|   15:07:40
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
בן-גוריון [צילום: הנס פין/לע"מ]
התגבשות הציונות האסטרטגית של זאב ז'בוטינסקי – פרק 51

כסילותם האסטרטגית-ביטחונית של בן-גוריון וממשיכיו

יוסף טרומפלדור כמודל למנהיגים ישראלים בעתיד; מחשבות וניסיונות להקים גדודים יהודיים בפרוץ מלחמת העולם הראשונה; כסילותו האסטרטגית של בן-גוריון ומורשתו השלילית בתחום זה עד היום; יתרונו של ז'בוטינסקי על כל המנהיגים היהודים בפרוץ מלחמת העולם הראשונה; הנזק במורשתו האסטרטגית של בן-גוריון עד היום
30/06/2023  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות


טרומפלדור – העברי האידיאלי

במלחמת העולם הראשונה התגבשה תורת הביטחון של ז'בוטינסקי שממנה גזרנו את פילוסופיית הביטחון שלו. אודסה, ובייחוד הספרים שקרא בילדותו ובנעוריו, חרשו באישיותו חריש עברי-אסטרטגי ראשון. מרקו ברוך הניע אותו לעבר המהפכה העברית. אך גדול מורי עבריותו היה יוסף טרומפלדור – הגיבור היהודי האולטימטיבי של המהפכה העברית בעת החדשה. טרומפלדור גילם עבור ז'בוטינסקי את שמשון, את אודיסאוס, את אייבנהו ואת סירנו דה ברז'רק. הוא היה משכיל, אידיאליסט, אמיץ, איש פעולה ובעל כושר החלטה. הפלפול היהודי שאִפיין את רוב המנהיגים הציונים היה זר לו. הוא לא רק לימד את ז'בוטינסקי את אבני היסוד של החשיבה ושל הפעולה האסטרטגית אלא הוא היה המודל שעל פיו חלם ז'בוטינסקי על מנהיגים עבריים בעתיד וחלום זה לא התגשם אפילו בקרב ממשיכי דרכו לכאורה כמנחם בגין, יצחק שמיר, אהוד אולמרט ובנימין נתניהו, והם לא הבינוה כי לא התעניינו בה.

חמש שנים אחרי שטרומפלדור נפל בתל-חי, כתב ז'בוטינסקי: "ספק אם הייתה בדורנו עוד ביוגרפיה רומנטית ורבת-תוכן כל כך כשלו... שני חסדים העניק הגורל לטרומפלדור: את ירושת אביו1 ואי-היכרות מוחלטת של הגטו.2 כך גדל צעיר יהודי פשוט, בריא ושלם בנפשו3 – עברי באותו מובן נשכח, כפי שהיו עברים, המלך שאול, המלך דוד, או שמשון וכל חבריו כמתוארים בספר שופטים.4 (בכל תלמודי-התורה של חרדי ירושלים הנהנים מן ה'חלוקה', פוסחים על לימוד ספר זה של כתבי-הקודש)".5

לנצל את נסיבות המלחמה

עוד לפני ז'בוטינסקי היו מי שפעלו להקים גדודים עבריים שיילחמו לצד בריטניה ובעלות בריתה. ז'בוטינסקי העיד בזכרונותיו כי גם ברוסיה, וגם בכל מדינה שאליה הגיע בעבודתו העיתונאית בפרוץ המלחמה, הוא גילה התלהבות כללית של הציבור להתגייס ולהילחם. מכאן שבציבור במדינות השונות האמינו לא רק שמלחמתם צודקת, אלא גם שהם ינצחו. כך זה היה גם באנגליה. המנהיג הציוני, ד"ר דוד אידר6, כתב: "הרעיון על יצירת גדוד יהודי התקבל בשבועות הראשונים של המלחמה על-ידי ישראל זנגוויל7, לאופולד גרינברג8, יוסף קאואן,9 ועל ידי. ידענו כי תהיה זאת מלחמה ארוכה, ואולי אף מלחמת השמד. רצינו כי יהודים ימלאו תפקידים, כיהודים, בכל תפקיד שיִקָראו למלאותו, כדי שהאומה היהודית לא תישאר מחוץ לחשבון, בעת עריכתו הסופית. אנשי הצבא קיבלו בתחילה ברצון את התוכנית, וכשהצלחתה נראתה כמובטחת, הפכו את הקערה על פיה, בהשפעת החוגים היהודים המתבוללים".10

