|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

מאברם לאברהם

ההינתקות - לא מה שחשבתם: אברהם אבינו, אבי היהדות המונותאיסטית, שנפרד מסביבתו האלילית, מתקן את העולם וגם תכירו: גיל המעשים הכל על הפרשה
11/10/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
ציון קברו של אברהם אבינו במערת המכפלה [צילום: פלאש 90]

מאורעות היסטוריים רבים גודשים את הפרשה, החל מעזיבת אברהם אבינו את חרן, דרך ההינתקות הטריטוריאלית מלוט ומלחמת ארבעת המלכים נגד החמישה, בנצחונו של רמטכ"ל (קראתם נכון) אברהם אבינו, ועד לבשורה המכריעה של לידת העם היהודי מאברהם, שנפרד מישמעאל, אבי העם המוסלמי ותרבות האיסלאם.

אולם מעֵבר למאורעות ההיסטוריים, משרטטת הפרשה פרופיל של אברהם אבינו וקווים לדמותו של מנהיג, שעתיד לעצב את דמותו של העם היהודי מבחינה תורשתית וסביבתית כאחת. למעשה, הביוגרפיה האישית של אברהם משקפת את הביוגרפיה הלאומית שלנו ומתמזגת איתה.

ההינתקות

הפרשה מספרת על שלושה תהליכי הינתקות שעבר אברהם אבינו. אין מדובר בתהליכים פיסיים בלבד. ההינתקות הפיסית מסמלת את ההינתקות הרוחנית, המנטלית והאידיאולוגית. ההינתקות הראשונה, מבית אביו וממולדתו האלילית של אברהם, הייתה המכריעה ביותר והיא שסללה את הדרך לשתי ההתנתקויות הנוספות מלוט אחיינו המייצג את התרבות המערבית המושחתת והנהנתנית, ומישמעאל בנו, המייצג את התרבות האיסלאמית המזרחית, הפיראטית והאכזרית.

לא לשווא בחר לוט, שנפרד מאברהם, להתיישב בסדום שטופת הזימה, אשר כדברי הכתוב אנשיה "רעים וחטאים לה' מאוד". גם על ישמעאל מעיד הכתוב "והוא יהיה פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו". שוד ורצח מאפיינים את אורח חייו. נשמע מוּכר? אחרי ייהודו של אברהם, הפרידה משניהם, מעמם ומאורח חייהם הייתה אפוא הכרחית כדי לכונן את העם היהודי.

ראוי לציין כי הפרידה מלוט הייתה פרידה מרצון כהצעת אברהם, אך אברהם לא נטש את אחיינו השבוי ונחלץ לעזרתו כאמור במלחמה. במסירותו זו כלפי לוט הפגין אברהם רגשי אחווה ("כי אחים אנחנו") ודאגה עמוקה לבן משפחתו, בניגוד לקין שרצח את אחיו הבל. ובכך אולי אברהם הוא תיקונו של קין. לעומת זאת, הפרידה הסופית מישמעאל הייתה ביוזמת שרה אמנו, שצפתה ברוח הקודש את השפעתו המסוכנת על יצחק ועל עתיד עמנו, כפי שנראה בפרשה הבאה, פרשת וירא.

זמן המעשים

ואומנם מעניין שאחרי שלוש פרידות משמעותיות אלה מהעולם הפגאני, מהסביבה המושחתת, מהעמים ומהשפעתם המזיקה, התורה שהיא חסכנית מאוד בלשונה, מציינת את גילו של אברהם, תוך ציון המילה 'שנה' לא רק אחרי העשרות, אלא גם אחרי היחידות. מדוע? ברור שהתורה לא עושה זאת למטרות סטטיסטיות לצורכי מירשם האוכלוסין. ציון השנים בהבלטה טעון משמעות סמלית עמוקה.

מכירים את הביטויים 'להעביר את הזמן' או 'בילוי זמן', שמשמעותו לקרוע את הזמן כמו בגד בלוי - שעליהם בנויים כל עולם הבידור ותוכניות הריאליטי - המאפיינים את התרבויות הנהנתניות, המערבית והמזרחית? ואילו אנשי העסקים הרציניים מדברים על "טיים איז מאני" (הזמן שווה כסף). הזמן משמעו אפוא ריקנות ולכל היותר כסף, כלומר המרוץ אחר החיים, אחרי הקריירה וכדומה. לעומת זאת ביהדות הזמן שווה מצוות ומעשים טובים. זוהי הנוסחה הייחודית ליהדות. לא הגיל הכרונולוגי הוא החשוב, אלא גיל המעשים. זמן איכות. הזמן המנוצל לעשיית מעשים טובים.

