|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

המלחמה תפגע בישראל אך על העולם לפעול

המתקפה הקרובה על המשטר הסורי צפויה להכניס את האזור לחוסר יציבות, ועל העולם לקחת זאת בחשבון. יחד עם זאת אסור לעולם לשתוק על שימוש בנשק כימי
28/08/2013  |     |   מאמרים   |   תגובות
בשאר אסד. מיטוט שלטונו אינו טוב לביטחון ישראל[צילום: AP]

בתוך מספר ימים, ואולי אף בתוך מספר שעות יפלחו מאות טילי טומהוק במשקל טון וחצי כל אחד, את שמי הלילה של סוריה, בדרכם להשמיד אתרי טילים, בסיסי הגנה, סמלי שלטון ומרכזי תקשורת ובקרה, כשלב מקדים לקראת הפלת שלטונו של בשאר אסד. סיום שלטונה של משפחת אסד בסוריה לאחר 43 שנה, יתבצע בידי ארצות הברית ובעלות בריתה, בתגובה למה שהיה ניראה כמתקפה כימית על אזרחים בפרפרי דמשק בידי המשטר הסורי ביום רביעי שעבר.

למרות זיהויו של משטר אסד עם ארגוני הטרור דוגמת חיזבאללה, ועד לפני כשנתיים (בטרם פרצה מלחמת האזרחים) עם חמאס בשל אירוח מפקדותיו בדמשק, עמידה על מאפייניה של מערכת היחסים בין השלטון בסוריה לעדות השונות ובין העדות השונות לעצמן, כמו גם התבוננות בתהליכים זהים שחוו מדינות בעלות מאפיינים דומים, מביאות לידי סברה כי הפלת משטר אסד אינה תרחיש שיתרום לביטחונה של ישראל, ואף יתכן כי יחמיר את המצב בגבולות עם סוריה ועם לבנון.

אמת, אסד והמשטר הסורי, אינם נמנים על אוהבי ישראל, וכך גם חיזבאללה - ארגון הטרור השיעי הנתמך בידי אירן, והמאיים תדיר על שלוותם של תושבי ישראל. הללו, במידה ותתבצע מתקפה על סוריה, צפויים להיפגע אנושות: אסד ומשפחתו – באיבוד שלטונם על כל הכרוך בכך, וחיזבאללה בקטיעת צינור החמצן של התמיכה הלוגיסטית והכלכלית מאירן דרך סוריה.

כמו-כן, לא יהיה זה בלתי מתקבל על הדעת שבתוך זמן לא-רב, מלחמת האזרחים בסוריה תתפשט לתוך לבנון ותפגע קשות במעמדו הפנימי של חיזבאללה (שעד כה נהנה מחסות סורית בשימור כוחה של העדה השיעית זה שלושה עשורים). לבנון כזכור, מלומדת במלחמות אזרחים על-רקע עדתי (הראשונה בשנת 1958, והשנייה בין השנים 1990-1975). הסכם טאיף שנחתם באוקטובר 1989, והביא לסיומה של המלחמה האחרונה (בינואר 1990 באופן רשמי) נתן ביטוי ליחסי הכוחות שנוצרו באותה השעה, ובכלל זה חולשתו של המחנה הנוצרי ועליונותה של סוריה.

הפרת מאזן הכוחות בלבנון, על-ידי הפלת שלטון המיעוט העלאווי בסוריה, בן בריתו ופטרונו של חיזבאללה, עלולה לעורר את הכוחות הרדומים (שהשלימו עם עליונות חיזבאללה עד היום בעל-כורחם), בקרב מתנגדיו הסונים, הנוצרים והדרוזים של ארגון הטרור, ועשויה לחדש את מלחמת האזרחים בין העדות בלבנון. אל מתנגדיו הלבנונים של חיזבאללה, עשויים להצטרף, ביום שלאחר הפלת שלטון אסד, גם מיליציות סוריות הנמנות על הרוב הסוני המדוכא, להם חשבון ארוך עם חיזבאללה בשל תמיכתו במשטר המיעוט העלוואי.

