|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הרבנות הראשית מתחננת שנבקש ממנה כשרות

בעלי המסעדות והעסקים בתחומי המזון, הבינו שניתן לחסוך בהוצאות עם מתן 'הצהרת כשרות' ובכך להימנע מהעסקת משגיח כשרות ולחסוך בעלות הכבדה
22/08/2019  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

השבוע נתקלתי במרשתת במודעת פרסומת מועם הרבנות הראשית, הקוראת לנו לדאוג לכך שתהיה כשרות מטעמה, כמובן על כלל המזונות שאנו צורכים. הרבנות הראשית התחילה לשווק את עצמה, כמו כל בעל עסק והפעם באמצעות המרשתת, כאשר במודעה שפורסמה מטעמה נכתב, כי: "כשרות הרבנות מתחילה הרבה לפני שהיא מגיעה אליכם לצלחת". ואם לא די בכך, הרי ממשיכה מודעת הפרסומת הזו, מטעם הרבנות הראשית ו'מודיעה' לכל, כי: "מאחורי כל תעודת כשרות של הרבנות, עומד מערך הכשרות הממלכתי המעניק ליווי הדוק לאורך כל שרשרת ייצור המזון והכנתו 'מהשדה ועד הצלחת' ".


ואל, אל יקלו הדברים בעיניכם, כלל וכלל. הרבנות הראשית לישראל הינה מונופול, בתחום הענקת כשרות בתחום ייצור, שיווק, מכירת והפצת מזון בישראל, יהיה מזון זה אשר יהיה. עניין לנו במונופול המוגן בחוק שהממונה על ההגבלים העסקיים אינו מוסמך ו אינו יכול להתערב בו ולהצר צעדיהם של המתפרנסים וברווחה ממונופול זה.

חוק איסור ההונאה בכשרות, קובע כי הרשאים לתת תעודת הכשר לעניין החוק, הם: מועצת הרבנות הראשית או רב שהיא הסמיכה לכך; רב מקומי המכהן במקום שבו נמצא בית האוכל, מקום השחיטה או מקום הייצור של המצרך ולעניין תעודת הכשר בצה"ל, מי שמוסמך לכך, הינו הרב הראשי לצבא הגנה לישראל או רב צבאי שהוא הסמיך לעניין חוק זה. 'רב מקומי' מוגדר בחוק, כמי שבידו אישור בכתב מאת מועצת הרבנות הראשית לישראל שהוא רב בישראל, והוא מכהן כרב עיר, רב מועצה אזורית, רב מושב או רב קיבוץ; ואילו צה"ל מוגדר, בחוק זה, ככלל שלוחות מערכת הביטחון וכן בעל בית אוכל או יצרן העוסק עבור צה"ל או שלוחה של מערכת הביטחון. אם לא די בכך, הרי החוק קובע כי הסמכות הבלעדיות לעסוק שימוש במלה 'כשר' לצורך הענקת 'תעודת הכשר', בתחום המזון המיוצר, הנצרך, המיובא והמשווק בישראל, מסור לרבנות הראשית בישראל ולה בלתה.

לכאורה, עניין לנו במונופול כובל וחוקי, שהמחזיק בו, מחזיק 'ברישיון לעשות הרבה, הרבה כסף', שעה שרבים מתושבי ואזרחי המדינה, צורכים, אך ורק מזון כשר ומרבית בתי העסק העוסקים בתחום מכירת מוצרי מזון (מכולות, סופרמרקטים, מסעדות וגורמים נוספים), אינם 'מתעסקים' עם מזון שאינו כשר, כלל.

