|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פרופסורים למען נכות לשונית

עם מנהיגות תרבותית כזאת, אשר פוגעת בלימוד השפה הערבית, אין פלא שאנו חרשים-אילמים לשוניים ואוטיסטים אזוריים
10/12/2011  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   תגובות
השפה הערבית. מקבעים את הבורות

אין כסף לתרגום
חוזרי מנכ"ל אינם מופיעים בערבית, כי עולה יותר מדי כסף לתרגמם. מה, אין במשרד החינוך מישהו שיודע ערבית ויכול פשוט לכתוב אותם בבוקר תוך כדי שתיית קפה ואכילת כעך חם עם זעתר?

"פרופסורים למען נכות לשונית" - זה צריך להיות שמה החדש של ור"ה, ועדת ראשי המוסדות האוניברסיטאיים בישראל. ועדה זאת החליטה לפני ימים אחדים להוציא את בחינת הבגרות בערבית (חמש יחידות) מרשימת המקצועות המזכים בוגרי תיכון ב-25 נקודות בונוס בקבלה לאוניברסיטאות.

עוד לפני ההחלטה, היה מצב לימודי הערבית בקרב תלמידים יהודיים בארץ גרוע. מתוך כ-300 אלף הניגשים לבחינות הבגרות בכל שנה, רק כ-2400 במגזר הממלכתי נבחנים בערבית בהיקף של חמש יחידות. עוד פחות ממספר זה, 700 בסך-הכל, ניגשים לבחינות בלימודי עולם הערבית והאיסלאם, שבהם לומדים את המנטליות, ההיסטוריה ואורחות החיים של האזור שבו אנו חיים. משמעות ההחלטה של ראשי האוניברסיטאות לבטל את הבונוס דלעיל היא שלנבחנים בערבית בהיקף של חמש יחידות יהיה מעכשיו קשה להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה והם ייטו, קרוב לוודאי, ללמוד באוניברסיטה מקצוע אחר ולא לשון או ספרות ערבית.

החלטתם של ראשי המוסדות האקדמיים למעשה מוכיחה את טענתם של עזמי בשארה וחנין זועבי כי אנו גוף זר במזרח התיכון, כי לא באנו הנה כדי לחזור אל המזרח שממנו גלינו לאירופה ולשאר חלקי תבל, אלא כדי להיות כאן מוצב חודר של תרבות המערב על כל מגרעותיה ועל כל תכונותיה שרבות מהן אינן מתאימות לאזור.

איננו באירופה - לא לשונית, לא קולינרית, לא מבחינת מזג אוויר ולא מבחינת המנטליות. בחו"ל, בקור ובערפל, שאפנו תמיד לחזור לארץ החמה שלנו, המוארת באור השמש. החזרה הזאת משמשת בתפילות היהודיות זה אלפיים שנה ומן התפילות עברה השאיפה הזאת אל השירה הציונית הגדולה, אל ביאליק וטשרניחובסקי (ביאליק מסולק כמעט לגמרי וטשרניחובסקי מסולק לגמרי מתוכנית הלימודים) ואל השירים הציוניים שחברי תנועות הנוער שרו בהתלהבות תוך טיפוס על צוקי עין גדי ומצדה. "פנינו אל השמש העולה/ דרכנו שוב פונה מזרחה/ אנו צופים לקראת שעה גדולה / זקוף הראש, נפשנו עוד לא שחה" (יצחק שנהר, ודניאל סמבורסקי).

שיר זה,"שיר החירות" בשמו הרשמי, הוא רק אחד בין שירים רבים שעניינם התחברות עם המזרח, כחלק מן ההבראה הגופנית והנפשית של העם היהודי - הסרת מעיל הגלות השחור, הקבצני והכבד, והרמת הראש אל ההרים שבהם עוד השמש מלהטת. מי שמבקר בימים אלה באגף החדש של מוזיאון תל אביב, יכול לראות את ביטוייה של התנועה הזאת באמנות הציור הארץ-ישראלית והישראלית, מראובן ונחום גוטמן ועד ציירים עכשוויים המציירים גם היום את נופיו של עמק יזרעאל. השאיפה לשוב למזרח קשורה כמובן לידיעת ערבית, השפה האחות השמית של העברית. (הרבה מהיקים שלנו הבינו זאת עוד בגרמניה, והם הראשונים שאיישו את סגל החוג לערבית ולמזרחנות באוניברסיטה העברית וכתבו את ספרי היסוד בעברית ללימודים אלה).

