חברת חוצה צפון המוחזקת על-ידי קבוצת שיכון ובינוי וקבוצת
אפריקה ישראל הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה לביטול זכייתה של חברת שפיר הנדסה חוצה צפון ישראל במכרז של המדינה להקמה, מימון, תפעול ותחזוקה של הקטעים הצפוניים ב
כביש חוצה ישראל.
עד להכרעה בעתירה מתבקש בית המשפט להשעות את כל ההליכים הקשורים במימוש זכייתה של שפיר במכרז ולהורות על הקפאת הליכי המכרז. בפנייה לביהמ"ש, נאמר כי מדובר בפרויקט תשתיות מורכב שהינו אחד מפרויקטי התשתית הגדולים המבוצעים כיום בישראל,ובמכרז רחב היקף של הקטעים הצפוניים בכביש חוצה ישראל המכונים קטעים 3 ו-7, קטעים אשר יאריכו את נתיב הכביש מיקנעם ועד סומך.
על-פי תנאי המכרז, קטעי הכביש האמורים יוקמו בשיטת BOT לפיה הזוכה יתכנן, יקים, יתפעל ויתחזק את הפרויקט למשך 34 שנים ובסיומן ישיבו לרשות המדינה. הפרויקט כולל בין היתר סלילת כביש באורך כולל של כ-20 ק"מ, כריית 3 מנהרות כפולות שאורכן הכולל כ-5 ק"מ, בניית מחלפים שיחברו את כביש 6 למערך הכבישים האזורי וכן הרחבה ושדרוג של כביש מס' 70 המצוי בתוואי הפרויקט.
לטענת חברת חוצה צפון, שהוקמה לשם השתתפות במכרז וביצוע הפרויקט נשוא המכרז, דין החלטת ועדת המכרזים להתבטל בשל הפגמים הרבים והחמורים שנפלו בהצעת שפיר ובשל הפגמים המהותיים שהתקיימו בהליך המכרזי. לדבריה, בהצעת שפיר נפלו פגמים חמורים המחייבים את פסילתה, וקבלת הצעתה גרמה לפגיעה חמורה בעיקרון השוויון, בהגינות ההליך המכרזי ובטוהר המידות הנדרש בו.
פער בהצעות המחיר
הפגם הראשון עניינו בפגיעה חמורה בשוויון בין המשתתפות במכרז שנגרם כתוצאה מכך שהוועדה אישרה לבקשת שפיר שינויים בדרישות התכנוניות אשר הוגדרו במכרז כ"דרישות חובה" ונמנעה מפרסום שינויים אלה לכלל המשתתפות במכרז.
השינויים האמורים, טוענת העותרת, איפשרו לשפיר להוזיל באופן משמעותי את הצעתה והם היוו גורם משמעותי לפער בהצעות המחיר בינה לבין שפיר.
הפגם השני הנטען עניינו ביתרון בלתי הוגן שהשיגה שפיר באמצעות התנהלות פסולה ואסורה, בכך שנעזרה לצורך הכנת הצעתה במהנדס אשר לפני כן עסק באופן אישי בתכנון התוכניות ההנדסיות של המכרז בעבור ועדת המכרזים, במסגרת עבודתו בחברת התכנון שייעצה לוועדה.
לאחר פרסום תוצאות המכרז נודע לעותרת כי אותו מהנדס עבר לעבוד בחברת התכנון אשר שימשה כעורך ההגשה ומנהל התכנון אצל שפיר וכי הוא אף עבד במסגרת עבודתו אצל מנהל התכנון של שפיר על הצעתה של שפיר למכרז זה.
מקצה שיפורים במקום פסילה
הפגם השלישי, עניינו בכך שהוועדה התירה לשפיר לבצע "מקצה שיפורים" בהצעתה לאחר הגשתה, וכך למרות שהצעת שפיר לא עמדה בתנאי מהותי שנקבע במכרז, התירה הוועדה לשפיר לתקן את הצעתה בדיעבד במקום לפסול אותה על אתר.
הפגם רביעי, עניינו בכך שהוועדה קיבלה את הצעתה של שפיר מבלי שערכה בדיקה כלשהי לעלויות הנמוכות באופן בלתי סביר ששפיר הציגה ביחס לרכיב התפעול של הפרויקט.
לדברי העותרת, הנזק העלול להיגרם לה ולציבור בכללו עקב מימוש תוצאות המכרז חרף הפגמים המהותיים שנפלו בהחלטה על הזוכה במכרז, הינו רב מן הנזק שייגרם אם בכלל למדינה ו/או לשפיר וחברת כביש חוצה ישראל בשל השעיית ביצוע המכרז אם בסופו של יום תידחה העתירה.
הדיון בבקשה לצו ביניים נקבע ליום רביעי השבוע.