באוגוסט 2011 נחתם הסכם הבטיחות ב
רכבת ישראל. החתימה עליו נעשתה רק לאחר איומיו של שר התחבורה ישראל כ"ץ כי יסגור את הרכבת. עשרה חודשים חלפו מאז אותה חתימה, ומעקב News1 מגלה כי ההסכם אינו מיושם, ואפילו לא לקראת יישום. במילים אחרות: הכתובת על הקיר - אסון ברכבת ישראל הוא רק שאלה של זמן ומזל.
מבלי להלאות בפרטים המקצועיים של ההסכם, נאמר בקצרה כי הן במסלול התפעולי והן במסלול התחזוקתי אין שינוי שמעיד על התקדמות כלשהי. הכשרת הנהגים לקויה, אגף הפיקוח אינו מתפקד כראוי, אין נווטנים (GPS) בקָטָרים, ועד העובדים אינו מאפשר שום שינוי ברישוי, אין תשתית הדרכה מסודרת ומנהלת אגף הדרכה אינה מצליחה לקדם הכשרת/הסמכת נהגים, אין בית ספר להנדסאות בטכניון ואפילו תקני התחזוקה "איזו ISO) 9000)", שנהוגים בכל המדינות המתקדמות ואמורים היו להיכנס לפעולה בתוך שנתיים, אינם מקודמים. איזו 9000 הן אמות מידה בינלאומיות מתקדמות ומשוכללות - שעיקרן: טכנאי בודק ומהנדס מאשר. הדבר אינו קיים ברכבת כי הוועדים מתנגדים להחלה. בעל מקצוע שמגיע לרכבת ישראל מבין שיש לו עסק עם מדינת עולם שלישי.
לדעת משרד
מבקר המדינה, על כל הגורמים המעורבים בדבר - הרכבת ו
משרד התחבורה - היה להפנות תשומת לב מיוחדת לתחום הבטיחות ברכבת במטרה לשפרו ולוודא את תיקון הליקויים שהעלה משרד מבקר המדינה בדוח המעקב האחרון (מאי 2012) ובדוחות ביקורת קודמים, ויפה שעה אחת קודם.
דוח הביקורת הנפרד העלה שכבר באוגוסט 2005 אישרה ועדת המחשוב העליונה של הרכבת להטמיע מערכת שתיתן, בין השאר, מידע מדויק בזמן אמת על מהירות הרכבת. ביקורת המעקב העלתה שעד אוגוסט 2011 טרם התקינה החברה בתאי הניהוג מכשור לקביעת מהירות הנסיעה של נהג הקטר ולתיעוד מלא ומפורט של אירועים.
פיקוח תפעולי על נהגים כמוהו כפיקוח שוטרים על נהגים הנעשה באמצעות מצלמות מהירות. הוועד הורה לא לשתף פעולה עם אגף הפיקוח התפעולי. בשנים 2008-2007 נוצרה התשתית להקמת האגף בעקבות דוח המבקר והקמתו אושרה בדירקטוריון באוקטובר 2009. הוא מונה מנהל ו-12 עובדים שבעל-כורחם נותרים כמעט חסרי מעש. אגף הפיקוח חסר אונים מול התנהלות זו.
העדר שיתוף פעולה מצד הוועד, שמצידו "שם פס" על ההנהלה, מציב אותה בפני שוקת שבורה. זאת נוכח חוסר גיבוי מהשר שאינו עומד על כך שההסכם ימולא. מדוע? נראה שהשיקולים של התנהלות השר מול ההסתדרות בראשות
עופר עיני והוועד פוליטיים. בפועל, מי שמופקד כיום על בטיחותם של הנוסעים ברכבת ישראל היא לא אחרת מאשר
גילה אדרעי, יושב-ראש ועד העובדים.
שאלנו את רכבת ישראל:
1. מדוע לא בוצע עד כה אף סעיף מההסכם למרות הזמן שחלף, לרבות יישום תקן האיזו הבינלאומי. למה מחכים?
2. מדוע למרות שהוועד אינו משתף פעולה, אגף הפיקוח התפעולי אינו מבצע את עבודתו כפי שעליו לבצעה?