יחד עם זאת, יש לזכור, שעד לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, הגבול עם סוריה היה לגבול השקט ביותר של ישראל מאז מלחמת יום הכיפורים. סוריה הבינה שיהיה לה הרבה מה להפסיד במידה ותוציא פעולות טרור נגד ישראל משטחה, ולא בכדי, היא מנעה בתקיפות מארגוני טרור (שחלקם אף נתמכו בידה) לבצע פיגועים בשטח ישראל מתוך גבולותיה.

גם ארגון חיזבאללה, שלמרות הצידוק הקיומי שהוא מוצא לאי-התפרקותו מנשק בתוך מדינה ריבונית, היא בקיומו של "הכיבוש הציוני" (כך על-פי דבריו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ב-8 במאי 2003 בראיון לעיתון הלבנוני א-ספיר), ועל-אף היותו ארגון תת-מדינתי, בסופו של דבר חיזבאללה הוא ארגון עם הגיון כשל מדינה. הארגון, יש לציין, מפעיל בכפרי השיעים בלבנון רשת של מוסדות צדקה וחינוך, והוא מעורה עמוקות בחיי החברה האזרחית בלבנון. פגיעה בחייהם, או רווחתם של אזרחי לבנון, ובייחוד של האוכלוסיה השיעית, עלולה לפגוע בפופלריות שהוא כה שואף לה (לא לחינם כל טקסי "הניצחונות" למיניהם שעורך הארגון). חיזבאללה גם זוכר היטב את הנזקים שספג בנפש, ברכוש ובדימויו בלבנון, במלחמת לבנון השנייה, ולכן הוא יודע שיהיה לו הרבה מה להפסיד במידה ויתקוף שוב את ישראל.

כך, למרות האיבה והמתח בין ארגון חיזבאללה לישראל, קיים בין הצדדים מאזן אימה, שמסגרתו שני הצדדים מעדיפים לשמור על היציבות והשקט היחסי משני צידי הגבול. תופעה דומה, התרחשה אצל חמאס, לאחר השתלטותו על רצועה עזה ביוני 2007. עד לאותה שעה, יכול היה חמאס לפעול בחופשיות יחסית כנגד ישראל, כאשר האחריות לרווחתם של תושבי עזה הייתה מוטלת על כתפיה של הרשות הפלשתינית. ואולם, משעה שהפך חמאס לריבון ברצועת עזה, ונעשה לאחראי על חייה רווחתה וכלכלתה של האוכלוסיה העזתית, הוא החל למעט בהוצאת פעולות טרור משטחה, ואף לנסות ולסכל מתקפות טרור וירי טילים של ארגוני ג'יהאד אחרים. מיותר לציין ששינוי זה בהתנהגות חמאס, לא נבעה מאהבת ישראל שתכפה אותו, אלא מהאילוץ להסתכל על המציאות בעיניים רחבות יותר, ומההפנמה, שפעולות שארגון טרור קטן יכול להרשות לעצמו, לא יכול להרשות לעצמו ארגון מעין-מדיני, עם מחויבות לאזרחיו.

ואולם, במידה ומשטרו של אסד ייפול, וארצות הברית ובעלות בריתה לא יתפסו את השלטון (כפי שמסתמן), עשויים המיעוטים והעדות השונות המרכיבים את אוכלוסייתה של סוריה, למצוא את עצמם במלחמת הכל בכל. במצב כזה ובהיעדר שלטון מרכזי חזק, עלולה ישראל למצוא את עצמה מול ארגוני טרור שאינם סרים להגיון מדינתי, כגון ג'בהת אלנוסרה המזוהה עם אל-קאעידה, וכן ארגונים פלשתינים שונים.

מצב דומה יכול להתפתח גם בלבנון במידה ומלחמת האזרחים תתפשט לתוכה, תערער את הגורמים הנתפסים כמיצבים (ובכללם חיזבאללה), ותפנה מקום לגורמי טרור קיקיוניים אך מחוסרי הרתעה. פריחתו של טרור מעין זה בדרום לבנון, התרחשה כזכור בתקופת מלחמת האזרחים השנייה, כאשר ארגוני הטרור של אש"ף שסולקו מירדן, מצאו בלבנון השסועה וחסרת שלטון מרכזי חזק, קרקע נוחה להוצאת פיגוע טרור נגד ישראל.

