|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לא על החוק לבדו

בשולי הכותרות: החוק במבחן התוצאה - מזילות החיים לזילות הפוליטיקה העיתונות כלב השמירה של הדמוקרטיה? מי מפחד ממשפט התורה?
25/12/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
זילות החיים לא שווה את אלמנט ההרתעה

צחוק מהחוק

כמה שווים חייו של פעוט בן 4? לפי בית המשפט לא הרבה. אולגה בורוסוב, האם שהטביעה את בנה, נידונה לשמונה שנות מאסר בלבד. בניכוי שליש על התנהגות טובה, ושנה וחצי שכבר הייתה במאסר, היא תשב בכלא פחות מחמש שנים על רצח בנה. לעג לחוק.

השופט, שהתפייט היטב על חומרת הפשע, לא נתן לכך כל ביטוי בגזר הדין. בסולם העונשים אפילו הרכוש שווה יותר מחיי אדם, כאשר העונש על עבירות רכוש חמור יותר. זוכרים את האופנובנק, שנידון ל-18(!) שנות מאסר על שוד בנקים, כדי להרתיע? אבל כנראה זילות החיים בחברתנו לא שווה אפילו את אלמנט ההרתעה.

זאת במיוחד בחסות ההגנה הנפשית הפופולרית כל-כך בקרב הרוצחים, ומעוררת את רחמי השופטים עליהם, במקום על הקורבנות.

ושמתם לב, שפרקליטה של הרוצחת עומד לערער על 'חומרת' העונש? אם זה לא היה עצוב כל-כך, זאת הייתה בדיחה.

אפלייה מתקנת

עו"ד אביגדור פלדמן טוען, בצדק, שעל ארגוני זכויות האדם להיות א-פוליטיים. אולם באותה נשימה חושף את דו-פרצופיותו הוא, שֶׁבָּהּ הוא מאשים את הארגונים ההומניטריים בימין כנגועים בפוליטיקה.

לא סוד הוא כי פלדמן מזוהה עם השמאל הקיצוני ועם המאבק הפלשתיני. מתוקף השקפתו הפוליטית הוא שולל את כל ארגוני הימין, ובאותה עת טומן את ראשו בחול כבת יענה מהעובדה, שכל ארגוני זכויות האדם, המתהדרים בשם זה, הם שמאלניים מובהקים.

הם מייצגים את הפלשתינים והעובדים הזרים, אך לא עשו דבר למען מגורשי גוש קטיף, כמו-גם למען קורבנות הטרור. הקמת ארגוני זכויות האדם בימין התחייבה מעובדה מצערת זו, והיא מהווה אפוא אפלייה מתקנת ותשובה לארגוני השמאל.

בין ליטאים לחסידים

חנוכה אומנם מאחורינו, אך חדי העין שבינינו, הבקיאים במסורת, ודאי שמו לב לההבדלים בין הליטאים לחסידים במנהגי הדלקת החנוכייה. הליטאים, המדליקים נרות בשקיעה, מתמקדים בהלכה, ולא בטקס. לכן החנוכיות פשוטות יחסית. אין להם גם פנאי להאריך בטקס, כי עליהם לחזור לבית הכנסת לתפילת ערבית וללימוד תורה. לעומת זאת, החסידים המדליקים נרות בצאת הכוכבים, אחרי תפילת ערבית, מאריכים בטקס ההדלקה בחנוכיות מהודרות ובניגונים המשמחים את הלב והנשמה.

ההבדלים הללו אינם מפתיעים. הם משקפים בבירור את ההבדל בתפיסת העולם בין שני הזרמים. בעוד הליטאים, בעלי הגישה השכלית, שמים דגש על תלמוד תורה, הרי החסידים, בעלי הגישה הרגשית, שמים דגש על טקסים. הטקסים באים לידי ביטוי בהארכת התפילות, בניגונים, ב'טישים' המסורתיים בליל שבת, בסעודות מלווה מלכה, בשמחת בית השואבה בסוכות, כמו-גם בטקס הדלקת נרות חנוכה.

החשפנות כנורמה

כאילו לא די במופע ההתערטלות של הניסויי, במהלך טיול שנתי, גם בוגרי בית הספר ליד"ה בירושלים קראו לשמיניסטים של המוסד להמשיך במורשת החשפנות ובהחזרת עטרה זו ליושנה. השימוש הציני בביטויים הלקוחים ממקורות היהדות, לשימור התורה, למען בגידה בעקרונותיה, אינו מקרי.

הנוער החילוני, המנוכר למורשת היהודית, הפך את החשפנות לדת. האינטרנט הפך את העירום לנורמטיבי, לכלי בידור לגיטימי, שרבים מהגולשים סוגדים לו כעגל זהב. אם מורים ומחנכים, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בטוקבקים, רואים את התופעה כנורמטיבית, ואינם מבינים על מה המהומה, מה יגידו התלמידים. זהו המודל החינוכי שהמורים מציגים לתלמידים ולבוגרים.