3. מדוע טרם הוכנס מיחשוב מודרני לתא הנהג?
תשובת דוברות הרכבת:
1. רכבת ישראל נמצאת באיבו של תהליך תקינת איזו.
2. אגף הפיקוח התפעולי מבצע את תפקידו.
3. מה זה מיחשוב מודרני - טאבלטים?
News1 לא הסתפק בתשובות, וביקש הבהרה מי הגורם ברכבת המבצע את תהליך תקינת האיזו. כמו-כן הפנינו את תשומת לב הדוברות, שכאמור שאלה מהו מיחשוב מודרני לציטוט הבא מתוך דוח המעקב של מבקר המדינה שעוסק בהיעדר מכשור לתיעוד מלא ומפורט של אירועים בתא הניהוג:
"דוח הביקורת הנפרד העלה שכבר באוגוסט 2005 אישרה ועדת המחשוב העליונה של הרכבת להטמיע מערכת שתיתן, בין השאר, מידע מדויק בזמן אמת על מהירות הרכבת. ביקורת המעקב העלתה שעד אוגוסט 2011 טרם התקינה החברה בתאי הניהוג מכשור לקביעת מהירות הנסיעה של נהג הקטר ולתיעוד מלא ומפורט של אירועים". הנהלת הרכבת אומנם הבטיחה למבקר כי על-פי תוכנית העבודה המעודכנת,
באוגוסט 2012 תיושם מערכת לאיכון רכבות שתכלול גם בקרה על מהירות הנסיעה. ספק רב אם לפי מצב התנהלות הדברים כיום יתאפשר להתקין מערכת שכזו בחודשיים שנותרו.
ברכבת ישראל העדיפו שלא להשיב לשאלות ההבהרה.
למרות הערת המבקר לפני כשש שנים שיש להכינן, טרם הוגשו הצעות חוק בנושא הבטיחות ברכבת ישראל. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הוא מקדם תזכיר חוק התעבורה המסילתית שנועד להסדיר את התחום ולהחליף את פקודת מסילות הברזל. התזכיר יעסוק בין השאר בנושאים הבאים:
- פיקוח על כשירותם הרפואית של נהגי רכבת ישראל וביצוע בדיקות סמים ואלכוהול;
- מתן רישיונות לנהגי רכבת, פיקוח על הסדרי הבטיחות, שעות עבודה, וקביעת ענישה ראויה לנהגים המתרשלים בתפקידם ומסכנים את הציבור;
- נושא בירור פנימי של תאונות רכבת והיחס מול גופי חקירה חיצוניים;
- אופן מינוין, פעולותיהן וסמכויותיהן של ועדות בירור לבדיקת תאונות ברכבת.
המשרד גם ציין כי הוא פועל להכנת חקיקה ראשית להסדרת נושא הבטיחות ברכבת. "עבודת המטה לגיבושו של תזכיר חוק להסדרת התעבורה המסילתית כבר הסתיימה ואנו מצויים על סף הפצתו כטרום תזכיר חוק", נאמר בתשובה, אך לא ננקב תאריך לביצוע.
אגף לרישוי מסילתי
עם זאת, משרד התחבורה נקב בתאריך באשר לאישור הקמת ותחילת הגיוס ברשות לתחבורה ציבורית שבמסגרתה יקום אגף רגולציה - יוני 2012. האגף יכלול כ-17 תקנים ובהם מפקחים על הבטיחות, התפעול והשירות ברכבת. "בהתאם להערות דוח מבקר המדינה, פועל משרד התחבורה להרחבת כוח האדם באגף רישוי מסילתי. משרד התחבורה הגיש בקשה לנציבות שירות המדינה, ובקרוב צפויים להתפרסם שלושה מכרזים למשרות בכירות באגף רגולציה מסילתית", לשון התגובה.
שאלת News1 מתי בוצעה, אם בכלל, במשרד התחבורה בדיקה ובקרה של מצב יישום הסכם הבטיחות שנחתם באוגוסט האחרון, נותרה ללא מענה מצד דובר המשרד.