|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

בהעלותך תשע"ב

הבריחה הגדולה

אנחנו אלופים בהצעת הסברים ותירוצים לכל מיני מהלכים מטומטמים שעשינו, שעושים ושמתכננים לעשות. אלא ששום תירוץ ושום הסבר אינו יכול להניח את הדעת בנוגע לכוונה להחריב את השכונה בבית אל, ואני פטור אפילו מהצורך לנמק קביעה זו
08/06/2012  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

בשבוע שעבר דיברנו קצת על ברכה והשבוע נדבר על בריחה; שהרי בעברית, בהגייה המקובלת כיום, אין הבחנה בין ח' לכ', הן נשמעות אותו דבר. יכול להיות שבגלל זה כמה אנשים אצלנו התבלבלו והם רואים בכל בריחה, ברכה? אבל לכאורה, מה הקשר - הרי לא בקלות אפשר להתבלבל בין מילים משורש ב.ר.ח. ובין מילים משורש ב.ר.ך. כי הבניין (ולכן גם הניקוד) שונה, אז מה זה עלה בדעתנו לקשור ביניהם? ובכן, זה עלה כאשר ניסינו להבין את העקירה (המתוכננת) האחרונה (לעת עתה) של השכונה בבית אל; כי עצם קיומה של השכונה מהווה אימות חי לברכה שהקב"ה מברך אותנו בעוד עקירתה המתוכננת מהווה בריחה מאותה ברכה. כי ההבדל בין ברכה לבריחה הוא בכך שהראשונה פירושה המשכת אור ושפע אלוקיים מלמעלה למטה, מהקב"ה אלינו, בעוד האחרונה פירושה הורדה עצמית מלמעלה למטה.

והדיבורים על ההחרבה הצפויה ר"ל, מגיעים לשיאם בשבוע בו אנחנו קוראים בתורה את פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת-הַנֵּרֹת, פעולה שרומזת כידוע להעלאה ולהתעלות של נשמות ישראל, נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם, העלאתן מהדשדוש וההתעסקות בענייני היומיום הנמוכים וחיבורן לאלוקות על-ידי אהרון הכהן, האיש שהוא מופת נצחי של אהבת ישראל. המנורה עצמה, המבנה המשוכלל שלה רומז לאחדות המלאה של נשמות בני ישראל בשורשן העליון, והתפקיד שלנו - בהדרכתו ובסיועו של אהרון הכהן - הוא להביא את האחדות הבסיסית הזאת לידי ביטוי כאן על הארץ. על הרעיון הזה דיברנו אשתקד וגם בשנים קודמות די באריכות וכמובן, הוא נותר במלוא תקפו מאז נכתב בתורה ועד בכלל, אבל מסתבר שזה בכלל לא פשוט להגיע לאחדות הזאת, מסתבר שמובנית בנו נטייה נפשית לנקוט פעולות ומהלכים של פירוד ר"ל.

שנאת חינם מאפילה על תכונות חיוביות

הנטייה הנפשית הזאת לא נולדה בדור הזה, היא ידועה אצלנו מזה דורות רבים. לא מזמן התפרסם בשיחת השבוע, עלון שבועי היוצא לאור על-ידי צעירי חב"ד, סיפור (מלפני כשלוש מאות שנה) הממחיש זאת: ר' שמשון ורטהימר היה מקורב מאוד לקיסר ליאופולד הראשון, שהעריך מאוד אותו ואת כשרונותיו והפקיד אותו על אוצר המלוכה. ההערכה הזאת עוררה אצל הקיסר שאלה שאותה הפנה לר' שמשון: איך זה שאתם היהודים, העם הנבחר, סובלים הכי קשה, גלויות, נדודים, יותר מכל העמים? ר' שמשון שקע בהרהורים ובינתיים ציין הקיסר כי הוא דורש תשובה אמיתית, לא תירוצים. ר' שמשון השיב כי הסיבה היחידה להתמשכות הגלות היא שנאת חינם שבה אנו נגועים.

