הצפיפות בכבישים בתחומי גוש דן תימשך גם לאחר הקמת מערכות להסעת המונים, וזאת עקב השימוש הרב ברכב פרטי. הערכה זאת עולה מתוכנית אב לתחבורה שהוצגה לראשונה בפני פורום ראשי הערים של מטרופולין תל אביב.
התוכנית קוראת לפתח מערכות הסעת המונים מודרניות ותחרותיות, ובמקביל לפתח את הרכבות הפרבריות תוך פיתוח רשת הכבישים. לדברי יזמי התוכנית, גם לאחר פיתוח המערכות המודרניות ימשך השימוש הרב ברכבים הפרטיים, ולכן יש להשקיע תקציבים בפיתוח ושיפור רשת הכבישים.
פורום הערים כולל 11 ראשי ערים במטרופולין תל אביב ונציגי משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון וצוות תוכנית אב לתחבורה במטרופולין תל אביב. בראש הפורום עומד מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון.
במסגרת הפורום הוצגו חלופות לתוכנית אב לתחבורה, והוצג קצב הגידול במטרופולין שיביא לגידול משמעותי במספר הנסיעות.
מהנתונים עולה, כי קצב הגידול של אוכלוסיית המטרופולין נע בין %1.2-%1.4 - ותגיע ל-3.6 מיליון נפש ב-2010, לעומת 2.7 מיליון נפש כיום.
מנכ"ל משרד התחבורה מסר, כי המשרד פועל לצימצום הצפיפות בדרכים על-ידי הגדלת הקיבולת של מערכת הדרכים מחד, ויצירת מערכות תחבורה ציבוריות ומסילתיות המבוססות על אוטובוסים ורכבות, מאידך.
המנכ"ל הוסיף, כי בשנים האחרונות גבר השימוש בכלי הרכב הפרטיים וכבישים רבים פועלים במשך שעות רבות בתנאי גודש. מצב זה גורם להפסד שעות עבודה ולנזקים סביבתיים חמורים. לדבריו, הפיתרון למצב אינו רק באמצעות פיתוח רשת הכבישים אלא שימת דגש על פיתוח מערכות הסעה ציבוריות כמקובל בערי אירופה.