|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית

מיטב: צמודי הדולר היו אפיק ההשקעה <br>הטוב ביותר בתשס"ב - תשואה של 7.8%

האינפלציה היתה גבוהה מזו של 3 השנים האחרונות יחד; צמודי המדד לא הצליחו להדביק את האינפלציה; קופות הגמל וביטוחי מנהלים נפגעו מאוד; תעשיית קרנות הנאמנות נמצאת במצוקה
04/09/2002  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: שי פאוזנר  |  

 שמות קשורים
  אבטלה
  אינפלציה
  פיחות
  בנק ישראל
  הבנק לפיתוח התעשיה
  הבנק למסחר

שנת תשס"ב לא תירשם בתולדות המשק הישראלי כשנה שנרצה לזכור. זו הייתה שנה קשה מאוד לכלכלה הישראלית, שסימניה העיקריים היו: עלייה בשיעור האבטלה, פגיעה בכוח הקנייה של ציבור המועסקים (מיסים, אינפלציה והורדות שכר), המשך הירידה בתוצר, קפיצה בשיעור האינפלציה עקב פיחות, כמעט בלתי נשלט, אובדן שליטה של קברניטי המשק - שגיאות חמורות בניהול המדיניות התקציבית (האוצר) והמדיניות המוניטארית (בנק ישראל), גידול דרמטי בחובות המסופקים של המערכת הבנקאית, פרשת בנק קונטיננטל והבנק לפיתוח התעשיה, פרשת הבנק למסחר, וזוהי רק רשימה חלקית.

שוק ההון לא נשאר, ולא יכול היה להישאר אדיש, לכל אלה. חוסר האמון שלו התבטא בזינוק הדולר כלפי השקל, בפתיחת חשבונות בחו"ל, בירידות שערים חדות מאוד באג"ח הממשלתיות הצמודות למדד ובאיגרות החוב השקליות, ועוד.

במחלקת המחקר של חברת מיטב קובעים, כי בשוק ההון עבר השנה "כתר" האפיק המנצח מצמודי המדד לצמודי המט"ח. המניות, על-פי מיטב, התרחקו מהזירה העיקרית, והתנהגותן היתה לעיתים סולידית אף יותר מזו של איגרות החוב הממשלתיות.

לא כל השנה הייתה כזו. שנת תשס"ב נפתחה (אחרי כמה ימי ירידות תחת הלם הפיגועים בארה"ב) דווקא בעליות שערים נאות בכל אפיקי ההשקעה, מגמה שנמשכה עד ינואר 2002, ואז, במקביל להידרדרות באופן הניהול המדיניות הכלכלית התפתחה מפולת בשווקים שנמשכה עד 23/6/02, ממנה התאושש השוק והתייצב רק בחודשים האחרונים.

שוק המניות: דריכה במקום ברמה נמוכה

שנת תשס"ב נפתחה ימים אחדים בלבד לאחר פיגוע התאומים בניו יורק, כאשר העולם בכלל והשווקים הפיננסיים בפרט פעלו תחת הלם ההתרחשויות. כמה ימים של ירידות חדות, שמבחינה כרונולוגית השתייכו עדיין לשנת תשס"א, הביאו את שוק המניות בת"א לרמה נמוכה מאוד. רמה משמשת נקודת מוצא למדידת התשואות בשנת תשס"ב ועובדה זו "מייפה", על-פי מיטב, את התוצאות.

לאחר ההלם הראשוני, התאושש שוק המניות האמריקני וסחף עימו שווקים נוספים, ובכלל זה גם את שוק המניות בת"א. זרז נוסף לעליות בשוק המקומי - היה הפחתת הריבית הדרמטית בשיעור 2% על-ידי בנק ישראל לקראת סוף דצמבר. מה שהביא את גל העליות לשיאו.

מיום 16.9.01, שהיה היום האחרון למסחר בשנת תשס"א, ועד ליום 6.1.02, שהיה נקודת השיא של שוק מניות בשנת החולפת, נסק מדד המניות הכללי בת"א ב-24.9%.