הפקפוק ניכר על פניו של הקיסר והוא דרש מר' שמשון לחזור אליו עם תשובה אמיתית בתוך שלושה ימים. ר' שמשון התפלל וביקש הדרכה מלמעלה; מהשמיים השיבו לו כי אין לו ממה לחשוש וכי אל לו להציע תשובה חלופית, שכן הקיסר יווכח בעצמו באמיתות התשובה שקיבל. למחרת יצאו הקיסר וחבורתו לציד; במרדף אחרי חיה כלשהי, הוא התרחק מהחבורה ואיבד את דרכו ביער. הלילה ירד ולא נותר לו אלא להניח לסוסו להוביל, בתקווה שחושיה החדים של הבהמה יחלצו אותו מהסבך. ואכן כעבור זמן מה נראו מרחוק אורות מנצנצים שהעידו על מקום ישוב, אלא שנהר הפריד בינו ובינם. מחוסר ברירה הוא צלח את הנהר בשחייה וכשהוא תשוש, רטוב ועייף התדפק על דלתות הבתים. התושבים, איכרים מקומיים, התייחסו אליו בחשדנות וסירבו להכניסו הביתה.

על סף אפיסת כוחות הוא הגיע לפונדק המקומי; הוא לא הזדהה ורק סיפר כי ניצל מטביעה והוא זקוק לעזרה. הפונדקאי היהודי האמין לסיפורו, הגיש לו שתייה חמה, ארוחה טובה ובגדים נקיים. בינתיים שמע הקיסר את אשת הפונדקאי מזהירה את בעלה שמא מדובר בשודד ואת תשובתו של הבעל כי במצבים של פיקוח נפש לא עושים חשבונות. הוא התפעל מאוד כמובן ולאחר שינה טובה ביקש מהיהודי להסיעו אל עיר הבירה ושם יוכל לשלם לו. האישה הזהירה שוב את בעלה אבל הוא רתם את מרכבתו והסיע את האורח. בהגיעם לקרבת הארמון, ביקש האורח ממארחו שימתין לו מעט, מיד אחר כך פנו אנשי המשמר אל הפונדקאי והורו לו להיכנס לארמון, שם פגש את אורחו. הלה הציע למארח לבקש כל מה שיחפוץ אבל הוא ציין שפרנסתו מצויה ורק ביקש שהקיסר יורה להרחיק מהעיירה רוכל יהודי שמגיע מעיר אחרת ומוכר מצרכי מזון ללקוחותיו...

הקיסר היה המום מתשובתו של היהודי; הוא ציווה להעניק לו סכום כסף מכובד ושילחו לביתו. מיד אחר כך שלח לקרוא לר' שמשון, סיפר לו את הסיפור והוסיף שכעת הוא מבין עד כמה הייתה תשובתו של ר' שמשון מדויקת. כמה חבל ששנאת חינם מאפילה על התכונות החיוביות שלכם, נאנח הקיסר ונאנח גם ר' שמשון. מסתבר שהגוי מזהה את הבעיה שלנו מיד כאשר הוא נתקל בה; אצלנו לעומת זאת, צריך להיות חכם כמו ר' שמשון כדי לזהות אותה. אנחנו אלופים בהצעת הסברים ותירוצים לכל מיני מהלכים מטומטמים שעשינו, שעושים ושמתכננים לעשות. אלא ששום תירוץ ושום הסבר אינו יכול להניח את הדעת בנוגע לכוונה להחריב את השכונה בבית אל, ואני פטור אפילו מהצורך לנמק קביעה זו, כי נימקו אותה היטב לפני וזו רק דוגמה אחת.

