|
פולקסווגן. רווחיות [צילום: יחסי ציבור]
|
|
|
|
|
יצרנית הרכב הגדולה באירופה, פולקסווגן, אומרת כי הרווח שלה ברבעון השני של 2008 גדל ב-35% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, ל-1.64 מיליארד אירו. בהודעה שפרסמה (23.7.08) הנהלת החברה בוולפסבורג, נאמר כי השיפור ברווחיות נבע בעיקר מהצלחת המכירות של דגמי המכוניות החדשים, ובהם הרכב הספורטיווי "טיגואן". בסך-הכל גדלו ברבעון השני מכירות החברה הגרמנית ב-4.5%, ל-29.5 מיליארד אירו.
מנכ"ל החברה, מרטין וינטר קורן, צפה בשעתו כי המודלים החדשים, כגון הטיגואן, גרסת קופה של הפאסאט, והדור החדש של רב המכר גולף, יגבירו את המכירות בשנת 2008, ויגדילו את הרווח התפעולי בשנה זו לסכום גבוה מהרווח התפעולי בסך 6.15 מיליארד אירו שהושג ב-2007. הגידול ברווח הנקי של פולקסווגן ברבעון השני, היה גבוה מהגידול ברווח ברבעון הראשון של 2008, שהיה 26%, וזאת על אף פגיעת מחירי הנפט המאמירים בביקוש בארה"ב ובאירופה.
מנהל הכספים של פולקסווגן מסר בהודעת החברה כי התוצאות העסקיות המשופרות נובעות גם ממדיניות מוצלחת של צמצומים והתייעלות.
מניית פולקסווגן עלתה בראשית המסחר בפרנקפורט ב-4.5% ל-204.75 אירו.
החברה הגרמנית אומרת כי היא מתכננת לבנות מפעל רכב בצ'טנוגה שבטנסי. זו תהיה פעם ראשונה שפולקסווגן תייצר רכב בארה"ב מאז 1988. בכך מבקשת החברה לשים קץ לחמש שנות הפסדים בשוק הרכב הגדול בעולם. פולקסווגן גם פתחה בנובמבר 2007 מפעל ברוסיה כדי לחדור לשוק העולה של המדינה העשירה בנפט.
לפי נתוני יצרני הרכב האירופיים, ירדו ביוני 2008 מכירות הרכב באירופה ב-7.9%, לאחר שהיצרנים ריסנו את הייצור עקב הפרסומים כי מדד אמון הצרכנים ירד לשיעור הנמוך ביותר אחרי שלוש שנים. יצרנית הרכב הגדולה באיטליה, פיאט, תסגור בסתיו ארבעה מפעלים לשלושה שבועות, ורנו, היצרנית השנייה בגדולה בצרפת, מצמצמת את ייצור המכונית הבינונית לגונה. בארה"ב, ג'נרל מוטורס מתכוונת לקצץ במשרות ולמכור נכסים לאחר שנאלצה לבטל את חלוקת הדיבידנד, זו פעם ראשונה אחרי 22 שנה.
שימוש מושכל ברכיבים
מנכ"ל פולקסווגן וינטר קורן צפה כי הגולף החדשה, שתושק באולמי התצוגה באוקטובר 2008 תשיג שולי רווח נקי של 7-5% מתחילת השיווק שלה. החברה תשמור על עלויות נמוכות באמצעות שימוש ברכיבים, כגון לוח הבקרה של החלון, המשמשים לייצור המודלים האחרים.
מניית פולקסווגן עלתה השנה ב-30%, בין היתר עקב הצעת הרכש שהגישה פורשה. פורשה, יצרנית מכונית הספורט 911, מתכננת להגדיל את הנתח שלה בפולקסווגן מ-31% כעת ל-51%, ברגע שתקבל את אישור גופי הפיקוח. פורשה הייתה מסוכסכת עם עובדי פולקסווגן ועם מדינת סכסוניה-תחתית, המדינה האם של פולקסווגן ומחזיקת המניות השנייה בגודלה, סביב השליטה בחברה.
פולקסווגן מתכננת לשווק בשלוש השנים הקרובות 12 מודלים חדשים, ובהם מכונית סדאן שהותאמה במיוחד לצרכנים האמריקנים, כדי להגביר את מכירותיה מ-6.19 מיליון מכוניות ב-2007 ל-8 מיליון ב-2008. פולקסווגן רוצה להדביק את טויוטה, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם, במכירות וברווחים.
האמרת מחירי הפלדה ב-63% אינה מסכנת את הרווחיות משום שהחברה "הבטיחה" לעצמה אספקת פלדה עד סוף 2008, מסר וינטר קורן. הוא מסר כי החברה גם שוקלת העלאת מחירים ושימוש בחומרי גלם קלים כגון אלומיניום ופלסטיק.