שרת המשפטים
איילת שקד מבהירה כי סמכותה של המשנה ליועץ המשפטי,
דינה זילבר, בנושא יישום הדוח למניעת
הדרת נשים מוגבלות אך ורק למוסדות ממשלתיים ואינה חלה על רשויות מקומיות או על אוניברסיטאות. לדבריה, לכל היותר יכולה זילבר להאיר את תשומת הלב של הרשות או של המל"ג כפי שנהגה, ואלה סוברניות להחליט בעצמן. "אני מציעה שגם רשויות מקומיות וגם אוניברסיטאות לא יתפרקו מסמכותן. הסמכות נתונה בידיהן", המליצה שקד.
שקד אמרה את הדברים במליאת הכנסת במסגרת הצעה לסדר היום (יום ד', 16.11.16) שהגיש חבר הכנסת
משה גפני (
יהדות התורה), בנושא: "התערבות הייעוץ המשפטי ומשטרת ישראל באירועי ההקפות השניות ובאירועי תרבות ייחודיים".
"מי הסמיך את המשנה ליועץ המשפטי לקבל החלטות שצריך לקבל המחוקק? האם הכנסת חוקקה משהו? האם היה איזה תהליך? הממשלה קיבלה החלטה? איך מקבלים החלטות מהסוג הזה, שלפי דעתי זו פגיעה בחוק-יסוד:
כבוד האדם וחירותו?", הקשה גפני, והופתע לשמוע שהחלטת ממשלה שכזו אכן התקבלה. השרה שקד השיבה כי כאשר יהדות התורה הייתה באופוזיציה ב-2013 אימץ היועמ"ש לממשלה הקודם
יהודה וינשטיין את המלצות הצוות שמינה, ומינה את זילבר כאחראית ליישום ההמלצות. מאחר שמדובר בעניין של מדיניות - הממשלה קיבלה בשנת 2014 את החלטה מס' 1526, שמאמצת את הדוח. "אתה היום בממשלה. היום אתם בקואליציה", עקצה שקד. "תקרא את הדוח הזה, תקרא את החלטת הממשלה, ואם יש משהו שאתה חושב שצריך לשנות, אז קודם כל כחבר קואליציה אתה בוודאי יכול לעשות את זה".
בהצעה לסדר שהגיש, סיפר ח"כ גפני על כך שביום הזיכרון לשואה ולגבורה ביקשו סטודנטים וסטודנטיות דתיים לקיים אירוע נפרד, וזילבר כתבה למועצה להשכלה גבוהה "יום הזיכרון הוא יום מאחד, ואי-אפשר לעשות הפרדה בין גברים לנשים". גפני כתב לזילבר: "אני מזדהה עם ההוראה שלך, מכיוון שאני סבור שלאדם דתי שומר תורה ומצוות שמקפיד על הפרדה בין גברים לנשים, אסור ללכת למוסדות להשכלה גבוהה. ואת הוכחת את מה שאמרתי כל השנים, שזה נכון". עוד כתב לה, שלכתוב שביום שצריך איחוד אסור לעשות הפרדה בין גברים לנשים, זה מעיד על בורות מוחלטת.
עוד סיפר על פניות דומות שקיבל מסטודנטים וסטודנטיות, שביקשו לקיים אירוע נפרד ביום הסטודנט בירושלים. "מי שמדבר על הדרת נשים פשוט מדבר שטויות. הוא בור ועם
הארץ. מדובר על נושא של צניעות. אנחנו מתחנכים ככה. יש היום גם בציונות הדתית כאלה שמתחנכים. הילדים שלנו לא לומדים עם בנות; כשאנחנו עושים חתונה או ברית-מילה יש הפרדה בין גברים לנשים; בבית-הכנסת יש הפרדה - הפרדה שאצלנו, דרך אגב, בציבור החרדי, הנשים יותר חזקות בזה מאשר הגברים".
גפני האשים את זילבר בפטרונות: "היא לא מבינה מהחיים שלה בעניין של צניעות, והיא לא יכולה לתת הוראות. היא כתבה לי מכתב. הדבר היחיד שהרגיז אותי - היא כתבה באריכות: בפולחן דתי אפשר. לא הבנתי למה בפולחן דתי אפשר. גם כתבתי לה את זה: אם אסור, אז בפולחן דתי ודאי שאסור, מפני שפולחן דתי זה הוראה. מה זה פולחן דתי? מותר או אסור? זה עבירה על החוק? אז עבירה על החוק. אז גם בפולחן דתי אסור. לא רציני. המשפט היחיד שהרגיז אותי במכתב שלה זה שהיא כותבת לי בסוף, והיא מנקדת את זה כדי שאני אדע: כתוב בתורה בספר בראשית: 'ויברא אלוקים את האדם, בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אתם". שאני אדע, כשהקדוש-ברוך-הוא ברא את האדם, הוא ברא זכר ונקבה. לא ידעתי עד המכתב של דינה זילבר. אמרתי לה: מה שאתם עושים ואתם מאפשרים לעשות ברחובות הערים מנשים עם הפרסומות - אילולא אנחנו הכל היה פה פרוץ. אצלנו ההלכה היא שהאדם אוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו. לא ראיתי את זה במקומות אחרים. אני מכיר את הציבור החרדי, אני מכיר גם את הציבור הדתי. אני מציע קצת דרך ארץ כאשר מדברים על הציבור הזה...
