w, News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
בנימין נתניהו הוא עתיר ניסיון, אדם נבון ביותר, משכיל, בעל-רקע צבאי ובעל השקפה כלכלית אותה יישם כאן באופן שהפך את ישראל למדינה בעלת כלכלה חזקה ומשגשגת כפי שלא הייתה מעולם
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
אורי שהם. לא מונה מחליף מאז פרישתו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איציק וולף
הנהלת בתי המשפט טוענת כי הצעת החוק המבקשת להעביר את מינוי נציב התלונות על השופטים מהוועדה לבחירת שופטים אל הכנסת מעוררת חשש לפגיעה משטרית עמוקה    "עלולה להוביל למינוי אדם שאינו כשי...
צבי גיל
צבי גיל
הגרמנים נדהמו, הם נראו מבולבלים, תופעה כזאת לא הייתה כתובה בספרי ההדרכה שלהם, אולי גם בהם נגע קול הטנור האדיר    הגרמנים קפאו על מקומם, היהודים רעדו והתייפחו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
אביטל קולט [צילום: אלברט פיטוסי, פלאש 90]
דיפלומטית, פוליטיקאית
אביטל קולט (ילידת 1.5.1940), רומניה. בשנת 1950 עלתה ארצה עם הוריה. דיפלומטית ופוליטיקאית ישראלית.