מסופר על אורח שנקלע לעיירה יהודית אחת, ולתדהמתו הרבה כשביקר בבית הקברות ראה שתוחלת החיים של תושבי העיירה הייתה קצרה ביותר. הממוצע היה עשר שנים בלבד, כפי שצויין על גבי המצבות. ויתרה מכך, למרבה הפלא צויינו גם מספר הימים ואף השעות של חייהם. לפשר תמיהתו של האורח הזר, הוסבר לו כי הקריטריון הקובע בעיירה הוא גיל המעשים הטובים, שהספיקו התושבים לעשות בחייהם, והוא גם שצויין על גבי המצבות.

התופעה המדהימה אצל אבותינו ואימהותינו הצדיקים, הוא שגיל המעשים חפף את גילם הכרונולוגי, וכל רגע פנוי בחייהם היה מנוצל למצוות.

ואכן אברהם בצאתו מחרן היה בן "חמש שנים ושבעים שנה". אחרי שנפרד מלוט, בלדת הגר את ישמעאל, היה בן שמונים שנה ושש שנים. ובברית, שבו התבשר על היפרדות יצחק מישמעאל לשני עמים, ועל הברית הנצחית עִם העם היהודי, גילו היה תשעים שנה ותשע שנים. הבלטת השנים בשלוש תחנות משמעותיות אלה בחייו באה לציין את העובדה, כי לא הושפע מסביבתו הרעה - לא ממולדתו, לא מלוט ומשפחתו הגר ולא מישמעאל. הנשק הסודי היה הזמן היהודי, קרי: מילוי מצברי הזמן במצוות ובמעשים טובים.

תיקון העולם

פרשתנו מצביעה על מעשיו הטובים של אברהם, שתיקן את חטאי הדורות הקודמים. הוא תיקן את חטאו של אדם הראשון כפוי הטובה, שהאשים את הבורא(!) בחטא האכילה מעץ הדעת, כשהתריס כלפיו כי "האישה אשר נתת עימדי" פיתתה אותו לחטא. אברהם לעומתו בנה שני מזבחות לה', בבית א-ל ובחברון, כהכרת תודה על שתי הבשורות הטובות: מתן ארץ ישראל לעם ישראל בניו - בשורת הצאצאים ובשורת הארץ.

אברהם תיקן גם את חטאו של קין. לא רק בהצלת בן אחיו לוט, כפי שציינו, בניגוד להתנכרותו של קין להבל. בעוד שקין היה עובד אדמה, וטיפח את הגשמיות, אברהם אבינו מתחבר לפנימיותו ולבורא,דבק במצוות ומתנער מעולם הרכושנות ומן התפיסה החומרית. "אם מחוט ועד שרוך נעל, ואם אקח מכל אשר לך, ולא תאמר אני העשרתי את אברם" מצהיר אברהם קבל עם ועדה לפני מלך סדום, שמבקש לתת לו את הרכוש שאברהם הציל מן השבי, והוא מפגין את אמונתו המלאה בבורא. יושרו של אברהם היה כה גדול, שבניגוד ללוט הוא הקפיד, שאפילו צאנו לא יאכל מן הגזל.

אברהם לא הסתפק בכך, ולא נח על זרי הדפנה גם במישור הציבורי. בניגוד לנח, שלא הייתה לו כל השפעה על דורו, אברהם כמנהיג לא הסתגר במגדל השן, ויצא מייד לפעילות ציבורית. "הנפש אשר עשו בחרן" מסביר רש"י, אלה הנפשות שאברהם ושרה (בזכות עצמה) הכניסו תחת כנפי השכינה, שאברהם היה מגייר את האנשים, ושרה הייתה מגיירת את הנשים.

אני מאמין

בניגוד למורדים של מגדל בבל, אמונתו של אברהם בבורא באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בעשרה ניסיונות שמיים, שעמד בהם בכבוד. אחדים מהם מופיעים כבר בפרשתינו, העזיבה את מולדתו האלילית, ואחר כך הרעב שאילץ אותו לרדת למצריים, כמו גם הניסיון עם אשתו שנלקחה לבית פרעה. אברהם עלה לארץ, לא בגלל הכסף והכבוד שהבטיח לו ה' בנדודיו, בניגוד לטבע, אלא רק בגלל צו ה'. אם כן, כיצד עירער אברהם לפני ה' על הבטחת הבנים, בעודו ערירי, ועל בשורת הארץ, כששאל את ה' "במה אדע כי אירשנה". לא, אברהם המאמין לא ביקש שום אות מה', ולא עירער על דרכי ההשגחה העליונה. נהפוך הוא. כדרכם של אבותינו הקדושים השאלות נבעו מתוך ענווה ומתוך דאגה עמוקה למצבם הרוחני.

