|   15:07:40
  משה גולדבלט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

השוחד מעיד על עצמו

הקושי העצום להוכיח ידיעה בפועל של איש ציבור מתוחכם - הדואג שלא לקבל כספים באופן ישיר ולא לדעת מה עושים עוזריו הנאמנים ביותר - מציב מחדש את השאלה אם לא ראוי לאמץ תיקון בדיני הראיות יש לאמץ, בשינויים המחויבים, כלל דומה לכלל 'הדבר מעיד על עצמו' הנוהג בדיני הנזיקין
24/10/2013  |   משה גולדבלט   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
אהוד אולמרט והשופט דוד רוזן. משפט הולילנד [צילום: פלאש 90]

מתנה לא-תמימה
אנשים אינם נותנים מתנות יקרות-ערך למי שאין להם כל קשר אישי אמיתי איתם, או קרבה מיוחדת. כאשר טובת הנאה כזו ניתנת לאיש ציבור באמצעות המקורבים לו, מטרתו של הנותן היא שאיש הציבור יידע על המתנה ויפעל בהתאם

אולי הגיע הזמן לקבוע שמאכער שווה שוחד
איתמר לוין
המדינה: אנחנו לא מבקשים ליצור תקדים אלא לקבוע שאין הסבר להתנהגותו של דנקנר, פרט לכך שהוא נתן שוחד * דנקנר: טעיתי בחלק מן הפרטים שמסרתי בחקירתי במשטרה
לרשימה המלאה

ניתן לסכם כי בשלב זה של "משפט הולילנד" רוב הציבור כבר השתכנע שלשכתו של אהוד אולמרט, בין בהיותו ראש עירייה ובין כשר או כראש ממשלה, הייתה לשכה מושחתת. כעת נותר לראות אם גם בית המשפט השתכנע בכך. אין להתפלא על כך שיחצניו של אולמרט נעלמו מהעין בעת האחרונה. סביר שאם יזוכה הלקוח שלהם הם יופיעו שוב בקדמת הבמה וישמיצו את פרקליטות המדינה בכל דרך אפשרית.

איני עו"ד העוסק בתחום הפלילי ולכן שאלתי כמה מחבריי העוסקים בתחום כיצד הם מעריכים את מצבו המשפטי של אולמרט. טענתם היא שבהיעדר עדות המצביעה ישירות על ידיעתו של אולמרט את פרטי העברות הכספים לאחיו או לחשבונו בקופת משרדו של עו"ד מסר, לא ניתן להרשיעו בקבלת שוחד. איני מבקש לחלוק על השקפה זו מאחר שאיני מצוי מספיק בדין הפלילי.

ייתכן שאולמרט ייצא זכאי מאשמת שוחד ולא ניתן להוכיח ברמה הנדרשת במשפט פלילי שהוא ידע על הכספים שהועברו לאחיו יוסי ועל התרומה שהועברה דרך מזכירתו לעו"ד מסר ו/או שהיה עליו לחשוד בכך. בין אם יורשע אולמרט ובין אם יזוכה, הציבור השתכנע בכך שמדובר באיש ציבור מושחת בעליל וזיכוי פלילי, אם יהיה, לא יהווה בשום אופן זיכוי ציבורי.

במילים פשוטות, אם אולמרט חולם לחזור למלא תפקיד משמעותי בחיים הפוליטיים והציבוריים במדינת ישראל, מוטב לו שיקיץ ומוטב שכל התורמים לקופתו (מעניין מי מנהל אותה כיום?), בהנחה שעוד נכונו לו עלילות, יהרהרו שוב אם אינם שמים את כספם על קרן הצבי.

תיקון בדיני הראיות

הקושי העצום להוכיח ידיעה בפועל של איש ציבור מתוחכם (הדואג שלא לקבל כספים באופן ישיר ולא לדעת מה עושים עוזריו הנאמנים ביותר) מציב מחדש את השאלה אם לא ראוי לאמץ תיקון בדיני הראיות. כוונתי לכך שיש לאמץ, בשינויים המחויבים, כלל דומה לכלל 'הדבר מעיד על עצמו' הנוהג בדיני הנזיקין.

