"המדיום" ו"הקוגרית והגנב" - שתי אופרות שכתב והלחין ג'אן קרלו מנוטי - יוצגו ביום ראשון (14 בינואר) בבית מזיא שבאקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, ערב יציאת זמריהן להצגתן בפסטיבל-אופרה בינלאומי בבודפשט.
שתי האופרות, שיבוצעו בניצוחו ובניהולו המוסיקלי של יובל צורן, בבימויה של שירית לי-וייס, ילוו בנגינת פסנתר של יורי ברנר. אף כי שתי האופרות של מנוטי.אכן שונות מאוד זו מזו - קווי הדמיון שבהן נוכחים. אל מול ההומור והגרוטסקה של "הקוגרית והגנב" עומדת "המדיום", שהיא כולה כאב, אובדן ופחד. עם זאת, שתיהן עוסקות בסיטואציות אנושיות הנעות בין הנורמליות לטירוף.
לדברי הבימאית, שירית לי וייס, היא בחרה להדגיש את הקיצון שבין שתי היצירות ולקחת את הצופים ב"המדיום" למסע חסר-נשימה של כאב מחניק בחלל סגור. לעומת זאת ב"הקוגרית והגנב" - המגמה היא לחגוג חיים ונשיות, אך תמיד לצד ביקורת חברתית נוקבת ובחינת פחדיו של האינדיבידואל בתוך קהילה שמרנית.
שני סיפורים
באופרת "הקוגרית והגנב" לטישה ובוב הם זוג צעיר ממעמד נמוך, התקוע בקשר רווי תשוקה ובעיות. הם עובדים בקאנטרי קלאב היוקרתי, שבו הן מעבירות את הזמן ברכילות ובבטלה. מיס טוד ומיס פינקרטון הן שתי נשים מתנשאות ומשועממות. לטישה, אשר מואסת בתפקיד המשרתת הנצחית ובחוסר המחויבות של בוב, מחליטה לשנות את חייה על-ידי ביצוע הפשע המושלם. היא תגרום למיס טוד לתת לבוב מרצונה את כל כספה ואף לגנוב למענו מהנשים האחרות בקאנטרי קלאב, והם יקחו את הכסף ויברחו איתו אל עבר השקיעה. אלא שכמה דברים משתבשים בדרך, והשאלה הגדולה היא אם התוכנית אכן תצליח.
ב"המדיום, לעומת זאת, עובדת צועניה ענייה, בעלת כריזמה, על אנשים אומללים. שמה פלורה והיא מדיום, העוסקת בתקשור עם רוחות ועורכת סיאנסים בתשלום, שבהם היא מפגישה את לקוחותיה, ששכלו את יקיריהם, עם אהובי-נפשם המתים. לצידה חיים מוניקה, בתה, המסייעת לה באירועי הכזב, והמשרת האילם טובי, בן מאומץ של פלורה, המנהל פרשת-אהבים עם מוניקה. הדמויות המשניות הן זוג הורים שאיבדו את בנם הקטן ואשה שאיבדה את בתה. מדובר בסיפור שאין בו נחמה: עצב ויגון בתחילתו ובהמשכו, וטרגדיה בסופו.