יעקב אביטן [צילום: המשרד לשירותי דת]
רב, פוליטיקאי
יעקב אביטן (נולד: 5 במאי 1970), פוליטיקאי ישראלי ששימש כשר לשירותי דת, חבר מועצת העיר אשקלון מטעם סיעת ש"ס, סגן ראש העירייה ורב המועצה אזורית חוף אשקל
יאיר אבידן [צילום: דוברות בנק ישראל]
כלכלן ישראלי
יאיר אבידן (נולד: 25 בדצמבר 1959), כלכלן. במאי 2020 החל לכהן בתפקיד המפקח על הבנקים בבנק ישראל. מכהן כיום כחבר בדירקטוריון של נימה, חברת הפינטק מקבוצת
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טפל
מאת: אביתר בן-צדף  |  08/10/2014
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
אמ"ן אכן היה שעיר לעזאזל,הצבא
  נתין מדמנת ישראל   8/10/14 13:22
לא היה מוכן, דדו הרמטכ"ל חגג בילויים עם מפורסתמים(סלבס), הכל נכון. רק חסר לי השירקעס שעשה שה"ב אז, משה דיין עם קיסינג'ר: לא לפתוח במלחמת מנע ולהסתיר את התחייבותו זאת לשה"ח היהודי-אמריקאי. הוא לבדו. בלי רה"מ, בלי הממשלה. כמו שרון, האיש הזה העיז לעשות מה בראש שלו כשכל מלקקיו רועדים מפניו. לשדוד עתיקות, להשתמש בצה"ל לענייניו האישיים, להקריב חיילים במקום להיענות לדדו לגייס מילואים. את מלחמת יו"כ אפשר לאפיין בשלושה: 1. לא הפתעה. 2. בגידת דיין. 3. פיקוד גבוה עלוב.
כתוב תגובה ל- נתין מדמנת ישראל
מסכים, אבל
  דורנר   9/10/14 08:53
גם אם צה"ל היה מקדים במתקפת מנע, להערכתי, תוצאות המלחמה לא היו טובות יותר. אילו חי"א היה תוקף יום - יומיים לפני המצרים, סביר שהיינו מאבדים את רוב מטוסי הקרב. לצה"ל לא הייתה תשובה לטילי הנ"מ שבידי מצריים וסוריה ואלה מצידם היו בכוננות ימים רבים לפני ה6 באוקטובר. לו יצא חיל האוויר להתקפת מנע היו לצה"ל פחות מטוסי קרב בזמן הפלישה המצרית, שמצידו היה פועל יותר בחופשיות וכובש יותר יעדים.
כתוב תגובה ל- דורנר
תקיפת מנע לא באה מסיבה מדינית
  חזקי שנאן   9/10/14 12:20
ארה"ב דרשה בפרוש שישראל לא תקדים מכת מנע. ישראל הייתה זקוקה לארה"ב מבחינות רבות ולכן יש הצדקה לאי התקפה. ממה שמתפרסם ישראל הייתה במו"ם מתקדם עם מצרים ורצתה לדחות ההמשך לאחר הבחירות. סאאדת בחר שלא להמתין וסיבותיו עמו. (למרות שמו"ואולי היה מביא לאותן תוצאות) נושא תקיפת המנע עלה גם עלה ולא דיין החליט לבד. ובמישור הצבאי: לו עמדת זעירא הייתה שונה צ.ה.ל עם כל הברדק היה מגיב טוב יותר והמשמעות פחות הרוגים. שרון השאיר לגורודיש פיקוד מוזנח ולא מוכן למלחמה ואי אפשר ללמוד ולתקן תוך חודשיים. בני פלד חיל האויר יכלו לבצע תקיפות קלע מבלי להיכנס לאזורים מוכי טילים ובכך לבלום ולהקשות על רק"ם האויב. המטוסים היו מוכנים לפעןלת הפצצת מנע ופלד בחר להשליך את הפצצות לים במקום להחליף מרעומים באותן פצצות לתקיפות קלע. וחימש את המטוסים בחימוש לקרבות אויר. השריון היה לבד בלי אוירכ 100 גיוחות סה"כ בצפון ובדרום. ומיום כיפור שעה 14 עד אור בוקר 7 לאוטובר נשחק לחצי. תודות לבני פלד שאף אחד לא טיפל בכישלון ההורגני שלו.
כתוב תגובה ל- חזקי שנאן
ראשית צריך להפסיק לטמטם את
  נתין מדמנת ישראל   9/10/14 19:41
