"לא התגלו מעשים שנעשו בזדון במטרה להביא את מערכת החשמל למצב המחסור אליו הגיעה", כך עולה ממסקנותיה של הוועדה שמינה שר התשתיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, אשר בדקה את התנהלות חברת החשמל לפני כחודש, עת בוצעו הפסקות חשמל יזומות בכל רחבי הארץ.
עוד עולה מהמסקנות, כי היקף התקלות הכולל בתחנות הכוח בימים 4-5.6.06 היה גבוה מהרגיל והסתכם ב- 1,000-1,300 מגה-וואט, היקף הגדול מעל-פי 4 מהיקף תקלות ביום רגיל. אולם, להערכת ועדת הבדיקה ניתן היה למנוע את חלקן על-ידי תחזוקה נאותה.
עם זאת, כותבים חברי הוועדה במסקנותיהם, כי נראה, כי חברת חשמל לא זיהתה את חומרת המצב בימים המדוברים שבהם הופסק באופן יזום החשמל. "התנהלות מנכ"ל החברה, לפחות ביום 4.6.06, לא תאמה את מצב החירום, דבר שפגם בתפקוד הדרגים השונים בחברה בעת המשבר. עם זאת, ניהול המחסור על-ידי יחידת ניהול המערכת התבצע בצורה נאותה ומנע קריסת מערכת החשמל הארצית", נמסר.
ממצאים נוספים:
- תפקוד אנשי תחנת הכוח 'אורות רבין' שבחדרה ותחנת הכוח 'רוטנברג' באשקלון, בהן התרחשו התקלות העיקריות, באשר לאופן איתור התקלות והטיפול בהן, נראה סביר. כמו כן, נוכח הליקויים בתפקוד יחידה 3 בתחנת הכוח 'רוטנברג' מיום הקמתה, על חברת החשמל היה לבצע בדיקות נרחבות יותר, לניתוח הסיבות שגרמו לפריצות (פיצוצים), עוד קודם לשתי התקלות שאירעו ביום 1.6.06 וביום 4.6.06.
- מערך טורבינות הגז הסילוניות הוזנח במהלך השנים האחרונות, והספקן הזמין היה חסר בעת האירועים הרלוונטיים.
תוכנית התחזוקה
- תוכנית התחזוקה לשנת 2006 לא נתנה מענה, לא לתחזית הביקוש של חטיבת הייצור וההולכה ולא לתחזית הביקוש של המחלקה לסטטיסטיקה, תחזית שהתממשה בימים הבעייתיים. כמו כן, על אף שהיה ידוע, לכל המאוחר בתחילת חודש מרס 2006, על המחסור הצפוי בחשמל, תוכנית התחזוקה לא הותאמה למצב הצפוי.
- ההחלטה של חטיבת הייצור וההולכה, לעבור למתודולוגיה להכנת תוכנית התחזוקה, המבוססת על עקומת עומס ממוצעת לצורך קביעת סל הדלקים, היתה שגויה. כתוצאה מכך, תוכנית התחזוקה תוכננה לתת מענה לביקושים חזויים נמוכים יותר מתחזית המחלקה לסטטיסטיקה בחברת החשמל, ביקושים שגם להם לא ניתן מענה בתוכנית התחזוקה.
היערכות לקראת המחסור הצפוי
- המצוקה ביכולת הייצור הזמינה במערכת החשמל, היתה ידועה לחטיבת הייצור וההולכה כבר בתחילת השנה. למרות הידיעה בחטיבת הייצור וההולכה ובהנהלת חברת החשמל הנוכחית והקודמת, ביחס לאפשרות של חוסר יכולת לספק את הביקושים לחשמל, לא ננקטו הפעולות הדרושות (למשל, החזרה משימור, פניה להשעיית הצו האישי, התאמת תוכנית התחזוקה וכו') למניעת הפסקות החשמל הצפויות, שאירעו בפועל.
- חטיבת פרויקטים הנדסיים הייתה צריכה להיערך מזה זמן להעמדת יחידות הייצור שבתוכנית הפיתוח במועדן ואף לנקוט בפעולות לזירוז הליכי ההקמה לאור המחסור הצפוי.
מזג האוויר
- הטענה של חברת החשמל, לפיה הופתעה החברה ממזג האוויר השרבי ששרר בימים אלה, איננה סבירה. שכיחות רמות החום בחודש יוני היתה ידועה ולא נלקחה בחשבון כראוי בתכנון המערכת. בנוסף, הערכים החזויים שהתקבלו בחברת חשמל מהשירות המטאורולוגי, ימים ספורים קודם להתרחשות הפסקות החשמל, הצביעו על התפתחות גל חום העשוי לגרום לעלייה חדה בביקושים ולכן כבר במועד קבלת הדוח מהשירות המטאורולוגי, ביום ד' ה- 31.5.06, היה על חברת החשמל לנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להיערך לביקושים הצפויים, דבר שלא נעשה.
- חטיבת הייצור וההולכה, אף על-פי שידעה כי צפוי גל חום, לא נערכה כראוי על-מנת לספק את שיאי הביקוש.
ניהול הביקושים לחשמל
- בהסדר שקבעה רשות החשמל להשלה יזומה באמצעות הפעלת גנרטורים עצמיים, ישנם מספר כשלים (תעריף, מגבלות איכות סביבה, מודעות נמוכה) שהביאו לכך שהפוטנציאל הגלום בהסדר רחוק ממיצויו, פוטנציאל שעשוי היה לסייע במשבר הנוכחי.
- מנגנון הפסגה הניידת, שנפסל על-ידי רשות החשמל, עשוי היה לסייע במשבר הנוכחי. כמו כן, רשות החשמל לא יישמה הסדר השלת עומסים על אף פניות חוזרות ונשנות של משרד התשתיות הלאומיות משנת 2003, הסדר שעשוי היה לסייע במשבר הנוכחי.
הספקת חשמל חלופית
- בהתאם לתקנות החשמל, האחריות להבטחת הספקת חשמל חלופית לרמזורים, מוטלת על מקימי הרמזורים ומפעיליהם, ולא על חברת החשמל.
- בהתאם לתקנות החשמל, האחריות להבטחת אספקת חשמל חלופית למעליות במבנה רב קומות, מוטלת על מתכנן המבנה, מקימו, בעליו או מחזיקו, ולא על חברת החשמל.
- אין בחוק, למיטב ידיעת ועדת הבדיקה, התייחסות מפורשת להבטחת הספקת חשמל רציפה למכשירים רפואיים חשמליים חיוניים המותקנים בדירות מגורים (כגון, מכונות הנשמה ביתיות). חברת החשמל לא ניתקה את הספקת החשמל למיתקנים רפואיים ביתיים שהיה ידוע לה על קיומם.