עפר אלוני, קופירייטר ואסטרטג שיווקי מרחובות, ביקש (יום ב', 3.12.07) מבית המשפט המחוזי בפתח תקוה להוציא צו מניעה שיאסור על חברת דלק מוטורס, יבואנית מכוניות מזדה, ועל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי ברמת גן להשתמש במילים "העוצמה שבזרימה" בקמפיין לפרסום מכוניות מזדה 6 בכל כלי התקשורת, וכן להשתמש בתמונה המשתלבת בקמפיין זה. הבקשה נועדה להפסיק את הקמפיין עד שיגיש תביעה לפצותו על נזקיו.
אלוני טוען, באמצעות עו"ד רון סמוראי, כי הקמפיין של מזדה 6 עושה שימוש שלא כדין בתפיסה שיווקית שפיתח, תפיסה השונה באופן מהותי מהקונספט השיווקי והפרסומי המקובל בישראל ובעולם. לפי תפיסה שיווקית זו ביצע גם עבודה לחברת "מטרו", יבואנית אופנועי קוואסאקי, בתערוכות "אוטו-מוטור", שנערכה בגני התערוכה בתל אביב באפריל 2004, לפני עשרות אלפי מבקרים. במסגרתה חשף פרסום של אופנוע קוואסאקי עם תמונה המשלבת את הביטוי "העוצמה שבזרימה", כדי להביע ביטוי אומנותי ומוחשי לעוצמה של כלי הרכב שפרסם. בפרסום נרשם במפורש כי כל הזכויות שמורות לאלוני. בבקשה שהגיש לבית המשפט טוען אלוני כי פרסום זה דומה דמיון רב ומפתיע לפרסום שביצעו באומן-בר-ריבנאי ודלק מוטורס.
עבודתו של אלוני מוצגת באתר האינטרנט שלו
www.dc4u.net, בדף המתאר את מגוון מוצריו ובתחתית העמוד נכתב במפורש כי כל הזכויות שמורות לו, וכי אין לאף אחד אחר זכות להעתיק את הפרסום.
"אתה מבוגר מדי מכדי להיות יצירתי"
לדברי אלוני, פנה בספטמבר 2005 למיקי בר, שותף ומנהל במשרד הפרסום והציע לו להשתלב בתחום הקונספט הקופי והקריאייטיב של המשרד. בפגישה עם בר, הציג לו את עבודותיו, את אתר האינטרנט שהקים, את 11 האירועים שערך על-פי שיטת הקמפיין הדינמי שפיתח, ובכללם את העבודה שבוצעה לטובת "מטרו" בתערוכת אוטו מוטור בגני התערוכה תחת הכותרת "העוצמה שבזרימה". לאחר התכתבות ביניהם דחה בר את פניותיו.
אלוני מצרף לבקשה שהוגשה לבית המשפט הדברים שכתב לו בר. בין היתר כתב בר: "אותנו כחלק ממחלקת האינטרנט זה לא מעניין בשוטף, אבל במידה ויהיה פרויקט ללקוח שלנו שרעיון כזה יכול להשתלב, נבדוק איתך שוב". ועוד כתב: "עופר. אני מעריך את כישרונותיך, מכיר חלק מעשייתך, ובטח מכיר את הדרישות מאנשי הקריאייטיב אצלנו. לכן אני יודע בוודאות שאינך מתאים לעבודה במחלקת הקריאייטיבית פה, שגילה הממוצע הוא חצי משלנו, וכישורי אנשיה שונים לחלוטין משלך. כמו שאמרתי, אם אמצא משהו שנראה לי מתאים לפעילות מסוג זה שאתה יוצר אערב אותך".
דמיון מפליא
לדברי אלוני, הופתע לגלות בימים האחרונים כי המשיבות העלו קמפיין פרסום למכונית MAZDA6, תחת הסיסמה: "העוצמה שבזרימה", וכאשר המכונית מוצגת בצורה דומה עד כדי זהות של ממש לקמפיין הדינמי שעיצב אלוני חברת "מטרו", נשלח למיקי בר, ומוצג באתר האינטרנט של אלוני.
הקמפיין למזדה 6 פורסם בכל אמצעי התקשורת האלקטרונית והכתובה תחת הסיסמה "העוצמה שבזרימה" ובכלל זה שלטי חוצות ענקיים משני צידי נתיבי איילון וסרטי פרסומת בטלוויזיה. אלוני אומר: "הקמפיין הנ"ל הועתק בצורה ברורה ובלא כל התחכמות מהיצירה שלי. הם עשו שימוש באותה סיסמה, באותם צבעים כחולים, ובאותו קונספט ממש של הצגת המכונית, תוך שינויים מינימליים לחלוטין, כגון החלפת קווי הזרימה בדגים שייצגו את הזרימה, שינוי מיקום השמש, והצגת המכונית של דלק מוטורס במקום האופנוע של חברת "מטרו".
ההארה, רכב, וזרימה היוצאת מאחורי הרכב, וכך עשו בדיוק גם המשיבות. מודעת הפרסום שלהן כוללת: הארה, רכב, וזרימה היוצאת מאחורי הרכב.
כוח תאגידי דורסני
אין צורך בעין של מומחה כדי לראות את הדמיון הברור והמובהק בין שתי המודעות, כדי להבין כי דמיון כזה אינו יכול להיווצר מאליו באופן מקרי, אומר אלוני. "הקלדה של צמד המילים "העוצמה שבזרימה" במנוע החיפוש GOOGLE יניב בדף התוצאות כהפניה ראשונה את הפורום לשיווק ופרסום ערכי שלי באתר האינטרנט של nrg", הוא מוסיף.
לדברי אלוני, כל פניותיו למיקי בר מאז 2005, ובקשותיו להיפגש עימו נענו בתשובה מתחמקת. לדבריו הפרו דלק מוטורס ומשרד הפרסום את זכויות היוצרים שלו ועשו עושר ולא במשפט.
לטענתו, ההעתקה כה בולטת וההפרה של זכויותיו כה בוטה עד כי יש להעדיף את שיקוליו ואת האינטרס הציבורי שלפיו יש למנוע פגיעה בזכויות קניין רוחני, על פני כל אינטרס אחר של החברה והמשרד, ולהפסיק את הקמפיין לאלתר.
אלוני אומר כי יש לו תחושה קשה שדלק מוטורס ומשרד הפרסום העתיקו בגסות את יצירתו משום שהן סומכות על כוחן התאגידי העצום, לעומתו, אדם דל אמצעים, וסברו שיוכלו לשים את זכויותיו למרמס, בלא כל קושי.