|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ביום שאחרי פסק הדין

חמש נקודות במבט קדימה: האם בית המשפט יקבע שבמעשיו של אולמרט דבק קלון, מדוע כדאי לפרקליטות להציע כעת לזקן עסקה, מי נפל על הראש, מי דורש מהפרקליטות אחריות אישית, ומה הקשר בין פסק הדין בירושלים לבין המשט הטורקי
10/07/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
אולמרט ופרקליטו. לא יילך לכלא [צילום: AP]

המצג העובדתי התקבל
בית המשפט קיבל כמעט את כל המצג העובדתי של המדינה בנוגע למעלליו של אולמרט: היו עודפי ענק בראשונטורס, היה שימוש למטרות פרטיות באותם כספים שהתקבלו מארגונים ציבוריים, היו מעטפות כסף ממשה טלנסקי, הייתה סטייה מן השורה לטובתו, הייתה קופת מזומנים ענקית סודית אצל אורי מסר, היה ניגוד עניינים בטיפול בלקוחותיו. הזיכויים באו מנימוקים משפטיים-פרשניים, עליהם ניתן לערער; אבל בהחלט היה בסיס מוצק להגשת כתב האישום וגם להתפטרותו של אולמרט

הקרב על הקלון

אהוד אולמרט לא יילך לכלא על העבירה הבודדת בה הורשע, וטוב שכך. אומנם העונש המירבי על מירמה והפרת אמונים הוא שלוש שנות מאסר, אך זהו כידוע הרף ממנו מתחילים לרדת. אין סיבה לשלוח לכלא אדם בעל עבר נקי, שתרם רבות לחיים הציבוריים בישראל, ששילם מחיר אישי כבד מאוד ואשר זוכה מרוב האישומים נגדו. כנ"ל לגבי עבודות שירות. לכן, עונשו מן הסתם יהיה מאסר על תנאי וקנס.

השאלה הגדולה היא האם ייקבע שהיה קלון במעשיו של אולמרט. קביעה כזו תחסום את דרכו בחזרה לחיים הפוליטיים, שכן הוא לא יוכל להתמודד לכנסת בשתי מערכות הבחירות הבאות (שלא לדבר על המניעה בשל משפט הולילנד). על זה יתנהל הקרב ב-5.9.12, בעת הטיעונים לעונש.

מעבר לתקדימים שיעלו שני הצדדים, יצטרכו השופטים לשקול את הקלון כחלק מהעונש הכולל. במילים אחרות: העונש במקרים כאלו הוא מאסר, קנס וקלון; על בית המשפט למצוא נוסחה שבסופה העונש הכולל יהלום לדעתם את חומרת העבירה. במקרה של אולמרט, ייתכן שהם יכניסו לשקלול - בצורה לא רשמית - את פרשת טלנסקי ממנה הוא זוכה. שם אמרו השופטים, כי מעשיו של אולמרט לא חצו את הקו המפריד בין המישור האתי והמשמעתי לבין הפלילי; הטלת קלון תאפשר להם להעניש אותו ציבורית במקום בו נמנעו מענישה פלילית. וזה כמובן בנוסף למעשים בגינם הורשע: מתן יחס מועדף ללקוחותיו של עו"ד שקיבל והחזיק עבורו מאות אלפי דולרים, חלקם במזומן בקופה סודית.
תקציר הכרעת הדין: ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אולמרט ואח'
תקציר הכרעת הדין בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות
פס"ד: ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אולמרט ואח'
הכרעת הדין בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות

ההתלבטות של זקן
זקן. מחיר הנאמנות [צילום: פלאש 90]

באופן טבעי, שולה זקן נדחקה לשולי תשומת הלב לאחר פסק הדין, אך היא המפסידה האמיתית במשפט הזה. בעוד אולמרט הורשע בעבירה אחת מבין העשר בהן הואשם, זקן הורשעה בשתיים מתוך שבע. בעוד העונש המירבי לאולמרט הוא שלוש שנות מאסר, אצל זקן הוא שש שנות מאסר - ולה יש עבר פלילי, בדמות ההרשעה בפרשת רשות המיסים. וכפי שכבר כתבתי כאן, על פניו - מצבה בפרשת הולילנד הוא אולי הקשה ביותר מבין כל הנאשמים.

