|
האוכלוסיה הבוגרת מגיעה לדלפק ומשלמת [צילום: משרד השיכון של אוסטרליה]
|
|
|
|
|
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, פנה היום (ב', 30.6.08) למפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו, בבקשה שיבדוק לעומק אם אכן הרפורמה בעמלות כלל היטיבה עם לקוחות הבנקים. המועצה טוענת כי לאור הפגיעה החמורה בציבור הצרכנים הצפויה מהעלאת עמלות הקשורות למשק הבית, ועקב העובדה שמצב ציבור הצרכנים לא הוטב בעקבות התחלת הרפורמה בתחום העמלות, "אין מנוס מהתערבות המפקח".
פניית המועצה לצרכנות התבססה על מימצאי סקר שערכה עם מכון גיאוקרטוגרפיה לגבי הרגלי הצריכה של השירותים הבנקאיים שעליהם משולמות העמלות. הסקר העלה כי סל עמלות המורכב משש העמלות השכיחות: הפקדת משכורת/קצבה, הפקדת צ'ק/מזומן, משיכת מזומן, העברה מחשבון לחשבון, תשלום חשבונות ובירור מידע עדכני - התייקר בכ-20% ביחס למחיר של אותן העמלות בטרם השינויים שבאו בעקבות "הרפורמה".
עוד עלה מהסקר כי האוכלוסיה הבוגרת (מעל לגיל 65) משתמשת בשירותי פקיד ב-44% יותר מהממוצע הכולל של המשתמשים בשירותים הבנקאיים. משמעות עובדה זאת היא כי האוכלוסיה הבוגרת תיפגע מהעלאת המחירים בשיעור ממוצע גבוה יותר מכלל האוכלוסיה. המועצה גורסת כי לנוכח הנתונים האלה נדרשת פעולה מיידית להגנתם של כלל הצרכנים ובמיוחד האוכלוסיה הבוגרת, ובהתאם לכך היא פנתה למפקח על הבנקים כדי שיפעיל את סמכותו בקביעת תעריפונים מצומצמים ייעודיים לאוכלוסיות האלה, שבהם תוזל מאוד העמלה על פעולת פקיד.
בנוסף, טוענת האגודה, בתגובה לטענות כי היו מגעים בין הבנקים בטרם העלאת העמלות, על המפקח על הבנקים להתערב מיידית בגובה העמלות ולהביא להפחתה בשיעור ההתייקרות. היא מבקשת גם להקל על נוהל המעבר בין הבנקים, ולהפוך אותו לפשוט ומיידי לצרכנים, בדרך שתחייב את הבנק שאליו עוברים לבצע את כל פעולות המעבר הנדרשות. המועצה מוסרת כי נהלים המפשטים מעבר מבנק לבנק כבר קיימים במדינות העולם.