אנו מתהלכים ביניהם כעיוורים וכחרשים

בחו"ל היהודים מצטיינים בידיעת הלשונות בארצות שבהן הם חיים. מיטב הסופרים האמריקנים כיום הם יהודים, הספרות הצרפתית רוויה שמות של יהודים שהביאו את הלשון הצרפתית ואת הזמר הצרפתי להישגים מרשימים, הצירים היהודיים בסיים הפולני דיברו בשעתם פולנית צחה, יוליאן טובים כתב פולנית נפלאה, ועל האינטלקטואלים היהודים שהיו ברוסיה ובגרמניה אין צורך להרחיב את הדיבור. ודווקא כאן, בהיותנו כבר באזור שאליו כמהנו להגיע, אנו נכים לשוניים. אומנם שם היינו מיעוט ולא ריבונים, אך גם אין להתעלם מכך שהערבים החיים עמנו מהווים מיעוט ניכר, ומדינת ישראל עצמה היא מיעוט באזור.

למרות זאת, איננו מבינים מה מדברים בתחנות השידור בערבית שנמצאות על לוח הרדיו במכוניותינו ואנו ממהרים לסובב את הכפתור בכל פעם שאנו נתקלים בהן, איננו מבינים מה מדברים מנהיגי הערבים אל הציבור שלהם, איננו מבינים מה מדברים המוכרים בחנות בערים המעורבות בישראל - וכל הערים הן מעורבות - איננו יכולים לקרוא את העיתונים הרבים ואת אתרי האינטרנט בערבית, איננו יודעים כמעט דבר על החגים המוסלמיים ואיננו יודעים איך לברך את הערבים בחגיהם, ואפילו איננו יודעים את משמעות שמותיהם של הפועלים המשפצים את בתינו או מביאים לנו מצרכים מהסופרמרקט. אנו מתהלכים כאן ביניהם כעוורים וכחרשים.

החלטת ור"ה נגד הערבית באה ימים אחדים אחרי שח"כ אבי דיכטר הציע חוק הקובע כי העברית לבדה היא הלשון הרשמית של ישראל, כלומר הערבית מאבדת בכך לגמרי לא רק את מעמדה הרשמי, אלא גם את מעמדה בפועל אצלנו. דיכטר עצמו מדבר ערבית וגם השקיע בשליטה בה הרבה זמן ומאמץ. כוונתו בהצעת החוק שלו הייתה אומנם לבצר את הלאומיות היהודית שלנו, אך הוא מחטיא את המטרה בגדול.

תחושת הלאומיות שלנו רק תתחזק, אם נשלוט גם בלשון האזור שבו אנו חיים, מפני שנוכל לדבר על האידיאלים שלנו עם שכנינו בלשונם, בגובה העיניים וברמה אישית ואינטימית. עד היום לא היה שום ראש ממשלה ישראלי, חוץ ממשה שרת, שבאמת ידע ערבית. מי יתן ויום אחד יעלה על דוכן הכנסת ראש ממשלה שלנו ויפנה משם בערבית תקשורתית טובה, תערובת של לשון הדיבור וערבית צחה, אל עמי האזור שבו אנו חיים, יברך אותם בשפתם לרגל אחד מחגיהם וישמיע בלשונם, ובמבטא נכון, אחת מאמרות הכנף שמנהיגינו יודעים לנסח היטב כל כך. הרעיונות המדיניים שמאחורי האמרות הללו יובנו הרבה יותר טוב ויעשו רושם הרבה יותר גדול כשייאמרו בערבית, גם אם מה שקובע בסופו של דבר, ותמיד יהיה כך, הוא האינטרסים של הצדדים.

החלטה בעלת השפעה ביטחונית

להחלטת ור"ה יש כמובן גם היבט ביטחוני, שעליו דיברו לאחרונה אנשים כמו אלי אבידר, פרופ' ששון סומך, ד"ר שלמה אלון ועוד עשרות אנשי רוח ואנשי מעשה. מאגר האנשים שיוכלו להיות אנשי מודיעין, מזרחנים, דיפלומטים, אנליסטים וחוקרים, ידלדל עוד יותר לעומת המצב היום. זוהייר אנדראוס, עורך העיתון מע-אלחדת המופיע בטמרה, מספר איך ניסה חוקר שב"כ לחקור אותו בערבית עילגת ובמבטא ישראלי כבד. אנדראוס הציע לו באדיבות ובקורטוב של עליונות להפסיק להתייסר ולעבור לחקירה בעברית. לעומת אותו חוקר יש כיום ערבים רבים המדברים עברית צחה בלי שום מבטא וברור לכל שזה נותן להם עליונות ושליטה לשוניות המקנות להם גם עליונות מנטלית וביטחון עצמי, שיכולות להיות בעלות משמעות ביטחונית.