את הציבור עם ה"הפתעה". לא הייתה ולא נבראה, רק משל הייתה. גם כמשתמע מדבריך ובהחלט מאביתר ב"צ. נשאר לברר "רק" מה היה חלקו של דיין באסון. הוא לא החליט לבדו על מניעת מלחמת מנע? תוכיח! גולדה הרי שאלה כל הזמן אם הסד"כ הקיים יוכל להתמודד אם המצרים יפתחו במלחמה ודיין הרגיע אותה בקושי, והיא בקושי סמכה על תשובתו. עוד לפני שדיבר איתה התנגד לגיוס מילואים. זעירא ידע לפחות שבוע מראש, אבל נזכר לספר לה זמן קצר לפני המלחמה. אולי בהשראת דיין?! ומה אם ארה"ב דרשה שישראל לא תקדים מכת מנע? ישראל הייתה זקוקה לארה"ב רק אחרי שאיבדה הרבה חיילים ואמל"ח, הן בגלל כניעתה לדרישה והן בגלל הכנות לקויות של הצבא, מה שמחזיר אותנו ל"צבאנו המהולל". וגם אם נכנעו לארה"ב, מדוע לא פינו את המעוזים? הרי ידעו שח"א לא יוכל לתקוף בגלל החטא הקדמון של אי תגובה על הפרת ההסכם ע"י מצרים בהכנסתם אחרי הפסקת האש! אילו לפחות היו מפנים את המעוזים, אז ראשית היו נחסכים חיי חיילים רבים, ושנית אפשר היה לתת למצרים להיכנס עד למקום שבו לא היה חיפוי טילים ואפשר לתקוף מהאוויר וגם בינתיים להתארגן בכלל. אלא שבסדר העדיפיות של דיין, קורבנות שווא לא עמדו במקום הראשון. ומי יודע איזה black mail הפעילו עליו האמריקאים.
כתוב תגובה ל- נתין מדמנת ישראל
נדמה לי שלא קראת את דברי עד
  חזקי שנאן   10/10/14 02:35
תומם. אקדים ואומר כי הייתה הפתעה וצריך לקבוע למי איזה סוג הפתעה ומה אופיה ובזאת אדון בסוף. המערכה של מלחמת יוה"כ היא של 2 מהלכים שונים בצפון ובדרום. בדרום מפקד חדש וכוחות זעומים ביחס למרחב מאיד עומק טקטי. הצפון יותר מוכנות אך עומק טקטי צר. עיקר הבעיה של תפקוד צ.ה.ל היא בדרום. לדעתי אפשר להסכים שתכנית 'שובך יונים' לא הייתה מתאימה ומכך גם טוב שלא הופעלה. לא הייתה לצ.ה.ל תכנית למקרה של מלחמה כוללת למרות משחק המלחמה 'איל ברזל' בשנת 72 בתקופתו של אריאל שרון אלוף הדרום עד כחודשיים לפני המלחמה. תכנית צבאית הייתה צריכה לכלול את 3 מרכיביו של קרב ההגנה מגע, השהייה ועצירה תוך שימוש בעומק הטקטי של מרחבי סיני. יעקב חסדאי מביא דברים אלו בספרו אמת בצל המלחמה (1978). הכישלון נעוץ באראל שרון המגלה במערומיו הלא מחמיאים ובחוסר הגמישות ואי יכולת ההתעשתות ואי המצביאות של גורודיש. ההפתעה: ביום שישי בצהריים בישיבת המטכ"ל, כבר היה ברור שרוב הסיכויים שמחר פורצת מלחמה וכי הממשלה אישרה גיוס מילואים חפוז מאוד. אלא למרות שכל הקצונה הבכירה שמעה וקיבלה בהתאם פקודות, הידיעה והפקודות לא הגיעו לכל חייל ברמה"ג ובעיקר בסיני. אני מביא ציטטה של סא"ל אברהם זוהר שהיה שליש הרמטכ"ל במלחמה, לאחר שעבר תפקיד וחזר לחיל המודיעין. "אני מעיז לומר ש"סדנא דארעא חד היא". הלקחים שלי, מנקודת המבט המיוחדת שלי על המלחמה, הם שבמערכת צבאית היררכית שבתוכה נמצא גם גוף המודיעין לא יכולה להתפתח באמת חשיבה חופשית ומשוחררת. המערכת נותנת למפקדים ברמות השונות עוצמות כה רבות שנוהלים ובקרות טוב שקיימים ומשתפרים אולם רק מודעות לגבולות הכוח, ענווה הקשבה ופתיחות עשויים להפחית את הסכנה המובנית בארגון הצבאי ובתוך כך במודיעין הצבאי"
כתוב תגובה ל- חזקי שנאן
הבעיה העיקרית - זה יישנה
  אביתר בן-צדף   10/10/14 14:46
כיוון שצבאנו המהולל אינו מפיק לקחים - הוא חוזר על טעויותיו בלי הרף ובשמחה גדולה, וממלא את בתי-העלמין הצבאיים בחללי שווא.

