|
מיקום התחנה הסופית - במרכז אילת [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
צפונית לאילת ייבנה נמל ימי חדש, שיחובר לקו רכבת מטענים ויהפוך את אילת לגשר יבשתי בין אירופה ואסיה. בנוסף, 18 ק"מ צפונית לאילת, נמצא כרגע בבנייה נמל התעופה הבינלאומי החדש, אשר ישפר את מעמדה של אילת כיעד תיירותי בינלאומי ויהפוך לזמינות את הקרקעות של שדה התעופה המתפנה במרכז העיר. עם פינוי הנמל הימי ונמל התעופה הישן והעתקתם צפונית לאילת, צפוי לגדול באופן משמעותי מספר חדרי המלון שייבנו על הקרקעות שיפונו. כך תהפוך העיר אילת ל"ריביירה של ים-סוף" ולעיר תיירות בינלאומית מובילה. מיזם "השער הדרומי" כולל תעלה בת 4.5 קילומטרים לצפון העיר, שם ייבנה נמל חדשני כולל טרמינל למטענים, שיחבר את אילת ישירות לנמל אשדוד שבים-התיכון. הנמל ישמש כגשר יבשתי לסחורות בין אסיה, אפריקה ואירופה. מיזם זה יאפשר העתקה של הפעילות הנמלית הנוכחית צפונה ורצועה שלמה בת תשעה קילומטרים על חוף ים-סוף תתפנה לצורך פיתוח תיירות וחיזוק מעמדה של אילת כיעד תיירותי בינלאומי מוביל.
|
|
|
|
מועצת העיר אילת, המשמשת כוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, דנה (יום ב', 18.8.17) בעניין הרכבת ואישרה פה אחד את תוואי מסילת הברזל על כל מרכיביה בואכה אילת. אישור המליאה מהווה המלצה להפקדה בוועדה המחוזית, שלאחר אישורה תוכל העירייה להוציא היתרי בנייה לתחנת הרכבת ולספק את האישורים הנדרשים בחוק לסלילת פסי הרכבת. על-פי המלצת המליאה, תיסלל המסילה מעל פני הקרקע עד לאזור התעשיה שחורת ומשם מתחת לפני הקרקע עד לתחנה הסופית באילת, שתמוקם בואכה שדרות התמרים.
תוכנית הרכבת לאילת המתיישבת עם תוכנית "השער הדרומי" שמקדמת העירייה [ראו מסגרת] היא חלק מיישום מדיניות הממשלה להשלמת רשת מסילות הברזל הארצית שאישרה הממשלה ב-2012 ואושרה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התוכנית תאפשר תנועת רכבות מטען וגם רכבות נוסעים, בקו באר שבע-אילת תוך מתן אפשרות לרכבות הנוסעים לפתח מהירות נסיעה שתאפשר זמן נסיעה של כשלוש שעות מתל אביב לאילת.
בדיון נדונו הוראות מפורטות להתווית מסילת הברזל מבאר שבע לאילת וקביעת אזור תחזוקה ותפעול, אזור מטענים, תחנות השׁנאה רכבתיות (תה"רים) ותחנות נוסעים. עוד נדונו קביעת הוראות והטלת הגבלות בנייה ופיתוח בשטחים הגובלים והסמוכים לתוואי המסילה, וכן שינוי תוואי דרכים וזכויות בנייה באזור תפעול המסילה, אזור האחסנה ותחנות הנוסעים. על שולחן הוועדה המקומית עלו גם הוראות באמצעים למזעור מפגעי נוף ומפגעים סביבתיים, וכן קביעת מנגנון למעקב, לפיקוח ולבקרה של התכנון המפורט לביצוע באמצעות צוות מלווה שיוקם במיוחד לצורך יישום הנחיות הוועדה.
כאמור, אישרו חברי המועצה, פה אחד את התכנון המפורט בתנאים ובהתאם לתוכנית מתאר אילת החדשה 270/02/2, אשר הופקדה גם היא לאחרונה בוועדה המחוזית בתנאים. בין התנאים המרכזיים, כפי שהוצעו על-ידי מהנדס העיר, אינג' יוחאי אברני, ואשר אושרו על-ידי חברי המליאה: התווית מסילת רכבת מתחת לפני הקרקע מאזור התעשיה שחורת ועד למרכז העיר אילת, שם תמוקם התחנה הסופית בשדרות התמרים. תכנון נופי המשמר את "נופי בראשית" המאפיינים את תצורות הנוף בעל האופי המדברי בתוואי הרכבת, וכן התאמת התכנון העתידי לריאה הירוקה בשטח השדה המתפנה. עוד הותנה, כי חטיבת השטח בסביבת הטרמינל הקיים תתוכנן על-ידי עיריית אילת מתוך ראייה תכנונית כוללת אשר ממנה תיגזר התוכנית לתחנת הנוסעים.
תכנון קו הרכבת לאילת מקודם על-ידי חברת נתיבי ישראל. שישה משרדי תכנון פעלו במקביל, כל אחד על קטע מסילה של עשרות קילומטרים, במטרה להגיע לשלב הפקדת התוכנית. תוואי מסילת הנוסעים לאילת יהיה באורך של כ-222 ק"מ ואילו מסלול רכבות המשא יהיה באורך של כ-260 ק"מ. על-פי התכנון, יאפשר הקו נסיעת רכבות נוסעים במהירות גבוהה במיוחד וכן נסיעת רכבות משא. לאורכו של הקו יוקמו לפחות 7 תחנות נוסעים, 8 תחנות תפעוליות וארבעה מסופי מטען. על סמך בדיקות מקצועיות, נקבע כי בין תחנות הנוסעים תהיינה באר שבע, דימונה, ספיר, קטורה, יטבתה, שדה התעופה ע"ש רמון ואילת.
ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר כי "הרכבת היא חוליה מרכזית בהגשמת החזון של אילת להיות מטרופולין משגשג של 150 אלף תושבים, שיהווה מנוע צמיחה למשק הישראלי כולו. הרכבת תאפשר לנמל אילת להגדיל פי 4 ויותר את היקף המטענים העוברים דרך ים-סוף אל הים-התיכון".