אלא, שההתפכחות הכואבת שבאה בהמשך כתוצאה מההשלכות השליליות של מהלך הפחתת הריבית, שלא היה מלווה בקיצוץ מתחייב ומוסכם בתקציב, הביאה להתפתחות מגמה שלילית בשוק המניות בת"א. מגמה זו נתמכה על-ידי ירידות שערים גם בבורסות בעולם, אינתיפאדה מחמירה מבית (חומת-מגן), הסתבכויות פיננסיות כמו פרשת הבנק למסחר, גידול ניכר בחובות המסופקים של הבנקים, ועוד.
מבט על שוק המניות על מדדיו השונים, מצביע על ירידה מתונה בשיעור של 2.3% במדד המוביל של ת"א 25 וירידה בשיעור של 2.4% במדד ת"א 100. בשני המדדים האלה הייתה תרומה חיובית מאוד למניית טבע, שעלתה בשיעור שנתי של 13.5%.

מדד היתר ירד ב-1% ומדד התל-טק הושפע שלילית ממדד הנאסד"ק וירד ב-13.4%. (מדד הנאסד"ק ירד ב-16.8%). הענף הגרוע ביותר היה זה שדווקא הומלץ בחום על-ידי מרבית הגופים בשוק ההון - מניות הבנקים המסחריים. אלה ירדו השנה ב-20.4%. המניה הטובה ביותר בין מניות ת"א 100 הייתה פמס, שהציגה דוחות כספיים טובים מאוד, וצברה עלייה של 123.5%. הגרועה ביותר הייתה פולאר השקעות שאיבדה 62.6%.

שוק המט"ח: פיחות חד כלפי האירו

פיחות השקל מול הדולר הסתכם השנה ב-8.3%. פיחות השקל כלפי האירו הסתכם ב-16.5%. הפיחות של השקל מול סל המטבעות הסתכם ב-10.6%. המטבע החזק ביותר היה הכתר הנורבגי, שכלפיו פוחת השקל ב-26.1%. המטבע החלש ביותר היה הראנד הדרום אפריקאי, שכלפיו התחזק השקל ב-11.8%.

הגורמם שהשפיע מאוד על שוק המט"ח המקומי היה, המעבר לתנודות חזקות למדי שנרשמו בשוקי המט"ח הבינלאומיים, בעיקר ב"יחסי הכוחות" בין הדולר לאירו. במקביל המשיכו גורמים כלכליים לפעול בכיוון של פיחות השקל: הורדת הריבית הנומינלית, ולא פחות חשוב - הריאלי, על-ידי בנק ישראל. במיוחד בלטה בעניין זה, הפחתת הריבית (2%) הדרמטית על-ידי בנק ישראל בדצמבר 2001. עם זאת, הטלטלה הפיננסית שאחזה מאוחר יותר בשווקים, והגיעה לשיאה ביוני, כאשר הדולר נשק ל-5 שקלים, הביאה להעלאת ריבית ואף להכפלתה בחודש אחד (יוני) ל-9.1%. הכפלה זו הגדילה באחת את הפרשי הריבית וגרמה לתיסוף חד של הדולר.

במקביל הושפע שער הדולר מירידה חדה בזרמי המט"ח לישראל: בתחום ההשקעות הריאליות, השקעות פיננסיות, התיירות, גידול הגירעון המסחרי, קיטון ניכר מאוד בגיוסי הון מצד חברות ישראליות בחו"ל, ועוד. בנוסף, תמכה בהתחזקותו, ההסלמה הביטחונית עם הפלשתינאים (חומת מגן במארס-אפריל), שהוסיפה מימד של אי-וודאות אשר התבטאה בשער השקל.

לאלה נוספו חוסר האמון של הציבור במדיניות הכלכלית, שהתבטא בעיקר בפתיחת פקדונות מט"ח בחו"ל ורכישת קרנות נאמנות המתמחות באג"ח בינלאומי. צמודי הדולר עלו בשנת תשס"ב ב-7.8%. זאת, במקביל לפיחות.

