כ-50 שנה לאחר שהופסקה תנועת האניות והסירות בנמל העברי הראשון חוזר נמל תל-אביב לייעודו המקורי. וועדת ההיגוי שהוקמה על ידי חברת
אוצר מפעלי ים, המפעילה את נמל תל-אביב, בראשות יו"ר החברה רו"ח נעמי אנוך, החליטה (יום ג', 14.8.12) להוציא לפועל את תכנית הוועדה הבינמשרדית להשיב את מתחם הנמל לייעודו המקורי ולהחזיר למקום את הפעילות הימית. זאת, לאחר שבימים האחרונים החברה קיבלה לידיה סקר הנדסי מקיף שנערך במהלך השנה האחרונה במכון הישראלי לחקר הנדסה ימית של הטכניון המוכיח היתכנות הנדסית להקמת מעגנה בנמל.
החברה החליטה להתחיל בהליך הסטטוטורי של קבלת אישורי הקמת המעגנה ותגיש בקשה בנושא לוועדה המקומית והמחוזית לתכנון ובנייה של תל-אביב ולולחוף (הוועדה לשמירת הסביבה החופית) ובכלל זה עדכון התב"ע במקום במטרה לאפשר הארכתו של שובר הגלים הקיים בנמל. בחברה מעריכים כי לאור היתרונות הגדולים שיש לאזור כולו בהקמת מעגנה, ולאור העובדה כי נמל תל-אביב הינו המתחם היחיד בארץ שאינו משמש כנמל למרות שכבר יש לו תב"ע מאושרת, יאיצו את ההליכים.
על פי התכנון, במעגנה שתקום בנמל תל-אביב יוכלו לעגון עד 120 כלי שייט באורך של עד 12 מטר (30 רגל). על פי האומדן, הקמת המעגנה צפויה לעמוד על כ-30 מיליון שקל כאשר המימון יגיע מרווחיה של החברה.
נמל תל אביב הוקם בשנת 1936 כנמל העברי הראשון, בעקבות המרד הערבי הגדול והפרעות ביהודי יפו. הנמל תיפקד עד שנת 1965, בעיקר כנמל סחורות, וחדל לתפקד כנמל עם פתיחתו של נמל אשדוד. לפני כעשור שוקם הנמל והפך למקום הבילוי הפופולרי בישראל עם למעלה מ-100,000 מבקרים.
מצוקת עגינה במרכז הארץ
על פי דו"ח
מבקר המדינה, בישראל, ובאזור המרכז בפרט, קיים מחסור גדול של מקומות עגינה לסירות ויאכטות. המרינה בתל-אביב, בקיבולת של 300 מקומות, נמצאת בתפוסה של 110%, המרינה ביפו, בקיבולת של 230 מקומות, נמצאת בקיבולת של 100% וכן המרינה בהרצליה בעלת הקיבולת של 700 מקומות עגינה. כתוצאה מכך, למעלה מ-300 סירות ויאכטות נאלצות לעגון דרך קבע במדינות אחרות באגן הים התיכון.
כחלק ממציאת פתרון למצוקה וכחלק מהשבת הפעילות הימית לנמל תל-אביב, חברת אוצר מפעלי ים הזמינה סקר מקיף מהטכניון במטרה לבחון את ההיתכנות בהקמת מעגנה במקום. על פי הסקר שהושלם בימים האחרונים, ועל פי בדיקות שנערכו בתנאי ים שונים, תכנית הרחבת הנמל יוצרת תנאים נאותים עבור עגינת סירות. על פי תוכנית החברה, באזור המזח הקיים היום תתבצע חפירה שתעמיק את המים במקום ובמקביל יוארך שובר הגלים.
תוצאות הסקר תואמות את בדיקת החלופות שערכה רספ"ן (רשות הספנות) עבור הוועדה הבינמשרדית שהוקמה באוגוסט 2010 ע"י שר התחבורה ישראל כץ (אשר כללה, בין השאר, את נציגי
משרד התחבורה, חנ"י, רספ"ן, עיריית ת"א, רשות החברות הממשלתיות וחברת אוצר מפעלי ים) בין שלושה מתחמים אפשריים להקמת מעגנה חדשה בתל-אביב: נמל תל-אביב, מעגן רידינג ו"המרינה" של חברת אתרים. על פי הבדיקה, הקמת מעגנה בנמל תל-אביב נמצאת במקום הראשון בדירוג הישימות כיוון שהפיתוח הנדרש במקום הינו סביר וזמינות הביצוע היא מיידית.