במקביל, התקיימו שיחות במילנו שבאיטליה, מיד אחרי פרוץ המלחמה, על שיתוף פעולה בין המהפכן היהודי רוסי (שהתנצר ושחזר ליהדות) פנחס רוטנברג11 – שהיה בעל מעמד בכיר בקרב הסוציאל-רבולוציונרים הרוסיים – ובין בר בורוכוב12 ודוד גולדשטיין13, אנשי מפלגת פועלי ציון הציונית. לפי ההיסטוריון מתתיהו מינץ, "רוטנברג הביא אתו לשיחות שתי הנחות יסוד: א. קיים אינטרס עליון של הדמוקרטיה ושל הסוציאליזם לקדם את ניצחונן של מדינות ההסכמה על מעצמות המרכז; ב. יש לנצל את נסיבות המלחמה לצורך אינטרסים לאומיים יהודיים, הווה אומר – גיוס מתנדבים יהודיים כתשתית למשא-ומתן, בין נציגות יהודית מוסכמת לבין בעלות-הברית, לשם קביעת עתידה של ארץ-ישראל כמדינה יהודית. בקצרה – מתנדבים תמורת מדינה".14

"לנו דרושה טורקיה חזקה"

כשהצטרפו הטורקים למלחמה, כתב רוטנברג למנהיג הציוני, הכימאי ד"ר חיים ויצמן, שלימד באוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה: "מן הרגע שהתערבו במלחמה הטורקים, נתגלה לפני הציונים אופק רחב ידיים ומלא אפשרויות מזהירות... הפתרון היחיד של השאלה היהודית היא ארץ-ישראל עצמאית... עתה נוכל לקבלה בצורה הוגנת, לנו כאומה, רק אם דם יהודי יישפך על שחרורה. יהודים ונשק בידם".15 נסיונות נוספים של רוטנברג להשיג את תמיכתם של מנהיגים ציוניים בלונדון בתוכניתו, לא עלו יפה.16

והיה המנהיג הסוציאליסטי בארץ ישראל, דוד בן-גוריון, שפעל להתנדבות לצבא הטורקי, וטען חודש לפני כניסת טורקיה למלחמה שטעות היא לחשוב שניצחון בריטניה ובעלות בריתה יהיה ניצחון החרות והקִדמה. לדבריו, אין לסמוך על בריטניה, כי "בהודו משטר דספוטי המחניק באמצעים אכזריים כל רעיון חופשי וכל סימן של התעוררות דמוקרטית", וכי מחולשת טורקיה "ירוויחו הערבים בלבד, ומי לנו שונא כמוהם? לנו דרושה טורקיה חזקה". בטורקיה חזקה "יהיה ערך גם לנו ותקווה לעתיד".17 מסתבר כי למרות שלמד משפטים באיסטנבול, לא הבין בן-גוריון את מעמדה האסטרטגי של טורקיה, את תרבותה ואת יחסה לציונות. הבנה אסטרטגית לא הייתה לו. הוא לא היה היחיד, וחבורה בורה זאת בנושאים אסטרטגיים הייתה לרועץ בדרכו של ז'בוטינסקי.

יתרונו של ז'בוטינסקי

ההבדל בין קבוצת זנגוויל וקבוצת רוטנברג, לבין ז'בוטינסקי, היה זה: ז'בוטינסקי הקים יחד עם טרומפלדור18 את גדוד נהגי הפּרדות באלכסנדריה, במסגרת הצבא הבריטי, חודשים אחדים אחרי פרוץ המלחמה, ואת גדוד 38 של קלעי המלך, אחרי שנתיים וחצי, כמעט לבדו. שתי הקבוצות האחרות כשלו במשימתן בשלב הראשון, והמשיכו את מפעלו של ז'בוטינסקי, בשלב השני. יישום רעיונות אלה – שבתנאי מלחמת העולם הראשונה היה משימה כמעט בלתי אפשרית – הצליח בגלל הבנה עמוקה של ז'בוטינסקי את הוויית הצבא והמלחמה, המבוססת על פילוסופיית הביטחון שלו; משום שהוא האמין בסיסמה שטבע הרצל: "אם תרצו אין זאת אגדה"; משום שגבורה ולחימה בטחנות רוח כביכול, היו בשבילו דרך חיים, ומשום שהוא השקיע בהם את כל זמנו ואת כל משאביו, בעיקר האינטלקטואליים.

