|   15:07:40
עיתונאית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

על רבנים ועל בנות

שוב התנגשות בין צה"ל לבין צוערים מהזרם התורני-לאומי על-רקע שירת חיילות. הפעם זה כמעט נגמר במכות. ראשי ישיבות הסדר: דוחקים את חיילינו לפינה בכוח, במקום להגיע לפשרה. הרב שלמה אבינר: אם המפקדים מסרבים לשחרר חייל מטקס המשלב שירת נשים, עליו להישאר
19/09/2011  |     |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
''היה ראוי שהפיקוד יוותר''. שירת נשים בצה''ל [צילום: עמוס בן-גרשום/לע''מ]

בלשכת ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, התכנסו לפני כשבוע וחצי ראשי ישיבות הסדר ומכינות קדם-צבאיות דתיות. לחלק מהנוכחים בחדר עבר צבאי מרשים לא פחות מזה של המארחת, שהיא גם האישה הראשונה בתולדות צה"ל הנושאת דרגת אלוף במינוי קבע. הפגישה אומנם נקבעה זמן רב קודם לכן, אבל התזמון היה נפיץ במיוחד: תשעה צוערים דתיים, שיצאו מערב מורשת קרב על מבצע 'עופרת יצוקה' וסירבו לחזור, עמדו בפני הדחה. מפקד הגדוד שלהם, עוזי קליגר, דרש להדיחם.

הרוחות בחדר היו סוערות. "יכולות להיות לאירוע הזה השלכות חמורות באשר למוטיבציה של בחורים דתיים לשרת בצבא", הבהירו לברביבאי הנוכחים בחדר. באותה שעה עוד לא הייתה החלטה סופית בנושא. ברביבאי הקשיבה, וכל מה שיכלה להגיד הוא שהדברים בבירור ובבדיקה. יום למחרת החליטה הוועדה הצה"לית שדנה בנושא להדיח ארבעה מבין תשעת הצוערים ולאפשר לחמשת האחרים להמשיך בקורס, ככל הנראה משום שהוועדה השתכנעה שלא תכננו את המהלך מראש. את ההחלטה הזו הגדיר הרב חיים דרוקמן כ"הזויה ובלתי מוסרית". גם בג"ץ כבר הוגש בנושא.

לכל הצדדים ברור שהמקרה הוא רק סימפטום של בעיה כללית ועקרונית יותר. האם היחסים שבין הציבור הדתי לצה"ל עומדים על סף פיצוץ?

רגע לפני שפשט את המדים ופינה את מקומו, התריע ראש אכ"א הקודם האלוף אבי זמיר בפני פורום המטכ"ל והרמטכ"ל על מה שכינה "הקצנה דתית בצה"ל". הוא הציע לנסח מחדש את פקודת "השילוב הראוי" שנקבעה לפני כתשע שנים, ושעסקה באופן שילוב הנשים בצה"ל ובמתן תנאים לחיילים דתיים מבלי לפגוע בערכיהם, אמונתם ואורח חייהם. בהתאם להוראתו הוקמה ועדה מיוחדת הפועלת בימים אלה, הפעם תחת השם "השירות המשותף". על זה בדיוק הגיעו הרבנים לדבר עם ברביבאי. לפני כמה חודשים כבר קרה מקרה דומה בבה"ד 1, בית הספר לקצינים, והפגישה נקבעה כדי להקדים תרופה למכה הבאה; לדבר על כלל מערכת היחסים התקינה שבין חיילים דתיים לחיילות בצבא, לאפשר לכל אחד לשרת בלי התחככות. אלא שהמכה הקדימה אותם.