אילו אני פרקליטות המדינה, הייתי יוזם את צירוף תיק הולילנד של זקן לתיק בירושלים, ואולי אפילו סוגר איתה עסקה שתכלול את תיק רשות המיסים. גם על האפשרות הזו כבר עמדתי, ואני מבקש לחדד אותה. זקן הורשעה בעיקר משום שלא העידה, והיא לא העידה בעיקר משום שביקשה להגן על אולמרט. זה, אגב, דווקא הצליח לה: משום שזקן לא העידה, לא התקבלו יומניה כראיה נגד אולמרט וכך נחלשו הראיות בנוגע לקבלת הכספים ממשה טלנסקי.

כעת על זקן להחליט, האם היא ממשיכה לשמור אמונים כאשר בגלל אותה שמירת אמונים ממש, היא עלולה לשלם מחיר כבד. כעת יש לה סיבה טובה מאי-פעם לפתוח את הפה, כי עם נאמנות לא קונים כלום בקפיטריה של נווה תרצה. מבחינת הפרקליטות, שווה להגיע עם זקן לעסקה במחיר מציאה אם היא תסכים להעיד נגד אולמרט בתיק הולילנד.

קמפיין הקאמבק
מסר. העדפת אינטרסים [צילום: פלאש 90]

פוליטיקאים ופרשנים כבר מדברים על הקאמבק של אולמרט. מבלי לדון בשאלת הקלון, יש לומר שהללו נפלו על הראש או שהם נעשו קהי-חושים לחלוטין. תזכורת: אולמרט הורשע בפרשת מרכז ההשקעות במירמה והפרת אמונים, כאשר העדיף אינטרסים של חברו הקרוב על אלו של המדינה. תזכורת: בית המשפט קבע בפרשת טלנסקי שהוא קיבל מאות אלפי דולרים ופעל בניגוד אינטרסים שאינו עולה כדי עבירה פלילית. תזכורת: הוא זוכה רק מחמת הספק בפרשת ראשונטורס. תזכורת: אולמרט מואשם בקבלת שוחד של מאות אלפי שקלים, כדי להעדיף אינטרסים של המשחדים על אלו של ירושלים. מי שחושב שאדם כזה יכול לחזור למשרה ציבורית, אומר למעשה ששחיתות היא דבר לא כל כך נורא, שכתבי אישום הם עפרא דארעא ושהרשעה היא מכה קלה בכנף. ואלו אותם אנשים הטוענים שאסור לאריה דרעי לחזור לזירה הציבורית, למרות שריצה את עונשו ושהחוק מאפשר לו זאת.

הפרקליטות וה"מרמרה"
לדור. הפער לא גדול [צילום: פלאש 90]

ההתנהלות התקשורתית של הפרקליטות מיד לאחר מתן פסק הדין, הזכירה מאוד את זו של הממשלה כולה בזמן המשט הטורקי: שעות של שתיקה, בעוד הצד שכנגד מפציץ בכל אמצעי תקשורת אפשרי. נכון שהפרקליטות אינה יכולה להגיב כמו הסניגורים, ובוודאי לא כמו פוליטיקאים ופרשנים שיורים לכל עבר בלי לקרוא את פסק הדין (השיא שייך לאורי אריאל: רבע שעה אחר ההודעה על התוצאה ובעוד הקראת פסק הדין בעיצומה, הוא דרש להקים גוף מפקח על הפרקליטות). אך מצד שני, היא אינה יכולה לנהוג כאילו אנו חיים במאה ה-19. לא בטוח שהיא תצליח להתאושש מהמכה התדמיתית שספגה, ודאי לא בזמן הקרוב.

