ב
משרד התחבורה עשו לעצמם נוהג מגונה. תחילה הם מכריזים על מיזמים שונים בתחום התחבורה הציבורית, אבל המיזמים מתעכבים ומתעכבים ומתעכבים. כאשר שואלים אותם לפשר העיכוב, התשובות שמתקבלות הן שגורם אחר מעכב או שכדי שהתוצר יהיה מושלם נדרש זמן נוסף להשלמת המיזם.
המיזם המעוכב התורן הוא
האפליקציה לתחבורה ציבורית "כל קו". ב-24 בספטמבר 2012 הודיע דובר משרד התחבורה על כך ש
בקרוב יפתח משרד התחבורה אפליקציה משלו שתתן מידע לנוסעי התחבורה הציבורית. בשיחות בעל-פה הבטיחו במשרד התחבורה שהאפליקציה שיפתחו תכניס בכיס הקטן את כת האפליקציות המתחרות. ההבטחה לא קוימה, וגם ה"בקרוב" שהובטח ארך 436 ימים!
ב-14 באוקטובר 2012 התחייב משרד התחבורה שההליך בו תיבחר החברה שתפתח את האפליקציה יהיה מכרז. בפועל, גם הפעם נקט משרד התחבורה בשיטת המטרייה - פטור ממכרז ומסירת ההפעלה בידי גורם שביצע בעבר עבודות עבורו. שיטה זו רווחה בזמן שבו שלמה כץ שהיה מופקד על הטכנולוגיות במשרד מסר עבודות שונות, על-פי כתב אישום נגדו המתברר בימים אלה, למקורביו. במקרה דנן נמסר הפיתוח בידיה של חברת אלעד מערכות, שביצעה עבור משרד התחבורה מיזמים דוגמת המערכת הממוחשבת "מיכאל". כץ בינתיים מושעה, אך רוחו כנראה עדיין מרחפת במשרד התחבורה.
230 אלף שקל עבור אפליקציה עלובה
הבחירה באלעד מערכות נעשתה, כאמור, ללא מכרז, אלא בהליך של פנייה לקבלת הצעות מארבע חברות, ששמותיהן לא צוינו. המשותף לחברות אליהן פנו הוא חוסר הניסיון וחוסר ההתמחות בפיתוח אפליקציות לתחבורה ציבורית. זאת למרות שבשוק האפליקציות ישנן אפליקציות חינמיות רבות הטובות פי כמה מאשר האפליקציה של משרד התחבורה, כגון: נטבס, איפה בוס, אוטובוס קרוב ואחרות.
משרד התחבורה שילם לחברה טבין ותקילין (230,000 ש"ח!!!) על-מנת שתוציא מתחת ידיה את אפליקציית התחבורה הציבורית הטובה ביותר, אך במקום זאת קיבלנו אפליקציה ברמה פחות מבינונית, עם יכולת מוגבלת שאינה נותנת לנוסעים את המענה הנדרש. גורמים בשוק האפליקציות מסבירים כי מדובר בעלות אדירה עבור אפליקציה, שכן העלויות היום נמוכות לאין ערוך. לדבריהם, הסכום אותו יש לשלם עבור פיתוח אפליקציה טובה צריך להיות כמה אלפי שקלים בודדים, לכל היותר 20 אלף. יתרה מכך, הם מוסיפים, מדובר בבור ללא תחתית - שכן על כל שיפור והתאמה של האפליקציה יידרש משרד התחבורה להזרים עוד כספים לאלעד מערכות. מדובר בבזבוז של כספי ציבור.
אם לא די בכך, בחנות האפליקציות ("אפסטור") כלל לא רשום שמדובר באפליקציה של משרד התחבורה אלא באפליקציה של אלעד מערכות. כלומר, גם המשתמש אינו יכול לדעת שמדובר באפליקציה של משרד התחבורה וגם החברה עושה פרסומת עצמית על חשבון משלם המיסים.
מחדל זה מצטרף לשורה ארוכה של מחדלים באגף תחבורה ציבורית. על מבקר המשרד,
מבקר המדינה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית שזה עתה הוקמה לתבוע ממשרד התחבורה לתקן את המעוות לאלתר, לפתח מערכת טובה מאוד למידע בזמן אמת ובמקביל לפתח אפליקציה ראויה בעלות זולה שתתן מידע אמין ומדויק לנוסע.
בחברת אלעד מערכות, שפיתחה את האפליקציה עבור משרד התחבורה, מודים כי אין לה שום יתרון על פני אפליקציות אחרות בשוק. לשאלה מדוע לא יצרו אפליקציה טובה יותר שעונה על כל הצרכים השיבו שזו הייתה דרישת הלקוח. קרי: משרד התחבורה. עוד אמרו כי לא נעשה שימוש במפות של גוגל משום שגוגל גובה מחיר יקר עבור השימוש במפות שלה.