אנו יודעים שישנם מצבים משפטיים בהם אחד הצדדים אינו יודע ואינו יכול להוכיח עובדות מסוימות. בדיני הנזיקין הדבר מתבטא באי-יכולת ניזוקים, במצבים מסוימים, להוכיח נסיבות התרחשותה של תאונה שנגרמה על-ידי נכס בשליטת המזיק, או על-ידי דבר מסוכן מטבעו.

הפתרון המשפטי הננקט בדיני הנזיקין הוא העברת נטל הראיה, דהיינו, בהתקיים נסיבות מסוימות על הנתבע להוכיח היעדר רשלנות מצדו, ולא התובע הוא שצריך להוכיח את כל פרטי הרשלנות של הנתבע.

במשפט פלילי, על התביעה להוכיח מעבר לכל ספק סביר את האשמה, ומשמעות הדברים היא הוכחת המרכיב ההתנהגותי והנסיבתי של העבירה והוכחת היסוד הנפשי של הנאשם. בעבירת השוחד היסוד ההתנהגותי הוא מתן שוחד, היסוד הנסיבתי הוא שהשוחד ניתן לאיש ציבור בעד פעולה הקשורה בתפקידו. היסוד הנפשי שיש להוכיח הוא מודעות איש הציבור לכך שהשוחד ניתן בעד פעולה כזו.

כאשר איש ציבור טוען שהוא כלל לא ידע על כספים שניתנו לאנשי שלומו ועל כן הם גם לא יכלו להינתן בקשר לפעולה הקשורה בתפקידו, הוא טוען להיעדר יסוד נפשי של ידיעה. קשה מאוד בנסיבות אלו להוכיח ידיעה, אלא אם מי מהמעורבים בפרשה מוכן להעיד.

כלל מהשכל הישר

ניתן לטעמי גם במשפט הפלילי לקבוע נסיבות מיוחדות בהן יעבור הנטל על הנאשם להוכיח עובדה מסוימת ברמה המספיקה להוכחת ספק סביר. נסיבות כאלו יכולות להתקיים בכל הנוגע לעבירת השוחד ובעיקר ביחס להוכחת היסוד הנפשי של הנאשם בעבירת השוחד.

ניתן לדרוש כי ייקבע כלל, לפיו משניתנה מתנה לאיש ציבור, או לשלוחו, או לקרוב משפחתו, או לאיש אמונו, נכס או טובת הנאה משמעותית אחרת, שאין לצפות לה במסגרת מערכת יחסים רגילה בין הנותן למקבל, ומכלל נסיבות העניין ניתן להסיק כי סביר יותר שהמתת ניתנה בהקשר לתפקידו של איש הציבור ומתוך רצון להשפיע על פעולותיו במסגרת מילוי תפקידו - יהוו עובדות אלו כשלעצמן ראיה לכאורה שאיש הציבור ידע על המתת ועל מטרתו של הנותן, ועליו יהיה להראות כי לא כך היו פני הדברים.

כלל כזה מבוסס על השכל הישר וניסיון החיים. אנשים אינם נותנים מתנות יקרות-ערך למי שאין להם כל קשר אישי אמיתי איתם, או קרבה מיוחדת. כאשר טובת הנאה כזו ניתנת לאיש ציבור באמצעות המקורבים לו, מטרתו של הנותן היא שאיש הציבור יידע על המתנה ויפעל בהתאם.

הוכחת הספק הסביר

גם לאחר אימוץ הכלל המוצע, עדיין שמורה לנאשם הזכות להעלות גרסה סותרת ולהוכיח ספק סביר. אם למשל יראה איש הציבור שאנשי שלומו פעלו לחלוטין ללא הרשאתו וניצלו את קרבתם אליו על-מנת לתעל תשלומי שוחד לעצמם והוא עצמו כשנודע לו על התנהגותם פעל נגדם במלוא התקיפות, ייתכן בהחלט שבמקרה כזה, גם אם בית המשפט לא ישתכנע בנכונות הגרסה, הוא יקבע שהיא מעוררת ספק סביר.

