|
המשך שיפור בהכנסות המדינה [פלאש 90]
|
|
|
|
|
הכנסות רשות המיסים בחודש יולי הסתכמו בכ-18.5 מיליארד ש"ח, לעומת כ-17.6 מיליארד ש"ח ביולי 2009; בניכוי תיקוני החקיקה והתאמות, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 1.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה (יום ג', 3.8.10) מנתוני החטיבה למידע ניהולי באגף החשב הכללי באוצר.
ההכנסות ממיסים ישירים הסתכמו בכ-8.9 מיליארד ש"ח לעומת 7.4 מיליארד ש"ח ביולי 2009. בניכוי תיקוני חקיקה והתאמות, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של כ-14.7%. ההכנסות ממיסים עקיפים הסתכמו בכ-9.6 מיליארד ש"ח, לעומת 10.2 מיליארד ש"ח ביולי 2010. בניכוי תיקוני חקיקה והתאמות, ירדו ההכנסות ממיסים עקיפים בשיעור ריאלי של כ-8.9%. יש לציין כי היקף ההכנסות ממיסים עקיפים ביולי אשתקד היה גבוה במיוחד בעקבות ייבוא מוגבר של מכוניות לקראת כניסתה לתוקף של הרפורמה ב"מיסוי ירוק". לפיכך, אף שלכאורה מדובר בירידה בהכנסות לעומת החודש המקביל, אמרו באוצר כי בפועל רמת ההכנסות ביולי 2010 הייתה גבוהה מהמשוער.
באוצר ציינו כי ההכנסות הגבוהות במיסים הישירים נובעות משלושה מקורות עיקריים: העלייה בניכויים משכר שנובעת משיפור במצב שוק העבודה והירידה באבטלה, העלייה ברווחי החברות וכן מהעלייה בגבייה של מיסי מקרקעין (שברובה הייתה חד-פעמית). במיסים עקיפים נרשם ייבוא גבוה יחסית של מוצרי צריכה וכלי רכב, אשר השפיע על גביית מיסי ייבוא.
ההכנסות ממיסוי מקרקעין הסתכמו בכ-811 מיליון ש"ח, עלייה ריאלית של 74% לעומת יולי 2009. גביית מס רכישה עלתה בכ-31% וגביית מס שבח עלתה בכ-138%. מרבית מהעלייה הן במס רכישה והן במס שבח נובעת מאזור תל אביב - בגביית מס רכישה באזור זה נרשמה עלייה בשיעור של 81% ובמס שבח כ-600% (כתוצאה משתי עסקות בשווי חריג בקרקעות).
מתחילת השנה ועד סוף יולי נצבר עודף בגביית המיסים (כולל אגרות) בסכום של כ-5.8 מיליארד ש"ח מעבר ליעד שנקבע בתקציב לשנת 2010. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מהעלייה בצמיחה מעבר לאומדנים בבסיס התקציב.
באוצר ציינו כי ניתוח המגמה מצביע על קיום מגמת עלייה במיסים הישירים, אם כי יש להתייחס בזהירות למגמה זו בהתחשב באי-יציבותה בשנים האחרונות (2009-2007), שאופיינו בהיפוכי סימן המגמה תכופים יחסית. בגבייה במיסים העקיפים נצפתה התייצבות עם נטייה לעלייה מתונה, לאחר תקופה של מגמת עלייה מתונה החל ברבעון השני 2009.
הכנסות רשות המיסים בחודשים ינואר-יולי הסתכמו בכ-110.9 מיליארד ש"ח, לעומת 101.3 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד; בניכוי תיקוני חקיקה והתאמות עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 6.3%.
החריגה מהתקציב והגירעון הולכת ומתרחבת
הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט 2009 עד יולי 2010) עלה לכ-32.5 מיליארד ש"ח לעומת 31.3 מיליארד ש"ח בחודש הקודם. על-פי אומדנים ראשונים, בחודש יולי היה לממשלה גירעון של כ-900 מיליון ש"ח בפעילותה התקציבית, וגירעון של כ-400 מיליון ש"ח בפעילות למימון הכוללת מתן אשראי נטו.
בחודש זה הסתכמה רמת ההוצאה הכוללת של הממשלה בכ-20.8 מיליארד ש"ח. הוצאות המשרדים ללא מתן אשראי הסתכמו בכ-18.9 מיליארד ש"ח, רמה גבוהה בכ-14% מהרמה הממוצעת בחודשים פברואר-יוני. הגידול בהוצאות משקף עלייה בתשלומי העברה של המשרדים החברתיים (מימון דמי הבראה בתשלומי שכר עקיף), תשלום דמי ביגוד לעובדי מדינה ועלייה בהוצאות המשרדים הכלכליים, בעיקר תחבורה ותעשיה. תשלומי הריבית ותשלום פירעון קרן למוסדלביטוח לאומי הסתכמו בכ-1.9 מיליארד ש"ח.
מתחילת השנה הסתכמו הוצאות משרדי הממשלה בכ-113.9 מיליארד ש"ח, עלייה של כ-4.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתקציב השנתי המקורי ל-2010 תוכננה עלייה של 3.1% בהוצאות המשרדים בהשוואה לתקציב 2009. בהוצאות המשרדים הכלכליים (בעיקר בפעילות משרד התחבורה) מסתמנת ירידה לעומת אשתקד. שיעור הביצוע של הוצאות המשרדים עד יולי, מתקציב מקורי, הינו 54.4% - גבוה בכ-0.8% משיעור הביצוע הממוצע עד יולי בחמש השנים האחרונות.