יחסם של גופים מוסדיים ללשון הערבית הוא מעליב וסר טעם. ערבי זקן מנחל עירון ביקש מקופאי של "אגד" בחדרה לוח זמנים של אוטובוסים וקיבל דף כתוב ברוסית. "בערבית - אין", אמר לו הקופאי. המוקד של חברת החשמל לא עונה בערבית אלא רק בעברית. אך הגרוע מכל הוא האופן שנוהג משרד החינוך כלפי הערבית. חוזרי מנכ"ל אינם מופיעים בערבית, כי עולה יותר מדי כסף לתרגם אותם. מה, אין במשרד החינוך מישהו שיודע ערבית ויכול פשוט לכתוב אותם בבוקר תוך כדי שתיית קפה ואכילת כעך חם עם זעתר? האתר של משרד החינוך בערבית הוא בהיקף של 0.01 אחוז (כן, פרומיל אחד) מהיקף האתר בעברית. ועל כל אוזלת היד והעזובה הללו מנצח שר החינוך שלנו, שעל-פי חוק, הוא יושב-ראש המועצה להשכלה גבוהה. עם מנהיגות תרבותית כזאת, אין פלא שאנו חרשים-אילמים לשוניים ואוטיסטים אזוריים.

תאריך:  10/12/2011   |   עודכן:  10/12/2011
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרופסורים למען נכות לשונית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואל קורנבלום
11/12/11 00:12
2
צבי גלברד
11/12/11 08:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קצת קשה ולא נעים לכתוב על שנאה, אבל השנאה מלווה את המין האנושי לאורך כל ההיסטוריה. בתקופות מלחמה ולעתים תכופות גם בזמן שלום, שליטים ומשטרים טפחו רגשות שנאה על-מנת לגייס את העם נגד אויבים מחוץ ומבית. במשטרים טוטליטריים השנאה שימשה דרך קבע כאמצעי להסחת דעתם של הנתינים ממצוקות היום יום. ג'ורג' אורוול בספרו 1984 מתאר חברה עתידית בה מתנהל פולחן יומי של חמש דקות שנאה שבו חייבים להשתתף כל התושבים. השיח הציבורי במדינת ישראל (אני לא כל בטוח ש"שיח" הוא המונח הנכון בהקשר הזה) אימץ הרבה סממנים אורווליאניים.
10/12/2011  |  ישראל בר-ניר  |   מאמרים
מדינת ישראל קבעה בשנת 2009 (תמ"א 34ב/5, על הקמת מתקני התפלה): "מתקן יוקם בשטח שיועד בתוכנית מאושרת לתעשיה לסוגיה (...) ויהיה צמוד דופן למתקנים קיימים (...). מדובר בהחלטה ממשלתית מחייבת ומאוד הגיונית לכאורה. גם הצורך הלאומי להקים מפעלי התפלה גדולים ולספק את צרכי המדינה במים, לא יכול לאפשר השתוללות תכנונית, הרס ערכי סביבה וטבע והקמת אזורי תעשיה חדשים בהשקעה בלתי הגיונית של הקמת תשתיות מאפס.
10/12/2011  |  שלמה אברמוביץ'  |   מאמרים
תנועת המחאה של הקיץ האחרון זיהתה את בעיית יוקר המחייה והציפה את בעיות הכלכלה הישראלית כפי שבאו לידי ביטוי ב"מחאת הקוטג'" ו"מחאת הדיור". גם שוק החלב וגם שוק הנדל"ן היו במוקד המחאה ולא במקרה. מדובר בשני תחומים שבהם מעורבות הממשלה ושלוחותיה היא עמוקה במיוחד, אולם למרבה ההפתעה, דרישות המוחים לפתרון הבעיות בשווקים אלה התמקדו בבקשה דווקא לעוד יותר מעורבות ממשלתית ומגבלות.
10/12/2011  |  בועז ארד  |   מאמרים
היטלר ודאי חוכך ידיו בהנאה כשהוא מסובב את הכפתור ברדיו שלו לקול המוזיקה כדי להאזין ליצירות בניצוחו של הרברט פון קארייאן.
10/12/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
מה הפטנט של ביבי, ששר ההגנה האמריקני הופך לפקעת של זעם כאשר מזכירים את שמו של ביבי באוזניו?, שהילרי קלינטון מזכירת המדינה מטיחה בו בקורת קשה, שאובמה וסרקוזי מרכלים עליו ואומרים שניהם שהוא שקרן, שאנג'לה מרקל, האישה החזקה של אירופה כועסת עליו ואיבדה בו אמון מזמן, שחברי הפורום של סבן במפגש של אוהבי ישראל, אנשים רציניים מכול כיוון אפשרי חוששים ממה שמרחש בישראל של היום, בה הדמוקרטיה הולכת ומתכווצת לכדור קטן ומזכירה לא פעם את אירן בימיה הרעים, על זאת במהלך כהונתו של ביבי?.
10/12/2011  |  שולמית קיסרי   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il