בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
עלינו ללמוד יסוד גדול: אין לאדם שום זכות לערער ולדבר לשון הרע, לא על משפחתו, לא על חבריו, לא על הקרובים לו ולא על הרחוקים ממנו. כל סרה שמוציא אדם מפיהו, נזק וחורבן איומים גורם הוא לעצמו
"שלח לך אנשים" - פירשו המפרשים, מדוע נסמכה פרשת מרים לפרשת המרגלים? משום שהמרגלים היו צריכים ללמוד ממרים, שדיברה לשון הרע על אחיה משה ונענשה, אף הם היו צריכים ללמוד להיזהר מלדבר לשון הרע על ארץ ישראל. וקשה - איך מרים, מהקדושות והצדיקות שקמו לעם ישראל, מדברת לשון הרע על משה רבינו? אפשר לבאר ולומר יסוד גדול: מרים אהבה את משה אהבה עצומה וסיכנה את חייה והצילה אותה מן היאור, אך מרים פחדה שימיו של משה רבינו מתקרבים לקיצם ותכף ימות מן העולם, לכן עמדה ודיברה על חוסר שלמותו של משה כדי שלא ייפטר מן העולם. ונבאר הדברים: הנה ישנה גמרא במסכת קידושין (ל"א) על רבי טרפון, אשר היה מעשירי עולם וכל עושרו וגדולתו לא שם מול עיניו. כאשר הגיעה לפניו מצות כיבוד אב ואם, היה מקיים את המצוה החשובה הזו בכל כוחו. והגמרא מספרת במקומות שונים איך הקפיד במצוה זו. כשאמו ירדה מהמיטה, היה נשכב על הרצפה כדי להקל עליה לרדת מהמיטה, שתדרוך על גבו. וכן כשהלכה ביום שבת ונקרע הסנדל שהלכה בו, שם את כפות ידיו על הקרקע כדי שתדרוך על ידיו ולא יישרטו כפות רגליה. איש איש ותיקונו הגמרא מספרת שכשחלה רבי טרפון ומצבו היה קשה, באה אימו לבית המדרש ואמרה לחכמים: בתורה כתוב "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך" וטרפון בני, שכיבד אותי, ימות בחצי ימיו? אמרו לה חכמים: כל הכיבוד אב ואם שעשה, אפילו אם יעשה עוד אלף פעמים, אינו מגיע לחצי כיבוד אב ואם שציותה אותנו התורה. וקשה - רבי טרפון נוטה למות. במקום לעורר עליו רחמים ולשבח את מידותיו, כך עונים חכמים? אלא אפשר לפרש ולומר: כל אדם בא לעולם כדי לעשות את התיקון שלו, וכשמסיים את התיקון שלו מחזיר את נשמתו להקב"ה. ואיך ידע האדם מה התיקון שלו בעולם? מצוה שמרגיש שבוערת בתוכו או שבאה הרבה פעמים לפניו, זהו שורש נשמתו. ורבי טרפון שורש נשמתו היה בכיבוד אב ואם, אם כן, אם יודו חכמים שעשה וקיים הרבה מצוות כיבוד אב ואם, יצטרך למות מהעולם משום שהשלים את המצוה, לכן אמרו לה חכמים: כל מה שקיים עדיין לא מספיק ויש לו עוד הרבה לקיים במצוה זו. ועל-ידי דבריהם צריך רבי טרפון עוד אריכות ימים ושנות חיים לקיים את מצות כיבוד אב ואם. כוח משה בכל תלמיד ועל-פי זה יובן - מרים הרגישה שמשה רבינו הגיע לתכלית, הוריד את התורה מן השמיים ועשה את הדברים הגדולים ביותר. אם השלים את תיקונו, צריך להחזיר את נשמתו לשמיים, לכן עמדה מרים ואמרה: משה רבינו עדיין לא השלים את תיקונו ויש לו עוד מה לתקן. אם כך, הקב"ה חייב להאריך את ימיו. אך הכעס היה על מרים משום שצדיקים גדולים, אפילו שמשלימים את תיקונם הפרטי, נכנסים הם לגדר אחר להשלים ולחזק את הכוח לדורות הבאים. וזה היה כוחו של משה. את מעלתו השלים ימים רבים לפני כן, וכל המשך חייו היו למען חיזוק וביצור הדורות הבאים עד ביאת משיח צדקנו. וזהו "משה שפיר כאמר" - בכל דור ודור כוחו של משה בכל תלמיד חכם. ניסיון שמירת הלשון אך עלינו ללמוד יסוד גדול: אין לאדם שום זכות לערער ולדבר לשון הרע, לא על משפחתו, לא על חבריו, לא על הקרובים ולא על הרחוקים. וכל סרה שמוציא מפיהו, נזק וחורבן איום ונורא גורם הוא לעצמו. ואף אם אינו רואה באותה שעה את העונש, העונש על לשון הרע גדול הוא בעולם הזה ובעולם הבא. ובדור זה, זה אחד מהניסיונות שאנו עומדים בו, להתגבר על הדחפים ועל הרצון העצמי להרגיע את הנפש ואת היצר על-ידי דיבור סרה על אחרים. אפילו שאדם חושב שהשני לא יודע את מה שדיבר, אך בלב השני נשאר ונחתם הרושם של מה שדיבר האדם. בשבוע זה, שהוא שבוע של לימוד מה החורבן שגרם לשון הרע, נחזק עצמנו בקבלה חזקה "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו", ונשים סייגים לנו ולבני ביתנו ולכל הנלווים אלינו שלשון הרע זה לערער גם על הקב"ה. "מי האיש החפץ חיים, נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורודפהו".