ולקינוח שאלה: מה המרחק בין חשפנות באינטרנט, בטיולים ובין כתלי בית הספר למסיבות זימה במועדון חשפנות וביצוע מעשים מגונים? קב"ט ארז אפרתי זוכרים? רק אל תתפלאו איך הבחור מהיחידה המובחרת הגיע לזה.

ועוד מספיחי חנוכה, והפעם בפינת הלשון

אירוע לבבי

אירוע לבבי? אין חיה לשונית כזאת. אולי רק ככותרת ללביבה חמה ומתוקה, במדור "סודות ולביבות" של העיתון הנפוץ במדינה. מעתה הסתפקו באירוע או התקף לב בלבד. והעיקר שנהיה בריאים.

ונחתום בחדשות מהברנז'ה.

פסוקו: מצא כסף את קַסְפּרְס

מזל טוב למיליארדרית שרי אריסון על הזוגיות החדשה שמצאה, בתקווה שזו תוביל במהרה לחופה ולקידושין כדת וכדין. אגב, האם צליל השם של המאושר מזכיר לכם משהו? בשורות טובות.

טקסט מקודש

דומני כי המחלוקת, לגבי אופיו של החוג לתנ"ך בכנסת, משקפת את ההבדל בין הגישה הדתית למקרא לבין הגישה החילונית.

בתפיסה הדתית התנ"ך הוא בראש ובראשונה טקסט מקודש, המדריך לחיי קיום מצוות ומידות טובות. לעומת זאת, בתפיסה החילונית התנ"ך הוא טקסט ספרותי והיסטורי גרידא. משום כך גם המורים החילונים מלמדים אותו בגילוי ראש ובפרשנות חופשית.

נכון שאין לאף אחד מונופול על התורה, אולם אי-אפשר להתעלם מן העובדה שהתורה ניתנה במעמד הר סיני כספר חוקים מקודש, המדריך לחיי מעשה, וכפוף לפרשנות מסורתית ברוח חז"ל. כל פרשנות אחרת מעוותת את מהותו.

הוראת תורה, ללא קיום מצוות, פוגעת בדבריה, בחוקיה המפורשים וברוחה המקודשת. הלימוד במקרה זה משול לגוף נְטול נשמה ורוח חיים. לא פלא שלשיעורי התנ"ך בבתי ספר חילונים אין רייטינג, והם בעדיפות נמוכה בעיני התלמידים.

כלב השמירה של הדמוקרטיה

העיתונות היא כידוע כלב השמירה של הדמוקרטיה, ולכן חופש העיתונות הוא מעמודי התווך שלה. ריבוי עיתונים הוא סממן מובהק של חופש הביטוי, המונח ביסוד הדמוקרטיה.

אותם סייגים, החלים על חופש הביטוי, חלים אפוא גם על חופש העיתונות. כשם שחופש הביטוי הוא לגיטימי כל עוד אינו פוגע באינטרסים של המדינה, כך גם לגבי העיתונים שהם לגיטימיים כל עוד אינם מסיתים נגד ישראל. לכן הטענה על האפשרות למשקיעים זרים בתקשורת של גורמים עויינים, כהצדקה להצעת החוק המגבילה את הבעלות על העיתונות לאזרחי ישראל בלבד, היא בלתי רלוונטית.

נכון שהעיתונות האינטרנטית מכרסמת בעיתונות הכתובה ונושפת בעורפה. זו היא סיבה למסיבה להגביר את התחרות בין העיתונים ולשפר את איכותם. אולם זו אינה מצדיקה את תמיכת הממשלה בעיתונים. זאת לא רק מסיבות תקציביות, אלא בעיקר בגלל פגיעה בחופש הביטוי העיתונאי, על-רקע המעורבות הממשלתית, כאשר לא סוד הוא שבעל המאה הוא גם בעל הדעה.

השיקול הציוני לחוק המוצע אף הוא בלתי רלוונטי. האם מדינת ישראל תפסיק את כל התרומות מחו"ל משום שלא עשו עלייה? ברור שמדובר בחוק אדלסון, בדיוק כפי שחוקקו חוקים פרטיים אחרים במסווה כללי - דוגמת חוק דרעי, בנושא הקלון, וחוק יגאל עמיר בסוגיית מאסר עולם.

מה שֶׁכֵּן, ראוי שיהיה גילוי נאות בכל עיתון, וחשיפת זהות הבעלים שלו, והקו האידיאולוגי המדריך אותו.

