|
אבו מאזן. מערכת חינוכית מרוככת [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ספרי הלימוד הפלשתינים שעברו ריכוך תחת הנהגתו של היו"ר אבו מאזן לגבי דמותה של ישראל, קיבלו "פנים חדשות" כשהגיעו לידי החמאס. כך עולה מידיעה שהגיעה לסוכנות הידיעות בירושלים (יום ג', 3.6.08). על-פי הדיווח, סופריהם של טקסטים המציגים את ישראל בבתי הספר הפלשתינים ריככו את דמותה של ישראל תחת הנהגתו המתונה של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס (אבו מאזן). אולם ההתקדמות לא נשאה פרי, שכן הטקסטים הגיעו לידי החמאס שביקש להקצין את דמותה של ישראל.
הדוח, של הארגון לפיקוח על שלום וסובלנות תרבותית במערכת החינוך ושל הוועדה היהודית אמריקנית, סקר 120 ספרי לימוד שיצאו בשנים 2006-2000, וקבע כי ספרי הלימוד אינם עומדים בקנה אחד עם רצונה של מדינת ישראל ועם התהליך המדיני שהחל ב-1993 בחתימת הסכמי אוסלו. הפלשתינים טענו מנגד שלא מלמדים את התלמידים היהודים על הסבל של הפלשתינים.
ארנון גרויס, כותב הדוח, אמר שמרבית הספרים שנכתבו תחת הנהגתו של יאסר ערפאת, כוללים טקסטים לתלמידי כיתה א' עד י"א, ואינם עוסקים כלל בהיסטוריה היהודית ב"פלשתין העתיקה". אולם ספרי הלימוד לכיתה י"א, שיצאו לאור בעת שלטונו של עבאס ה"מתון", כוללים שתי מפות המציגות את שטחי ישראל בתוך "הקו הירוק", כמו גם את קו הפסקת האש לפני מלחמת ששת הימים, לפני שישראל שיחררה את מזרח ירושלים, את עזה ואת יהודה ושומרון. הספרים כוללים גם דיון בנושא ההיסטוריה היהודית באזור, על-פי הדוח.
אולם ב-2006, כשהחמאס עלה לשלטון והוציא ספר לימוד לכיתה י"ב, הגלגל חזר אחורנית. אנטישמיות וטענות מצידם של הפלשתינים כלולות בספרים, כמו גם חומר על התפשטות של התנחלויות באזורים שהפלשתינים רוצים לעצמם, וגדר ההפרדה שבולעת שטחים בגדה המערבית.
ג'מאל זקוט, דוברו של ראש הממשלה הפלשתינית סלאם פיאד, אמר שעל ספרי הלימוד הפלשתינים לשקף קשר לארץ וקריאה לסובלנות. אולם הוסיף כי הסיבה העיקרית לחוסר הסיפוק של הפלשתינים אינה נעוצה בספרי לימוד, כי אם בנקודות הבידוק בגדה, בגדר ההפרדה ובפעולות צבאיות בערים בשטח פלשתין.