|
המכירות הישירות של חברות התעשייה הניבו כ-0.6% מסך הערך המוסף של הענף [צילום: AP]
|
|
|
|
|
היקף המכירות הישראליות לרשות הפלשתינית אשר דווחו למע"מ עמד בשנת 2008 על כ-12 מיליארדי ש"ח. כך עולה (יום ב', 4.10.10) מקטע מתוך סקירת ההתפתחויות הכלכליות בחודשים האחרונים שיפרסם בקרוב בנק ישראל.
מן הנתונים עולה כי המכירות למשק הפלשתיני היו שניות בהיקפן רק ליצוא (ללא יהלומים) לארצות הברית, וגדולות מהיצוא לכל אחת ממדינות אירופה. נוצר אפוא הרושם כי חשיבותן של מכירות אלו למשק הישראלי רבה. אולם, ניתוח המכירות המדווחות בפירוט ענפי מלמד שחלק ניכר מהן הוא סחר מעבר של מוצרים המיובאים לישראל, או מכירה של מוצרים שערכם המוסף למשק הישראלי נמוך. מבנק ישראל נמסר כי הערכת חשיבותן של המכירות הנדונות למשק הישראלי יש בה כדי לסייע בהבנת ההשלכות הכלכליות של תהליכים מדיניים וכלכליים המשפיעים על היקף מכירות אלו.
ניתוח חשיבות נתוני המכירות לכלכלה הפלשתינית בשנת 2008, על-פי הסיווג של החברות המייצאות, מעלה כי רוב מוחלט (כ-58 אחוזים) של המכירות המדווחות בוצעו על-ידי חברות מסחריות שייצאו בהיקף של כ-7 מיליארד ש"ח, ומתוכן כ-2.4 מיליארד ש"ח (כ-20 אחוזים מסך המכירות לרשות) נתקבלו ממכירות של דלקים. המכירות של חברות מסחריות, למעט מכירות דלקים, עמדו על כ-4.6 מיליארד ש"ח (כ-38 אחוזים מסך המכירות לרשות). מפני אופיים של נתוני המכירות לרשות לא ניתן להבחין בין מכירות של מוצרים ישראלים על-ידי חברות מענף המסחר ובין סחר מעבר, אולם ניתן להעריך כי חלק ניכר ממכירות אלו הוא סחר מעבר, שתרומתו לתוצר הישראלי מוגבלת.
המכירות הישירות של ענפי התעשיה והחשמל והמים, שתרומתן לתוצר גבוהה מזו של המסחר, הסתכמו בכ-1.8 ו-1.4 מיליארד ש"ח, שהיוו 15 ו-12 אחוזים מהמכירות המדווחות לרשות הפלשתינית, בהתאמה. היקף המכירות המדווחות של ענפי התחבורה והתקשורת ושל ענף החקלאות קטן - כ-3 עד 4 אחוזים מסך המכירות לרשות. עם זאת, בבנק ישראל אומרים כי סביר כי נתוני המכירות של ענפים אלו מוטים כלפי מטה - משום שחלק מהסחורות נמכרות על-ידי חברות מסחריות שאינן מסווגות בענפים הנ"ל, ומשום שסחורות ושירותים נוספים נמכרים ישירות לפרטים פלשתינים ואינם מדווחים למע"מ כעסקות עם הרשות.
התלות המוגבלת של המשק הישראלי במכירות לרשות הפלשתינית באה לידי ביטוי בשיעורן הקטן של מכירות אלו בסך הפדיון של המשק הישראלי, 0.9 אחוז, ובפדיון של ענפי החקלאות, המסחר והביטוח והבנקאות - פחות משני אחוזים. כמו-כן, המכירות המדווחות של חברות תעשייתיות למשק הפלשתיני היוו כמחצית האחוז מפדיונו של ענף התעשיה. אלו היו מרוכזות בענפי תעשיה מסורתיים, כמזון, משקאות, מוצרי עץ, נייר ומתכת, ועמדו על כאחוז עד 2.5 אחוזים מסך הפדיון של ענפים אלו. יש לציין, כי יוצא הדופן העיקרי הוא ענף החשמל והמים, שכ-4.8 מפדיונו נבעו ממכירות לפלשתינים. אולם דומה כי מכירות אלו מכבידות לעיתים על התפוקה המוגבלת של ענף זה.
תרומה קטנה ביותר לתעשיה בישראל
הערך המוסף הישיר שהמכירות למשק הפלשתיני הניבו לתעשיה הישראלית נאמד בכ-540 מיליון ש"ח, שהם כ-0.6 אחוז מסך הערך המוסף של ענף התעשיה בישראל. סך המשרות בתעשיה שיש לזקוף ישירות למכירות לפלשתינים נאמד בפחות משלושת אלפים משרות. הערך המוסף הנזקף למכירות של ענף החשמל והמים עומד על 461 מיליון ש"ח. סך הערך המוסף הנזקף מהמכירות הישירות של שני ענפים אלו ושל ענפי החקלאות, התחבורה, הבנקאות והביטוח לפלשתינים עומד על כ-1.5 מיליארד ש"ח, שהיוו כ-0.15 אחוז מהתוצר הישראלי בשנת 2008.
יש להדגיש כי אומדנים אלו אינם כוללים מכירות של מוצרים ישראלים באמצעות חברות מענף המסחר. הם אינם כוללים גם ערך מוסף, שכר ומשרות הקשורים ל"מעגל השני" - נותני שירותים ומוכרי מוצרי ביניים לחברות המוכרות לרשות הפלשתינית. אולם כאמור, אף אם התרומה של המכירות הישראליות לשוק הפלשתיני לתעסוקה בישראל כפולה מאומדנים אלו, חשיבותן לתוצר ולתעסוקה של המשק הישראלי בכללו אינה רבה.