לכן, מובטח לנו (בעיקר, כשמסתכלים על שני המובילים הנוכחיים של הצבא, בוגי וגנץ, שאין גרוע מהם) שהטעויות יחזרו על עצמם, ולא יהיו שום מחסום וושם מניעה, שימנעו את תבוסותינו הבאות - כפי שהתרגלנו בחמשת העשורים האחרונים.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
2
לדעתי הכל היה ידוע
  סמך   8/10/14 16:13
אבל עלה בעשן סיגרים יש ליהודים שעולים לגדולה בעייה עם צניעות וענווה
כתוב תגובה ל- סמך
3
מר בן צדף לרמטכל"ות
  יוא"ב   9/10/14 09:00
חבל מאד שמר בן צדף לא היה הרמטכ"ל, מדינת ישראל היתה נראית אחרת וצה"ל לא היה "צבא מסואב" כדבריו.
כתוב תגובה ל- יוא"ב
יואב,איני יודע אם דבריך נכתבים
  סימוני   9/10/14 10:35
בכנות או בציניות, אך איתמר בן-צדף נוהג להביע את דעותיו בבוטות ובפסקנות כאילו בהיותו בן 25 בתקופת מלחמת יום-כיפור היה לפחות סגן אלוף, וידע את הדברים מתוך החמ"ל. מי שכותב על הפשלות של הצבא חייב בגילוי נאות לכתוב מה הרקע הצבאי שלו, ובאיזה חייל שרת ומה הייתה דרגתו כשהשתחרר מהצבא. רק כך נדע להעריך את מסקנותיו.
כתוב תגובה ל- סימוני
לעג
  mup   9/10/14 11:59
ללעוג זה יופי. מה עם תגובה עניינית?
כתוב תגובה ל- mup
סירבתי
  אביתר בן-צדף   9/10/14 15:01
לאור מי שהניחו את עכוזיהם על כס הרמטכ"ל בחמישים השנה האחרונות - סירבתי להצעה להיות רמטכ"ל. בעיקר, עקב הצורך לעבור כיווץ מוח כדי שאתאים למשרה.

כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
תתחדש, מזל טוב על התגלית
  אלפרדו ב'   9/10/14 18:33
יש לבן צדף מוח שניתן לכיווץ ,ואנחנו חשבנו שהוא אוסטרלופיתקוס שנפח מוחו 400... אין ספק האיש הוא אבי-אבות היוהרה, העורך של השעממון "מערכות". בעת שירותו שם היה קול אדוניו ולא העז לפרסם מאמר ביקורת אחד, עכשיו הגיבור תפס תחת.. נסיונו הצבאי= הסתתרות מהפגזות סוריות ב-1973..
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
4
נציג = דור הלומי הקרב
  אלפרדו ב'   9/10/14 11:39
אדון בן צדף הוא נציג אופייני של נפגעי הלם הקרב, מחזור 1973. נמצאים בתוכנו כמה אלפים כאלה ,שלא אובחנו ולא טופלו. ב-41 השנים האחרונות נפגשתי עם מאות מהם. קל לזהותם[מפאת צנעת הפרט לא אפרט את התסמינים], יש ביניהם כמה סוגים:נפגעי מעוזים,נפגעי המובלעת הסורית, נפגעי "אפריקה" ועוד. מרביתם אנשים טובים ואפילו מצויינים[ כמה מחברי הם פגועים בדרגות שונות],אך כאשר מגיעים לסיכום המלחמה הם לא רציונליים.בן צדף הוא בבירור אחד הנפגעים-מדור " ירכתי המובלעת",לכן הביקורת שלו על צה"ל קטלנית -דורסנית ולא מעוגנת בעובדות האמת.
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
איזה עובדות הוא הביא שלא אמת?
  חזקי שנאן   9/10/14 12:26
הוא הביא בעיקר דעה. אפשר לקבל אפשר לחלוק. כנראה לפי דבריך, גם אני הלום קרב מהבלימה ואפריקה.
כתוב תגובה ל- חזקי שנאן
אלפרדו סטליניסט מתועב
  jdt   9/10/14 16:05
גם אצל סטלין סגרו מתנגדים למשטר בתירוצים פסיכיאטריים. האיש הזה פשוט מפחיד. תארו לעצמכם שהיה בעמדת כוח. ישראל היתה מתמלאת בגולאגים.
כתוב תגובה ל- jdt
התמחותך בגופו של אדם מרשימה
  שמעון מהצפון   9/10/14 17:40
שמתי לב שמעולם לא התמקדת בגופו של העניין, לא בעצם העניין , ואפילו לא בעור שלו. היתכן שאתה מומחה לפסיכולוגיה ? שמסיק דבר מתוך דבר ? או שחלילה כשאין טיעוני נגד , מגרדים מתחתית החבית שלל דמגוגי לגופו של אדם ? אם אנחנו דנים בפסיכולוגיה בגרוש, וכשאני שם לב שזו לא פעם ראשונה שאתה חוזר כדבר מישלי כו פסוק 11.... לשמוע מישהו שאינך מסכים לדעתו, רק כדי לצעוק על אישיותו... יש לי חשש שליברל כנראה אינך במיוחד...ואני משוכנע שבקרב אמיתי מול אויב לא היית כלל. הרבה יותר קל לבעוט בפנס...מאשר לחפש את המטבע האבוד.. ולהבין למה התגלגל לאיבוד ?
כתוב תגובה ל- שמעון מהצפון
שמעון אתה בכלל לא בכיוון
  אלפרדו ב'   9/10/14 18:26
זה שבן צדף הוא הלום קרב לא פוסל אותו חלילה ובודאי שאין לאשפזו בכפייה לטיפול. הבעיה היא שאנשים כמותו וכמו שותפו מילשטיין ,מצהירים כאן כי כל החוכמה הצבאית ניתנה רק להם,רק הם יודעים מהם לקחי אמת, כאשר בפועל מילשטיין היה חובש בדרגת סמל ובן צדף עורך בטאון צבאי ...לידיעתך -בכל הצניעות- נטלתי חלק בכל מלחמות ישראל בין השנים 1967-1996 בקו האש והדם,ואני בין המאושרים שצולקו בגוף ולא בנפש,מסתבר שזה קל יותר..
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
5
קל לזרוק את הפעמון שלא צלצל
  שמעון מהצפון   9/10/14 13:03
ברור שיותר קל לזרוק את הפעמון שלא צלצל ...מאשר את המטבח שלא הכין כיבוד ( מבצעים), האוכל שהרקיב במקרר ( אפסנאות) המארח שלא מצא את בגדיו גם אחרי שהאורחים כבר חיכו בסלון (אג"מ)..ואת הקייטרינג שהיה עסוק במסיבה אחרת ולא הצליח להגיע ( חיל האוויר)
כתוב תגובה ל- שמעון מהצפון
6
היום 41 שנים אחרי אף אחד לא
  שבץ חלובה   9/10/14 13:50