לטעמי לא נדרש כלל שינוי בחקיקה לצורך אימוצו של כלל זה מאחר שדיני הראיות בעיקרם פותחו בפסיקת בתי המשפט. איני סבור שבאימוצו של כלל כזה אנו פוגעים פגיעה קשה מדי בחזקת החפות או בזכות השתיקה או בזכויות נאשמים. אני משוכנע כי הנזק החברתי שנשלם עקב זיכוים של אנשי ציבור מחמת הספק בשל אי-היכולת להוכיח שידעו על קבלת טובות הנאה, שאין חולק שהועברו לאנשי שלומם, חמור הרבה יותר. אם יזוכה אולמרט, ישתכנע הציבור שהכל מותר כל עוד אתה מתכנן את צעדיך נכון ועם עורכי דין נבונים.

תאריך:  24/10/2013   |   עודכן:  24/10/2013
עו"ד משה גולדבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   רשלנות   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השוחד מעיד על עצמו
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
25/10/13 10:12
2
מתיתיהו
25/10/13 19:28
 
פנקס הקטן
30/10/13 02:24
3
מתיתיהו
25/10/13 19:41
4
שמעון אמסלם
26/10/13 19:31
5
בלתי מפלגתי
26/10/13 23:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
דני דנקנר אומר כי חתם על הפרוטוקולים של דירקטוריון תעשיות מלח תוך הסתמכות על אנשי המקצוע שהכינו אותם. בכך הסביר דנקנר (יום ה', 24.10.13) את התסבוכת סביב פרוטוקול הישיבה מסוף 2002, בו לטענתו אושר התשלום ללוביסטים ולמאכערים - אך סעיף זה נכנס לפרוטוקול רק מאוחר יותר.
24/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
דני דנקנר חוזר ואומר, כי בחקירותיו במשטרה לא הזכיר מול אלו גורמים פעל מאיר רבין בנושא קרקעות המלח, לא זכר אותם. בכך התייחס דנקנר (יום ה', 24.10.13) לדבריה של התובעת במשפט הולילנד, עו"ד אביבה חפץ-נוימן, לפיהם רק בעדותו בבית המשפט העלה שמות בנוסף לזה של מנכ"ל המינהל, יעקב אפרתי.
24/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
במכתב ששלח ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מבקש (יום ד', 23.10.13) אריה אבנרי, יו"ר תנועת אומ"ץ, את הדברים שמסרה שולה זקן במהלך עדותה במשפט הולילנד, לפיהם איל ההון היהודי אמריקני דניאל אברהמס סייע לה כספית למימון הגנתה המשפטית.
23/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ארבעת הימים בהם ניצבה על דוכן העדים במשפט הולילנד היו, במידה רבה, החשיפה הנרחבת ביותר והעמוקה ביותר של שולה זקן. נכון, היא הייתה אחת הנשים החזקות ביותר במדינה, אך העדיפה לפעול מאחורי הקלעים בצילו של אהוד אולמרט. במשפטה בירושלים היא לא העידה, משפט רשות המיסים היה מצומצם בהיקפו - ואילו כעת היא דיברה במשך למעלה מ-30 שעות.
23/10/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
העסקת מאכערים הייתה "חלק ארי מהעבודה, ודאי באותן שנים", וכך גם נהג בנק הפועלים אשר העסיק תשעה גורמים כאלו מול ועדת בכר. כך אומר (יום ג', 22.10.13) דני דנקנר בהמשך עדותו במשפט הולילנד.
22/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
דנקנר: רבין היה מאכער למידע פנים  /  איתמר לוין
רוזן: אמרת שביקשת שוחד עבור אולמרט  /  איתמר לוין
זקן טיפלה בהולילנד בהיותה במשרד רה"מ  /  איתמר לוין
שאלת החצי מיליון  /  איתמר לוין
אלו שלא יודעים  /  איתמר לוין
קרקס אולמרט-זקן  /  אריה אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il