לרגל יום האישה הבין לאומי שיחול ב-8 במרס, עולה כי מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נשים נוהגות בטוח יותר מגברים. הנשים, המהוות כמעט מחצית מסך מצבת הנהגים (43%) מעורבות רק ב-11% מסך התאונות הקטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות).
על-פי הנתונים, בשנת 2013 התרחשו 495 תאונות דרכים קטלניות, כאשר רק ב-55 תאונות דרכים היו מעורבות נהגות, לעומת 413 תאונות שבהן היו מעורבים נהגים.
למרות נתונים אלו, התפיסה הסטריאוטיפית לגבי נהיגת נשים עדיין קיימת בקרב האוכלוסייה בישראל. מסקר שערכה עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי 30% מרגישים בטוחים יותר בנסיעה כאשר גבר נוהג ברכב, לעומת 9% בלבד שמרגישים בטוחים יותר כאשר אישה נוהגת.
42% ציינו כי הם מרגישים בטוחים באותה המידה בין אם גבר או אישה נוהגים ואילו 19% ענו כי תחושת הבטיחות שלהם תלויה במי הוא הנהג או הנהגת.
תפישה סטראוטיפית
בקרב הגברים התפישה קיצונית אף יותר: 36% מהגברים מרגישים בטוחים יותר כאשר גבר נוהג לעומת 7% בלבד שמרגישים בטוחים יותר כאשר אישה היא הנהגת. הנשים, לעומתם, מצמצמות את הפער: 24% מהן בוטחות יותר בגברים לעומת 12% שמרגישות בטוחות יותר כשהן בנסיעה עם נהגות.
גם התפישה לגבי איכות הנהיגה היא סטריאוטיפית למדי: 40% מהנשאלים ענו כי גברים הם נהגים טובים יותר ורק 20% השיבו כי נשים הן נהגות טובות יותר. 30% ציינו כי אין הבדל בין השניים.
גם בנתון זה רואים בברור את ההבדל בתפיסה בין הגברים והנשים. 51% מהגברים בטוחים כי הם נהגים טובים יותר מנשים ורק 9% ענו את ההפך. בקרב הנשים לעומת זאת, התפיסה לגבי נשים וגברים היא כמעט זהה: 31% מהן חושבות כי גברים הם נהגים טובים יותר ואילו 29% ענו כי נשים הן נהגות טובות יותר מגברים.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "מדינת ישראל צריכה לעודד כניסה של יותר נשים למערך התחבורה הציבורית. במקביל, צריך להגביר את ההסברה בקרב צעירות אשר יכולות להשפיע על נהגים צעירים ולמתן את הנהיגה שלהם.
לנשים יש חלק משמעותי בנהיגת גברים ולכן יש לעודד את ההסברה לנשים, בעיקר בקרב צעירות, להשפיע ולמתן את התנהגות הנהג. הסברה וחינוך יעודדו נשים לקחת יותר את מפתחות הרכב ולתת לגברים לשבת לידן".
פרויקט הדרייב הנשי
מחקרים מוכיחים כי לנשים יכולת להשפיע באופן חיובי על נהיגתם של גברים וכי ניתן להשתמש בהשפעה הממתנת של נשים על נהיגת גברים, באמצעות העצמת תפקידן כמתנגדות פעילות לנהיגה מסוכנת. לכן, בשנים האחרונות מפעילה עמותת "אור ירוק" בתיכונים ובבסיסי צה"ל את תוכנית "הדרייב הנשי".
התוכנית נועדה לתת מענה לבעיית הבטיחות של נהגים צעירים, בהתבסס על מחקרים אלה. במסגרת זו, הבנות המשתתפות בפרויקט עוברות הדרכה, במהלכה הן רוכשות כלים לחיזוק הדימוי העצמי שלהן ולחיזוק מעמדן החברתי. כתוצאה מההדרכה וההעצמה, ההערכה היא כי הבנות יפעלו על-מנת להשפיע על בנים הנוהגים בצורה פרועה, לשנות את התנהגותם. בסופו של התהליך, המטרה היא שהתנהגות כביש לא אחראית תיחשב התנהגות שאיננה מקובלת מבחינה חברתית בקרב צעירים, ותוביל לשינוי התנהגותי אמיתי הן בקרב נהגים והן בקרב הנוסעים עימם.