|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

האם זוהי תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה

פוטין שולח כוחות למחוזות הבדלניים

לא ברור האם הכוחות הרוסיים יישארו רק בחלקי המחוזות המצויים בפועל בשליטה פרו-רוסית או יתפסו גם את יתר חלקיהם גינויים חריפים במערב ועיצומים אמריקניים על שני המחוזות -אך הימנעות מלקבוע שמדובר בפלישה
22/02/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
בדלנים חוגגים את ההכרה הרוסית, דונצק [צילום: אלכסיי אלכסנדרוב, AP]

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה (21/22.2.22) למשרד ההגנה להציב כוחות בשני המחוזות הבדלניים שבמזרח אוקראינה, לאחר שאמש הכיר בעצמאותם. במערב טרם הגיעו למסקנה האם זוהי תחילתה של פלישה לאוקראינה, למרות שמבחינת החוק הבינלאומי – אין ספק שמדובר בפלישה לשטחה הריבוני. ההתלבטות נובעת מכך שבפועל, הבדלנים הפרו-רוסים שולטים בשטחים אלו מאז הפלישה הרוסית הקודמת ב-2014.

בשלב זה לא ברור האם הכוחות הרוסיים יישארו בחלקי המחוזות המצויים בפועל בשליטת הבדלנים, מה שעשוי להיתפס במערב כהימנעות מפלישה כוללת, או ינסו לתפוס את החלקים האחרים של שני המחוזות – מה שהמערב לא יוכל להימנע מלתאר כפלישה. ייתכן שהבדלנים הזמינו (עם או בלי מרכאות) את הכוחות הרוסיים, אם כי כאמור מבחינת החוק הבינלאומי – אין ספק שזוהי פלישה, שכן אין להם כל סמכות חוקית לעשות זאת.

בנאום לאומה טען פוטין, כי אוקראינה היא חלק מרוסיה ואף הוקמה בידי רוסיה. הוא הטיל על אוקראינה את האחריות למשבר ואמר שהיא הפכה לטריטוריית בובות של ארה"ב. קודם לכן טען פוטין שעל רוסיה להגן על הרוסים המתגוררים בשני המחוזות מפני רדיפותיה של אוקראינה וכי אוקראינה מתכוונת לפלוש אליהם – טענה שאין לה כל הוכחה בשטח.

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, נאם גם הוא לאומה, קרא לאוקראינים להישאר רגועים, ולבעלות בריתה של ארצו – לפעול מיד. "אנחנו על אדמתנו שלנו. איננו חוששים משום דבר ומאף אחד", אמר – למרות שלאוקראינה אין יכולת להתמודד בצורה ממשית עם פלישה רוסית. זלנסקי גם שוחח עם הנשיא ג'ו ביידן במשך 35 דקות, ולבקשתו כינסה ארה"ב את מועצת הביטחון לדיון חירום לילי.

אפילו סין הביעה הסתייגות
פוטין חותם על ההכרה במחוזות הבדלניים [צילום: AP]

פוטין חתם אמש, לעיני המצלמות, על הכרזה המכירה בעצמאותם של מחוזות דונצק ולוהנסק – עצמאות שאינה מוכרת בידי מדינה כלשהי אחרת. לאחר מכן הורה כאמור לשלוח אליהם כוחות במה שהגדיר "תפקידים של שמירת השלום". מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לישיבת חירום, בה גינו כמעט כל הדוברים את צעדיה של רוסיה.

שגרירת ארה"ב, לינדה תומס-גרינפילד, אמרה: "הוא קורא להם 'שומרי שלום'. שטויות. אנחנו יודעים מה הם באמת. ההתקפה הברורה של רוסיה על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה באה ללא התגרות". לדבריה, פוטין "בוחן את המערכת הבינלאומית שלנו, הוא בוחן את נחישותנו ורוצה לראות עד כמה יוכל להרחיק לכת". תומס-גרינפילד אמרה כי פוטין מנסה להחזיר לאחור את גלגלי השעון ולהחיות את האימפריה הרוסית, "אבל שאר העולם התקדם. אנחנו לא ב-1919 אלא ב-2022".

שגרירת בריטניה, ברברה וודוורד, אמרה: "רוסיה מביאה אותנו אל סף התהום. אנחנו קוראים לה לצעוד לאחור". שגריר צרפת, ניקולה דה-ריבייר, קבע: "רוסיה בחרה בנתיב העימות". אפילו סין, שעד כה הביעה תמיכה מוחלטת בעמדה הרוסית במשבר, השתמשה במינוח הרומז על חוסר שביעות רצונה: "אנחנו קוראים לכל הצדדים המעורבים להפגין איפוק ולהימנע מפעולות העלולות להגביר את המתיחות", אמר השגריר ז'אנג ג'ון. קודם לכן אמר מזכיר האו"ם, אנטוניו גוטרס: "ההחלטה הרוסית היא הפרה של השלמות הטריטוריאלית והריבונות של אוקראינה ואינה עולה בקנה אחד עם עקרונות מגילת האו"ם".

