|   15:07:40
  עמוס שנער  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?

מי קיצוני?

מסע משעשע בין קיצוני העבר, ההווה והעתיד
10/06/2012  |   עמוס שנער   |   מאמרים   |   תגובות
יהודי אחד מהעבר. המום מהשינויים של ההיסטוריה [צילום: פלאש 90]

היום בעוד חמישים שנה

דמיינו לכם את העולם בעוד 50 שנה. 99 אחוזים מבני האדם בעולם המערבי ובישראל בפרט מסתובבים עם קעקועים על כל גופם עד שכמעט ואין זכר למראה העור הטבעי של האדם (אם בכלל) ופני האדם המצוי, מלאות בברזלים למיניהם, מה שנקרא "פירסינג" עד שקשה נהיה לאדם ללטף את פני חברו, ונתינת נשיקה מבלי להכאיב נהפכת לאמנות של ממש.

אני הולך בדמיוני ברחובות הערים לאחר צאתי ממכונת הזמן אליה נכנסתי רק לפני שעות בודדות כשהשנה היא שנת 2012 וכבר אני מביט על העיתון היומי ומופתע לגלות שהשנה הפכה להיות שנת 2062,ובכותרת הראשית נכתבת ידיעה על יום הולדתו של האדם הזקן בעולם בשם שמעון פרס אשר הגיע לגיל 139 והחל להתמודד על תפקיד מזכ"ל האו"ם כאשר בכותרת משנה הוא מצוטט כמאמין גדול בשלום למרות כותרות אחרות מסביב המספרות על נהרות של דם הנשפך ברחבי העולם.

בידיעה נוספת המופיעה גם כן בגדול מתפרסמת תחת הכותרת: "ניצחון הקידמה והצדק" החלטת בית המשפט העליון המתירה נישואים בין אדם לקנגורו לאחר שהוכחה בוודאות אהבתם האמיתית של ה"זוג" המוזר. בידיעה זו מסופר על פסיכולוג החיות שהעיד באותו משפט ועל העדים הרבים המתארים את היחס המיוחד בין שני בני הזוג.

בסופה של אותה ידיעה ראיתי אף כיצד מורה שופט בית המשפט למדינה להעניק קצבאות וזכויות מלאות לזוג המאושר בהתחשב בחוסר יכולתו של הקנגורו להתפרנס וכמו-כן נפסק כי המדינה חייבת לאפשר לזוג הצעיר לאמץ ילדים בשל חוסר יכולתם להביא ילדים בעצמם. פתאום מאיזה שום מקום מופיע אדם מקומי מצוי (מלא קעקועים ופירסינג) ומטיח כלפי ביקורת על היותי אדם מיושן וקיצוני. שמעתם טוב?? קיצוני!!!

מאדם נורמלי בהווה לאדם קיצוני בעתיד

למה קיצוני? שאלתי אותו. והלה משיב לי: אתה לא רואה איך שאתה הולך? כולך מלא בעור גוף חשוף נטול קעקועים ופירסינג וזה גואל נפש ממש!! במה אתה שונה מבעלי החיים ההולכים גם הם כפי שהטבע ברא אותם מבלי להכניס קצת סטייל לגופם? קבוצה של נערי רחוב מסתכלים עלי וצוחקים ואישה הניכר על פניה (עד כמה שניתן לראות אותן בכלל) ועל צורת הדיבור שלה שהינה אישה משכילה פונה אל בנה בן השבע לערך ואומרת לו לאחר שהיא מפנה אצבע כלפי: רואה ילד? כך נראו פעם בני האדם, כך נראה סבא שלי או במילים אחרות הסבא רבא שלך, והילד מסתכל עלי בפנים מלאות גועל ואומר בכל רם: "די!!! אני לא יכול יותר".

אני ממשיך ללכת ברחובות העיר עד שמופיע מולי אדם נחמד יותר המסביר פנים כלפי ומזמין אותי למשקה על בסיס מתכתי המקובל בתקופה זו כמו הקפה של היום. מול אדם זה חשתי נוח יותר שכן רק חצי מגופו מקועקע וכן ניתן לראות נתח רציני מפניו ואף את מבטו הדאגני המלא בטוב לב, למרות שגם הוא איננו נקיא לגמרי מהפירסינג המצויים סביב עיניו ואוזניו.

