|
רמי לוי, בעלי רשת שיווק השקמה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
רשת רמי לוי שיווק השקמה, בבעלותו של איש העסקים רמי לוי, הורשעה (יום ג', 26.1.10) בביהמ"ש השלום בירושלים בהטעיית צרכנים. זאת, על-פי הודעתה שהושגה במסגרת הסדר חלקי.
ביהמ"ש החליט לקנוס את הרשת ב-7,000 שקלים, לאחר שנמצא כי מכרה מוצרים במחיר הגבוה מזה שהיה נקוב עליהם. בנוסף, חתמה הרשת על התחייבות בסך 10,000 שקל שלא לעבור עבירה דומה. ביהמ"ש החליט להקל עם הרשת בחומרת העונש כיוון שזו הודתה באשמה וכיוון שמדובר בהרשעה ראשונה בתחום זה לרשת.
המדינה הגישה את התלונה לביהמ"ש נגד הרשת בעקבות תלונה של צרכן, במסגרתה התגלה כי היא מכרה מוצרים שעל גביהם הוטבע המחיר 9.90 שקלים ליחידה, בעוד שבקופה מחירם הוצג כ-12.99 שקלים. הצרכן עצמו, שהגיע לקופה עם שמונה מצרכים, גילה פתאום כי המחיר שננקב בה שונה מזה שהוצג עליהם.
עו"ד רן אפרתי, אשר ייצג את שיווק השקמה בתיק, טען כי מדובר בשיקול דעת של מנהל החנות כיוון שהרכישה של הצרכן הייתה מעל לסביר. "אני מסכים שאם הוא היה מגיע עם ארבעה מוצרים היה צריך לתת לו אותם והיה כאן שיקול דעת מוטעה. אני מבקש מביהמ"ש שיקח בחשבון את העובדה שחסכנו מזמנו, לא ניהלנו הליך ארוך, הטעות שהייתה כאן במחיר קודם כל לא גרמה שום עושר לנאשמת, מדובר בסך-הכל ב-4 שקלים והטעות היא של שיקול דעת שהמרחק ממנה לבין שיקול דעת נכון לא רחוק".
ביהמ"ש לא קיבל את הטענה לחוסר סבירות בכמות של שמונה מוצרים, ודחה את הטענה כאילו חוסר ההתעשרות מהווה שיקול. בהכרעת הדין נכתב כי אם במבצע או בפרסום לא הוגבלה הכמות של המוצרים, אזי יכול הצרכן לקנות כל כמות שהיא ללא הגבלה. "אין שיקול-דעת למנהל החנות בעניין זה. נהפוך הוא, שיקול-דעת כזה הוא בלתי סביר ומטעה מאוד את הצרכן", נאמר.
באשר לטענת ההתעשרות נאמר כי "גביית מחיר נוסף על הכתוב (על גבי המוצר) גורמת להתעשרות לא רק לנאשמת שבפניי, אלא ככלל לרשתות מזון גדולות אחרות. מדובר במכירת אלפי מוצרים, ואף הפרש קטן גורם להתעשרות או לפחות לרווח בלתי הוגן", נכתב בהכרעת הדין.