|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

שלילת זכות ההתנגדות להקמת מתקני תשתית

בכל הכבוד הראוי לרצון לקדם מתקנים המשרתים תשתיות חשובות, ובכל הכבוד הראוי לעובדה שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה דיון תכנוני, עדיין שיקולים אלה אינם בגדר של השיקולים הנדרשים על-פי הוראות החוק והפסיקה
26/11/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות

לאט-לאט, אבל באופן עקבי וחד-משמעי, מתקדם חזונו המבעית של הסופר ג'ורג' אורוול, כפי שחזה הוא אותו בספרו "1984", והופך למציאות מוכחת, קיימת ובועטת, מעשה של יום ביומו. כוונת הדברים הינה לכך, כי השלטון הריכוזי, קרי, הממשל - ואין כל חשיבות לכך אם מדובר בממשלה, בעירייה או בכל גוף שלטוני אחר - עושה כרצונו בכל הקשור לפגיעה בזכויות הפרט, ואין פוצה פה ומצפצף.

אחת מזכויות היסוד ש"קודשו" בפסיקת בית המשפט העליון והועלו למדרגה של זכות יסוד, על-אף שאין זכות זו מעוגנת בחוק דווקני כלשהו, הינה הזכות לשמיעת טענותיו של האחר ולבירור התנגדותו, לשינוי מצב דברים, העלול לפגוע בזכויותיו, ברווחת חייו או כל פגיעה נטענת אחרת שלו, בעקבות שינוי מצב הדברים הצפוי. זכות זו מוכרת בפסיקה בשם הזכות לטענת ה"אידך גיסא" או זכות הטיעון או זכות השימוע, קודם שמשנה הרשות את מצבו של מי שזכאי להשמיע טענותיו, בגין שינוי שכזה.

חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, עיגן את זכות הטיעון בהוראת סעיף 100 לחוק זה, שקבע את עיקרון ההתנגדות, קודם לקבלת תוכנית מתאר מחוזית או מקומית או תוכנית מפורטת שהופקדו, כאשר לעניין זה קובע סעיף זה דברים, בזו הלשון:

  • "100. כל מעוניין בקרקע, בבנין או בכל פרט תכנוני אחר הרואה את עצמו נפגע על-ידי תוכנית מיתאר מחוזית או מקומית או תוכנית מפורטת שהופקדו, רשאי להגיש התנגדות להן, וכן רשאים להגיש התנגדות להן -

    (1) ועדה מקומית, או מהנדס ועדה מקומית, שמרחב התכנון שלה כלול בתחום התוכנית או גובל אותו;
    (2) רשות מקומית, לרבות ועד מקומי כאמור בסעיף 3 לפקודת המועצות המקומיות, שאזור שיפוטה כלול בתחום התוכנית או גובל אותו;
    (3) גוף ציבורי או מקצועי שאושר לכך בדרך כלל על-ידי שר הפנים בצו ברשומות ושיש לו ענין ציבורי בתוכנית;
    (4) כל משרד ממשרדי הממשלה;
    (5) מתכנן המחוז - לתוכנית שבסמכות הוועדה המקומית כאמור בסעיף 61א".

אתמול אישרה ועדת הפנים את תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, לפיו למרות העובדה שמוסד תכנון לא ייתן היתר מכוח תוכנית שהופקדה לאחר חודש ינואר 1996, אלא אם כן אושרה למקרקעין שלגביהם מבוקש ההיתר, תוכנית הקובעת הוראות בעניינים שונים, המפורטים בסעיף 145 לחוק התכנון והבנייה, הרי לגבי עבודה ושימוש בקרקע, אשר לדעת מוסד התכנון, אופיים אינו דורש את קיום כל ההוראות שבסעיף זה, רשאי מוסד התכנון לתת היתר אף אם לא כללה התוכנית את ההוראות שבעניינים השונים הנדרשים והמפורטים, לצורך כך, בסעיף 145 לחוק התכנון והבנייה.

תיקון מס' 101 - שפורסם כהצעת חוק מטעם הממשלה - מציע כי ניתן יהיה לתת היתר למתקן שידור אלחוטי, לקו או למתקן מים, למתקן מדידה או ניטור או לקו או למתקן תשתית מסוגים אחרים שקבע שר הפנים, שנקבעו בתוכנית מתאר ארצית או שנקבעו בתוכנית מתאר ארצית שאושרה לאחר תחילתו של החוק המוצע, הקובעות כי ניתן להוציא מכוחן היתרי בנייה ובלבד שההיתר כאמור תואם את הייעוד שנקבע בתוכנית ואת השטח הכולל המותר לבנייה לפיה.