מתוני העתיד

תראה הוא אמר לי. גם אני פעם הייתי כמוך ואמרתי לעצמי שגוף נקי וחלק זה יותר טבעי ויותר בריא ואפילו יותר נוח אבל בכל זאת, תשמע. אי-אפשר להישאר תקועים במאה הקודמת. צריך להתקדם. אתה נשוי? הוא שואל אותי בדאגה. ואני אומר לו שלא. חברה יש? ושוב אני משיב בשלילה. נו טוב, מה רצית? הוא שואל בפליאה. אתה הולך בצורה כזו משונה וקיצונית. מי תרצה אותך בכלל?

אינני טוען עכשיו שתכסה את כל גופך בקעקועים ושתתמלא בפירסינג עד אפס מקום כי קיצוניות זה אף פעם לא טוב. לא לכאן ולא לכאן. אבל, תסתכל עלי, הוא ממשיך. מה רע באיך שאני נראה? בו איתי, אתה משום מה מוצא חן בעיני ואני מכיר מכון קעקועים מקצועי שלא לוקח הרבה כסף. עלי!!! אני משלם!!!! תסתכל. אפילו פרס, שהיה פעם ראש ממשלה ונשיא המדינה שהצליח להחזיק בתפקידו במשך הזמן הארוך ביותר בתולדות המדינה עד שדליה איציק המועמדת אחריו לתפקיד התייאשה ומועמד אחר בשם..... ריבי..... שריבי לבנין או משהו כזה.

לרובי ריבלין אתה בטח מתכוון אמרתי לו והוא הופתע לגלות כיצד אדם מיושן פרימיטיבי וקיצוני כמוני בקיא בהיסטוריה שהרי הוא איננו יודע שבאתי אליו באמצעות מכונת הזמן ישירות מאותה היסטוריה עליה הוא מדבר. ואני, המגלה את ההזדמנות ללמוד על העתיד שואל אותו, מה קרה לאותו ריבלין? והוא עונה בתמיהה: מה? אתה לא יודע? הוא התייאש גם מרעיון הנשיאות ולאחר זמן מה החליטו לתפור לו את תפקיד סגן הנשיא, אך אומרים שפרס מעולם לא שיתף איתו פעולה וריבלין היה מאוכזב על שלא ניתנה לו האפשרות לממש את כישוריו.

אז בקיצור. עזוב אותך מדליה איציק והשריבלין הזה או איך שקראת לו. מה שרציתי להגיד לך הוא שאפילו פרס אחרי שעבר את גיל המאה כיסה את גופו בפירסינג וקעקועים ומייד אחר כך ירש את התואר המחמיא: "הזקן המגניב והקול של המאה" ועכשיו צופים לו סיכויים די גבוהים להיבחר למזכ"ל האום, ובאחד העיתונים הוא התראיין והראה שוב את ההומור הייחודי שלו ואת יכולתו הבלתי נלאית להמציא "מטבעות לשון". למה אני מתכוון? תשמע טוב. המראיין שאל אותו מאין בגיל מתקדם שכזה הוא שואב את הכוחות להתמודד על תפקיד מזכ"ל האו"ם? ופרס ענה לו, כי רק הוא יוכל להוציא את השמום מהאו"ם. חה...חה... הפרס הזה הורג אותי, אבל עזוב אותך מכל זה הוא מביט עלי בדאגה.

אפילו הרבנים מצאו היתרים הלכתיים לפירסינג ולקעקועים מיוחדים שפותחו במכון צומת,ואחד הרבנים, לא מהקיצוניים של החרדים אלא מ"הנורמליים" עשה קעקועים בכל גופו ומייד אחר כך כל קהילתו הלכה אחריו וכולם היום מקועקעים.

בחזרה להווה

אני חש איך הגועל מציף אותי ואני כבר לא מסוגל יותר. אני רץ לשירותים ומקיא חמש דקות ברציפות. אחר כך אני מנצל את חוסר תשומת ליבו של מארחי ובורח חזרה אל מכונת הזמן ואל שנת 2012.

אני חש מהר שחזרתי הביתה ונרגע. אני פותח את העיתון המעודכן ביותר של השנה הנוכחית: שנת 2012 ומוצא ראיון שבו אחד מבחירי העיתונאים מראיין את יושב-ראש הכנסת רובי ריבלין המדבר בלהט על תוכניותיו העתידיות כנשיא, ואני מחייך ונשפך מצחוק שאיננו חדל.

אני חושב שוב על הביקורת שהוטחה בי בעולם העתיד על היותי קיצוני ואז אני שואל את עצמי. אני קיצוני?? ומה היה הבחור הראשון בעולם שהלך עם הפירסינג? איך נחשב הנער הראשון שנכנס לבית הספר כשהוא מלא בקעקועים? יותר מזה?! איך יחשב הילד הראשון שיכנס לגן החובה כשהוא מלא עד אפס מקום בקעקועים ובפירסינג?

