|
מספר מצומצם של ספקים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
משרד האוצר פרסם (29.11.12) תזכיר חוק ליישום המלצות ועדת קדמי להגברת התחרות בענף המזון. בשל הבחירות, יוכל החוק להתקדם רק לאחר הקמת הממשלה הבאה.
ועדת קדמי, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, קבעה, כי שוק המזון ומוצרי הצריכה נשלט על-ידי מספר מצומצם של ספקים בעלי נתח שוק גדול. בין מקטע האספקה למקטע השיווק מתקיימים שורה של קשרים, הסדרים ונוהגים העלולים לחזק את מעמדם של הגורמים הדומיננטיים בענפים השונים ולהפחית את התחרות בין הספק לבין ספקים מתחרים או הקמעונאי לבין קמעונאים מתחרים.
לאור זאת, מוצע שייאסר על קמעונאי להתערב מול ספק במחיר לצרכן שגובה קמעונאי אחר. כמו-כן ייאסר על ספק או מי מטעמו לסדר את המוצרים בחנויות של קמעונאי גדול ולהתערב מול קמעונאי בעניין המחיר לצרכן שגובה הקמעונאי על מוצר שמספק ספק אחר.
על ספק גדול ייאסר להתערב מול קמעונאי בעניינים הבאים: המחיר לצרכן שגובה הקמעונאי, הקצאת שטח מכירה בשיעור העולה על 30% משטח המכירה המוקצה למוצר או למוצר דומה, רכישת מוצר שמספק אותו הספק בזיקה ליעד רכישות בשיעור העולה על 30% מהיקף רכישות הקמעונאי של אותו מוצר או מוצר דומה ומכירת מוצרים שמספקים ספקים אחרים לקמעונאי.
עוד מוצע לקבוע בחוק, הסדרים שמטרתם קידום והבטחת התחרות בשיווק הקמעונאי ברמה האיזורית. הפרת ההוראות בתחום זה תהיה עבירה פלילית שעונשה שנת מאסר. מוצע להסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים להגדיר איזורי ביקוש המבוססים על איזורים סטטיסטיים הסובבים כל חנות של קמעונאי גדול, וכן קבוצת תחרות עבור כל חנות כזו. קמעונאי גדול המחזיק בנתח של יותר מ-30% מפדיון המכירות בקבוצת התחרות, יהיה חייב לקבל את אישור הממונה לפתיחת חנות נוספת באותו אזור ביקוש.
בנוסף, מוצע להקנות לבית הדין להגבלים עסקיים סמכות להורות לאדם המחזיק בנתח של יותר מ-50% מפדיון המכירות בקבוצת תחרות ויש לו לפחות שלוש חנויות באזור הביקוש הרלוונטי, למכור חנות או חלק ממנה לשם הגברת התחרות ברמה האיזורית, בהתאם להמלצת הממונה. סעיף זה יהיה הוראת שעה לשש שנים.
עוד מוצע לקבוע, כי קמעונאים גדולים יחויבו לפרסם באופן מקוון ושוטף את מחירי כל המוצרים הנמכרים בכל אחד מהסניפים המוחזקים או המופעלים על ידם והקיימים במלאי. הקמעונאים הגדולים יחויבו לפרסם נתונים נוספים על אודות המוצרים הנמכרים בחנויותיהם, כגון תיאור המוצר (כולל כמות ויחידת כמות), סוג המחיר והמבצעים החלים על המוצרים, בהתאם לכללים שיקבעו שרי התמ"ת והאוצר.