במצב הדברים החוקי הקיים כיום, ניתן למנוע הקמת מתקן שידור אלחוטי, קו או מתקן מים, מתקן מדידה או ניטור או לקו או למתקן תשתית מסוגים אחרים שקבע שר הפנים, על-ידי הגשת התנגדות, בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה. האירוע המוכר ביותר, בהקשר ובהדבק דברים זה, הוא התוכנית שהוגשה למועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר הקמת מתקן קליטה לגז טבעי מאגר תמר בסמיכות לחופי חדרה.

המבנה, שהיה אמור להיות מוקם באזור - בשטחו של קיבוץ מעין צבי - היה אמור להפחית לחץ, לנקות ולהזרים את הגז לתחנות הכוח של חברת החשמל, עד אמצעיתה של שנת 2012. התנגדותם של ארגוני סביבה וחברה, שהגישו שורה של התנגדויות להקמת מתקן הקליטה, מנעה את הקמת מתקן הקליטה ואת מימוש תוכניות הפיתוח של המאגר. כתוצאה מכך, הופסקה הזרמת הגז ממצרים לישראל וחברת החשמל החלה להפעיל את תחנות הכוח שלה, באמצעות סולר, שהינו יקר יותר מן הגז המצרי.

הועלו טענות כבדות נגד מתנגדי התוכנית - כפי שמפרט היום העיתונאי ליאור גוטמן, ב"כלכליסט" - לפיהן גרמו ארגוני סביבה וחברה אלה, לחיבור מאגר אשדוד, באיחור של עשרה חודשים וכי המשק "בזבז" 15 מיליארד שקלים ואף תעריף החשמל זינק מאוגוסט 2011 ועד היום, ביותר מ-32%, כדי לפצות את חברת החשמל על רכישת סולר יקר, במקום הגז המצרי, שלא סופק.

בהצעת החוק נכתב עוד, כי מטרת התוספת המוצעת לאפשר הוצאת היתרי בנייה למתקנים המנויים בסעיף 145, אם מדובר בתוכנית מתאר מחוזית או בתוכנית מתאר ארצית, שקבעו, כי יהיה ניתן להוציא היתרים מכוחן ובהתקיים שאר התנאים המנויים בסעיף. את הצידוק לשלילת הזכות - בפועל ולמעשה - מהציבור, מלהתנגד לבניית ולהתקנת מתקנים אלה, מנמקת הצעת החוק בכך שמדובר במתקנים המשרתים תשתיות חשובות ובתוכניות שהדיון התכנוני שבהן התקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ולכן הכלל בדבר רמת הפירוט הגבוהה בתוכנית הנדרשת, כיום, לפי חוק התכנון והבנייה, לצורך הוצאת היתר, לא יחול במקרים שמצאה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שאפשר לחרוג ממנו, וקבעה במסגרת תוכנית המתאר הארצית או המחוזית כללים לכך.

בכל הכבוד הראוי לרצון לקדם מתקנים המשרתים תשתיות חשובות, ובכל הכבוד הראוי לעובדה שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה דיון תכנוני, הרי עדיין שיקולים אלה אינם בגדר של השיקולים הנדרשים, על-פי הוראות החוק והפסיקה, הדורשים גם שיקולים של פגיעה אפשרית בסביבה, באופי הסביבה וגורמים נוספים, שלהם אין כל ביטוי ואין כל התייחסות, בהצעת החוק.

בהצעת החוק מוצע לתקן גם את סעיף 261(ד) לחוק התכנון והבנייה, כך שלמרות האמור בסעיף 145 לחוק זה, הרי הקמתו של קו תשתית תת-קרקעי ושל מתקן נלווה הנדרש, במישרין, להפעלתו, תהיה מותרת, בהתקיים התנאים המנויים בסעיף זה, באותו אופן שבו מותרת התווייתה של דרך סלילתה או סגירתה. לרשימת הגופים המוסמכים לעניין הקמת דרך, סלילתה או סגירתה ולהקמת קו תשתית תת-קרקעי ומתקן נלווה הנדרש, במישרין, להפעלתו, תתווסף גם חברה ממשלתית.

