אחרי ש"תפר" קווים המיועדים לחרדים בלבד, מבקש
משרד התחבורה לשנות חלק מן התקנות, הנהלים, ההנחיות וההוראות הנוהגות בתחבורה הציבורית באופן שיעדיף את נוסעי התחבורה הציבורית במגזר החרדי על פני יתר הנוסעים בתחבורה הציבורית.
הדברים עולים מתוך מכרז למתן שירותי ייעוץ בנושא תחבורה ציבורית במגזר החרדי שפרסם המשרד, באמצעות חברת עדליא, בו נדרש היועץ שייבחר לכתוב ולעדכן תקנות והנחיות ואף ליזום כתיבת נהלים והנחיות חדשים. לא ברור טיבו של השינוי אותו מבקש משרד התחבורה להנהיג והאם הוא עומד בניגוד לחוק ובניגוד לכללים הנוהגים בתחבורה ציבורית בכל העולם, אולם כבר כעת ידוע שהיועץ יהיה מעורב גם בחקיקה הקשורה לתחבורה ציבורית על-ידי כתיבת חוות דעת, הצעת תיקוני ניסוחים ועוד, כפי הנראה באופן שיהלום את דרישות עסקני המגזר החרדי.
במכרז דומה, שפרסם משרד התחבורה ל
יועץ למגזר הערבי, לא קיימת כוונה כלשהי לשנות את ההוראות הנוהגות בתחבורה הציבורית לגבי מגזר זה, כך שמהמכרז עולה חשש להעדפה פסולה.
טיפול מיוחד לפניות מחרדים
תפקידו של היועץ למגזר החרדי יהיה בין היתר לרכז מידע בנושא שיפורים ושינויים נדרשים וכן ניסוח תשובות וקידום פתרונות תחבורה ציבורית בהתאם לבקשות השונות. בקשות הפונים החרדיים יופרדו מאלה של שאר הציבור, יוכנסו למאגר מידע אחד, ויועברו להתייחסותו של אותו יועץ.
משרד התחבורה מקדם בימים אלה הכנת תוכנית אב לתחבורה ציבורית למגזר החרדי, שמטרתה לאפשר לו להעריך נכונה את צרכי המגזר בטווחים של 5 ו-10 שנים. הציבור החרדי הוא אומנם משתמש כבד בתחבורה הציבורית, אולם תוכנית שכזו לא קיימת לגבי אף מגזר אחר בישראל.
על היועץ, יהיה בין היתר לעסוק בנושאים אותם מבצעים משרדי ממשלה ורשויות אחרות בישראל (הלמ"ס וכדומה). לדוגמה, מעקב שוטף אחר התפתחות הפריסה הגאוגרפית של המגזר החרדי ומגמות המשפיעות על שינויים באורח החיים שלו - לרבות התפשטות האוכלוסייה לשכונות ותיקות ברחבי הארץ, העתקת מקום מושב אדמו"רים, החלטות ופסקי הלכה חשובים שמתקבלים על-ידי ההנהגה הרבנית, שינויים בדפוסי יציאה לעבודה וללימודים, שינויים בדפוסי קצב ילודה, גיל חיתון וכיוצא בזה, בהתפלגות לזרמים ולתתי-הזרמים השונים במגזר החרדי.