|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

מי אני?

שאלה של זהות: מאדם הראשון עד אברהם אבינו על זהות אישית, משפחתית ולאומית בתורה להתחיל מבראשית
12/10/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
ספר בראשית

ספר בראשית, כפי שמעיד עליו שמו, הוא לא רק ספר של התחלה חדשה שמסמלת בריאת העולם, אלא גם ספר של בניית זהויות חדשות ועיצובן, הכרוכות זו בזו. השאלות הרטוריות הראשונות, המופיעות בתורה, קשורות לסוגיה מהותית זו. הן משמשות לא רק כאמצעי ליצירת קשר ופתיחת דיאלוג בין הבורא לאדם החוטא, אלא טעונות משמעות סמלית עמוקה.

השאלה הקלאסית הראשונה "אַיֶּכָּה" מהדהדת בחלל העולם, כשחיצי הביקורת מופנים אל אדם הראשון, בעקבות אכילת הפרי האסור מעץ הדעת. היא משַׁקפת את הצורך בהתבוננות בפנימיות האדם, כדי לעמוד על גורמי החטא, וחיפוש זהותו העצמית. מֵעֵבֶר להשלכה פסיכולוגית, ההתנערות מהחטא של אדם הראשון, שהאשים את אשתו, וחווה שהאשימה את הנחש, מצביעה באופן מובהק על היותם נגררים ונטולי זהות אישית. מילה אחת אפוא, שהיא בעלת הַעֲצָמָה ועוצמה רבה, יותר מאשר המיקום הפיסי פונה בבֵרור על-פי ההֶקשר אל המיקום הפנימי, המנטלי של האדם, גורמת לו לטלטלה עזה ומעוררת אותו לשאול שאלות יסוד הגלומות בה. היכן אני? מה מקומי בעולם הפנימי והחיצוני? מה יחסי אל עצמי ואל העולם? מהי רמתי המוסרית ויכולת ההתמודדות שלי? אלה שאלות נוקבות של מוּדעוּת עצמית המובילה להכרת החטא.

השומר אחי אנוכי

סוגיית הזהות האישית זוכה להרחבה בקריאה הדרמטית של הקב"ה אל קַיִן, לאחַר הרצח הטראגי של הבל אחיו: "אֵי הבל אחיך". כאן הזהות עולה בזיקה אל האחֵר, האח, וכוללת אותו. השאלה הרטורית מפנה אצבע מאשימה לעֵבֶר קין,שהתנכר לאחיו, קם עליו והרגוֹ, במקום שהבל כאח יהפוך לחלק בלתי נפרד מאישיותו וזהותו העצמית. דפוס הניכור חוזר גם בתשובתו לה': "לא ידעתי (בתורה ידיעה מצביעה על היכרות וקירבה) ובא לידי ביטוי באותה מטבע של שאלה רטורית "השומר אחי אנוכי?!" גם בשיחה המקדימה לפני הרצח, על-רקע דחיית קורבנו, בולטת הטלת האשמה על הבל, במקום על קורבנו הנחוּת, ורק העונש שהוטל עליו, להיות נע ונד בעולם, הביא אותו לידי הכרת החטא.

מודל הזהות הלאומית

בפרשת נוח שאֵלת הזהות עולה שלב נוסף - מזהוּת אישית אל גיבוש זהות משפחתית.

בעוד שפרשת בראשית כפי שציינו מצביעה על התחלה חדשה, הרי נוח הוא סמל לתקומה אישית ובנייה מחדש של היקוּם ושל המין האנושי אחרי החורבן בעקבות המבול, ומוכיח כי יש חיים אחרי המוות. כמנהיג שהיה נְטוּל אחריות והשפעה על דורו - בניגוד לאברהם אבינו ולמשה רבֵּנו - רוב הפרשנים דנים אותו לגנאי, ומציינים שהיה צדיק יחסית לדורו המושחת בלבד. אולם הכְּתַב-סוֹפֵר דן אותו לחיוב, כמי שדאג בראש ובראשונה לביצור התא המשפחתי , בדמות התיבה, כדי להגן על משפחתו מפני הרוחות הרעות שנשבו מסביב. גם אם הגישה האידיאלית למנהיגוּת היא שילוב האחריות המשפחתית והאחריות הציבורית, נוח שהיה חלש אופי ככל הנראה לא היה מסוגל לכך.