מודל הומניטרי

הסערה ציבורית, שהתעוררה בעקבות ההתבטאות של שר המשפטים, פרופ' נאמן, לגבי הנחלת משפט התורה במדינה, מלמדת לא רק על דעות קדומות של הציבור, אלא לא פחות על בוּרוּתו בתורה.

כך למשל, "עין תחת עין" אין פירושו נקמה פיסית, אלא תשלום שווי הנזק של עקירת העין. הוא הדין לארבע מיתות בית דין, אשר חז"ל מעידים, כי סנהדרין ההורגת אחת לשבעים שנה (!) נחשבת לקטלנית, והעונש לא בא אלא להמחיש את חומרת החטא כמודל אנטי חינוכי.

חוקי התורה מחייבים כבוד לאישה, התחשבות בזולת ושמירה על איכות הסביבה. הם גם אוסרים בתוקף על לקיחת שוחד. אילו המשפט האזרחי היה מאַמץ את החוקים הסוציאליים של התורה, המחייבים את הנושים לא להותיר את בעלי החוב ללא כסות וקורת גג, אין ספק שהיו נמנעים כל אותם מקרים טרגיים, בעקבות מדיניות ההוצאה לפועל.

כדאי לבטל את החוקים הדרקוניים מימי המנדט והשלטון הטורקי, שאבד עליהם הכלח, ולאמץ את חוקי התורה כדי ליצור חברה טובה יותר בארצנו.

ובא לציון גואל.

פוליטיקה אחרת?

לא ברור לי באיזו פוליטיקה אחרת מתהדרת מפלגת קדימה. האם בעובדה שלראשונה, ראש ממשלה ממפלגתה, אהוד אולמרט, יושב על ספסל הנאשמים בעבירות שוחד ומרמה, ושר אוצר שלה, אברהם הירשזון, יושב בכלא על גניבה? וכאילו לא די בכך, ח"כ דליה איציק שיפצה את דירתה (ושילמה רק בעקבות סערה ציבורית) ונהנתה ממסע תענוגות בחו"ל על חשבון המדינה?

האם זו היא הפוליטיקה הנקייה של המפלגה, המדברת נגד טובות הנאה? וכיצד מפלגה, שהיא קבלן קולות מספר אחת, ללא כל אידיאולוגיה אמיתית, מבקרת בעזות מצח חלוקת ג'ובים בליכוד?

דומני כי המפלגה המתפוררת, במבחן התוצאה, היא העדות המובהקת לחוסר הדרך שלה ולכיסאולוגיה, התופסת את מקום האידיאולוגיה.

תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא על החוק לבדו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יפה-------------
25/12/09 18:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פעילותו של סגן שר הבריאות ליצמן לממן טיפולי שיניים לילדים, נראית למראית עין מוסרית כמבורכת והכרחית. שכאמור במחקרים הרבים, משפחות נמנעות מטיפולי שיניים בשל העלויות המרובות.
25/12/2009  |  ליאת נוקד-וינדר  |   מאמרים
גלעד שליט כבר מזמן הפך לשיחת היום בתקשורת הישראלית, בחברה ובעצם בכל מקום. כולם מדברים על גלעד שליט: הפוליטיקאים מפזרים הצהרות, התקשורת מפרסמת ללא הפסקה ידיעות על התקדמות במו"מ, הפרשנים נותנים את דעתם, המתווך הגרמני מקפץ בין עזה לירושלים - והמשפחה והחברים לא שוכחים לרגע ופועלים ללא הפסקה.
25/12/2009  |  רונן הלל  |   מאמרים
רקע היסטורי
25/12/2009  |  מני ישי  |   מאמרים
הירח המלא בתאריך 31.12.2009 יימצא בתוך מבנה מורכב של כוכבים, במעלה 10 סרטן. השפעת הכוכבים בזמן הזה מסמלת תוכניות רווחה חדשות לציבור הרחב. ברמה האישית, ההשפעה תהיה לאורך כמה חודשים, בהם נלמד לחבק את האחריות הרגשית ולהיות רגישים יותר לאמוציות של אחרים, בעיקר של בני משפחה.
25/12/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
מועצת מקרקעי ישראל תתכנס ביום שני הבא (28.12.09), ותציין העברת הבעלות על קרקעות המדינה לרשות המקרקעין. אחת המטרות להקמת הרשות היא לפשט הליכים, להאיץ בניית דירות ולהקל על חייהם של אלפי קבלנים ויזמים. במקביל, דורש ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקן את חוק הבנייה והתכנון, ולבטל את הוועדות המחוזיות - לשם אותה מטרה. הסיפור של הקבלן והיזם הוותיק יצחק נבו מדגים, אולי, עד כמה צודק נתניהו בדרישתו. לתשומת לבו.
25/12/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il