הקבינט הכלכלי-חברתי אישר את חידוש העבודות בפרויקט הקו המהיר לירושלים. ולמה? כי עשו בדיקה כלכלית ומצאו ש"הפרויקט כלכלי יותר מאשר בבדיקה שנערכה בשנת 2003".
עדיין לא מדובר בפרויקט ריווחי מבחינה כלכלית, אבל מישהו בדק ומצא שאם התשואות מהקו המהיר היו אמורות לתת סכום של X, עכשיו הן יהיו X פלוס משהו. אז מה בדיוק השתנה בחמש שנים שהפך את הפרויקט לכלכלי?
זהו שכלום לא השתנה. עלויות הברזל ושאר מוצרי הגלם התייקרו, העבודות התמשכו באופן שייקר את העלות, ארגוני הסביבה למיניהם הגישו התנגדויות על גבי התנגדויות. וביני לביני הספיקה עלות הקו להתייקר ב-1.7 מיליארד שקל!!!
ומה בכל זאת כלכלי בפרויקט? אומדן מחודש שנעשה ולפיו מספר המשתמשים ברכבת כפול מהמספר שהעריכו בתחילה. לא שמספר הירושלמים גדל, אלא בא מישהו והעריך שחרדים ירצו לנסוע יותר כי אין להם הרבה כלי רכב פרטיים (אולי זה כי הם מעדיפים להישאר בירושלים?). בענף הרכבות יודעים שחיזוי מספר הנוסעים כמוהו כחיזוי מזג האוויר - תלוי איזה חזאי שואלים. מי בכלל יכול לבוא ולהעריך 7 שנים קדימה מה יהיה ב-2014, השנה בה אמורה סלילת הקו להסתיים (דגש על "אמורה", כי בישראל כמו בישראל יהיה מי שידאג לעכב את זה עוד.
אחרי הכל גם מספר נוסעים כפול לא יכסה שום דבר, ובאף מדינה לא מדברים על רכבת כ"פרויקט כלכלי". רכבת היא עסק לא-ריווחי, ואם רצו שתהיה רווחית היה צריך לגבות מכל נוסע 1,000 שקל לכרטיס נסיעה בקו חיפה-ת"א. מדי שנה מסובסדת על-ידי הממשלה ב־400-300 מיליון שקל, וזה לא כלכלי לאיש. אז למה בכל זאת צריך רכבת מהירה לירושלים? ממש לא בגלל הכסף אלא בגלל שזה לאומי ולא ייתכן שעיר הבירה תהיה מנותקת, בגלל התאונות, בגלל העומסים בכביש 1, בגלל זיהום האוויר ובגלל ים של סיבות - אלמנטים שאינם יכולים להימדד במונחים של כסף. הנימוק של האוצר כאילו הקו כלכלי הוא בסך הכל פוליטיקה, ומשחק במספרים.