"פעילות מכוונת נגד חרדים"
"מה שקורה כאן הופך להיות תהליך שאני, כאדם חרדי - אני אחיה כאן, בעזרת השם, אני לא יוצא מהארץ, אני אוהב את ארץ-ישראל, אני כאן חלק מהעניין - מי מסמיך אותה בדבר כל-כך קריטי של אורח חיים מוחלט? לא רק החרדים, גם בציונות הדתית, יש אפילו פה ושם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות שאומרים: אנחנו חושבים שכך צריך להיות, אבל אני מדבר על אלה שרוצים את זה. אני לא מבקש במקום שבו אומרים האנשים: אנחנו רוצים להיות בלי הפרדה. אז לא... מה התהליך הבא? התהליך הבא, שדינה זילבר תשלח משטרה אם אני עושה - כבר חיתנתי את כל הילדים - חתונה לילד ואני עושה הפרדה בין גברים לנשים, היא תשלח משטרה לעצור אותי. למה לא? זה לא פולחן דתי. אני עושה מסיבת יום הולדת לאשתי, ואנחנו מזמינים משפחה מורחבת, עושים הפרדה בין גברים לנשים, היא תשלח את השב"כ כדי לעצור אותי. אני רוצה להבין לאן אנחנו הולכים. לאן? תגידו את האמת. שלא נחיה כאן? תגידו. אנחנו לא נשנה את אורחות החיים".
גפני האשים את דינה זילבר בכך שכל פעילותה נגד הדרת נשים מכוונת נגד החרדים. הוא הציג מודעה של שירות התעסוקה בוואדי-ג'וז, בה נכתב שקבלת קהל לגברים נעשית בימים ב' ו-ה', ולנשים ימים אחרים. "אם אישה בוואדי-ג'וז רוצה לבוא בימים האלה שיש שם גברים, השומר לא נותן לה להיכנס. ולכן דינה זילבר לא מתכוונת להפרדה בין גברים לנשים, היא לא מתכוונת לעשות פה אורח חיים נורמלי לפי דעתה, שאני חולק עליה. היא מתכוונת נגדנו. ביום שיש אחדות בעם צריך לאפשר לכולם להיות, ולא לגרום לכך שאדם שמקפיד על הפרדה בגלל צניעות או אישה שמקפידה על הפרדה לא תוכל לבוא".
"כפייה חילונית לא פחות גרועה"
ח"כ
יהודה גליק (ליכוד) פנה לשרה שקד: "אני אדם אורתודוקסי, אבל יצאתי להגנת הנשים שמניחות תפילין בכותל כי חשבתי שאסור לנו לכפות את עמדתנו עליהן; יצאתי למען מצעד הגאווה למרות שאני מתנגד לו, כי חשבתי שאסור לנו לכפות. הכפייה נגד אוכלוסייה חרדית שרוצה לנהוג - כפייה חילונית היא לא פחות גרועה. ולבטל את האירוע הזה בתל אביב היה פשע, אבל עם זאת, עשיתי שירות למען הגברת זילבר, אני מבקש שתעדכני אותה. באירועי הסיגד רק אתיופים שרים, בתימניאדה רק תימנים, במופע של קווין ואדם למברט בתל אביב רק גברים שרו. באזכרה של
יצחק רבין השבוע שר רק זמר, בלוויה של
שמעון פרס רק זמר. כל המואזינים בכל הארץ הם רק גברים. אגב, גם בכנסת יש שירותים נפרדים לגברים ולנשים, ולא נותנים לנשים להיכנס לשירותי גברים, וגם בבית הכנסת פה יש הפרדה. גבירתי, אני מבקש לא להיכנס ולכפות כפייה חילונית על הציבור החרדי, כי זה יחזור אלינו כבומרנג".
דעה הפוכה השמיעה ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (
המחנה הציוני): "אני מכבדת את הציבור החרדי, חבר הכנסת גפני, אני רק, באמת-באמת, מתחננת שגם אתם תכבדו את הציבור החילוני. יש מרחב ציבורי במדינת ישראל. יכול להיות שהאוניברסיטה היא לא מרחב ציבורי, אבל כיכר רבין, או כיכר מלכי ישראל לשעבר, בתל אביב, עונה על ההגדרה מרחב ציבורי, ובסופו של דבר - אני חושבת שחשוב שהזכויות שלכם יישמרו, אני חושבת שאם כבר, אנחנו צריכים להיזהר מכפייה הפוכה".
שרת המשפטים סיכמה את עמדתה: "היועץ המשפטי לממשלה בהחלט יכול להנחות משרדי ממשלה. צריך לבדוק כל עניין לגופו - לשם מה קיימת ההפרדה, באיזו צורה היא קיימת, האם יש שוויון בין גברים לנשים. אני חושבת שאפשר למצוא את האיזון המתאים בין באמת כיבוד נשים ואי-הדרתן, לבין העובדה שחרדים ודתיים יוכלו לחיות לפי אמונתם ולפי תפישת עולמם".