|
שופרסל. ליקויים בפיטורים [צילום: יוני ראוף]
|
|
|
|
|
רשת שופרסל תשלם 14,500 שקל לקופאית שפוטרה לאחר שאיפשרה לחברתה לעבודה להעביר בקופה מספר מוצרים ללא תשלום. בית הדין האיזורי לעבודה בחיפה קבע (29.3.12), כי הפיטורים עצמם היו מוצדקים, אך נפלו ליקויים בצורה בה נעשו.
רינת יחאלוב הועסקה כקופאית בסניף שופרסל בעין המפרץ במשך 20 חודשים, עד שפוטרה במאי 2010 לאחר שלא העבירה בקופה מספר מצרכים שרכשה קופאית אחרת. השופט אסף הראל דחה את טענתה של יחאלוב, כאילו מדובר היה במוצרים שהחזירה חברתה, וקבע, כי היא פעלה בניגוד לנוהל שהיה מוכר לה היטב בנוגע לטיפול במוצרים כאלו.
לעומת זאת, מצא כאמור הראל פגמים באופן הפיטורין של יחאלוב. הוא דחה את טענותיה בנוגע לצורה בה נערכה חקירתה בידי אנשי הביטחון של הסניף, אך מצא שיש צדק בטענתה נגד העובדה שאנשי הרשת נטלו את הטלפון הנייד שלה ולא אפשרו לה להתקשר לאיש. "הנתבעת אינה מצביעה על מקור חוקי כלשהו שאפשר לה לשלול מהתובעת את הזכות הזו, הזכות לשמור על קשר עם החוץ. יחסי עובד-מעביד בין התובעת לבין הנתבעת אינם מקנים לנתבעת זכות לבודד עובד מהחוץ על-ידי ניתוק יכולתו ליצור קשר טלפוני עם מי שיבחר", הוא אומר.
עוד קבע הראל, כי ליחאלוב לא נערך שימוע כנדרש, וכי שיחתה בו ביום עם מנהל הסניף אינה יכולה לבוא במקום השימוע. "היה על הנתבעת לזמן את התובעת לשימוש ולאפשר לה להתכונן ולהתיעץ לקראתו. משכך, מן הראוי היה לקיימו מספר ימים לאחר יום האירוע ולאפשר לתובעת להתאושש ממאורעות אותו היום", הוא אומר. "דווקא בשל העובדה שהנתבעת ייחסה לתובעת גניבה ודווקא בשל הכוונה לפטרה תוך שלילת פיצויים - דווקא בשל אלה היה על הנתבעת להקפיד הקפדה יתרה של קיום שימוע כדין, דבר אותו חדלה הנתבעת מעשות עת נחפזה לקיים את שיחת הפיטורים מיד אחרי תום הבירור שערכו קציני הביטחון".