תרבות ביטחון ירודה של ישראל

הלקח: לבן-גוריון ולכל ממשיכיו בראשות הממשלה ובמשרד הביטחון לא הייתה אינטלקטואליות ביטחונית. לכן הגענו למלחמת העצמאות לא כצבא מקצועי; לכן החבורה הבלתי מקצועית של 1948 בנתה את צה"ל בצלמה ובדמותה הבלתי מקצועית; לכן הגענו למלחמת יום הכיפורים בלא להפיק את לקחי מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה וללא תוכנית הגנה שתורגלה למלחמת יום הכיפורים; לכן מהלכינו הגרועים הביאו להקמת החמאס בזמן האינתיפאדה הראשונה כדי לנטרל את אש"ף ואת החיזבאללה בזמן מלחמת לבנון הראשונה; לכן גורשנו מלבנון בבושת פנים בשנת 2000 והפלשתינים מתישים אותנו בלחימת הטרור שלהם.
_____________________________

בשבוע הבא: האם העולם הערבי התכונן לצאת למלחמת קודש, "ג'יהד", לצד טורקיה במלחמת העולם הראשונה; מפגש זאב ז'בוטינסקי עם מכס נורדאו במדריד; אכזבת ז'בוטינסקי מנורדאו; האפשרויות שנפתחו לציונות במלחמת העולם הראשונה; הקושי לחולל מהפכה ולהיפטר מן הגלותיות.

הערות

1. אביו נחטף בגיל צעיר כ"קנטוניסט" שהתחנך בבית נוצרי וגויס לצבא הרוסי בכפייה. היה צורך בעוז רוח רב כדי להחזיק מעמד ולהישאר ביהדות.
2. גם לזאב ז'בוטינסקי העניק הגורל חסד זה.
3. כגיבוריו של הומרוס כפי שראה אותם ז'בוטינסקי.
4. ז'בוטינסקי פרסם אז בפריס, בהמשכים בשבועון הציוני "ראזסוויט" (השחר), את הרומן העברי שלו, "שמשון". ברומן זה שרטט ז'בוטינסקי את תפיסתו על העבריוּת התנ"כית ועל העבריות הרצויה בימיו.
5. זאב ז'בוטינסקי, "קפטן טרומפלדור", הרוויזיוניזם הציוני בהתגבשותו, מכון ז'בוטינסקי, 1985, עמ' 55. התפרסם לראשונה ב"ראזסוויט" ב-1925.
6. ד"ר דוד מונטגיו אידר (12.8.1865 – 30.3.1936). היה פסיכואנליטיקאי, רופא, איש רוח וסופר יהודי-בריטי.
7. סופר יהודי אנגלי נודע ופעיל ציוני. יסד את התנועה הטריטוריאלית היהודית.
8. עיתונאי יהודי-בריטי, עורך העיתון "ג'ואיש כרוניקל", פעיל בהסתדרות הציונית ושליחו של הרצל בקרב הפוליטיקאים הבריטיים להפצת רעיונותיו.
9. ממנהיגי ההסתדרות הציונית בבריטניה.
10. דוד אידר, מצוטט בספר תולדות ההגנה, כרך ראשון, ספר שני, הוצאת מערכות, 1956, עמ' 749.
11. ממנהיגי היישוב העברי. חלוץ התעשיה המודרנית בארץ ומייסד חברת החשמל.
12. מאבות הציונות הסוציאליסטית וממייסדי מפלגת פועלי ציון ומנהיגיה.
13. פעיל במפלגת פועלי ציון וחבר של בורוכוב ורוטנברג.
14. מתתיהו מינץ, יוזמת פנחס רוטנברג להקמת גדודים עבריים עם פרוץ מלחמת-העולם הראשונה, "הציונות", כרך ח', מאסף לתולדות התנועה הציונית והיישוב היהודי בארץ-ישראל, אוניברסיטת תל אביב, 1983.
15. מכתבו של פנחס רוטנברג לד"ר חיים ויצמן, 14 לנובמבר 1911.
16. מכתבו של ז'בוטינסקי לצ'לנוב, שם, הערה.
17. דוד בן-גוריון, לשאלת המזרח, אחדות, 4 באוקטובר 1914.
18. טרומפלדור היה קצין בצבא הרוסי שזכה לאותות הצטיינות רבים על תפקודו במלחמת רוסיה–יפן מידי הצאר עצמו. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה עבד טרומפלדור בקיבוץ דגניה א', כפלח. חברי דגניה לא פסקו מלהלל ולשבח אותו על כוח רצונו העז והצלחתו בעבודה, למרות היותו גידם. הם ציינו גם שהוא בלט בגישה בלתי מתפשרת בוויכוחים בנושאים רעיוניים. הוא עזב את הארץ ונסע למצרים. יצחק טבנקין, ממנהיגי מפלגת פועלי ציון, סיפר כי טרומפלדור שוחח עמו בעניין יציאתו את הארץ. נימוקיו היו שניים: הנימוק העיקרי היה פוליטי-ציוני: מלחמה נגד טורקיה מתוך סיכוי לקרב את הגשמת הציונות, בעקבות חלוקתה, כי אין תקווה מטורקיה מבחינה ציונית. ונימוק אישי – הוא נשבע שבועת אמונים לרוסיה, כחייל, ולא יפר את שבועתו. הוא יכול להילחם בתוך רוסיה על שינוי משטרה, אך בשום פנים לא ילחם בה מן החוץ. (ארכיון תולדות ההגנה, תעודה 1668).