|
תאריך:
|
31/05/2013
|
|
|
עודכן:
|
31/05/2013
|
|
הרב יאשיהו יוסף פינטו
|
|
אין בכוונתי לערער על החלטת ועדת השמות של ירושלים לא להנציח בבירה את שמו של תא"ל אורי בן-ארי. ערעור כזה אינו לכבודו של האיש הנדיר הזה החסר כדברי השופט יעקב טירקל "זיקה מיוחדת לירושלים". מר טירקל, שופט העליון בדימוס, הוא שניסח את הנימוק האבסורדי הזה כסיבה למנוע את הנצחתו של אחד מגדולי השריונאים של ישראל בכל הזמנים. הנימוק המגוחך הזה, פרי מוח מצומצם או קודח, גרם לי לתהות אם עיריית ירושלים יצאה מדעתה.
|
|
|
שר האוצר, מר יאיר לפיד, העביר למשרד האוצר יחד עימו את הפייסבוק שלו, את כשרון הכתיבה שלו, את הכושר הרטורי שלו, הפוזיציה שלו, המנייריזם שלו, והוא ממצה את כל הכישורים האלה עד תום. כצ'ופר הוא הביא גם כמה הפתעות מדיניות בניגוד למוצא פיו לפני הבחירות. קומוניקטור שמדבר עצמו לדעת. חג לפובליציסטים, לקריקטוריסטים ולמאיירים. השני לראש הממשלה ביבי נתניהו שאותו הוא רוצה לרשת.
|
|
|
ארבעה שבועות לאחר עלייתו החוזרת של "האח הגדול" אל מרקע הערוץ השני, כבר ניתן להבחין בכישלונה הגדול של תוכנית הדגל שלו. זה לא רק הרייטינג ההולך ודועך לעומת תוכניות העבר; זו גם הסטיגמה שנוצרה לתוכנית הרדודה.
|
|
|
1. צפיתי בראיון עם שר החינוך, הרב שי פירון. אנשים האמונים על ברית המילה הכתובה והמדוברת לא משתמשים במילה "פרזיטים" ביחס לסוגית השוויון בנטל; קונוטציות קשות מדי כרוכות בעקביו של המונח. אני בטוח שגם השר יחזור בו.
|
|
|
כידוע, אנחנו טוענים שהתורה אקטואלית לגמרי, תמיד; שבכל פרשה אפשר למצוא את ההוראות השייכות לשבוע שבו היא נקראת ועל כן צריכים להשקיע מאמץ במציאת אותן הוראות. לא תמיד זה קל, למצוא את הקשר המיידי בין פרשת השבוע לבין האירועים השוטפים בחיינו, אבל תמיד הקשר קיים ותמיד זו המשימה שלנו. מבחינה זו, מבחינת הקושי למצוא את ההקשר המיידי בין התוכן של הפרשה ובין האירועים השוטפים, שונה מאוד לכאורה פרשת השבוע שלנו, בכך שהקשר הזה נראה בה גלוי לגמרי. רבים וטובים כתבו, ועדיין כותבים, על הגילויים הבלתי מובנים של מאיסת (חלקים מ)העם הנבחר בארץ הנבחרת, ומשווים תופעה מאוסה זו למסופר בפרשת השבוע שלנו. אבל צריכים לשים לב שהנושא הזה, למרות שהוא הפותח את הפרשה, אינו הנושא היחיד שעליו היא מספרת; יש גם כמה מצוות בפרשה וצריכים לבדוק מה הקשר.
|
|
|
|