ביקורו של איש העבר בהווה

יהודי אחד מהעבר של לפני תקופת ההשכלה עשה כמוני ונכנס למכונת הזמן כשפניו אל העתיד ומצא את עצמו בשנת 2012 בהווה שלנו. הוא הלך המום לאור השינויים העצומים של ההיסטוריה ולאור פלאי הטכנולוגיה ושבור בעקבות המבט על "היהודים החדשים" אם כי היה מעט מנוחם כשמצא גם כמה קהילות שעדיין שמרו על צביונן. גם אליו נגשו נערי רחוב אשר צחקו על קיצוניותו.

הם צחקו על לבושו וזקנו, וגם הוא חש מושפל לאחר שהופנתה כלפיו האצבע של האם המסבירה לבנה שכך נראו פעם היהודים בתקופות הפרימיטיביות החשוכות והקיצוניות. לאחר זמן מה הוא פגש אדם מסורתי או דתי לייט מה שנקרא. אותו מסורתי או דתי לייט פנה אליו בחום אבאי וניסה ללמד אותו על נפלאות המתינות ועל גנותה של הקיצוניות כפי שניסה האיש המתון מהעתיד של שנת 2062 לשכנע אותי.

בעוד האדם מהעבר מבקר בהווה, אני, איש ההווה מחליף את מקומו ומבקר בעבר אם כי הפעם לא באמצעות מכונת זמן אלא באמצעות הדמיון בלבד. אני נזכר בתקופת העבר ההיסטורית של לפני כמאה, מאה חמישים שנה כאשר עדיין רובו המוחלט של העם היהודי שמר על השבת ועל ההלכה.

אני חושב על הגויים שעשו ככל יכולתם כדי להכשיל את היהודים, למרר את חייהם וכדי להופכם לאחד משלהם באמצעות כפיה על המרת הדת, איסורים שונים על קיום המצוות, השפלת היהודים וזלזול במראה היהודי על-מנת להכניס לתודעה שמדובר במראה מיושן ופרימיטיבי (כי הטענות של היום על החרדי השחור היו לפני זמן לא רב יחסית הטענות על היהודי השחור) כמו-כן אני נזכר בסיפורים לא מעטים על כפיית הגויים בעבר על הכנסת לימודי חול בבתי ספר יהודיים ואם תרצו אז תקראו לזה "לימודי ליבה" (לא סתם טוענים החרדים של היום שהם עדיין חשים בגלות).

אחרי כל המחשבות הללו, אני חושב על היהודי הראשון המגלח את זקנו ומסיר את כיפתו. אני חושב על היהודי הראשון החובר לאישה גויה. אני חושב על היהודי הראשון המשנה את לבושו והולך בלבוש הגויים (וסליחה אם מעט אכעיס כשאומר את המילים: "בלבוש החילוני"). ואז עולות בדמיוני צעקות השבר של המשפחות הרואות את בניהם עושים ברצון את מה שהגוי כפה עליהם באכזריות בעבר.

אני שומע את זעקות השבר של ההורים הרואים מול עיניהם את האבדן הרוחני של בניהם ההולך בניגוד למסורת העתיקה עליה נלחמו לאורך הדורות בשיניים. אני רואה כיצד מתונים יותר מוותרים על חצי מהמצוות אך עדיין מקיימים את החצי השני ובכל זאת אני רואה את הוריהם מודאגים כיוון שאינם יודעים היכן זה יגמר (ואת אותם מתונים אני משווה למתון מהעתיד של 2062 שהינו מקועקע על חצי גוף בלבד והולך עם פירסינג חלקי. אומנם יש קיצוניים ממנו, אך בראיה כלל דורית, האם הוא באמת מתון?) אני רואה במבטי אל העבר את הילדים הנקרעים ממסורת האבות ואת רגשות הבושה של הוריהם ואת חששם לגבי: "מה יגידו השכנים?" ולאחר כל זאת אני שואל את עצמי בראיה רחבת טווח ולא נקודתית: האם שומרי המצוות הנלהבים. הם באמת הקיצוניים?

שתי הערות קטנות לסיום:

  • אינני למדן גדול המדקדק מאוד במצוות, אך אני מכבד את אלו שכן כאלו וודאי שאינני מכנה אותם קיצונים במובן השלילי של המילה.