"תקלה משני הכיוונים"
אלעזר שטרן

אלוף (מיל') אלעזר שטרן: "יש מחיר לחיים ביחד, ושני הצדדים צריכים להבין זאת. שירת נשים זה לא חילול שבת. סירוב פקודה זה נשק יום הדין. אם המפקד אסר עליהם לצאת, אסור היה להם לצאת. בטח לא לסרב. יש דרכים איך לא להגיע למצב הזה, ויש לכך היתרים הלכתיים. מצד שני אני חושב שעגל הזהב של שוויון בכל מחיר בין גברים לנשים הוא דבר מופרע"

בשבוע החולף התנהלו לא מעט שיחות בין ראשי ישיבות ומכינות לקצינים בצה"ל בנושא. "ישנה אי בהירות בנושא פקודת 'השילוב הראוי' ביחס למצבי גבול", היה המסר העיקרי מהצד הדתי. "מדובר בתקלה משני הכיוונים: לא על זה צריך להדיח צוער, ולא על זה צריך לסרב פקודה". ככל הידוע, זו גם נקודת המוצא של המהלך שמוביל הרב הצבאי הראשי רפי פרץ בעקבות התקרית. "הרבצ"ר שואף לעשות סדר בדברים ולקבוע איפה יש לעשות הפרדה", אומר עוזרי. "שבאירועים מסוג תרבותי או חברתי, אם יופיעו נשים, לא יכריחו את מי שאמונתו מנוגדת לכך להשתתף. זהו המהלך הנכון לדעתנו".

אך לא לדעתו של האלוף ב(מיל.) חובש הכיפה אלעזר שטרן, שהיה ראש אכ"א וקודם לכן מפקד בה"ד 1. "אני לא חושב שהפתרון צריך להיות שבנות לא ישירו בטקסים בבה"ד 1 בגלל שיש שם הרבה חיילים דתיים. חשוב יותר שהרבנים של החיילים הדתיים ילמדו אותם שעל זה לא מסרבים פקודה. לא מדובר בחילול שבת, אפילו לא בפינוי יישובים. סירוב פקודה זה נשק יום הדין. אם המפקד אסר עליהם לצאת, אסור היה להם לצאת. בטח לא לסרב.

"יש דרכים איך לא להגיע למצב הזה, ויש לכך היתרים הלכתיים. זה מתחיל ב'קול באישה ערווה', ואחרי זה יגידו 'שיער באישה ערווה', ויכולים להגיע עם זה רחוק מאוד. אסור לנו ליצור מציאות שבגללנו אין בנות בלהקות צבאיות. אני חושב שבסוף זה רק יגביר שנאה. יהדות כזאת היא לא היהדות שלי; זאת יהדות שהרבה פעמים מרחיקה מאתנו את הילדים שלנו, וודאי שאת הילדות שלנו". הוא מוסיף שגם לצד החילוני צריך להיות ברור שהלבוש של בנות בלהקות צבאיות והתנועה שלהן על הבמה אינם יכולים להיות כמו אלה שאולי מקובלים בעולם הבידור מחוץ לצה"ל. "יש מחיר לחיים ביחד, ושני הצדדים צריכים להבין זאת".

ואכן, שטרן מצפה גם מהצד החילוני-פמיניסטי להתפשר. "אני חושב שעגל הזהב של שוויון בכל מחיר בין גברים לנשים הוא דבר מופרע. כבר היום יש בגלל זה בבה"ד 1 מחלקה נפרדת של דתיים, וזה סימן שהלכנו רחוק מדי. אני מבין את הבנים שלא רוצים לעשות מד"ס (אימון ספורט) עם בנות. עדיף שתהיה מחלקה נפרדת לבנות ולא מחלקה נפרדת לדתיים. הרי הבנות האלו יפגשו בנים גם לפני ואחרי השירות הצבאי, אבל אם לחלק מהבנים הדתיים אלה לא תינתן ההזדמנות להיות עם לא-דתיים בני גילם, חלקם לא ייפגש איתם בחיים. למפגש עצמו יש חשיבות עצומה, כי מתקיים בו שיח אמיתי לגבי הזהות היהודית של כל אחד מאתנו. אז לא יהיה שוויון מלא; המציאות מורכבת וצריך לשלם קצת מחיר על זה. וגבולות המחיר הם השכל הישר, שמביא בחשבון גם את היהדות וההלכה לצד ערכים אחרים".