מתברר ומסתבר, כי בשנים האחרונה חרף קיומו של המונופול ההדוק, הגורף והחוקי שמחזיקה בו הרבנות הראשית, בתחום הכמעט מלא של ייצור, מכירת, שיווק והפצת מוצרי מזון נבעו בו פרצות רבות, עד כי בפעם הראשונה מאז הקמת המדינה נאלצת הרבנות הראשית לפרסם מודעות שמטרתן לעודד מי העוסקים בתחום המזון, לפנות אליה ולבקש הענקת תעודת הכשר, המעידה על היות בית העסק, בעל תעודת הכשר זו, נוהג לפי דיני הכשרות המקובלים והמפוקחים, בידי הרבנות הראשית לישראל.

]
עודני זוכר עצמי עומד בפני הרכב של שלושה משופטי בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, כמי שייצג את המסעדה ובית המרזח המיתולוגי 'אלימלך' ומשכנע אותם, כי אל לה לרבנות הראשית ליטול את תעודת ההכשר שיש למקום, מחמת חשש לחילול שבת, עקב אי-סגירת המקום, עם כניסת השבת. למרבה האבסורד והאירוניה, גם יחד, עתרו בית המרזח ומסעדה זו, לקבל תעודת הכשר לניהול ומכירת מוצריהם, גם בשבתות, שכן אין מבשלים מזון בשבתות, במקום, אלא, אך ורק מחממים אותו על גבי פלטות חשמליות, בשבתות. "מה שונה הדין ומצב הדברים, בין מסעדת 'אלימלך 'למלון 'דן' ", זוכר אני עצמי טוען בפאתוס רב ובהתלהבות בפני הרכב השוטפים, תוך שאני מניף ידיי, מעלה ומטה, 'כדי להמחיש את הדברים ולתת להם משנה של תוקף בתנועות ידיים נחרצות וחדות, החותכות את האוויר'...

סופם של דברים, לשמחתם של בעלי המסעדה ובית המזרח ולמגינת ליבה של הרבנות הראשית לישראל, הפכה 'אלימלך' למסעדה הראשונה בשנת 1995 שפעלה בשבת, עם תעודת הכשר ובהשגחתו של משגיח צמוד שנאלץ לעבוד בשבת זו, במסעדה, כמשגיח. נוכחותו של המשגיח מסולסל הפאות לא השפיעה, כמלוא הנימה, על יושבי בית המרזח ומסעדה זו, שהמשיכו להרעים בקולם, הערו כוסות בירה גדולות מראה וגדושות אל תוכם, תוך שהם עישנו, חופשי, אל מול עיניו הקרועות מתדהמה, שהביט בהם חסר אונים. הרבנות הראשית לא יכולה הייתה לשלול מ'אלימלך' זכאותה לתעודת הכשר, כל עוד פעל המקום לפי דיני הכשרות והמאכלים לא בושלו בו, בשבת. העובדה שחלק מהסועדים עישנו בשבת, לא הצדיקה שלילת תעודת ההכשר מהמקום, לפי ההלכה הפסוקה וקביעת בג"ץ בעניין זה.

מאז שצפו, שטפו וחלפו להם, הרבה, הרבה מים בירדן. מעבר לקיומם של ההכשרים החרדיים שהיו קיימים עוד אז קמו הכשרים של גופים בלתי חרדיים, בעליל ובג"ץ הכשיר מתן תעודות הכשר או ניהול מסעדה או בית עסק שעיסוקו דברי אוכל, בהצהרה של בעל העסק שהוא מקיים דיני כשרות, כדי שמהמסעדה או בית עסק זה, ייחשבו כעסקים כשרים, לכל דבר. בעקבות זאת, ירד והצטמצם, עד למאוד מאוד, הביקוש למתן שירותי הכשרות וקבלת תעודת הכשר מהרבנות הראשית, המותנית לעתים בהעסקת משגיח כשרות אחד או יותר, כעובדי המסעדה או בית העסק, תשלום משכורות שוטפות להם ותשלומים נלווים נוספים. בעלי המסעדות והעסקים בתחומי המזון, הבינו שניתן לחסוך בהוצאות אלה, עם מתן 'הצהרת כשרות' ובכך להימנע מהעסקת משגיח או משגיחי כשרות ותשלום משכורתו או משכורתם החודשית, דבר המטיל עלות כבדה על המסעדה או בית האוכל.