אני קורא מהר ויודע על מה ניתן לדלג במסמכים משפטיים, אבל נדרשו לי חמש שעות כדי לעבור - לא לקרוא כל מילה - על 742 עמודי פסק הדין. לקרוא אותו במלואו יש צורך לפחות בשמונה שעות, ולקרוא ולהבין כל פרט - זו משימה של לפחות יומיים עבודה. אני חותם לכם, ש-95% מהמגיבים - כולל כמעט כל אנשי התקשורת - קראו לכל היותר את התמצית בת 18 העמודים, ולא בטוח שאפילו אותה קראו במלואה. מה שלא מפריע לכולם להביע דעה יחידה ואחידה. כי כמו תמיד, התקשורת לא דורשת מעצמה את המינימום שהיא יודעת לדרוש בקולי קולות מכל העולם ואשתו.

מי שהיה טורח לקרוא את פסק הדין היה מגלה, שמשה לדור צודק לחלוטין באומרו שהפער בינו לבין כתב האישום רחוק מלהיות גדול. בית המשפט קיבל כמעט את כל המצג העובדתי של המדינה בנוגע למעלליו של אולמרט: היו עודפי ענק בראשונטורס, היה שימוש למטרות פרטיות באותם כספים שהתקבלו מארגונים ציבוריים, היו מעטפות כסף ממשה טלנסקי, הייתה סטייה מן השורה לטובתו, הייתה קופת מזומנים ענקית סודית אצל אורי מסר, היה ניגוד עניינים בטיפול בלקוחותיו. הזיכויים באו מנימוקים משפטיים-פרשניים, עליהם ניתן לערער; אבל בהחלט היה בסיס מוצק להגשת כתב האישום וגם להתפטרותו של אולמרט. הבעיה היא, שהפרקליטות לא אמרה את כל זה בשעות הקריטיות שלאחר הקראת תמצית ההכרעה.

אחריות אישית
כספית. זיופים ועלילה [צילום: פלאש 90]

משה לדור אמר, שוב בצדק רב, שזיכוי אינו עילה להתפטרות של פרקליט. ניתן לדרוש זאת כאשר בית משפט קובע שכתב אישום הוגש ללא כל בסיס, ניתן לדרוש זאת כאשר פרקליט פועל בצורה לא אתית, ודאי שניתן לדרוש זאת אם פרקליט פועל בניגוד לחוק. לא זה המצב בפסק דין אולמרט; רחוק מכך. חוץ מזה, מי שמתלונן על כך ששיעור ההרשעות בישראל עולה על 90%, לא יכול באותה נשימה לדרוש את התפטרותו של פרקליט שלא הצליח להשיג הרשעה.

גם בנושא זה התקשורת משחקת משחק כפול. בין הדורשים מלדור ליטול אחריות אישית, נמצאים שני העיתונאים האחראים לפאשלות הגדולות ביותר בתולדות התקשורת הישראלית: בן כספית ואמנון אברמוביץ'. כספית פרסם עלילה נגד השופט תאודור אור בהתבסס על המסמכים המזויפים של העבריין יחיעם אוחנה, ואברמוביץ' פרסם את מסמך הרפז המזויף כאילו הוא אותנטי. שניהם יושבים בבטחה על כסאותיהם ומשם מטיפים לנטילת אחריות. המילה "צביעות" קטנה עליהם.

ועוד משהו קטן

סתם שאלה: נניח שמשה קצב היה מזוכה. האם גם אז הייתה התקשורת מתנפלת על הפרקליטות בטענה שלא היה מקום להגיש את כתב האישום, או שמא הייתה מתנפלת עליה משום שלא הצליחה להשיג הרשעה?