הנאה בעל כורחו

חיילות מזמרות בצה"ל מאז היווסדו, אבל יש גם מי שמציע לא לראות מציאות זו כעובדה מוגמרת. הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת 'עטרת ירושלים' המקיימת מכינה קדם-צבאית, סבור שיש לבטל כליל את שירת הנשים בצה"ל. לדבריו, על צה"ל לעשות זאת מצד ערך אהבת לוחמים, מאחר שהדבר פוגע בחלק מהחיילים. "בכל התקנות של צה"ל או בקוד האתי שלו לא מוזכרת שירת נשים. זה לא ערך מקודש לא בצה"ל ולא בשום צבא אחר, ומלכתחילה היה ראוי שהפיקוד יוותר על הדבר הזה. בצה"ל קוראים לזה 'אל תיתן פקודה שאתה יודע מראש שלא תעבור'".

ועם זאת, כל עוד שירת נשים נותרת חלק מההווי הצה"לי, הרב אבינר מתנגד לסירוב פקודה על-רקע זה. הוא מציע לחיילים לבקש ממפקדיהם באופן אישי לפטור אותם מנוכחות באותו חלק של הטקס הצבאי שחיילות שרות בו ולהטיל עליהם מטלה חלופית. "על-פי רוב, בצה"ל, חייל שיש לו בקשה אישית סבירה המפקדים באים לקראתו. הצבא שלנו פועל מתוך אמון הדדי". אם הדבר אינו מתאפשר והמפקד מסרב לבקשה, "אפשר לחייל להישאר בטקס", הוא פוסק. הוא מנמק זאת בעיקרון ההלכתי של 'הנאה שבאה לו לאדם בעל כורחו'. "למשל, הישיבה שלנו ממוקמת בציר שעוברים בו נוצרים והם שרים שירים נוצריים שאסור לשמוע. אבל לא בגלל זה אסור לי ללכת לישיבה. פשוט, אני לא מקשיב. אני שומע, אבל לא מקשיב".

ברוח זו, של הגעה להסדרים מוסכמים, רואה הרב אבינר לא רק את שאלת שירת הנשים. "אין לנו זמן לריב בצה"ל. בכלל, במדינה אין לנו זמן לריב. צריך להסתדר יחד". בהומור המאפיין אותו מספר הרב אבינר: "פעם אחת מצאו שלד בארון. זה היה עקשן ששיחק מחבואים וניצח". המסר שלו ברור. "צריך ללמוד להסתדר. אני מאמין שכך בערך חושבים כל תלמידי המכינות; אני לא חושב שצריך לומר להם. זו לא הפעם הראשונה שעולות שאלות כאלו". לדבריו, במקרה של בעיה המתעוררת על-רקע הלכתי במסגרת השירות הצבאי הנוסחה היא כזו: "ודאי שהתלמיד צריך להקשיב לרב, והרב צריך להגיד לו להקשיב למפקד".

לא להתנצח

שלושה מבין תשעת הצוערים שיצאו הם תלמידי ישיבת עתניאל. אחד מהם הוא בין המודחים מהקורס. "המטרה שלנו בראש ובראשונה היא לא להתנצח עם צה"ל", אומר מנכ"ל הישיבה, יצחק הכהן. "ראשי הישיבה אומרים תמיד שהחייל חייב להיות חכם. לא להגיע למצב של התנצחות, אפילו אם מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל. מבחינת תפישת העולם של ישיבת עתניאל צה"ל הוא קודש קודשים. לפני הכול. המטרה שלנו היא לשרת את עם ישראל, ואנחנו מחנכים את הבחורים שלנו שכל אדם המשרת בצה"ל הוא קדוש. אבל יש דברים לא מתוקנים בצה"ל. הייתה פה חוסר עמידה על הפקודות שצה"ל בעצמו קבע, ונגד זה אנחנו יוצאים. לא נגד צה"ל ולא נגד אף אחד אחר; הדרישה היא לתקן את המעוות.

