברי תודה לאמריקה )
יהדות ועממיות יהודית
בכינוסי "לימוד" לדוברי רוסית הבאנו את פניה של היהדות משבעים נקודות השקפה.
לא ידענו שאלברט איינשטיין חשב כי אכן שבעים פנים לה, ליהדות, באמרו: "השקפת עולים יהודית במובן הפילוסופי אינה בנמצא , לפי דעתי, נראה לי שכמעט כל כל עניינה של היהדות אינו אלא מוסר החיים והיחס המוסרי לחיים בלבד. נראה לי שהיהדות יותר משהיא המושג הכולל לחכמת החיים החייה וקיימת בקרב העם היהודי. התורה והתלמוד אינם בשבילי אלא התעודות החשובות ביותר לשלטון תפישת החיים היהודית בשנים קדמוניות".
וכך אנו נוהגים בכל הכינוסים שלנו.
אנו מביאים את פניה המוסריים של היהדות, את היחס המוסרי לחיים בלבד, ויותר מזה. אנו מביאים בכל הכינוסים את מה שאלברט איינשטיין אמר על היהדות. זו שאיפתנו ואלה גם מעשינו ועל כן אנו נוחלים הצלחה בקרב המשתתפים.
אלה הדברים שאנו עושים, ב"לימוד" לדוברי רוסית, שתואמים גישתו של אלברט איינשטיין: "תורה והשכל לשמם, אהבת הצדק, המגיעה עד לידי קנאות, ושאיפה לעצמאות אישית - אלה הם סגולות מסרתו של העם היהודי , שבשלהן אני רואה את שייכותי לעם הזה כמתנה מן השמיים. כל זמן שנעמדו באמונתנו לאמת, לצדק ולחרות האדם, לא רק שנתמיד בקיומנו כעתיקה באומות העולם, אלא כמעשינו עד עכשיו, נוסיף וניצור בעבודה פורייה ערכים המסייעים לעילויה של האנושות". (אלברט איינשטיין, דמות עולמי, אידאלים יהודיים)
להגיע לפרינסטון, האוניברסיטה שבה חקר "האיש החכם במאה העשרים", עם "לימוד" לדוברי רוסית, זו השבת חוב שלנו לאישיות האדירה הזאת שהיא עדיין מודל לחיקוי ודוגמה לדורות.