יודע את כל האמת על המלחמה ההיא. מה שיודעים הם שיברי אמיתות. כל אחד יודע את האמת שלו מתוך התנסותו האישית אבל את כל התמונה אף אחד לא יודע. למלחמה הזאת כניראה יש הרבה אמיתות והרבה אבות כמו שאומרים שלהצלחה אבות רבים אבל הכשלון יתום. כמעט אין מי שמודה בכשלונו ואם היו הצלחות אז מיד קופצים כמה אבות שמנכסים אותו לעצמם.. האשמים הראשיים שלגביהם אין חילוקי דעות הם הקונספציה שטענה שהם לא יתקפו כי אין להם יתרון בחיל האויר. המחדל של קידום הצבא המצרי לגבול התעלה תחת טענה של תרגיל שראשי המדינה קנו את זה והשמועה הבלתי מוכחת על קנוניה בין ראשי השלטון שלנו לקיסינג"ר וסאדאת לאפשר למצרים נצחון התחלתי כדי לאושש אותם מחרפת הפסד מלחמת ששת הימים. לגבי הקנוניה אפילו אם היתה נכונה אין לזה ראיות כך שזה נותר בחזקת ספקולציה. למה שיש ראיות זה הקונספציה והמחדל של הולכת השולל עם התרגיל המצרי. יש עוד ראיה והיא שגולדה סרבה לתת פקודה למכת מנע כי טענה שהבטיחה לקיסינג"ר שלא נהיה ראשונים. זה יכול לרמז על קנוניה אבל גם לסתם רצון אמריקאי להראות שהצד שלהם לא מתחיל ראשון. אם היתה קנוניה אז הכל נעשה בע"פ ללא רישומים. הכל היום בראש של קיסינג"ר שיקח איתו את הסודות לקבר. המחדל שלנו מסתכם בזה שהצבא לא היה מוכן לקראת כל החידושים של הצבא המצרי אותם ספג בשלוש השנים שקדמו למלחמה.הפיקוד העליון שלנו הוכה בשתוק מוחין כשלא הבין שמה שהולך לקרות כאן זה מלחמה ואפילו לא נהיה ראשונים היה צריך להערך לזה כמו פנוי כל המעוזים כדי להציל את 1500 חיילי החטיבה הירושלמית שסתם הפכו להיות לברווזים במטווח. מי ששלט אז במטכ"ל היה אלוף זעירא שהפחיד את האלופים עם התזות שלו. ממתי אלוף בודד משתלט על כל הצבא בניגוד לדיווחים מהשטח? הרמטכ"ל דדו איבד את אומץ הלב שלו מול זעירא ושר האוצר ספיר שהאשים אותו בבזבוז מאות מיליונים על גיוס השווא של מאי 1973. דדו התקרנף מולם והפקיר את הצבא. הפיקוד העליון השלה את עצמו שהמצרים אלה אותם המצרים של 1967 ויש לאפשר להם להיות ראשונים כי בכל מקרה נכה בהם. וככה נפלנו בפח האשליות העצמיות שלנו של אני ואפסי. המדינה ניצלה בקושי במחיר חייהם של 3500 מטובי בנינו. עד היום חסרונם מורגש ואנחנו בוכים עליהם כל יום שעה שעה. חיל המודיעין ניכשל באספקת התרעה והמרגל אשרף מרואן שהושתל על ידי המצרים היה מרגל כפול שהוליך אותנו שולל כי נתן את הודעת המלחמה רק 24 שעות לפני כשזה היה כבר מאוחר להגיב.זעירא האקדמאי החכם בעיני עצמו נפל במלכודת שטווה לו סאדאת הפלאח הפרימיטיבי ממצרים עילית. עד היום זעירא לא מודה בטעותו כי כמו שאמרתי הכשלון יתום. דדו והאלופים במקום להכין את הצבא למלחמה הבאה היו שקועים בחיי תענוגות של כל אחד והפילגש שלו. הצבא הוזנח מחסני החרום היו מופקרים הטנקים לא מוכנים לא היו גוררים והטנקים נאלצו להגיע לאזורי הקרבות על שרשראות וככה תפסו אותו עם התחתונים למטה. בזה שהצבא לא היה מוכן כבר אי אפשר להאשים את גולדה. את דיין כן כי היה שר בטחון אבל גם הוא היה שקוע במ"ט שערי תענוגות הגוף כמו שכולם הכירו אותו.
כתוב תגובה ל- שבץ חלובה
קיסינגר לא יקח איתו את הסודות
  נתין מדמנת ישראל   9/10/14 19:51
לקבר. הוא כבר פרסם את שיטתו אז: "ניתן להם לדמם"[let them bleed], וזה כדי לסייע למצרים, תמורת הכנסת רגל אמריקאית במקום הסובייטים. מה לא ברור?
כתוב תגובה ל- נתין מדמנת ישראל
7
הכל התחיל ונגמר באמריקנים...
  יוסף אגמון   9/10/14 14:33
מלחמת יום-הכיפורים, לא-קרתה ביוזמת האויבים המוסלמים: facebook.com
כתוב תגובה ל- יוסף אגמון
8
מוכנות הצבא למחלחמה
  אבי22   9/10/14 14:43
מאז ומעולם צהל מתכונן למלחמה הקודמת, ביום כיפור לא ידעו שהנשק האישי של החייל המצרי הוא סאגר ולא קלשניקוב. במלחמת לבנון השנייה לא ידע על קיום מה שנקרא שמורות טבע, עמדות ותעלות של החיזבאללה החפורות מטרים מגדר הגבול, במלחמת עזה האחרונה צהל לא ידע על עשרות מנהרות המגיעות לתוך היישובים, הגנרלים שלנו עסוקים בלפאר את עצמם, כתבות צבע, גנרלים מהוללים, הם סומכים על החפ"ש (חייל פשוט) שיחרף נפשו ויצא בחזה חשוף מול הכדורים! באשד לגנרלים? הם עסוקים בתפקיד הבא שלהם בפוליטיקה או בשרות הממשלה, מקומות שבהם עדיין מחזיקים מהם.
כתוב תגובה ל- אבי22
9
תאור אוטנתי ומדוייק
  שמעון מנדס   9/10/14 14:51
תאור אוטנתי ומדוייק של הימים ההם, למי שעוד זוכר (הכוונה מפאת גילו) את נוראות יום הכיפורים ההוא.