"אולי טוב שקרה המקרה הזה, כדי להציף את הנושא ולטפל בו. הרי שירת נשים בצבא זה משהו שקורה כל הזמן. אנחנו לא הולכים לשנות את הצבא בגלל זה ולא להילחם נגדו, ובשום אופן זה לא מה שיגרום לְקרע".

דובר צה"ל מסר בתגובה כי "חובת השירות בצה"ל והמחויבות לשוויון בנטל יוצרות, מטבע הדברים, דילמות הנוגעות לשירות המשותף ולשילובן של כלל האוכלוסיות בחברה הישראלית המשרתות בצה"ל. דילמות אלה מחייבות שיח פנימי ושיקול דעת של המפקדים, שבסיסם הקפדה על כבודם של כל חייל וחיילת. בימים אלה מתקיים באגף כוח האדם תהליך רחב שנועד להסדיר סוגיות שונות הנוגעות לשירות המשותף. עם השלמתו של התהליך, יינתן לו ביטוי".

תרבות או חובה

הרב שלמה רוזנפלד, ראש ישיבת שדמות נריה: "ההקצנה באה מהציבור הלא-דתי. הוא שהכניס שינויים בשירות הבנות בצבא, ובכך למעשה הגדיל את החיכוך בין שני המינים בצה"ל. הדרישה שלנו היא מינימלית: שלא לכפות עלינו שירות שתהיה בו פגיעה בחופש הדתי של החייל בצבא"

לנוכח ההחלטה להדיח חלק מהצוערים מקווה מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר, איתן עוזרי, ש"הצבא יתעשת וילמד את המשמעויות החמורות של הדברים. אולי אפילו יחזיר את הצוערים לקורס. אין ספק שהמג"ד פעל כאן בניגוד לפקודות כאשר תכנן אירוע שבו משולבת שירת נשים. זה היה אירוע תרבותי, ובאירועים מהסוג הזה צריך להתחשב ברגשותיהם של החיילים ולא להכריח אותם לעשות דברים בניגוד למצפונם. המג"ד מסתתר מאחורי האמירה שזוהי פעילות מקצועית".

פעילות מקצועית או אירוע תרבותי - ובכן, זהו בדיוק סלע המחלוקת. על-פי פקודת מטכ"ל, חייל החש נפגע על-רקע אמונה או דת בפעולות הווי - ואך ורק בפעולות הווי - רשאי שלא להשתתף בהן. מטקסים רשמיים אין לצאת בשום מקרה, בשל כבוד הנופלים. זוהי גם ההנחיה של הרבנות הצבאית. המקרה המדובר, ערב מורשת קרב, נמצא באמצע הדרך בין ערב הווי לטקס. זו פעילות בעלת תוכן חשוב מבחינה ערכית. בצה"ל טוענים שלפיכך חלה על החיילים חובת השתתפות. ראשי ישיבות ההסדר והמכינות סבורים אחרת.

ראש ישיבת ההסדר שַדמות נריה בשדמות-מחולה, הרב שלמה רוזנפלד, שהשתתף בפגישה, אומר שבישיבה שבראשותו מנחים את התלמידים שלא לצאת באופן הפגנתי ולסרב פקודה, אך כן להעלות את הדברים ולתאמם מראש; "אבל הלהקה לא הייתה שייכת למורשת קרב. לא היה לזה שום קשר לצד המבצעי של הצבא", הוא טוען. "חמורה במיוחד הגישה של המג"ד שעבר על פקודת השילוב הראוי, שבה הוא נדרש לגלות רגישות ולא לכפות חייל דתי בתחום שכזה. חמור עוד יותר שאמר שהוא יחזור על כך. חשוב שהמפקד בשטח לא יכניס את החיילים בכוח לפינה. כולנו במדינה אחת ובצבא אחד והחיכוכים מיותרים. חוכמת המפקד צריכה לבוא לפני מעשה, אבל גם לאחריו, ולא להפוך כל ויכוח לסירוב פקודה".