להפסיק לברוח, לחתור אל הטוב

ובכל זאת, משהו יסודי השתנה בנו מאז נחשפה שנאת החינם אצל היהודי בסיפור הנ"ל, ולא לטובה השתנה. שם הוא בסך-הכל נפל לדמיון שווא שהרוכל פוגע בפרנסתו וביקש להרחיקו ממרחב המחיה שלו. לא ביקש לפגוע בו מעבר לכך. אצלנו, יהודים פוגעים ביהודים ר"ל בלא שיפיקו מכך שום טובת הנאה לעצמם ואף להפך; כי בסופו של דבר, בקלות ניתן לראות שלכל מהלך כזה, לכל החרבה של בתי יהודים, היה המשך בצורה של החרפת הבעיות הביטחוניות לכלל היהודים. ובכל זאת ממשיכים; והשאלה היא מה מניע אותם, את האליטה השולטת במדינה, מה מדרבן את המדינה להחריב את עצמה במו ידיה? ובכן, יהודי חכם הציע הסבר הגיוני, בריחה מאחריות. הסבר טוב, אבל לעניות דעתי לא מספיק. לעניות דעתי הבריחה מאחריות היא רק תסמין החושף תופעה הרבה יותר מהותית ובעייתית, הינתקות מהשורשים.

המדינה של היהודים הוקמה בארץ ישראל על בסיס רעיוני שכלל הינתקות מהקב"ה ומתורתו; כלומר, הבריחה מהגלות הפיזית אל עבר מדינה עצמאית, התבטאה במופגן גם בבריחה מאותם מאפיינים ששימרו את ייחודיותו של עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה. במילים אחרות, מדובר בבריחה מהשליחות שהקב"ה הטיל על עם ישראל בכלל ועל כל יהודי בפרט, להאיר את עצמנו ואת חשכת העולם כולו באור התורה והמצוות, בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת-הַנֵּרֹת. את השליחות הזאת אנחנו אמורים לעשות בכל מקום בעולם, שעל כן קיבלנו את המצווה הזאת במדבר, כמדובר לפני כשבועיים, אבל בעיקר אנחנו אמורים להקרין את האור הזה מארץ ישראל, מירושלים [ישעיהו ב']: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם. אבל אצלנו בחרו בבריחה מהמשימה וזהו גם ההסבר לכך שהשאירו את הר הבית בידי המוסלמים במקום לנצל את ההזדמנות לקיים את הנבואה כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם.

אגב, שני פסוקים אחר כך כתובה סיסמתם של החלוצים, מלפני כמאה ושלושים שנה: [ה] בֵּית, יַעֲקֹב--לְכוּ וְנֵלְכָה, ראשי תיבות ביל"ו. הם רק העדיפו להשמיט את סוף הפסוק, בְּאוֹר ה'. מה שמוכיח את כוונתם לברוח מהמשימה כפי שהקב"ה ניסח אותה בפי הנביא ולבחור לעצמם משימות לפי רצונם. והבריחה הזאת, כדרכה של כל בריחה יש לומר, נמשכת ונמשכת ואיש אינו יכול להתחייב היכן יהיה סופה. בעצם, הבריחה הזאת מזכירה לי את הבריחה של יונה הנביא מהשליחות הקשה שקיבל, להשמיע את נבואת החורבן באזני אנשי נינוה. ניסיון הבריחה שלו נכשל כידוע וזה אמור להיות מסר לכל יהודי באשר הוא, שאין שום דרך - ולכן אין שום טעם לנסות - לברוח מהמשימות שהקב"ה בוחר להטיל עלינו. אלא שאנחנו טועים לחשוב שמדובר במקרה פרטי של נביא, לא משהו שאנחנו יכולים ללמוד ממנו. מה גם שאנחנו בכלל לא נביאים.

הגענו קרוב לסיום וכמעט לא דיברנו על הפרשה. ובכן שני הפרקים הראשונים של הפרשה מייצגים התקדמות מתמדת, עלייה והתעלות. אחר כך מתחילות צרות כתוצאה מתלונות סרק של כל מיני אנשים, אבל לפני כן אומר משה לחותנו [במדבר י']: נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה', אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם; לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ, כִּי-ה' דִּבֶּר-טוֹב עַל-יִשְׂרָאֵל. הקב"ה הביא אותנו הנה כדי שיהיה לנו טוב והוא מקיים את הבטחתו; את הרע אנחנו מביאים על עצמנו בהתנהלות קלוקלת שיסודה בניתוק התודעתי שבין התורה ובין חיי היומיום שלנו. כדי לתקן זאת, צריכים ללכת בשלמות בְּאוֹר ה'.

