יש לנו ארץ יפה, מדינה מוצלחת, כלכה משגשגת, חברה מתקדמת. הטוויסט? יש לנו מדינה מלאה ב"מכות-מדינה". "מכת מדינה, אלימות ברחובות", "גניבת מכוניות - מכת המדינה" הכותרות זועקות.
אני רוצה לדבר איתכם גם על איזו מכה. מכה ממש רצינית. מכה שעד כה גבתה 30,000 (!!!) בני אדם בישראל
1. צמרמורת? חכו, לצערי המכה יותר כואבת. מסתבר מתוך הנתונים, כי המעורבות של נהגים צעירים בתאונות הדרכים גדולה יותר בהשוואה לשאר האוכלוסיה
2. כלומר, כשעולה נהג חדש וצעיר על הכביש, עולה גם הסכנה בדרכים באופן ישיר. המידע הזה כואב ומאוד מצער. האם ניתן להתמודד איתו? האם יש דרך למנוע את הסיכון שהנהגים הצעירים מביאים איתם לכביש? או שמא מדובר בצרה שתמשיך לגבות פה חיי אדם?
ננסה לנתח את אופיו של הנהג הצעיר והסיבות שהוא מהווה סכנה מיוחדת: נער צעיר, נטול ניסיון בכביש, אינו מבין את חשיבות הציות לחוקים, או מזלזל בהם, נוטה ל"דאווין" ו"סתכלו עליי" ומושך תשומת לב, אינו אדיב וקצר-רוח. לא, אין כאן הכללה של כלל הנהגים הצעירים בישראל. אני מנסה לכוון אל הנהגים הצעירים המְסַכְּנִים והמסוכנים. מתוך מכלול הניתוחים שהעלינו אין ספק שיש דרך להתמודד עם אופי זה.
אם נהג חדש וצעיר יקבל חינוך שיעניק לו את הכלים הדרושים להתמודד עם הסכנות שהוא מעלה איתו לכביש בכל פעם שהוא נוהג; אני בטוח שאם בני הנוער יחונכו להכיר בחשיבות חוקי התנועה, אם יינתן להם ניסיון כביש מוקדם לפני העלייה בפועל; ואם יבינו שהכביש הוא עניין של חיים ומוות ולא "מגניב" ו"קול" - באמצעות חינוך שכזה אנו בעצם מפרקים את האופי הבעייתי והמסכן, ומרכיבים נהג מתחשב שאפילו יפחית את רמת הסיכון בדרכים, בעקבות הידע המוקדם שהוא רכש בטרם עלייתו לכביש.
אז הידד, פתרון יש לנו, כיצד נבצע אותו? בשאלון בנושא "בעיית נהיגה בקרב צעירים ותאונות שצעירים מעורבים בהן"
3 שאני וחברי למחקר חילקנו וסיכמנו, נמצא כי הממשלה מחפשת פתרון לבעיה (59% הסכמה בקירוב), ואי לכך, הצגת אפשרות לפתרון תיענה בתמיכה רחבה הן בממשלה והן בקרב הציבור.
ולכן נמצא כי הפתרון
4 המתאים ביותר הוא -
חינוך בני הנוער במסגרת הלימודים. דהיינו, משרד החינוך בשיתוף
משרד התחבורה יתוו תוכנית לימודים מגיל יסודי עד וכולל גיל תיכון. התוכנית החינוכית אמורה להקנות לתלמידים הכנה מספקת ומלאה טרם עלייתם לכביש, עיצוב אופי הנהיגה שלהם והענקת כלים להתמודדות ולאחריות על אופן נהיגתם. תוכנית שכזו גם תוביל לשינוי משורש הבעיה ולא תהיה "פלסטר" על בעיות קיימות.
אני בהחלט מאמין שאילו הרעיון המוצע כאן יקרום עור וגידים ויתבצע בפועל, אנו נזכה בטווח הארוך לשינוי חיובי בהתנהגות בכביש אצלנו בארץ המהממת הזו, ושנשמע פחות ופחות על תאונות הדרכים המצערות כל כך.
בתקווה לבשורות טובות,
תנהגו לאט ובטוח,
והלוואי שתהיה לכם נסיעה טובה.