האם אין כאן הקצנה בדרישות של חיילים דתיים, יחסית לעבר?

"להפך: ההקצנה באה מהציבור הלא-דתי. הוא שהכניס שינויים בשירות הבנות בצבא, ובכך למעשה הגדיל את החיכוך בין שני המינים בצה"ל. הדרישה שלנו היא מינימלית: שלא לכפות עלינו שירות שתהיה בו פגיעה בחופש הדתי של החייל בצבא".

צריך לשנות את פקודת השילוב הראוי?

"יש להוסיף תיקונים שלא נזכרו בפקודה, אבל בשום פנים ואופן לא לשנות את עקרונותיה. הפקודה הזו היא האיזון העדין ביותר בנושא שהפך נפיץ מאוד, מערכת היחסים בין דתיים לחילונים בצבא".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  19/09/2011   |   עודכן:  19/09/2011
נטע סלע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על רבנים ועל בנות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא בעיון
19/09/11 12:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבים חושבים שהחלוקה של הודו הסתיימה ב-1947 עם הקמת הודו ההינדית ופקיסטן המוסלמית. לכן יהיה זה גילוי מרעיש להיווכח כי האוכלוסיה המוסלמית של הודו היא השלישית בגודלה בעולם, אחרי המוסלמים באינדונזיה ובפקיסטן. 156 מיליון מוסלמים מהווים כ-14% מכלל האוכלוסיה ההודית. באזורים מסוימים בהודו האחוז הזה גבוה עוד יותר: במדינת קראלה המוסלמים הם רבע מהאוכלוסיה ובחבל קשמיר המוסלמים הם הרוב. לנתונים האלה יש השפעה על המציאות ואת ההשלכות אפשר לראות גם במישור הכלכלי.
19/09/2011  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
במשך השבוע האחרון הלב שלי לא הפסיק לפעום חזק ואני ידעתי בדיוק למה - צילמי העירום של ספנסר טוניק בים המלח ביום שבת. עד לרגע האמת ניסיתי להבין - למה מיצב אמנותי של 1000 אנשים עירומים כל כך מלחיץ אותי? אפשר לגזור מהמשפט הקודם כמה וכמה סיבות מוצדקות, אבל כנראה שזה השילוב. חוויה חד פעמית (ואולי לא?), כמות גדולה של אנשים, עירום פרונטלי מלא ואחד מהאמנים הידועים ומהמדוברים ביותר בעולם.
18/09/2011  |  תאיר קסלר  |   כתבות
באולמות הנוסעים של תחנות רכבת-ישראל בתל אביב, מוצבות כורסאות עיסוי (מסאז') לציבור הרחב תמורת תשלום. את הכורסאות מפעילה חברת "רילקס-סיט" שקיבלה זיכיון לשם כך מרכבת-ישראל.
18/09/2011  |  אלי אלון  |   כתבות
כחברה מסורתית, אנו נתלים בכל מחיר ב"מיתוס אהבת האם", לפיו אימהות (וגם את האבות), תמיד תמיד אוהבות ורק אוהבות את ילדיהן. קשה לנו לקבל את העובדה שלהורים יש גם רגשות קשים כלפי ילדיהם, ובוודאי לקבל את האפשרות כי אם מסוגלת להפקיר את ילדיה. לכן, הצורך המיידי שלנו כחברה הוא לקטלג את אותן אימהות כחולות נפש שאינן שפויות בדעתן.
18/09/2011  |  ד"ר עומר לנס  |   כתבות
אטופיק דרמטיטיס היא בעיית עור כרונית המאופיינת במצב דלקתי המלווה בפריחה קשקשית, גירודים ועקצוצים בשכבות העליונות של העור. נהוג לכנותה גם דלקת עור אטופית, אקזמה או אסתמה של העור, והיא מאופיינת בתגובה אלרגית לגורמים סביבתיים, שאינם מזיקים לאנשים עם עור בריא.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il