לישראל מדושנת העונג היה צבא של חבורות רחוב, שרמטכ"לו התגלה כ"פרש בלי ראש". אבל העיקר הוא היה איש הפלמ"ח שהשתייך למפלגה.

אני זוכר שדיין אמר לאריאל שרון, בטרם שפוטר על ידי קצין הצעצועים "דדו", "את מספר האנשים שהשפיעו על תורת הלחימה של צה"ל אפשר למנות על אצבעות של יד אחת - ואתה אחד מהם. אני יודע שאם אני אביא לממשלה הצעה למנות אותך לרמטכ"ל אחרי בר לב - הצעתי לא תתקבל".

זוהי הצהרה על פשיטת רגל בטחונית. אבל כמו שהטייקונים של היום אינם משלמים על כשדלונותיהם העיסקיים, גם דיין נשאר לשבת על כסא שר הבטחון.
כתוב תגובה ל- שמעון מנדס
אדון מנדס שכח לציין את שייכותו
  אלפרדו ב'   9/10/14 18:38
הסובייקטיבית [בלשון המעטה] ל"פורום אלפרדו",היינו שותפות מלאה בכתיבת הפשקווילים של מילשטיין ובן צדף. מה עם ההגינות??
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
אין ביגור עבודה?
  סימן טוב   11/10/14 11:55
תפשתם כבר את האנס ביגור?
כתוב תגובה ל- סימן טוב
10
טענותיך אינן מבוססות
  דן הקטן 2   9/10/14 16:41
ישנם קריטריונים בסיפרות הצבאית מהי הצלחה, מהו כישלון, מהו מחדל, וכו' - להזכירכם גם ברית המועצות ספגה התקפת פתע במלחמת העולם השנייה וצבאה התפורר, גם הצבא האמריקאי התמודד לא בהצלחה) עם התקפת פתע (פעמיים) במלחמת קוריאה, כאשר יחסי הכוחות היו טובים בהרבה מאלו של צהל בתחילת המלחמה.

תוצאות מלחמת יום כיפור היו:
תיקו צבאי בחזית הסורית - הסורים הצליחו לייצב קו הגנה שני שאותו צהל לא הצליח לפרוץ.
ניצחון צבאי בחזית המיצרית - הקו המיצרי נפרץ, ולא עמד שום כח מגן עד לקהיר, הארמיה השלישית היתה במצור והשניה היתה מאוימת, וגם ההגנה האוירית המיצרית נפרצה.

בגלל המאבק בין המעצמות והמלחמה הקרה (שלא רצו לתת לסכסוך מקומי להפוך לבעיה גלובלית) הנצחון הצבאי לא הביא יתרונות מדיניים - אך אין לכך דבר עם הניתוח הצבאי!

היו כשלונות ומחדלים ברמה האסטרטגית (עצם ההפתעה כשכל המודיעין היה בידי צהל) וברמה הטקטית (נפילת החרמון, טילי הסאגר וכו'),אך בסה"כ צה"ל התאושש מהר מאוד, תוך יומיים בחזית הסורית, ותוך עשרה ימים בחזית המיצרית.

הקונספציה ש"הסדיר יבלום, ועם המילואים אפשר יהיה לתקוף" וסיני כ"עומק אסטרטגי" הוכיחה את עצמה, למרות שעלתה בדם רב ומיותר.

האלופים שהודחו - הודחו בצדק. נראה שלחלק מהמקוננים ישנה חשיבה מאגית שצהל כולו צבא של "בני אלים" שיודעים הכל, לא עושים שגיאות, ולא מופתעים, ולא כך הדבר. היו קרבות מבריקים מבחינה צבאית (כמו קרב הצליחה, וחלק מקרבות ההגנה על הרמה), וקרבות גבורה בזיוניים (כמו חלק מהקרבות על החרמון). בגלל שהקצינים ומשפחות החללים עוד בינינו, ההסטוריונים הצבאיים מפחדים ל"קרוא לילד בשמו".
גבורתם של הלוחמים הפשוטים (כמו בקרבות החרמון) לעיתים הצילה את המצב וכיסתה על חוסר המיקצועיות הצבאי של הקצינים בכירים.
כתוב תגובה ל- דן הקטן 2
מינכהאוזן וחבריו
  אביתר בן-צדף   9/10/14 19:13
גם אני שמעתי, עוד לפני ש/ש/ת הימים את האגדות על צבאנו המהולל, וראיתי אותו בקוצר-ידו במלחמה ובמלחמת ההתשה.