שגריר רוסיה, וסילי נבזינה, דחה בתוקף את הביקורת על ארצו – סימן לכך שהמאמצים הדיפלומטיים עולים בתוהו. לטענתו, מדובר בסיוע לתושבי דוברי הרוסית של שני המחוזות, שהם קורבנות להתקפות אוקראיניות ולהפרת הסכמי מינסק בידי קייב. "אנחנו פתוחים לדיפלומטיה. אבל אנחנו לא נאפשר שפיכות דמים מחודשת בדונצק". לדברי נבזינה, המערב מאיים על רוסיה במקום ללחוץ על אוקראינה לקיים את הסכמי מינסק. לרוסיה יש זכות וטו במועצה, כך שזו לא תוכל לנקוט שום צעד ממשי נגדה.

גם האיחוד יטיל עיצומים
תושבים בדונצק צופים בנאומו של פוטין [צילום: AP]



הבית הלבן הודיע, כי ארה"ב תטיל עיצומים על שני המחוזות – אך בשלב זה לא על רוסיה עצמה, מה שאומר שכרגע וושינגטון אינה רואה את הצעדים הרוסיים כפלישה של ממש. בבית הלבן אומרים, כי במשך היום צפויה תגובה מערבית נוספת, לאחר שיתברר מהו היקף חדירת הכוחות הרוסיים לאוקראינה והאם מדובר בחציית הקו שלאחריו יוטלו על רוסיה עיצומים כבדים כפי שביידן חזר והזהיר. הצעדים המתונים יחסית המתוכננים כרגע יאפשרו לארה"ב ובעלות בריתה לשמור בידיהן את העיצומים הכבדים להפעלה אם וכאשר רוסיה תפלוש בצורה נרחבת לאוקראינה.

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה כי ההכרה בעצמאות שני המחוזות היא "הפרה בוטה של ההתחייבויות הבינלאומיות של רוסיה", וכי ביידן יחתום על צו נשיאותי האוסר קשרים פיננסיים, מסחר והשקעות בשני המחוזות. "שיהיה ברור: הצעדים הללו נפרדים ובנוסף לצעדים הכלכליים החמורים והחדים שהכנו בתיאום עם בעלות בריתנו אם רוסיה תעמיק את הפלישה לאוקראינה". מחוקקים בשתי המפלגות קראו לביידן לפעול בצורה נרחבת ותקיפה כבר עתה.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין, אמרה כי ההכרה בשני המחוזות היא הפרה ברורה של החוק הבינלאומי, שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה והסכמי מינסק. היא הודיעה, כי האיחוד יגיב "בעיצומים נגד המעורבים בפעולה בלתי חוקית זו" וכי הוא שב ומבטיח את תמיכתו הבלתי מעורערת בעצמאותה של אוקראינה, בריבונותה ובגבולותיה. ראש ממשלת ליטא, אינגרידה סימונייטה, אמרה: "פוטין גורם לקפקא ולאורוול להחוויר. אין גבולות לדמיונו של רודן, אין שפל עמוק מדי, אין שקרים בוטים מדי, אין קווים אדומים מדי".

הסכמי מינסק משנת 2014 אמורים היו לפתור את בעיית המחוזות, אך הם מעולם לא יושמו במלואם, בין היתר בשל מחלוקת עמוקה לגבי משמעותם. אוקראינה טענה שמדובר באוטונומיה חלקית תוך כפיפות לממשלה בקייב, בעוד לגרסת רוסיה – יש להעניק בפועל למחוזות זכות וטו על מדיניות החוץ האוקראינית, מה שכמובן יעמיד אותה תחת שליטת הקרמלין.

