על-מנת להסיע רכבות במהירות ובבטחה, נדרשת עבודה רבה לתחזוקת המסילות ושמירה על כשירותן. עבודה זו נעשית ברחבי העולם על-ידי קרוניות מדידה ייעודיות, המכילות אמצעים טכנולוגיים, שבאמצעותם ניתן לנטר את מצב המסילה, לאתר פגמים ולתקן אותם בטרם יחמירו. ל
רכבת ישראל קרונית מדידה בת-20 שנים, המספקת נתוני מדידה מ-2 מערכות בלבד, במהירות מקסימלית של 80 קמ"ש.
חברת רכבת ישראל נמצאת במהלך שני העשורים האחרונים בתנופת פיתוח משמעותית ביותר. רשת המסילות גדלה מכ-700 ק"מ בשנת 2002 לכ-1,100 ק"מ כיום. עד סוף העשור עתידים להתווסף עוד כ-300 ק"מ של מסילות (רכבת הנגב, רכבת העמק, רכשת השרון, הקו המהיר לירושלים, בעתיד גם המסילה המזרחית). אורך החיים של הקרונית הוותיקה יחד עם מערכות המחשוב הקיימות דורשים יותר תחזוקה, כאשר המחשבים והתוכנות הינם בעלי יכולת מוגבלת של איסוף ועיבוד נתונים.
שיבושים וליקויים
בכדי לספק מענה לגידול באורך המסילות ולאפשר נסיעה חלקה ובטוחה, רכשה רכבת ישראל קרונית מדידה חדשה, המצוידת במערכות מתקדמות הנמצאות בחזית הטכנולוגית העולמית. הקרונית נקלטה בימים אלו ותחל בקרוב בפעילות שוטפת.
במכרז לייצור ורכישת קרונית בקרת המסילה זכתה חברת PLASSER & THEURER, בעלות של כ-26 מיליון שקל. הקרונית כוללת 8 מערכות מדידה אופטיות ממוחשבות מהמתקדמות בעולם, המשולבות בלייזרים לצד מערכת DGPS והן מספקות אינדיקציה מלאה על שיבושים וליקויים במסילה וסביבתה, כבר בשלביהם הראשוניים.
היכולות המתקדמות של הקרונית החדשה בכל הנוגע לגילוי ואבחון מוקדם של תקלות, מביאות לכך שתיקון המסילה מבוצע בשלב מוקדם ונמנע הצורך בביצוע עבודות מורכבות הפוגעות בשירות לנוסעים. הקרונית מותאמת לעידן החישמול, ומתוכננת כך שבעתיד ניתן יהיה להתקין עליה מערכות מדידה נוספות הדרושות לבדיקת כבלי וציוד החשמול.