אין פלא, כי במצב דברים זה נזקקת הרבנות הראשית בפעם הראשונה בתולדותיה לפרסם מודעות כדי לעודד בעלי מסעדות ובתי אוכל, לעשות שימוש בשירותי הכשרות שהיא מעניקה, כמונופול מטעם חוק. סוף-סוף הבינו ברבנות הראשית, בישראל שבעלי המסעדות ובתי האוכל אינם נתונים ומצויים 'בכיס שלהם' ויש להם חלופות להיתר הכשרות, למרות היותם בעלי מונופול חוקי בתחום זה. יש לקוות שמצב דברים זה, ישפר את יחסה של הרבנות הראשית לבעלי מסעדות ובתי אוכל, שטענו והטוענים משך שנים הרבה כי הרבנות הראשית 'מכופפת להם ת'יד' ', כמו גם מנצלת את המונופול שמעניק לה החוק, באופן בלתי ראוי. כשרות.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  22/08/2019   |   עודכן:  22/08/2019
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרבנות הראשית מתחננת שנבקש ממנה כשרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כמאתיים שנה הסתובב נפוליאון בונפרטה בפריז - בירת צרפת, במסגרת סיורו הקבוע והמוסווה לאזרח פשוט כדי ללמוד מפעם לפעם את הלכי הרוח של בני מדינתו. הפעם היה זה ביום תשעה באב, והביקור סבב ברובע היהודי של פריז. נפוליאון לא ידע על היום המיוחד לעם היהודי כשיצא באותו יום לבדוק את חייהם של היהודים מקרוב, כדי באמת לתהות על קנקנם המיוחד והנסתר. כאשר התקרב הקיסר הצרפתי לבית הכנסת הגדול בפריז הוא הופתע לגלות כי את פניו מקדמים מאות יהודים בבכי, בקינות בשפה לא ידועה לו ובשכיבה על הרצפה כאות אבל. בתחילה הוא חשש כי הללו גילו את תרמיתו וכי הם פוחדים שהתחפש לאדם פשוט כדי אח"כ לתבעם לדין על עוד איזה מזימה אנטישמית שיטפול עליהם. אבל עוזריו עדכנוהו כי הללו בכלל אינם יודעים מיהו. מששאל את סובביו הקרובים על האבל הם ענו לא כי היהודים מתאבלים - כמדי שנה באותו תאריך על-פי שנתם, על חורבן בית מקדשם בארץ הקודש, היא ארץ ישראל. נפוליאון התעניין לפני כמה שנים היה אותו חורבן, ומשנענה כי מדובר בקרוב לאלפיים שנה הוא נדהם. או - אז הוא הבטיח שאם יכבוש את ארץ ישראל מהמוסלמים הרי שהוא יבנה עבור העם המסור הזה - שלא שכח את הגלייתו ואת חורבן מקדשו, מחדש את בית המקדש בירושלים. ההמשך היה מהיר. נפוליאון לא רק שהבטיח את המקדש החדש אלא גם הפשיל את שרווליו להקמה מחדש של הסנהדרין היהודית. העולם היהודי - שהיה אז תחת שיעבוד מלכויות אירופיות קשות כמו רוסיה הצארית, האימפריה האוסט - הונגרית, בריטניה שעדיין לא פתחה את שעריה מחדש בפני היהודים שגירשה מאות שנים קודם, איטליה שנסיכויותיה רדו ביהודים, ושאר ממלכות אירופה, אותו עולם יהודי חש כי הגאולה קרבה וכי נפוליאון הוא בעצם כורש השני. יהודי פולין - כבר אז הקיבוץ היהודי הגדול באירופה, יצאו מגדרם לנוכח המחווה של הקיסר הצרפתי.
