|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

משעת הנץ

על השיר תיקון הנר מאת בלפור חקק עם נר אחד של ילד קטן בתוך פחית שימורים הוא חושב שהוא יתקן וידליק את כל הנרות המקולקלים של אנשי עולם
11/10/2018  |   חגי קמרט   |   כתבות   |   תגובות
בלפור חקק וספרו רשות לתיקון עולם

תיקון הנר/בלפור חקק

מִשְּׁעַת הָנֵץ

אֲנִי קָם לְתַקֵּן נֵרוֹת כְּבוּיִים

הַרְחֵק מֵעֵין רוֹאֶה

אוֹמֵר לַחַשׁ

מִלִּים שְׁבוּרוֹת, צְקוּן

מְחַשֵּׁב קֵץ

חַי בִּזְמַן תִּקּוּן.

בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ קִלְקוּלִים

אֲנִי נִסְתָּר נֶאֱלָם

נוֹשֵׂא בְּיָדִי נֵר שַׁעֲוָה פָּשׁוּט

בְּתוֹךְ קֻפְסַת פַּח.

מְכַוֵּן מְחוֹג הַזְּמָן

נִסְתָּר מֵעֵין כֻּלָּם

מְתַקֵּן נֵרוֹ שֶׁל עוֹלָם.

מתוך: רשות לתיקון עולם, 2016

כמה דגשים להבהרת השיר

מִשְּׁעַת הָנֵץ

אֲנִי קָם לְתַקֵּן נֵרוֹת כְּבוּיִים - הקורא הבקיא בוודאי ישאל עצמו מדוע המשורר נקט במילה משעת הנץ ולא מזמן הנץ? ויש הבדל משמעותי בין שני הצירופים. זמן הנץ זמן בלתי מוגדר בשלב השחר, שעת הנץ - השעה שנקבע לתפילה במסגרת זמן השחר. המילה משעת כבר מובילה אותנו לא לזמן חולין אלא לזמן של תפילה, זמן של גישה דתית משהו.

מדוע משעת הנץ? ידוע שמשכימי קום לתפילת הנץ, זוכים למעין מצווה יתרה (בהשאלה מנשמה יתרה) כך שיש כאן ערך משולש: גם מצווה מהודרת כמו נשמה יתרה, וגם אנלוגיה לשיר, היינו, לתקן את כיבוי הנר, וברור שהנר הוא אנלוגי או דימוי לתיקון הנפש או הנשמה.

ושימו לב, בתפילה אנו מחדשים. כמו מאירים את מילות התפילה, להאיר תחינתנו או תפילתנו להקב"ה. במצוות כיבוי הנר המשורר קם, לא למשהו חדש, אלא לתקן את האש שכבתה ולהבעיר הנר מחדש. ההנגדה הזאת בין מצוות תפילה בהנץ לבין תיקון בהנץ יש בה דרמטיות מסוימת.

אך אם נדמיין לנו מישור, הרי שתי הפעולות האלו נמצאות על אותו המישור (לא זו מול זו, לא שני קטבים). תפילה כמדומה - הדלקת האור במילים. תיקון הנר: הדלקת הנר שכבה והחיאתו מחדש.

הַרְחֵק מֵעֵין רוֹאֶה

אוֹמֵר לַחַשׁ

מִלִּים שְׁבוּרוֹת, צְקוּן

שימו לב לאסוציאציה לשירו של ביאליק "אחד אחד ובאין רואה".

"אחד אחד ובאין רואה, ככוכבים לפנות שחר,

כבו שפוני מאויי ויכלו ביגון דומם.;"

גם חרש בסתר באופן צנוע ועצמאי גם בהנץ (לפנות שחר)

וגם (כבו שפוני מאווי) הנר הכבוי שיש לתקנו. כלומר, אין ספק שהמשפט הזה עמד לנגד עיניו של המשורר.

מילים שבורות" - אסוציאציה מתהילים. תהילים פרק קמז - פסוק ג: הָרֹפֵא, לִשְׁבוּרֵי לֵב; וּמְחַבֵּשׁ, לְעַצְּבוֹתָם. ברור שלב שבור יכול להוציא רק שברי מילים ולא מילים שלמות. ברור שהדיבור הוא בדימוי. דיבור מטפורי.

צקון = תפילה, תחינה השתפכות הנפש. האסוציאציה של בלפור לצקון וגם לאומר לחש לקוחה מישעיהו - ישעיהו פרק כו, פסוק ט"ז: יְהוָה, בַּצַּר פְּקָדוּךָ; צָקוּן לַחַשׁ, מוּסָרְךָ לָמוֹ. חישוב קץ לפי דתנו, הוא מועד בואה של הגאולה של משיח צדקנו. קץ, בארמית: זמן. בעברית: סוף. הכוונה לחישוב זמן הגאולה וסוף הגלות. אלא מאי? לפי חז"ל והגמרא אין לחשב קיצין.

הרמב"ם, באגרת תימן שלו, קובע: "עליך לדעת שהקץ על דרך האמת לא ייתכן לשום אדם לדעת אותו לעולם".

במסכת סנהדרין (צ"ז, א) מדובר על רב זעירא שאומר שמאחר שהקץ לא ידוע, אסור לנסות לחשב אותו, כי עצם העיסוק בכך עלול להרחיקו. "...כי הא דרבי זירא, כי הוה משכח רבנן דמעסקי ביה, אמר להו: במטותא, בעינא מנייכו לא תרחקוה. דתנינא: שלושה באין בהיסח הדעת, אלו הן: משיח, מציאה, ועקרב".