צמודי המדד: גם לא חצי מן המדד

אחרי שנת תשס"א, שבה כיכבו צמודי המדד והעניקו למשקיעים את התשואה הגבוהה ביותר, חזרו צמודי המדד לסורם משכבר הימים, והיו בשנת תשס"ב אפיק השקעה מאכזב. לכאורה מדובר בתופעה מוזרה, שהרי שיעור האינפלציה עלה בתלילות והסתכם ב-6.2%, וצמודי המדד אמורים הרי להגן על המשקיעים מפניה.

בפועל, הגורם הדומיננטי שהשפיע על התנהגות צמודי המדד, היה גודל הגירעון בתקציב וגיוסי ההון המוגברים שנבעו ממנו, ולא - האינפלציה.

התנהלות האוצר בנושא התקציב הייתה כה שגויה ואומללה, שהיא יצרה חוסר אמון מוחלט במערכת, והתגובה התבטאה היטב בכל החזיתות, ובכלל זה - בשוק צמודי המדד.

האפיק השקלי: הקורבן העיקרי של המדיניות הכלכלית

השנה נפתחה בהמשך המגמה של הורדת הריבית מ-6.3% ועד לרמה של 3.8%. הרמה הנמוכה ביותר מאז ומעולם אליה הגיעה הריבית בישראל. התגובה המיידית הייתה, עליות שערים חדות באיגרות החוב השקליות. אלא שבהמשך נכנס שוק ההון לטלטלה פיננסית עזה. בסיכום שנתי של פעילות שוק איגרות החוב השקליות, נרשמו תשואות ירודות מאוד. איגרות החוב הממשלתיות הלא צמודות, עלו בשיעור משוקלל של 2.7% בלבד.

הגורמים שהשפיעו על התנהגות האפיק השקלי, ובמיוחד על אג"ח מסוג "שחר", היו: מדיניות הריבית של בנק ישראל: הפחתה מרמה של 6.3% לרמה של 3.8%, ומאז 5 העלאות ריבית שהביאו אותה לרמה של 9.1%. מדיניות הגיוס של האוצר באג"ח מסוג "שחר": הגדלה ניכרת של היצע ההנפקות של אג"ח אלה. וזרימת כספים פנימה ובעיקר החוצה לקרנות הנאמנות השקליות.

קרנות הנאמנות: תעשייה במצוקה

תעשיית קרנות הנאמנות חוותה בשנת תשס"ב תנודות חדות ביותר, הן במונחי התשואות שהיא השיגה, והן במונחי הכניסה של הכספים אליה ויציאתם ממנה.

הטלטלות בשווקים הפיננסיים ניכרו יותר מכל בתעשייה זו, המהווה השתקפות של המתרחש בשווקים - בעוצמה חזקה ובאופן מיידי. "מדד מיטב" לקרנות הנאמנות ירד בשנה החולפת ב- 0.1% כאשר הקרנות הטובות ביותר היו (במקביל לאפיקי ההשקעה) הקרנות המתמחות במט"ח - עם תשואה חיובית של 12.3%, והגרועות ביותר היו הקרנות המתמחות במניות עם תשואה שלילית של 19.9%.

אבל, הסיפור של השנה שייך דווקא למעבר חד של כספים - כניסה מהירה ויציאה מהירה. מבט אל נתוני הפתיחה והסגירה של התעשייה, יוצר רושם לא נכון של רגיעה יחסית. ערב שנת תשס"ב, מנתה תעשיית הקרנות 468 קרנות, עם היקף נכסים כולל של 57 מיליארד שקל. בסופה נרשמו בשוק 565 קרנות, בהיקף כולל של כ-48 מיליארד שקל.

במהלך השנה החולפת הגיעה תעשיית הקרנות להיקף נכסים של כ-78.1 מיליארד שקל (בסוף פברואר), ובתוך חצי שנה בלבד, היא צנחה לכ-48 מיליארד שקל. נחיתה קשה בשיעור של קרוב ל-40%. בתוך כך, ברמת ההתמחות הקבוצתית, החידוש של השנה היה, הפופולריות הרבה שצברו הקרנות המתמחות באג"ח בינלאומי, אליהן הזרים הציבור, סכום של כ-3 מיליארד שקל (לאחרונה ניכרת יציאה מקרנות אלה) והיציאה של כ-13 מיליארד שקל מן הקרנות השקליות, שנהגו דווקא לככב בשנים האחרונות.