מיטוט המשטר בסוריה - לא טוב לביטחון ישראל

ניתוח זה של ההתרחשויות, תוך התבוננות במבנים הפנימיים של החברות בסוריה ולבנון, מעלה כי התערבות זרה בסוריה ומיטוט המשטר שם, לא תיטיב עם ישראל בהיבט הביטחוני בלשון המעטה (וזאת עוד בטרם הזכרנו את האפשרות לתגובה ישירה בדמות ירי טילים לשטח ישראל על-ידי סוריה, חיזבאללה או ארגוני הטרור ברצועת עזה). עם זאת, אין ספק כי השימוש כנגד אזרחים בנשק כימי, מחייב תגובה חריפה וברורה של הקהילה הבין לאומית, ואם זו מרוסנת בידי סין או רוסיה, אזי שעל מדינות המערב לפעול באופן עצמאי כנגד מפעיליהם של נשקים אסורים אלו.

אי התערבות כנגד שימוש בנשק כימי, שאיסור על שימוש בו נקבע כבר באמנת ז'נבה תהווה תקדים מסוכן כנגד משטרים רודניים, העלולים להסיק כי במידה והם יעשו שימוש בנשק זה הם יהיו חסינים מתגובת העולם. על העולם (ואם לא העולם, אז כאמור על המערב) להבהיר בצורה נחרצת ששימוש בנשק להשמדה המונית מכל סוג שהוא, הינו חציית קו אדום שמפעיליו ישלמו מחיר כבד.

יחד עם זאת, על המדינות הצפויות להשתתף במתקפה הקרובה על סוריה, להסתכל על היום שאחרי הפלת השלטון בסוריה. הניסיון מלמד שלא תמיד, רעיונות וערכים דוגמת זכויות אדם, דמוקרטיה, קבלת מרות הרוב יחד עם כיבוד זכויותיו של המיעוט, הן נר לרגלה של האוכלוסיה במדינות המורכבות ממיעוטים וקבוצות אתניות מפולגות. הפלתם של רודנים במדינות אלו, לא הביאה לשחרורם של האזרחים, לחופש, לשגשוג וליציבות, אלא העצימה את מלחמות השבטים והעדות אלו באלו. הפלתו של סדאם חוסיין בעירק בשנת 2003 ושל מועמר קדאפי בלוב בשנת 2011 הן דוגמאות טובות לכך.

גם סוריה כאמור, מורכבת מעדות וקהילות שונות. רובה הגדול של האוכלוסיה היא סונית, ואולם השלטון נמצא בידי המיעוט העלוואי המהווה כעשירית מהאוכלוסיה בלבד, ומתרכז בעיקר באזור רצועת החוף ובסביבות דמשק והערים המרכזיות. בקרן הצפונית של סוריה נמצא המיעוט הכורדי, אשר כמו אחיו בעירק, בטורקיה ובאירן, שואף להשגת עצמאות. בדרום סוריה, מתרכזת האוכלוסיה הדרוזית אשר חצויה בשאלת הנאמנות למשטר לאחר פרוץ מלחמת האזרחים, ולכן לעיתים היא סובלת מרדיפה של שני הצדדים. עוד יש לציין כי בין שני המחוזות המרכזיים של סוריה: חלב ודמשק שוררים מתח ואיבה היסטוריים בשל ניגודי אינטרסים פוליטיים וכלכליים.

ביום שאחרי ההפצצה

ביום שלאחר התמוטטות המשטר, סביר מאוד שהעדות השונות, ובראשם הרוב הסוני, שדוכאו במשך שנים רבות בידי המיעוט העלוואי, ינסו לבצע מעשי טבח נרחבים במיעוט זה. לפיכך ההנחה הרווחת גורסת שהאוכלוסיה העלוואית תימלט לערי החוף, ותנסה להתבצר באזור המוכר כ"הר העלוואים". הכורדים צפויים לנסות ולממש את שאיפותיהם לאוטונומיה לאומית בצפון סוריה, והאוכלוסיה הסונית צפויה להיות מפולגת בין המחוזות המרכזיים וכן בשאלת אופיו של המשטר (איסלאמי או חילוני). מתיחויות אלו, בין הקהילות השונות בסוריה צפויות להעצים עוד יותר את מלחמת האזרחים, ולהכניס לתוך הקלחת גם את ישראל.