תאריך:  30/06/2023   |   עודכן:  30/06/2023
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כסילותם האסטרטגית-ביטחונית של בן-גוריון וממשיכיו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן שיש
30/06/23 16:11
2
עמי מעיני
1/07/23 14:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יתרונה של החשיבה האסטרטגית של ז'בוטינסקי על הגאונות הפוליטית של בן-גוריון; מדוע ז'בוטינסקי חִייב להצטרף לאנגליה במלחמה בטורקיה?; העימות המובנה בין הציונות לאסלם שאותו הבין ז'בוטינסקי הציר כבר בתחילת המאה העשרים; ההתמקדות בלימוד התלמוד גרמה למחדל היסטורי של אי-הבנת התגשמות חזון הנביאים
23/06/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
תרומתה של גרמניה המיליטריסטית להקמתה של מדינת ישראל; שמחתו של ז'בוטינסקי להצטרפות טורקיה למלחמה; הציונות המעשית שקדמה את בן-גוריון; ישראל כמדינה אנטי-אינטלקטואלית
16/06/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
על חשיבות הבנת הקרב ומי מכיר אותו הכי טוב; לאומיות ומלחמה; רשלנות אנשי הצבא המקצועיים לכאורה; חוסר ידע של המצביאים על הנעשה באמת בשדות הקרב; שחצנות של אנשי צבא וחוסר תשומת לבם להזהרות; "הנס על המארן"; איכות של צבא לא הגודל קובע אלא המקצועיות; העיתונאים הצבאיים מפברקים דיווחים ומעבירים "פייק ניוז"
09/06/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
חברת אגד מצרה את צעדי הנוסעים בתחבורה הציבורית בניגוד להנחיות שאותן קבעה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. על-פי הנחיה חדשה של אגד, שנכנסה לתוקף ב-1 ביוני 2023, יכולים בנוסעים בקווים בין-עירוניים לשלם את דמי הנסיעה בשני אופנים בלבד - תיקוף רב-קו טעון במכשיר התיקוף הנמצא ליד הנהג או בסריקת קוד QR במכשיר התיקוף הנמצא על יד הנהג, כפי שהיה נהוג עד היום או על-ידי תיקוף של מדבקת QR המודבקת ליד הדלת הקדמית השמאלית באמצעות ישומון. תיקוף זה מתבצע לפני העלייה במדרגות האוטובוס והנוסע יצטרך להציג בפני הנהג את התיקוף קודם שיורשה להיכנס. קיים חשש סביר שסרבול זה יעכב את קליטת הנוסעים ויגרום להארכת משך הנסיעה.
06/06/2023  |  עידן יוסף  |   תחקירים
פציפיזם ומלחמה; נִטרול איומים על אומה; הליקוי במלחמת לבנון הראשונה; ממשיכי ז'בוטינסקי, מנחם בגין ויצחק שמיר, לא הבינו את ז'בוטינסקי, וגם נתניהו אינו מבין; המלחמה קודמת לגאולה; כדי לכונן מדינה ולמנוע את קריסתה, הכרח להילחם; פרוץ מלחמת העולם הראשונה הפתיע את ז'בוטינסקי; הפרדיגמה התרבותית האנגלו-אמריקנית במאה העשרים; ההבדל בין הבנה טקטית להבנה אסטרטגית; סימנים מבשרים לשואה
02/06/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il