תשואות ריאליות שליליות לקופות הגמל וביטוחי מנהלים

השנה היתה שנה קשה מאוד למשקיעים המוסדיים. פתיחה טובה נרשמה אמנם בחודשים אוקטובר 2001 עד ינואר 2002. היא נבעה מהתאוששות של שוק המניות, ומהעלייה החדה שנרשמה בכל שלושת אפיקי ההשקעה הסולידיים: צמודי מדד, שקלים ומט"ח - עלייה שהואצה תודות להפחתת הריבית בשיעור 2% בדצמבר.

אך המשך השנה, היה סיפור שונה לחלוטין: ירידות שערים חדות בכל אפיקי ההשקעה, למעט המט"ח (שמהוה רכיב קטן מאוד בגופים אלה), מחקו את כל התשואה הריאלית החיובית שהושגה עד אז. בשנה החולפת השיגו קופות הגמל וביטוחי המנהלים תשואות ריאליות שליליות בשיעור שנע בין 4.0% ל-6.0%.

האכזבה תורגמה על-ידי המשקיעים לפדיונות מאסיביים. מקופות הגמל יצא בשנת תשס"ב סכום של כ-2 מיליארד שקל. מרבית הסכום הזה מצא את דרכו לפקדונות שקליים, וחלקו - לתוכניות חיסכון ולצריכה.

תאריך:  04/09/2002   |   עודכן:  04/09/2002
שי פאוזנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחבלים הצליחו להניח (יום ד' 4.8.02) שני מטעני חבלה בכוכב יאיר, סמוך לביתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.
04/09/2002  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
ועדת השרים לכלכלה אישרה (יום ג'ף 30.8.02) את בקשתו של שר התחבורה, ד"ר אפרים סנה, להאריך את מועד סיום פעילותה של חברת "נתיבי איילון" עד ל-31 בדצמבר 2005, או אף למועד מאוחר יותר.
04/09/2002  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
בריאיון לתוכנית הטלוויזיה של לארי קינג אמש (יום ג', 3.9.02) אמר הנשיא לשעבר של ארה"ב, ביל קלינטון, כי אינו מתכנן להנחות תוכנית בידור בטלוויזיה בקרוב, כפי שמעריכים בתקשורת. "אולי בהזדמנות אחרת בחיי", אמר קלינטון.
04/09/2002  |  הדר פרבר  |   חדשות
איש העסקים דני גולדשטיין, פירסם היום הצעת רכש ל-27% ממניות פורמולה ויז'ן, תמורת 1.55 שקל למניה. מדובר במחיר המשקף שווי חברה של 4 מיליון שקל, הגבוה בכ-30% ממחיר המניה בבורסה. גולדשטיין מחזיק כיום ב-23.5% מהמניות בחברה. בסך הכל, הוא צפוי לשלם 10.8 מיליון שקל.
04/09/2002  |  שי פאוזנר  |   חדשות
בדיון הביטחוני שנערך אמש (יום ג', 3.9.02) בראשותו ראש הממשלה, אריאל שרון, נקבע כי ישראל תחל בהכנות דרושות להערכות לקראת תקיפה עירקית אפשרית, עד לתחילת חודש נובמבר. בנוסף, ייערך בקרוב דיון בנושא תגובותיה של ישראל במקרה של מתקפה מצד עירק.
04/09/2002  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מזה תשעה חודשים אתה מקדם שלל תוכניות הזויות להחלפת השלטון האזרחי של חמאס ברצועת עזה. כל התוכניות שלך נכשלו ללא יוצא מן הכלל, משום שמלכתחילה הן היו מנותקות לחלוטין מהמציאות ברצועה. ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
אברהם שרון
אברהם שרון
צריך ואפשר להתיר להורים לכתוב על מצבת בנם שנפל כל מה שהם רוצים    חלקת הקבר היא חלקת אלוהים הקטנה והיחידה שלהם    היא מחוז החפץ והגעגועים מעתה ועד עולם, צריך ואפשר לאפשר להם לכתוב על...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il