בין יציאת מצרים לבין הכניסה לארץ המובטחת יצאו ארבעים שנה. על דרך הסיפור הקוהרנטי, לא נדונה הדרמה הזאת מלכתחילה. בין מצרים לבין כנען לא מפרידה אלא ארץ פלישתים בלבד, ובמהלך ימים אחדים יכול היה המחנה העצום לעשות את כל הדרך ממחוזות העבדות אל מרחב הפדות, אבל, ".... וְלֹא-נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן-יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה. וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת-הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם-סוּף..." ( שמות י"ג,י"ז-י"ח). על דעת הרמב"ן, המלחמה שהייתה מייראת את ישראל עד כדי החלטה לשוב מצרימה, היא המלחמה בארץ פלישתים בדרך, ועל כן הוליכם ה' בדרך ארוכה שפסחה על הפלישתים הלוחמניים. על דעת הרשב"ם, "לא רצה ה' להנחותם דרך ארץ פלשתים ...ולכשיבואו לטורח מלחמות ארץ כנען יתנו ראש וישובו למצרים". והסבת הדרך הכשירה את צבא ישראל לעמוד במלחמות העתידות במלכי כנען. שני הפרשנים נבדלים רק בהערכה לגבי השאלה מתי עלולה השיבה לשבי מצרים להפוך לברירה ישימה. לגבי עצם העובדה כי בירכתי כל גאולה אורבת הגולה - הם הם מנבאאותה נבואה.
22/08/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
בימים של הסתה פראית של ראש ממשלת ישראל נגד הציבור הערבי החי בארץ ונגד הרשימה המשותפת המייצגת חלק משמעותי מאזרחי ישראל הערבים אני מתגעגע למסאי ולמחזאי יהושע רדלר-פלדמן, הידוע בכינויו יהושע התלמי ובשם הספרותי ר' בנימין, שהלך מאתנו בדצמבר 1957 לפני כששים שנה.
מה התרחש ברצועת עזה בתקופה האחרונה? נורו 3 רקטות שאחת מהן פגעה בחצר בית בשדרות;נמשכו "צעדות השיבה " לגדר, עם האלימות המלווה, אך בהיקף מצומצם של כמה אלפי משתתפים; דעכה תופעת הבלונים . החידוש היה בניסיונות חדירה לשטח ישראל של חמושים, שכולם (ארבעה עד עכשיו) סוכלו בהצלחה ע"י צה"ל והתוצאה הייתה 8 הרוגים, החמאס הדביק להם את הכינוי "צעירים זועמים". לפי כל הידוע הם לא משתייכים לחמאס. החמאס פאר והילל אותם, אך לא הגיב כלל על חיסולם ולא דרש נקמה כדרכו בקודש. ואצלנו קמה צעקה וקריאה רמה לצאת, למעשה, למלחמה נגד החמאס. בלט הרמטכ"ל לשעבר, גנץ, בדבריו החדים, ומשהו זועמים. אני מעוניין לנתח את דבריו שהיו בהם ארבעה מרכיבים
22/08/2019  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
אם לא יקרה נס, נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלת ימין גם הפעם וספק, אם זו בכלל מטרתו. סימנים לכך ניתן למצוא בתמונת הקרב המוזרה, של ליכוד היורה את מרבית חיציו 'ימינה' לעבר מפלגת-האחות שלו, בעוד הצד השני, בני גנץ, שולח רמזים של 'אחדות'. מה גם, שהכנסת מרכיב שמאלני אל תוך ממשלתו היא מאז ומעולם מדיניות מועדפת אצל נתניהו. זה מאפשר לו לתרץ לנוחיותו מהלכים שמאלניים שהוא חפץ בהם באילוצים מצד השותף השמאלי, ברק ולבני למשל. כך פנה גם אל בוז'י הרצוג ורק לאחרונה אל אבי גבאי, ומי יודע אם לא גם עמיר פרץ על הכוונת, כפי שאומרות השמועות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il