תאריך:  22/02/22   |   עודכן:  22/02/22
איתמר לוין
+אנשי השגרירות הרוסית יפונו מאוקראינה
19:45 22/02/22  |  עידן יוסף
משרד החוץ הרוסי מודיע על פינוי אנשי השגרירות מאוקראינה בעתיד הקרוב.
+האם גם בדלני מזרח רומניה רוצים הכרה רוסית
19:00 22/02/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
חברת פרלמנט רומנייה טוענת מוקדם יותר היום שמנהיגי החבל הפרו רוסי "טרנסיסטריה" במזרח מולדובה שוהים כעת במוסקבה, ומבקשים מהקרמלין להכיר גם בעצמאותם  ▪  העיצומים הבריטיים אינם כוללים את שלושת הבנקים הרוסיים הגדולים אלא חמישה בנקים קטנים יחסית
(הפגנה סמוך לשגרירות רוסיה בברלין, היום [צילום: מרקוס שרייבר, AP])
+משבר אוקראינה-רוסיה ישפיע במישרין על ישראל
15:58 22/02/22  |  אודי דקל, ענת קורץ, אלדד שביט   |   לרשימה המלאה
למשבר בין אוקראינה לרוסיה יהיו השלכות משמעותיות ואף קשות על המזרח התיכון בכלל ועל ישראל בפרט  ▪  ירושלים לא תוכל לשמור על ניטראליות ויהיה עליה להתייצב לצד וושינגטון, תוך שמירה על ערוץ הידברות עם מוסקבה
(חיילים אוקראינים, אודסה [צילום: אמיליו מורנטי, AP])
+הבית הלבן: הפלישה החלה
13:13 22/02/22  |  איתמר לוין, מירב ארד, איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ארה"ב צפויה להטיל עיצומים על רוסיה  ▪  גרמניה השעתה את האישורים לצינור הגז נורדסטרים 2  ▪  בריטניה מטילה עיצומים על שלושה אוליגרכים המקורבים לפוטין ועל חמישה בנקים רוסים
(זלנסקי. עדיין סבור שלא תהיה מלחמה [צילום: משרד הנשיאות האוקראיני/AP])
+הפלישה החלה: חיילים רוסים נכנסו למזרח אוקראינה
11:36 22/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד ההגנה הפולני דיווח על נוכחות צבאית רוסית בדונייצק ובלוגנסק  ▪  האיחוד האירופי הדגיש כי לא מדובר בפלישה מלאה לאוקראינה  ▪  ראש ממשלת בריטניה: נראה שפוטין נחוש לבצע פלישה מלאה
(פוטין, הלילה בקרמלין. מה הצעד הבא? [צילום: סרגיי אילניצקי, AP])
+אנחנו רחוקים מסיום האירוע באוקראינה
10:14 22/02/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
חשוב לציין שבמסגרת ההכרה הרוסית בישויות צוין במפורש שהיא תסייע להם גם בהגנה נגד תוקפנות "חיצונית"  ▪  הכיוון די ברור מהבחינה הזו, ונראה שהתרחיש הזה מוחשי מאוד
(נשיא אוקראינה. "איננו פוחדים ולא נוותר" [צילום: AP])
+בלי אף ירייה: בלארוס כבר בפועל בידי רוסיה
07:04 22/02/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הישארות הכוחות הרוסיים בבלארוס לאחר סיום התרגיל שערכו בה, מלמד על המידה בה פוטין שולט במדיניות החוץ והביטחון של אלכסנדר לוקשנקו, החייב לו את שלטונו - מנתח וושינגטון פוסט
(טנקים רוסיים בתרגילים בבלארוס [צילום: אלכסנדר זמליאנצ'נקו, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין שולח כוחות למחוזות הבדלניים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הצהיר כי הוא מכיר בעצמאות של החבלים הפורשים שבמזרח אוקראינה. את הדברים אמר (יום ב', 21.2.22) בנאום לאומה. עם ההכרזה על ההכרה בעצמאות הבדלנים נסללת הדרך לפלישה רוסית מיידית למזרח אוקראינה. במערב מעריכים כי מייד לאחר ההכרזה ייכנס הצבא הרוסי לדונייצק.
21/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שגרירות ישראל באוקראינה תעביר את פעילותה מן הבירה קייב לעיר לבוב שבמערב המדינה. זאת, בדומה לשגרירויות של מדינות רבות אחרות שהפסיקו לפעול בבירה האוקראינית לנוכח החשש מפני פלישה רוסית למדינה.
21/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאם (יום ב', 21.2.22) בישיבת המועצה לביטחון לאומי. פוטין אמר בישיבת המועצה לביטחון לאומי של רוסיה: "אין בכוונת קייב ליישם באמת את ההסכמים. על סדר היום - הכרה בעצמאות המחוזות הבדלנים".
21/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
המצב בין רוסיה לאוקראינה מדאיג. הדאגה אינה כל כך לשלום אוקראינה אם זו תיכבש על-ידי רוסיה - הארצות היו מאוחדות עד תחילת המאה העשרים, ושוב אוחדו במסגרת ברית-המועצות, עד להתמוטטותה של הברית בימי גורבצ'וב. יש גם היגיון מסוים מחששו של פוטין מהצבת כוחות אמריקנים או של ברית נאטו באוקראינה על גבולה עם רוסיה. כבר הזכרתי כי קנדי היה נכון להסתכן במלחמה גרעינית משהוצבו טילים סובייטים בקובה, וגם אנו פועלים למניעת התבססות אויבתנו אירן בסוריה, לבנון ועירק. הסכנה היא שמא עימות בין מדינות אלה יתדרדר למלחמת עולם שלישית.
21/02/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, קרא לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להיפגש איתו לצורך מציאת פתרון למשבר שהתפתח בין המדינות.
20/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
אלי אלון
אלי אלון
דן הדני עלה לישראל ב-1948, סיים קורס חובלים ושירת בחיל-הים כקצין בשירות קבע    בשנת 2016 מסר דן הדני את אוסף תצלומי העיתונות שלו שכלל כמיליון צילומים לספריה הלאומית
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il