לעומת זאת, בפרשת לך-לך נפתח פרק חדש בתולדות האנושות. אברהם אבינו עולה מדרגה, ומן הזהות האישית והמשפחתית החדשה שהוא מאַמץ מגיחה הזהוּת הלאומית.

הסדר ההפוך מן הסדר ההגיוני, לכאורה, של העזיבה בפסוק הראשון של הפרשה, מן הרחוק אל הקרוב, היפנה אליו את תשומת לב הפרשנים ואת אור זרקוריהם להסברים שונים ומגוונים.

אחד ההסברים המרתקים מבוסס על פרשנותו של רבי נחמן מברסלב, המצביע על מסע אל פנימיות האדם ואל נבכי נפשו. התרחקותו של אברהם מהסביבה הפגאנית, מן הקל אל הכבד, מארצו, ממולדתו וממשפחתו עובדי האלילים, הכשירה את הקרקע לקראת ייעודו הסמלי כאבי האומה היהודית. אך לא די בה. המסע החיצוני מלווה בתהליך של הפנמה. לפי רבי נחמן ציוני הדרך הם מטפוריים, ואינם מצביעים על מיקום פיזי. מילת המפתח היא 'לך', המשקפת את המסע הפנימי אל נפשו של האדם.

במסגרת מסע זה על היהודי, על-פי המודל של אברהם אבינו, להתרחק מן הארציות (מארצך), דהיינו מן הגשמיות, ומן הֶרגלים שליליים. ההינתקות מהזהות הישנה כוללת את שני מרכיבי ההתנהגות, המעצבים את אישיותו של האדם: תכונות מוּלָדוֹת (ממולדתך), ותכונות נרכשות (מבית אביך). אברהם נפרד אפוא מזהותו הישנה, הגנטית מבית תרח אביו, והנלמדת מחרן, ומאַמץ זהות חדשה "אל הארץ אשר אראך" - של ארציוּת, או חיי גשמיות, המונחית על-ידי אלוקים.

זו היא הבשורה החדשה שהביאה היהדות לעולם. בניגוד לדואליות של הדתות האחרות, המפרידות בין חומריות לרוחניות, התורה שוללת הינזרות מחיי הגוף, ומקדשת אותם באמצעות המצוות.

לשם כך אברהם נפרד מלוט, לא רק מבחינה טריטוריאלית וגיאוגרפית, אלא בעיקר מבחינה אידיאולוגית. המחלוקת ביניהם היא על שתי תפיסות עולם שונות. אך אברהם ממשיך להפגין כלפיו אחווה, בהתאם להצהרתו "כי אחים אנחנו", ולעמוד לצידו בשעת צרה. את נאמנותו זו הוכיח בשעת מבחן, עת הציל את לוט מהשבי ונלחם בעבורו נגד ארבעת המלכים. בכך דומני תיקן את חטא האנוכיות הקטלנית של קין, שהביאה לרצח אחיו.