תאריך:  10/07/2012   |   עודכן:  11/07/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביום שאחרי פסק הדין
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הערה חשובה
11/07/12 09:04
 
היה יסוד נפשי ...
11/07/12 10:04
 
כהן איריס
11/07/12 11:42
 
מבין עניין
11/07/12 10:10
2
רמאים
11/07/12 09:10
3
יוסי מ
11/07/12 09:22
4
א.ל. רמת-גן
11/07/12 09:28
 
זאת המציאות עלובה
11/07/12 10:01
5
פס"ק? נבלה משפטית
11/07/12 09:31
6
מסקנות
11/07/12 10:01
7
צדוק
11/07/12 10:09
8
איריס כהן
11/07/12 11:48
9
אולמרט?
11/07/12 12:21
10
אב"י
11/07/12 12:41
11
שיייייקה
11/07/12 13:04
12
הניה
11/07/12 21:46
13
דודו מהשרון
12/07/12 16:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת השבוע מפגישה אותנו עם חילופי מנהיגות בין משה ויהושע. בסופה של תקופה ארוכה שבה משה מוביל את העם, מתבשר משה על פרידתו הצפויה ובמקביל מתבקש למנות מנהיג חדש תחתיו. בעוד הבחירה ביהושע בן נון כמנהיג שיחליף את משה מגיעה ישירות מפיו של הקב"ה, הרי שמאז ועד עצם היום הזה, החיים הציבוריים מטולטלים בכל פעם שאנו נדרשים לבחור לעצמנו מנהיג. התהיות הן רבות: מיהו המנהיג הראוי? מהי דמותו? מה הן התכונות הנדרשות ממנו?
10/07/2012  |  הרב שי פירון  |   מאמרים
עם התפוצצותה של "פרשת טלנסקי", כתבתי בתאריך 18.5.08 את מאמרי "אחמדינג'אד רוקד על הגגות", שם נאמר, בין השאר: "משקיף מהצד המזדמן בימים אלו למדינת ישראל, יתרשם, כי אצל היהודים קיים מנגנון השמדה עצמית.
10/07/2012  |  יראון פסטינגר  |   מאמרים
מסמך מבהיל, החושף טפח מן ההידרדרות באקדמיה הישראלית לפוליטיזציה ולתיאוריות אופנתיות מופרכות, שמקורן בדרך כלל באגף השמאלי של המפה הפוליטית, מסתובב באחרונה בקרב מרצים באקדמיה.
10/07/2012  |  מנחם רהט  |   מאמרים
פסק הדין בפרשות ראשונטורס וטלנסקי בנוי במידה רבה על קביעות משפטיות, אותן ראוי להעמיד לבחינתו של בית המשפט העליון בינתיים כבר החל קמפיין שמטרתו להרתיע את משה לדור מלהגיש ערעור כדאי לשים לב לקביעות העובדתיות, לפני שממהרים להשחיר את הפרקליטות ולהחזיר את אולמרט לחיים הציבוריים וגם: השלכה אפשרית על משפט הולילנד
10/07/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בזמן האחרון רבו הקולות במחנה הלאומי למען סיפוח יהודה ושומרון למדינת ישראל. קצה נפשנו ממלחמות על נכסים שנרכשו בהון רב והממשל הצבאי מתעמר בקונים היהודים, קצה נפשנו מהריסת בתים, בלילות, על-ידי ברברים במדים שחורים, קצה נפשנו מהקפאות, מאפליות, מהגליות - בקיצור: מן המצב הפתולוגי, שהיחידים שנותרו כפופים לממשל הצבאי, כלומר ל"כיבוש", הם היהודים שניצחו בששת הימים ולא הערבים שנוצחו. הם, דווקא, זכו באוסלו לממשל עצמי.
10/07/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי  
לדור: הגשת כתב האישום הייתה מחויבת  /  איתמר לוין
גירסתו של אולמרט: לעיתים עקבית, לעיתים סותרת  /  איתמר לוין
פרשת מבקר המדינה: לא הוכחה מירמה  /  איתמר לוין
משפט אולמרט: 13 תובנות  /  אפרים הלפרין
מה שלומו של אהוד אולמרט?  /  שולמית קיסרי
הכל פלילי   /  עו"ד עופר ברטל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il