הממשלה מנמקת את הצעת התיקון לחוק, בכך שיהיה בו כדי להקל על הקמתם של קווי תשתית תת-קרקעיים ושל מתקנים הנלווים להם ונדרשים במישרין להקמתם, בהיותם, מחד-גיסא, קווים שהחשיבות בהנחתם היא רבה, ומאידך-גיסא משמעותם הסביבתית, הנופית, ההנדסית והתכנונית, היא מועטה יחסית, בהיותם תת-קרקעיים.

בכל הכבוד הראוי, הנימוק העומד ביסוד מטרת התיקון, לפיו שעה שמותקנים קווי תשתית תת-קרקעיים, כמו-גם מתקנים תת-קרקעיים נלווים להם, משמעותה הסביבתית, הנופית וההנדסית היא מועטת יחסית, בהיותם תת-קרקעיים, אינו נימוק ראוי כלל וכלל. כל סטודנט מתחיל הלומד ביולוגיה ימית או העוסק בתחום מדעי האוקיינוגרפיה, יודע, כי קיימת חשיבות רבה לשמירת המאזן האקולוגי, גם בימים ובאוקיינוסים ואין כל סיבה להתיר פגיעה או להפר את האיזון האקולוגי בימים ובאוקיינוסים, אך ורק מאחר שמדובר בפגיעה במשאבי סביבה תת-קרקעיים.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  26/11/2013   |   עודכן:  26/11/2013
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלילת זכות ההתנגדות להקמת מתקני תשתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חגית תותית
27/11/13 10:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: די לרצח נשים שלי הפסידה בכבוד מה קרה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי? אימרו כן לזקן פרשת הזמר המפורסם - דָּרוּש כדור נגד בחילה ולקינוח - מעתה אימרי אישי
26/11/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
עיינתי בגיליונות ידיעות אחרונות מהימים א' ו-ב' (היום) השבוע - 24-25.11.13, מתקבל הרושם שמדובר בעתון אירני או במקרה היותר טוב מוסף של ה"ניו-יורק טיימס" בארה"ב, אך לא בעיתון ישראלי. או שבמקרה התקבצו לכתוב בו בימים אלה כל יריבי או שונאי רה"מ נתניהו ליצירת "עליהום" תקשורתי מתוזמר היטב, או שהעיתון הפך עצמו במה לכל מי שמרגיש צורך לנגח את מדינת ישראל בשאלת המאבק בתוכנית הגרעין האירנית. ואולי אני טועה, ומדובר בסתם מצעד איוולת של שוטי הכפר, וכבר היו דברים מעולם.
26/11/2013  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
חג החנוכה הוא האחרון שבחגים שנוסף בלוח השנה העברי. החג נחקק בסוף ימי בית שני טרם עריכת המשנה. לעומת זאת, חג הפורים נקבע לפני שנחתם התנ"ך ועל כן זכתה מגילת אסתר להיות חלק מהכתובים. על אף שחג החנוכה לא זכה למסכת שלמה כפי שזכה חג הפורים למסכת מגילה, אלא למספר אזכורים במסכת שבת בין הדפים י"ז עד כ"ד, בכל אופן יש בחגים אלו ממצוות שמחת החג.
26/11/2013  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
חנוכה הוא חגה של קנאות דתית חשוכה יהודית.
26/11/2013  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אחרי שישים שנות פעילות החליטה הנהלת "נס קפה עלית" להפסיק את הייצור במפעל בצפת ולהעבירו למפעל באסיה הרחוקה, כי מצאה מִכְרֶה של עבודה זולה יותר ורווחית יותר אלפי מילין מישראל.
26/11/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
סגירת משרדי אל-ג'זירה במזרח ירושלים [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
קיסר קבהא
הערוץ הלוויני הקטרי, ששידוריו בישראל נסגרו ונאסרו, העלה בסופו של יום תמונה ששיקפה באופן דו-צדדי את המתרחש במלחמה בעזה, וזאת בניגוד לערוצים הישראלים ששיקפו תמונה חלקית
יורם דורי
יורם דורי
כולי תקווה שהפעם הלקח נלמד כראוי וצניעות וענווה ינחו את המדינאים והאלופים    רצוי שאלו יפסיקו לנצח מלחמות בהבל פה וילמדו מהלוחמים שמנצחים בזכות מעשים נועזים ולא בגלל מילים ריקות מתו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il