|
תומך בקיצוצים בשכר הציבורי. פישר [צילום: תמר מצאפי]
|
|
|
|
|
"בעוד קצת פחות משנה אני אסיים את הקדנציה - ואוסיף, הראשונה שלי - בתפקיד הנגיד. לעת עתה המדיניות המוניטרית הנכונה היא מרחיבה, כל עוד שהאינפלציה צפויה להישאר בתוך יעד יציבות המחירים". כך אומר (יום ד', 13.5.09) נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בוועידת שוק ההון של גלובס, בהצהרה שנראית כרמז עבה בו אומר פישר כי הוא ימשיך לכהונה נוספת בתפקיד נגיד הבנק.
פישר אמר כי יש לצפות להתאוששות בשוק העבודה, אך להבין כי התחתית עדיין לא הגיעה: "לא הגענו לשפל של המיתון במונחי האבטלה. יש לפנינו תקופה קשה. מחכה לנו תקופה לא קלה במשק הישראלי ואנחנו צריכים להבין את זה, אבל הציפיות שלנו בבנק ישראל הן יותר אופטימיות ממה שהן היו לפני שישה חודשים וזה גם המצב בכל העולם. בפעם הראשונה מאז דצמבר, התחילו לדבר בפגישה של ראשי הבנקים המרכזיים בעולם לפני יומיים בבאזל, על התאוששות. בעיקר באמריקה ובאסיה ופחות באירופה".
פישר אמר כי רכישות האג"ח אותן מבצע בנק ישראל עדיין לא הצליחו להפחית כראוי את הריבית לטווח ארוך בישראל. "למרות הקניות שלנו, הריבית לטווח ארוך בישראל היא עדיין, יחסית, גבוהה. הפער לעומת ארה"ב הוא כ-2% באג"ח ל-10 שנים וזה הרבה יותר גבוה לעומת הפער לטווח קצר. אנחנו מנסים להשפיע על הפער הזה. אני חושב שהמדיניות של בנק ישראל משפיעה על המשק ותורמת להתאוששות של השווקים הפיננסיים והמשק, אבל העובדה היא שבדרך כלל יש פיגור בין מה שקורה בשווקים הפיננסים למשק הריאלי".
פישר הוסיף כי בבנק ישראל רואים עכשיו ניצנים בולטים של צמיחה, בעיקר כשמסתכלים על השווקים הפיננסיים. הוא הודיע כי ישנו שינוי משמעותי בביטחון המשקיעים בהתאוששות.
באשר לאינפלציה אמר פישר כי למרות שנתון האינפלציה היה גבוה במהלך חודש מרס וכי הוא צפוי להשאר גבוה בחודש אפריל, הציפיות של רוב הכלכלנים הן כי האינפלציה השנה תהיה בחלק התחתון של היעד (כלומר מתחת ל-2%) וכי הוא לא מתכוון להגיב באופן מוגזם לנתון עונתי.
"התקציב החדש - עלייה בגירעון של ישראל ב-9% ל-87%"
באשר לתקציב, אמר פישר כי האוצר מצפה לגירעון של 6% מהתוצר בשנת 2009 ולגרעון של 5.5% ב-2010. מספרים אלה מעלים את יחס החוב של ישראל שיגיע בסוף 2010 ל-87% מהתוצר בניגוד ל-78% בסוף 2008. בקצב כזה, יעלה החוב במהירות וזאת למרות הגאווה הישראלית על המשמעת התקציבית.
פישר אמר כי הוצאות הממשלה צפויות לעלות ביותר מ-1.7%, ולכן יש לממן את ההוצאות הללו באמצעות קיצוצים כמו הקפאת הוצאות השכר בסקטור הציבורי או באמצעות העלאת מיסים. זאת, על-מנת שהגירעונות לא יעלו מעבר לרמה של 6% ו-5.5%. "זה הגבול שאנחנו יכולים לממן מבלי להעלות את הריבית וחייבים למנוע נזק גדול שיכול להיגרם לסקטור הפרטי והעסקי". דרך אחרת לפעולה בה, לדבריו, היא לדחות את הורדת מס ההכנסה בשנת 2010.
פישר ציין כי משימה נוספת של הבנק היא להעביר חוק חדש לבנק ישראל: "לצערי גם השנה עלינו להתמודד עם עניין זה, כמו ב-4 השנים האחרונות, גם אריאל שרון בזמנו וגם כשנתניהו היה שר אוצר בממשלתו הם דיברו על העברת החוק. הצורך בחוק החדש נועד להבטיח את עצמאות הבנק המרכזי, דבר שלא קורה בפועל ולא מוגדר בחוק".
"צריך ועדה מוניטרית לבנק ישראל ושתהיה מועצה מינהלית - דירקטוריון לבנק ישראל שיקבל ויאשר את ההחלטות המנהליות של הבנק - מכיוון שאני מקבל את כל ההחלטות היום בעצמי, אך אני יודע שבממוצע החלטות שמתקבלות על יד קבוצה, הן יותר טובות מאשר החלטות שמתקבלות על-ידי אדם אחד בממוצע", צחק פישר, באמירה שיכולה להתפרש בזיקתה לעניינו אל מול בנק הפועלים.