"יש יותר נוסעים בתחבורה הציבורית כי אין פיגועים, ולא בגלל הרפורמה בתחבורה הציבורית" - כך אמר מנהל משרד יו"ר מזכירות אגד, אלחנן ארז, בדיון (יום ב', 18.6.12) בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא סגירת סניף אגד בנהריה. הוא תקף את הרפורמה בתחבורה הציבורית ואמר כי לא הרפורמה שנכפתה על אגד היא שהביאה לגידול במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית בשנים האחרונות, אלא הפסקת הפיגועים שהחזירה את הביטחון לציבור. לדבריו, גם באגד, כמו בחברות התחבורה הציבורית הפרטיות, נרשמה עלייה במספר הנוסעים.
סניף נהריה של אגד, המונה עשרות עובדים, ייסגר. בימים הקרובים צפוי לצאת מכרז PQ גדול ובמסגרתו יתמודדו מפעילות התחבורה הציבורית על הפעלת אשכול נסיעות גדול הכולל קווים שהופעלו עד כה בידי אגד,
נתיב אקספרס וקונקס. הנפגעים העיקריים הם חברי אגד בנהריה, שכמעט מחצית מהם הם דרוזים.
מצד אחד, הם אינם מעוניינים לעבור לחברה אחרת באופן שישלול מהם הטבות פנסיוניות ואחרות להן הם זכאים מאגד, ומצד שני הישארותם באגד תחייב אותם לעבוד במקומות מרוחקים ממקום מגוריהם.
תנאי העסקה פוגעניים?
ארז תקף את תנאי ההעסקה בחברות הפרטיות, ואמר שהפגיעה בנהגים שם קשה. "התחרות היא מי מצליח להנגיש נהגים בתור עבדים. אין להם תנאים סוציאליים. ראויים. יכולים להודיע לנהג מהרגע להרגע 'עוף לי מהעיניים'. הם כאסקופה נדרסת". נציגי המדינה דחו בדיון את הטענות ואמרו כי תנאי ההעסקה נכתבו בתנאי המכרז. ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) שהנחה את הדיון, סיפר כי אין מי שעוקב שאכן כך יהיה, וכך שמע מנהגים איתם ישב. נציג האוצר דחה את הדברים.
עוד אמר ארז כי
משרד התחבורה אומנם סבסד את אגד, אך אסור לשכוח שאגד בשנת 1933 והחברות שהיו לפניו שהתאגדו לאגד הם שהקימו את התחבורה הציבורית בישראל, וציין שהמשרד משלם היום לחברות הפרטיות יותר ממה ששילם כל השנים לאגד. הוא ציין כי במלחמת לבנון השנייה נסגרו הסניפים של כל חברות התחבורה הציבוריות הפרטיות בצפון הארץ, ואגד היה היחיד שנתן שירות.
למה דווקא נהריה
אשר להחלטת מזכירות אגד להשאיר את אשכול באר שבע בידיה ולסגור את אשכול נהריה, אמר כי ההתלבטות הייתה בין "מדובשך או מעוקצך". כלומר, ההחלטה לוותר על אשכול הייתה קשה. "למה החלטנו דווקא כך? כי לא יכול להיות שבין אשקלון לאילת אין אגד. המשמעות של סגירת אשכול באר שבע היא סגירת אגד בדימונה ובערד".
הוא נשאל מה יעשה אגד עם העובדים החברים בסניף נהריה, והשיב כי מעבירים אותם עבודה או לסניפים אחרים. הוא ציין כי קשה לעשות זאת בקצוות (בפריפריה המרוחקת) ו"נצטרך לתת פתרון שיפגע ברווחיות שלנו. אף נהג לא ייזרק, אבל הפתרון פחות נוח. יעבירו אותם לקריות או שיעבירו אליהם עבודה אותה יצטרכו לעשות מחוץ למקום המגורים שלהם".
נציגי משרד התחבורה אמרו בדיון שלא ידוע להם על וטו כלשהו שהטיל שר התחבורה שלא להפריט את אשכול קריית שמונה, וציינו כי ההחלטה אלו אשכולות לתת הייתה מסורה בידי אגד. יועץ התחבורה הציבורית של המשרד, רן שדמי, אמר כי משרד התחבורה מוציא 25% מהקווים לתחרות, והמו"מ מול אגד היה אמוציונלי ונמשך שנה עד שהושג הסכם. הוא סיפר כי יו"ר מזכירות אגד,
גדעון מזרחי, אפילו התקשה להוציא מהפה את המילים "לוותר על אשכול", וכי דאגתו לחברים ראויה להערכה.
המצוקה של הדרוזים
לישיבת ועדת הכלכלה הגיעה נציגות של עובדי סניף נהריה. הם דיברו על בעייתם הייחודית של עובדים בני העדה הדרוזית ותיארו את מצב התעסוקה בצפון. אחד הדוברים אמר כי חלק גדול מנהגי נתיב אקספרס מגיעים מואדי ערה ומהדרום, שוכרים עבורם דירה בצפון והם נוסעים בסופי שבוע הביתה.
הנהג פריד סעב דיבר על הקושי אותו הוא חווה, ואמר שהשינוי ידרוש ממנו לעבור דירה יחד עם בנו, שהוא נכה צה"ל, וציין כי ישנם שלושה נהגים שהם בני משפחות שכולות, שקברי יקיריהם נמצאים במקום מגוריהם הנוכחי. "אנחנו אוכלוסיה חלשה. ויתרו על השתתפות במטרונית כדי שנמשיך להתקיים. בוואדי ערה ובחיפה לא יקבלו אותנו, כי אנחנו אוכלוסיה אחרת", אמר בסערת רגשות.
יו"ר הוועדה עמר קרא למשרד התחבורה לשקול שנית את היציאה למכרזים, ולהתחשב בעדה הדרוזית. נהגים שנכחו בדיון קראו לעכב אותה לפחות עד 2020 כדי לאפשר להם מרווח נשימה. ראש אגף תחרות במשרד התחבורה, גבי נבון, אמר כי ההודעה על מכרזי ה-PQ ידועה כבר משנת 2010, וכי ביטול יפגע בכל המפעילים שרצים לבנקים לבקש הלוואות כדי להשתתף במכרז. החרה-החזיק אחריו מורן מזור, רפרנט תחבורה באגף תקציבים, שאמר כי אם ההסכם לסגור את אגד נהריה ייעצר - מישהו אחר יפסיד.