הדאגה הייתה כפולה - חשש מפני מיצוי זכויותיהם מחד-גיסא, בעקבות חסדי הבורא עימם, והחשש שאינם ראויים מבחינת מעשיהם לחסדי ה'. הייטיב לבטא תפיסה זאת יעקב אבינו בפסוק: "קטונתי מכל החסדים, אשר עשית עימדי". זו אותה ענווה הנעוצה גם בהכרת טובה לבוראם, ובאמונתם בו.

אחרי נצחונו במלחמת ארבעת המלכים חשש אפוא אברהם מפני מיצוי זכויותיו, כמו גם למצבו הרוחני, האם הוא ראוי לבשורת הבנים והארץ. ואז כרת עימו הקב"ה את ברית בין הבתרים, כסמל להקרבה אישית ולאומית למען היהדות. זו הזכות הנצחית העומדת לעם היהודי, וטבועה במאגר הגֶנים הלאומיים שירשנו מאברהם ומאבותינו בכלל.

מה הפלא שהקב"ה משבח את אברהם בתחילת הפרשה "והֱיֵה ברכה". מציאותו של אברהם אבינו ומורשתו היא ברכה לעולם כולו.

שבת שלום!

תאריך:  11/10/2013   |   עודכן:  11/10/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לחן ומלים של קפיטאליזם חזירי במיטבו מתנגן ומושר באלו הימים על-ידי קברניטי חברת "טבע".
11/10/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רבים משבחים את הרב עובדיה על גישתו המקלה ועל ההיתרים. על העיקרון שקבע, שגדול כוחו של ההיתר מכוחו של האיסור. ומאחר שכולם מספידים אותו כיום, שעה שלאור ההתפתחויות בשס לא בטוח שתהייה עוד הזדמנות בטוחה לעשות זאת בעתיד, אבוא גם אני ואוסיף עדותי על גודל וגדולת מעשיו. וזהו סיפור ואירוע מאותם ימים ראשונים של שס היו חברי כנסת עם פתיחות ישראלית חביבה, עם יראת שמים פרקטית, ועם לא מעט חדוות חיים וחוש הומור בריא.
11/10/2013  |  אברהם פריד  |   מאמרים
מערכת עיתון הארץ מתחה ביקורת חריפה על השר יאיר לפיד שמתח מצדו ביקורת על הישראלים המעדיפים לחיות בברלין כי שם "יותר נוח". "אזרחי ישראל ריבוניים להחליט היכן הם וילדיהם יחיו, ואין צורך להשתלח בהם ולהאשים אותם בפעולה מתוך נוחות, תוך שימוש בזיכרון השואה" פסקה מערכת העיתון.
11/10/2013  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
לאחרונה אנחנו שומעים שוב ושוב על גזירות שמנסים להטיל באירופה נגד שמירת מצוות היהדות; השחיטה הכשרה מפריעה להם וגם מילת הבנים. בעניין המילה הם לא מחדשים כלום, הם רק מחקים את שונאי ישראל הרבים לאורך ההיסטוריה. וגם הדרכים לביטול הגזירות לא השתנו בהרבה מאז. הרי כך מספרת הגמרא [ראש השנה יט/א]: שֶׁגָּזְרָה המלכות גְּזֵרָה, שלא יעסקו בתורה ושלא ימולו את בניהם ושיחללו שבתות; מה עשה יהודה בן שמוע וחביריו - הלכו ונטלו עצה ממטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה; אמרה להם, "בואו והפגינו בלילה". הלכו והפגינו בלילה; אמרו, "אי שמים, לא אחיכם אנחנו? ולא בני אב אחד אנחנו? ולא בני אם אחת אנחנו? מה נשתנינו מכל אומה ולשון שאתם גוזרין עלינו גזירות קשות? וביטלום. ואותו היום עשאוהו יום טוב. שם לא הייתה אפילו מראית עין של דמוקרטיה וחופש דת, לכן היו צריכים להפגין כדי לעורר רגשות אנושיים בסיסיים.
11/10/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ניצחונות, הישגים וכיבוש יעדים מהווים סיבה נכונה ונפוצה לשמחה, בתנאי שאינם גובים מחיר מופרז. יעדים לא נכבשים מעצמם. כדי לכבוש יעד, אנחנו צריכים "לעשות-משו". במקרים חריגים נדרשת מאיתנו "רק" סבלנות, שבסיומה, היעד נופל לידינו כפרי בשל. כשאנחנו שמחים בטרם נכבש היעד - אנחנו מסתכנים בכל מה שיש לשמחה מוקדמת להציע. ברוב המקרים זה מפח נפש. שורות אלה עניינן "שמחה מוקדמת".
11/10/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il