במלחמת יום הכיפורים כמעט שום דבר ביבשה ובאוויר לא פעל כהלכה (אני מתנצל, שלא ציינתי במאמר, את הצלחת חיל הים בזירת הים התיכון). זו הייתה, לדעתי, אחת התבוסות הנוראיות שספגנו, ולא האחרונה. אתפשר עמך על ניצחון פירוס בתקווה שאתה מבין את המושג.

המדינה וצבאה היו המומים על הקרשים (כנראה, ההלם טרם פג עד היום), ושילמנו על כך מחיר מדיני כבד במיוחד.

אם אתה רוצה להאמין לשטויות, לכזבים ולסיפורי להד"ם של הברון מינכהאוזן ושל חבריו - יבושם לך.

הייתי שם, וראיתי את החרפה. עשרות שנים אני חוקר אותה, כדי להבין את ממדיה ואת סיבותיה. ואל תבקש הוכחות. אם אתה רוצה - תתחיל לגגל בעשרות מאמריי באתר הזה, שנושאם הכילשון הישראלי ביום הכיפורים.

אבל אל תמהר - הנה מגיע עוד מעט כישלון נוסף מבית מדרשו של צבאנו הכושל ושל מפקדיו המהוללים. וכרגיל, הוא יחזור על אותם הכשלים ועל אותן הטעויות, ובסופו יכריזו השוטים, כי ניצחנו, וגם יאמינו לטיפשות. אלא מה?!
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
אתה עכשיו מבקר אמיץ-בראבו...
  אלפרדו ב'   9/10/14 20:29
כאשר היית עורך "מערכות" בטאון צה"ל לא קראנו אפילו ציוץ קטנטן של ביקורת על הצבא. קוראים לזה צביעות מבחילה ופחדנות. אתה גם מועמד לפרס השחצנות הבינלאומי עם שותפך מילשטיין,שהרי רק לכם ניתנה התבונה..פחחח...
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
67 הייתי ילד ב73 הייתי בקו האש
  חזקי שנאן   9/10/14 22:02
כך גם ב 82. המצאות בדרג המסתער לא מאפשר ראייה רחבה כמו קריאה של ספרות מחקר הצלבת עדויות ויומני מבצעים. כך, שגם פקיד דואר בשליות בבסיס עורפי שלומד וחוקר יכול לנתח ולהבין לפעמים טוב מגנרל עתיר ניסיון אך שבוי בקונספציות ורגשות נאמנות ליחידה וחברים. כשהגעתי ב84 לחמ"ל-אג"מ גייס וקבלתי ראייה רחבה והתחלתי בקריאת חומרים, הבנתי את מוגבלות ההבנה של מי שנמצא בלב האירוע. לא צריך לקרוא מסמכים של סודי ביותר וכו' מספיק היה באמצעות הראיה והתפיסה החדשה לקרוא שוב את 'חשופים בצריח' ואת 'המלחמה על ירושלים' כדי להיות מזועזע בכל דף. בהיחבא (לדעתי) שבתאי טבת בספרו זה מותח ביקורת על ידי הבאת סיפור של מ"מ מחלקת טנקים אלמוני מיחידת אם אלמונית(השם שנתן לקצין לא קיים) שלא ניתן לאיתור וכנראה גם לא היה. אותו מ"מ מתמרן את מחלקתו בתחכום, תמרון הונאה, איגוף,מארב, שטח השמדה ואף מחלקתו יוצאת ללא פגע למרות שהשמיד מספר רב של טנקי אויב. מה שלא היה בסיפורת האחרת עם הנפגעים. נכון, גם מי שנמצא בקו הלחימה יכול לחוש את רוח הברדק והזלזול. כמו תנועת הכוחות של גיס צפוני בציר מיכה בשלום הגליל. הייתי קרוב וראיתי את כל הגנרלים. לצערי העמוק גם היום (יש בן ק. חש"ן)יש צדק בדבריו של אביתר
כתוב תגובה ל- חזקי שנאן
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il