לפיכך, הפצצה של כמה ימים על "מטרות איכות" בסוריה בידי ארצות הברית ובעלות בריתה, מבלי להתייחס ליום שאחרי, תהיה פעולה חסרת אחריות שתדרדר עוד יותר את יציבות האזור. משום כך על מדינות המערב, וארצות הברית בראשם, לקחת אחריות גם על מה שיקרה לאחר נפילת השלטון הנוכחי. ייתכן שלא יהיה מנוס מחלוקתה של סוריה בין העדות השונות כדי להפסיק את שפיכות הדמים, ויתכנו גם פיתרונות נוספים, אך מי שמבקש לערער את השלטון המרכזי (ובצדק) יהיה חייב לתרום את חלקו גם לביסוסה של יציבות חדשה.

הכותב הוא בעל תואר ראשון בהצטיינות יתירה בלימודי ישראל במזרח התיכון מאוניברסיטת אריאל ותלמיד מחקר לתואר שני במחלקה למורשת ישראל.
תאריך:  28/08/2013   |   עודכן:  28/08/2013
אבנר מושניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלחמה תפגע בישראל אך על העולם לפעול
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתן זך
28/08/13 17:49
2
כרמית
28/08/13 19:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאור השיח הציבורי בנושא השד העדתי, ברצוני לתרום גם דעה משלי. שמי יערה, סטודנטית לתואר ראשון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
28/08/2013  |  יערה מרקוס  |   מאמרים
מרצפות ישנות (ולא תמיד ישרות), קירות קלופים, כבלי חשמל ותקשורת בולטים, ומראה כללי אפור, דהוי וקודר-משהו - זהו המחזה הלא-סימפטי הנגלה בימים אלה למבקר בתחנה המרכזית של עפולה. מצב זה של הזנחה, עליבות ואפרוריות נמשך מזה שנים. פה ושם נעשו במהלך השנים האחרונות עבודות צביעה ושיפוצים נקודתיות, אבל לא מעבר לכך. ואם אין די בכך, על גג התחנה מוצבים באורח קבע שורה של שלטי פרסומת ענקיים על גבי עמודי עץ מכוערים קלופי צבע. שלטים אלו מגבירים ומעצימים את כיעור התחנה. כך לא צריכה להיראות תחנה מרכזית בישראל בשנת 2013.
28/08/2013  |  אלי אלון  |   מאמרים
מודה באשמה. למרות שאישית עברתי בחיי לא מעט אירועים ביטחוניים, הפעם איני רגוע.
28/08/2013  |  מרק בריל  |   מאמרים
ספטמבר השחור בשער. יום ה'יארצייט' לאסון אוסלו, שגבה מעם ישראל כ-1,500 קרבנות שלום שנרצחו באכזריות שטנית, והצליח לכרסם אפילו בעמדותיו המסורתיות של הימין הז'בוטינסקאי, שהחל לזמר את המנון 'שתי מדינות לשני עמים', יחול אומנם רק ב-13 בחודש, הוא המועד בו ניצבו על כר הדשא בוושינגטון שני 'רחפנים', קלינטון ורבין, ומאפיונר אחד ושמו ערפאת, אך חגיגות אוסלו בתקשורת השמאלנית כבר בפתח.
28/08/2013  |  מנחם רהט  |   מאמרים
לאחר שנתיים ברור כי התהליך אשר כונה "האביב הערבי" לא מביא בשורות טובות לעמי ערב מחד, ולמדינת ישראל מאידך. הדוגמאות הטובות לכך הינן: מצרים וסוריה.
28/08/2013  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר למורשת ישראל, עמיחי אליהו, רואה בפצצת אטום אופציה לפעולה במלחמה שנכפתה עלינו, ושר האוצר והשר לביטחון לאומי מדרבנים את ראש הממשלה ליישם בעזה את הוראות ההשמדה המוחלטת של העם העמלק...
 מיכאל מירו
מיכאל מירו
שימו לב מה מצבם הכלכלי של ראשי המדינות על כל סוגי המשטר שבהן, שימו לב גם למנהיגי ארגוני טרור, לכולם יש הון אישי מעבר לסביר, חומר למחשבה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il