|
אם אין מים נשתה את מי הים של חדרה [צילום: לע"מ]
|
|
|
|
|
|
מאז חורף 1992 היו בישראל שנים שחונות. ארבע שנים האחרונות היו יבשות יחסית, ובאחרונה שבהן נרשמו עד כה יבולי מים למקורות המים הטבעיים בשיעור של כ-50% בלבד מהממוצע הרב שנתי. סיבות אלו הביאו לדלדול מאגרי המים הטבעיים לרמה של הקווים האדומים התחתונים, ואולי אף גרוע מכך.
מקורות המים הנוספים (ממתקני התפלת מי ים ומים מליחים, ממחזור כל השפכים לחקלאות בעיקר ומייעול השימוש במים) אמורים, על-פי תוכנית האב, לאפשר מענה לכול צרכי המים ולאפשר קיום אוגר תפעולי מספיק בשנים יבשות, אך לא כולן ישימות באופן מיידי.
מסקנות והמלצות תוכנית האב למשק המים גובו בהחלטות ממשלה ובביצוע פעילויות רבות ובהיקפים נרחבים. המערכת כולה נרתמה לביצוע החלטות אלה. אולם בישראל כמו בישראל מגיע משק המים שוב למצב משברי המלווה בגזירות. הסיבה למשבר נעוצה בכשלון המערכת לבצע את החלטות הממשלה, מאז קבלתן בתחילת העשור, בלוח הזמנים שנקבע. על-פי תוכנית האב היו צריכים לפעול היום מספר מתקני התפלת מי ים ומים מליחים בהיקף של כ-350 מלמ"ש. כיום פועלים מתקנים המייצרים פחות ממחצית הכמות בלבד. קצב פיתוח מערכות השבת הקולחים שיאפשרו מיחזור כל השפכים לחקלאות בעיקר, נמוך מהמתוכנן, וכיום ממחזרים כ-75% בלבד מהשפכים.
לדברי רשות המים הלאומית, משק המים נקלע שוב השנה למשבר בו הוא נאלץ לקצץ בהקצאות המים לשימושים חקלאיים בשלב זה. שמעון טל, יו"ר איגוד ישראלי למים, קורא לממשלה להפוך את רשות המים לרשות עצמאית כדי להחיש את ביצוע פיתוח משק המים.
פרויקט ההתפלה של מקורות
בתוך כך החלה חברת מקורות בביצוע פרויקט אסטרטגי מורכב של קליטת מי-ים מותפלים ממתקן ההתפלה בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה. המתקן יספק כ-100 מיליון מ"ק מים בשנה, ובעתיד יספק 50 מיליון מ"ק נוספים.
הפרויקט כולל תכנון והקמת תחנות, מאגרים קווים, קידוחים, זאת בנוסף לחציית כבישים, נחלים ומסילת רכבת". הוא כולל קו יניקה בקוטר "80 ובאורך של כ-1,200 מטר המחבר בין ממתקן ההתפלה למאגר; מאגר בנפח של כ-90 אלף מ"ק, המכוסה ביריעה צפה לשמירה על איכות המים; תחנה לשאיבה ולטיפול במים, שתוקם על שטח של כ-70 דונם מצפון מזרח למחלף קיסריה על כביש החוף. התחנה כוללת שש יחידות שאיבה, ויבוצעו גם עבודות הכנה לארבע יחידות נוספות לצורך אספקת מים עתידית לערי החוף עד צפון גוש דן; קו סניקה בקוטר "80 ובאורך של כ-15 ק"מ המחבר את התחנה למוביל הארצי בתחנת מצר.
כן כולל הפרויקט תכנון והקמת מערכת שתקלוט את המים המותפלים ממתקן ההתפלה ותטפל בהם בהתאם ל"תקנות בריאות העם" של משרד הבריאות. בתום התהליך תשלב מקורות את המים המותפלים והמטופלים במערכת אספקת המים הארצית של החברה.
הפרויקט כולל שש חציות כבישים וכן מסילת ברזל, שיבוצעו באמצעות קידוחים אופקיים בקוטר חיצוני של כשלושה מטרים, ארבע חציות תת-קרקעיות של נחלים, ומובל בטון באורך של כ-700 מטר להסדרת נחל נרבתא.
בחודשים נובמבר-פברואר ניצלה מקורות את השבתת המוביל הארצי המתקיימת מדי שנה בעונה זו לצורך לעבודות אחזקה ופיתוח, לביצוע השלב הראשון של חיבור הקו למוביל בתחנת מצר, ולביצוע עבודות עפר בתחנה ובמאגר.
לפרויקט נדרש אישור סטטוטורי במסגרת ועדות התכנון והבנייה של מחוז חיפה ורשויות חדרה, מנשה ואלונה. התוכנית הוכנה על-ידי מקורות, ועומדת לקבל תוקף בימים הקרובים. כרגע התקבלו אישורים סטוטוריים חלקיים.
עלות הפרויקט היא כ-300 מיליון שקל, והיא צפויה להסתיים ביולי 2009.