תאריך:  08/06/2012   |   עודכן:  08/06/2012
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבריחה הגדולה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
9/06/12 22:18
2
תובע עלבון
10/06/12 10:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לגור באביב בטיביליסי, להיות בן עשרים ולא להיות נאהב - זו צרה צרורה". כך נפתח אחד הסיפורים הקצרים האהובים עלי ביותר, "שכר הסופרים הראשון שלי". כתב אותו סופר יהודי בשם איסאק באבל (1940-1894) לפני תשעים שנה בעת שהתגורר בגרוזיה. מסופר בו על ליל אובדן בתוליו של באבל אצל יצאנית רחומה, אף כי היה תפרן גמור. במקום לשלם לה את אתננה, הוא סיפר לה סיפור קסום שבדה מדמיונו. וכך בילה עימה חינם אין כסף. וכך מסתיים הסיפור עצמו: "עברו מאז שנים רבות. במשך אותו זמן קיבלתי פעמים רבות כסף מעורכים, אנשים מלומדים, מיהודים מוכרי ספרים. עבור ניצחונות שהיו למפלות, עבור מפלות שהיו לניצחונות, עבור חיים ומוות - הם שילמו שכר אפסי, נמוך בהרבה מזה שקיבלתי בנעוריי מהקוראת הראשונה שלי"1...
08/06/2012  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
פרויקט החתונות של רבני צהר נחשב להצלחה. לעומת הרב הזר והקריקטוריסטי שגבה סכומים גבוהים, דרש דרישות דתיות מחמירות ותיבל את החופה בבדיחות ספק-מביכות ספק-עצובות, רבני צהר הם רבנים מודרניים, מאירי פנים וסבר ובעלי השכלה, היודעים כיצד לפנות לזוג הצעיר, למשפחות ולאורחים. מאז היווסדו פרץ ארגון 'צהר' לתודעה הציבורית בתור אלטרנטיבה ראויה והצליח לחלחל לשכבות רבות באוכלוסיה הישראלית, לא רק משום שהוא מעניק את השירות בחינם, אלא בעיקר בגלל הגמישות שהוא מקרין. פה ושם יש מרבני צהר המקבלים מחוות הדדיות בחופה, ויש גם כאלו המעלימים עין מהשתתפותה הפעילה של הכלה תחת החופה (והרי לנו צעד ענק). אכן, אין ספק שלמיזם החתונות של רבני צהר יש הצלחה עם קבלות.
07/06/2012  |  בתיה כהנא דרור  |   מאמרים
בית המלוכה הבריטי עולה מיליארדים ומספק בתמורה שערוריות ורכילויות ביהמ"ש העליון שולח מסר לעורכי דין מסוג מאוד מסוים לקחים לכל השופטים מפרשת אלשיך האמת על ריכארד ואגנר אתם ואני משלמים על אלימות השוטרים הסולטאן האנטישמי מאנקרה שוב משתלח
07/06/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בארץ נושבת מודדים את המרחקים ביחידות אורך ומציינים אותם באבני דרכים. בין הערים והכפרים טוו בני אדם רשתות של כבישים ושבילים וסימנו בהם ציוני מילין או פרסות, או קילומטרים במידות ימינו, ועל-פי המרחק העריכו בני האדם את הזמן הצריך להם למסע ושמרו במרחבי הסחר והנדודים על שפיותם. במדבר שכמו אינו תם, מונים את הימים הנוקפים בין חנייה בנווה נודע לנווה רחוק ששמו עושה לו מקום בשממה, בין באר לבאר, בין ההרים הרמים לבין הפסגות האדנותיות ומידת הזמן, היום, מודדת את המרחק.
07/06/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בשולי הכותרות: אהוד שוב ברח תורת המלך? סערה בכוס מים העלאת גיל הנישואין - גזירה שלא כל הציבור יוכל לעמוד בה עוואד כמשל וגם אמור לי מה הפסיקה, ואומַר לך מי השופטת ולקינוח: המין החזק במתמטיקה
07/06/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il