  • אני מקווה שזה ברור שאינני מהלל את זורקי האבנים, את היורקים על הילדות, את המזלזלים בחילונים (השוכחים כי הם אחיהם) ובכלל את כל אלו שבהתנהגותם הם מבזים את הדת במקום לכבדה.

תאריך:  10/06/2012   |   עודכן:  11/06/2012
עמוס שנער
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסופרים: ריחמתי עליהם לא בגלל התגמולים הדלים אלא מחוסר הבנתם בשיווק ומכירות המסתננים: הגזענות שצצה אילצה סוף סוף את הממשלה לפעול המסמך העלוב: ההדלפות הן רכילות גרידא
10/06/2012  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
לאחרונה, בעקבות הצעת החוק להיטיב את התמלוגים לסופרים, עלה הנושא לכותרות, ואכן מצבם המדכא של רוב הסופרים הוא בכי רע. הרי ידוע שמרבית הסופרים לא כותבים למטרות רווח. ניתן למנות את בעלי רבי-המכר על אצבעות שתי ידיים, שגם מצבם הורע בעקבות מבצעי המכירות. השאר כותבים לצורך מילוי חדוות היצירה וההנאה, ואם שפר עליהם גורלם, הם גם מרוויחים משהו, אך לא ניתן לקרוא לזה פרנסה.
10/06/2012  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
הקלה - היא חריגה אפשרית וחוקית מהוראות תוכנית המתאר, אשר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מוסמכת לאשרה בכפוף לתנאים שביניהם פרסום בציבור של מהות ההקלה, ובדיקה תכנונית מוקדמת. ככל שבקשת הקלה מאושרת, היא כרוכה בבדיקת שמאי ובתשלום היטל השבחה לפי קביעתו, כי ההקלה היא מעין זכות תכנונית המוענקת למבקש על-ידי נציגי הציבור, לאמור, ההקלה היא יצירת זכות תכנונית/קניינית בעלת ערך ככלי על-ידי ועל חשבון המשאב הציבורי.
10/06/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
התנועות המוסלמיות במצרים, שזכו בבחירות האחרונות ברוב מוחץ בבתי הנבחרים במדינה, נחלקים לקבוצות וארגונים, בעיקר על-פי הבדלים בהשקפת עולמם הפנים-איסלאמית, אך גם ביחסם לשלטונות ולדרך שבה יש לפעול לגיוס עוד תומכים. יחד עם זה, יש ביניהם הרבה מן המשותף, הן בשאיפתם להחיל את חוקי השריעה, והן בהתנגדותם המוחלטת למערב.
10/06/2012  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
לא בתי המשפט יקבעו את זיקת עם ישראל לאביהם שבשמיים. בהתעלם מהשאלה האם בית המשפט התערב שוב בעניין לא לו ובניסיון לקבוע את זהותה של מדינת ישראל או שלא הייתה לו כל אפשרות אחרת והוא היה חייב לנהוג חלוקה הוגנת בתקציב המדינה - אנחנו צריכים לסגל לעצמנו את ההכרה כי המערכה אינה מתנהלת במקומות האלה.
10/06/2012  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
רב-טוראי אדולף היטלר הבין את חוקי קו הדם יותר מגנרלים; הדמוקרטיות תפקדו רע; ליקוייה של הניטרליות; היה מידע בשפע אך המפקדים הבכירים לא הבינו אותו ופֵרשו לא נכון; סוד מצויָנותו של רו...
דרור אידר
דרור אידר
המלחמה רחוקה מסיום, וחשוב לחזור ולשנן על מה המלחמה    השבת נקרא על קללת הארץ שהפכה לברכה    הארץ השוממה המתינה לבניה    אלתרמן, רמב"ן, רבנו בחיי, מרק טווין ופרויד    ומילות חיזוק של המ...
אלי אלון
אלי אלון
אחד מפיגועי הטרור הקשים והטראומטיים בתולדות המדינה    המחבלים ריכזו את התלמידים באחת הכיתות בקומה הראשונה    היו בידיהם כ-85 תלמידים ותלמידות, שתי חובשות ושני מורים
גיא חזן
גיא חזן
השימוש ב-AI נמצא בכל מקום: מצ’טבוטים שמשיבים לשאלות של לקוחות, דרך מערכות המלצה באתרי קניות, ועד לרכבים אוטונומיים שנוהגים בעצמם
שמחה סיאני
שמחה סיאני
לא האמנתי למשמע אוזניי, האם אלה תלמידים? הם נשמעו כנגנים מקצועיים לכל דבר    אפילו ילדי הגן הקשיבו מהופנטים למוזיקה ולמראה הכלים המיוחדים עליהם ניגנו הנגנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il