אך נמצאנו למדים שלמרות ההתנגדות הזו קמו לא מעט מחשבי קיצין ביהדות (אברהם בן-אליעזר הלוי שלמה מולכו ועוד).

אך מה החידוש בשיר? פשיטא היא: המשורר חי בזמן של תיקון, והוא אומר זאת מפורשות:

מְחַשֵּׁב קֵץ

חַי בִּזְמַן תִּקּוּן

היינו כאשר אתה כבר בתקופת תיקון, אתה מצפה לתוצאה, ולכן על דרך הטבע הוא שתחשב קץ.

עוד הארה להבנת השיר:

המשורר כותב בבית שני:

נוֹשֵׂא בְּיָדִי נֵר שַׁעֲוָה פָּשׁוּט

בְּתוֹךְ קֻפְסַת פַּח

חשוב להבין: תיקון הוא בעיקר הסליחות, שנלווה אליהם ערב אחד של התרת נדרים. בתקופת הסליחות, הילדים היו לוקחים מקל או מוט כל שהוא תוקעים בראשו קופסת שימורים ריקה, ובתוכה מקבעים נר שעווה פשוט. וכך הולכים עם הלפיד המאולתר, אל בית הכנסת. כך "הילד" המבוגר קרי, המשורר, הביט לאחור על מעשה הילד ההולך לבית הכנסת עם נר הלפיד בידו רואה זאת כנר שמצית להבות. האור, שאפשר ויפיח חיים חדשים יפים ומתוקים בעולם כולו.

יש כאן משום לעג לרש של הילד ההולך עם נר השעווה הקטן (שבוודאי באיזה שהוא שלב יכבה וייעלם מן העולם) וחושב שבכך הוא יתקן את העולם כולו. שימו לב לפואנטה:

כותרת השיר: תיקון הנר. בשורה הראשונה היינו מצפים שהוא ידבר על תיקון נר, אך הוא מדבר על תיקון של נרות כבויים (לא נר אחד). לכאורה מוזר? אך לא!

בסוף השיר הוא אומר מכוון מחוג הזמן - ומתקן נרו של עולם... זו הפואנטה המשליכה הסבר ואור על שורת הפתיחה, היינו, נרות כבויים אלו נרות עולם ומלואו שיש לתקנם. עם נר אחד של ילד קטן בתוך פחית שימורים הוא חושב שהוא יתקן וידליק את כל הנרות המקולקלים של אנשי עולם.

שימו לב לאסוציאציה המנחה כאן את המשורר:

עם ישראל יהיה אור לגויים, והוא הקטן עם הנר הקטן, בתמימות נאצלה, יעשה זאת. זו שליחות גדולה מאוד לפעול בסתר ולתקן את נרו של העולם כולו!

ישעיהו פרק מט פסוק ו: וַיֹּאמֶר, נָקֵל מִהְיוֹתְךָ לִי עֶבֶד, לְהָקִים אֶת-שִׁבְטֵי יַעֲקֹב, ונצירי (וּנְצוּרֵי) יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב; וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם, לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד-קְצֵה הָאָרֶץ.

תאריך:  11/10/2018   |   עודכן:  11/10/2018
חגי קמרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא מזמן שודרה תוכנית לרגל המבצע המתוכנן של חיל-האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים, בו תוארה מלאכת המחשבת בכל הקשור בהריסת שדות התעופה של מדינות ערב והשמדת המטוסים תוך טיסה נמוכה בגובה גלי הים ומתחת לרדאר.
11/10/2018  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
"מיקה שלי", מחזמר מרגש, המבוסס על לחניו הנודעים של יאיר רוזנבלום המנוח לשירים שהפכו מזמן לנכס צאן ברזל, שב וכובש את לב הצופים בהפקה חדשה של תיאטרון הבימה. המחזמר הועלה לראשונה בבית צבי ביולי 2003 ועד מהרה הפך למחזמר קאלט שסחף אחריו המוני אוהדים. המופע הוצג ברחבי הארץ, נפתחו פורומים ומועדוני מעריצים והקהל הצעיר שבא פעם אחר פעם לצפות בהצגה, עקב בקפדנות אחר השחקנים הצעירים וניהל פעילות רשת ענפה אחריהם, בעידן של טרום הפייסבוק.
11/10/2018  |  חיים נוי  |   כתבות
ספרו החדש של יוסף כהן אלרן הוא אכן פרק מתוך טרילוגיה, אבל גם הטרילוגיה שלו אינה יצירה בחלל ריק. בכל הגלריה של גיבוריו לאורך השנים, אפשר לראות ארץ 'לעולם לא' שאינה נגמרת - זירת חיים נפתלת, שקיבצה אליה בני אנוש לוחמים, דמויות שאינן חדלות לחוש סערות, סופה נצחית ומטלטלת של אהבות וייסורי קיום.
10/10/2018  |  הרצל חקק  |   כתבות
הגילוי/בלפור חקק
10/10/2018  |  חגי קמרט  |   כתבות
פרשת "מעבר הגבולות" של ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, ממשיכה להעסיק את הקהילה המשפטית גם היום, עם מגוון פרשנויות ודעות מומחים על הפליליות-היעדר הפליליות של המעשה, המוסריות, השאלות האתיות והמשמעותיות וכן שאלת השאלות - האם הוא יכול להמשיך לכהן בתפקידו הציבורי כרגיל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il