|
[צילום: אוניברסיטת תל אביב]
|
|
|
|
|
תל אביב של הנביא יחזקאל ותל אביב-אלטנוילנד של הרצל אינן אומרות הרבה לנוער של היום. עובדה: משאל שנערך באחרונה בקרב צעירים בעיר, שנועד לחשוף את מידת מודעותם למקור שם-עירם, העלה ממצאים מדהימים, שהעידו כי רובם המכריע אינו יודע, בעצם, מדוע ניתן לתל אביב שמה זה.
מי שנזעקו לתקן את המעוות הם קבוצה של יקירי העיר, שהגו תוכנית להנצחתה של תל אביב שבגולת בבל על-ידי פרנסיה של העיר כיום. הקמת אנדרטה לנביא יחזקאל תהיה אחד ממפעלי הפרויקט של חגיגות המאה לעיר, כדי להזכיר לתושביה דהיום את מקורותיה.
מתברר שהציבור התל אביבי כלל אינו מודע לקיומה של תל אביב הגלותית ונדמה לו שהשם תל אביב הוא שם חדש של דור התחייה, הלקוח מספרו של חוזה המדינה, תיאודור הרצל, "אלטנוילנד". שם זה תורגם, אמנם, על-ידי נחום סוקולוב ל"תל אביב", אך לאמיתו של דבר תל אביב איננה תרגום של "אלטנוילנד", אלא סמל לתל אביב הגלותית, שבה חי ופעל הנביא יחזקאל - נביא התחייה וחזון העצמות היבשות, שהוא חזונה של אלטנוילנד וחזון העיר החדשה.
חוגי לימוד
תל אביב כעיר התחייה היא, בעצם, העיר היחידה בישראל הנקראת על-שם עיר גלותית, והדבר אומר דרשני. בשל כך הגו יקירי תל אביב את הרעיון שתל אביב דהיום צריכה לאמץ מבחינה רוחנית את הנביא יחזקאל וכצעד ראשון לארגן חוגים וקבוצות-לימוד בספרו של הנביא.
פנייתם של יקירי העיר כבר החלה נושאת פרי וכיום כבר פועלים מספר חוגים ללימוד משנתו של הנביא יחזקאל באיזורים שונים בעיר. יקירי העיר סבורים כי לימוד יחזקאל איננו צריך להיות לימוד מקראי בלבד. יחזקאל - הם אומרים - נחשב כמקור יסודי לתורת הח"ן (חוכמת הנסתר) והקבלה, שמבוססת על מעשה המרכבה וחוגי הלימוד צריכים, על כן, להתרכז בתורת הח"ן בלבד. לפיכך הם הגו את הרעיון להקים בעיר מכון לימודי מתאים, שירכז סביבו אלפי אנשים, לומדים וחוקרים בתורת הח"ן, הקבלה והמיסטיקה, המשמשת כיום מבוע רוחני מעודד לאדם המיואש מאימת ההרס המאיים על עולמנו.
יקירי העיר מודים, אמנם, שהגליל שימש ומשמש מימי האר"י כמרכז רוחני לקבלה, אלא שהגליל כמעט התרוקן מהמקובלים ויש כיום מקום בארץ למרכזים אחרים, שימלאו את מקומו. יחזקאל - הם מטעימים - הינו סמל טוב ומתאים לתורת הח"ן, שעקב ערכה המיסתורי המיוחד ומשיכתה, עשוייה לעורר התעניינות ולהטיל צביון מסויים על תל אביב דווקא.
בקעת יחזקאל
לפי התוכנית המתגבשת, יוקדש אחד השטחים שליד הירקון כאתר של בקעת-יחזקאל. באתר זה אמור, לפי התוכנית, לקום גלעד מתאים לחזון העצמות היבשות, שהוא חזון התחייה, ואילו לרחובות הסמוכים לו יינתנו שמות הקשורים בנביא יחזקאל.
באמתחתם של יקירי העיר תל אביב יש רעיונות נוספים רבים, הקשורים בהנצחת שמו של הנביא יחזקאל בעיר תל אביב. כך, למשל, מוזכר קברו של הנביא בעירק, הקרוי "כנסת יחזקאל", וששימש אלפי שנים כמרכז רוחני חשוב ליהודי סוריה, עירק ופרס. אלה היו מורגלים לעלות לקבר בחג השבועות ולערוך שם חגיגות חשובות. המרכז הזה נהרס ויהודי המזרח ממשיכים לכסוף ולערוג אליו.
יקירי תל אביב מטעימים כי הנביא יחזקאל הוא נביא המראות ואלה משכו, מאז ומתמיד, את לבם של משוררים, ציירים ואנשי אמנות. על כן סבורים יקירי העיר שפרנסי העיר ייטיבו לעשות אם יקימו בעיר מרכז אמנותי ראוי לשמו, שבו ייאסף וירוכז החומר הרב המצוי בעולם על מראות יחזקאל ובכך ישמש המרכז כמכון רוחני-אמנותי כלל-עולמי.
ואחרון חביב: כדי לטפח את תודעת הנביא יחזקאל בקרב הנוער, מציעים יקירי תל אביב לפרנסי העיר לקבוע פרס שנתי קבוע, על-שם הנביא, לילדי בתי הספר ומוסדות-חינוך, על עבודה מצטיינת בנושא יחזקאל.
התחיינה העצמאות האלה? יקירי העיר תל אביב משוכנעים שאכן תחיינה. הכל תלוי, כמובן, בנכונותם של פרנסי העיר להכיר בעובדה שראש-עירם הראשון לא היה, בעצם, מאיר דיזנגוף, אלא... הנביא יחזקאל בכבודו ובעצמו!