תאריך:  12/10/2012   |   עודכן:  12/10/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הליכוד הורתו כמפלגת שקר! מי שהרה את קדימה הוא האבא של הליכוד - אריק שרון! האם זה רלוונטי? הרי אין דבר מצליח כמו ההצלחה! מגרש הגרוטאות היחיד לסחר בארץ ישראל הוא היום הליכוד עם 28 מנדטים לפחות והשאר כל אחד לחוד וכולם ביחד מחמרים אחריו. אין ספק שהחלטת הממשלה להחזיר את בית השלום ליהודים היא תוצאת הבחירות. גם ההזדרזות של ברק לחתום על כך. הציבור בכלל ימני ומי שרוצה לבדל עצמו מעדר השמאל עושה קולות של ימין. מה יהיה אם בית המכפלה? מה יהיה עם האדמות השדודות של היהודים בחברון הנמצאות בידי האפוטרופוס הכללי. מה יהיה עם צביקי סטרוק? ומה יהיה על אמונתה של אימו אורית סטרוק בסיכויי המאבק בגורמי השלטון ובכליהם המשפטיים?
12/10/2012  |  הלל ויס  |   מאמרים
השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את התפלגות ההוצאה הממוצעת של משק בית ישראלי בשנת 2011 והשינויים שחלו בו לעומת שנת 2010.
12/10/2012  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
השאלה המעניינת ביותר לקראת הבחירות הבאות היא: האם יש אלטרנטיבה ריאלית להחליף את ביבי בהנהגת המדינה? אני בין אלו הסוברים שאסור שביבי ימשיך להנהיג את המדינה מכיוון שהוא נכנע כספית ומוסרית לחרדים על כל צעד ושעל, ומוליך אותנו למדינה שבה 25% ויותר הם פרזיטים הנשענים על תקציב המדינה, מגדלים דור של משתמטים ו"בורים-אומרי-תהלים", וחיים על-חשבון עמלם והמיסוי המוגזם של אנשי המעמד הבינוני, שזהו כיום המעמד הכי גדול והכי דפוק במדינה.
12/10/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
ראשית יש לתהות. מהי גאולה? במובן הדתי שלה, היא בדרך כלל מילה נרדפת לישועה, או לשחרור. עם ישראל שוחרר משעבוד מצרים, ונגאל ממנה, נושע אם תרצו. אך בעיניי יש לדחות את פירוש זה, על-אף שהוא בוודאי נפוץ. גאולת דמים מראה שמדובר במצב אחר. גואל הדם הוא כידוע אדם בקרבת דם ראשונה הרשאי לרדוף אחרי ההורג בשגגה את קרובו, עד אשר האחרון מגיע אל עיר מקלט. אם יגיע אליו קודם – רשאי להורגו. ואיזו מן ישועה יש כאן? האם זהו דרור לצורך בנקמה? האם דמו של ההרוג נושע בעקבות המעשה? קשה לי להאמין. העיקרון המנחה כאן אינו אלא גאולה – היא שיבה למצב הראשוני. בגאולת הדם יש מעין איזון. הסדר, שאומר שמי שלקח חיים, גם אם בשגגה, ראוי לבחינה מדוקדקת אחר חייו.
12/10/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בימים האחרונים, כשהתלבטתי במה להתמקד ברשימה השבועית, חשתי מועקה מסוימת, תהיתי מה עוד אפשר לחדש בפעם השלוש-עשרה שכותבים על אותה פרשה. קצת התלבטתי אבל בסוף החלטתי להתחיל ממש מהתחלה, מבראשית. הרי מדובר בפרשה הראשונה בתורה, פותחים מחזור חדש של קריאת פרשת השבוע, והרעיון המקובל אצלנו הוא שאכן זו ההזדמנות להתחדש, להתחיל מבראשית בעבודת ה' ובעצם, להתחדש בכלל, גם בעניינים הפרטיים שלא כל כך רואים את הקשר שלהם לעבודת ה'. הרי מקובל אצל גדולי צדיקי החסידות, כי "כמו שאדם מעמיד את עצמו בשבת בראשית, כך תיראה השנה שלו" לכן הקפידו, באופן מיוחד בשבת זו, על תוספת הידור בשיעורי הלימוד הנהוגים בשבת. ומכיוון שזו הזדמנות להתחדש ברוחניות, אין שום ספק שזו הזדמנות להתחדש גם בגשמיות, שהרי הגשמיות נגזרת מן הרוחניות כידוע.
12/10/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
בן-גוריון מול הכותל מלווה באלוף הרצוג [צילום: דוד פרוידלך/לע"מ]
ד"ר לאוניד (ליאון) גרשוביץ
עיון בטקסט מעט נשכח ומאוד רלוונטי של דוד בן-גוריון מלפני קום המדינה שבו קורא לנו ראש הממשלה הראשון לאמץ גישה נחושה ומוּנעת-מטרה, תוך אמונה ביכולתנו להגשים את החזון הציוני
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי הרב, יאיר גולן גילה בימים אלו יהירות משיחית בוטה, גסת רוח ומבהילה בדרישתו, שבנימין נתניהו היה חייב כבר שבוע אחרי 7 באוקטובר 2023 להיכנס לחזית דמים נוספת על קו רכס בדרום לבנון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il