הממונה על התחרות הודיעה לפני מספר ימים לחברת מטרו מוטור שיווק (1981) בע"מ (מטרו מוטור) ולחברת Yamaha Motor Europe N.V. (ימאהה) כי ההסכם ליבוא כלי רכב ארבעה-גלגליים מסוג רכבים תפעוליים וטרקטורונים מתוצרת ימאהה על-ידי מטרו מוטור, הוא הסדר כובל העלול לפגוע בתחרות.
מטרו מוטור היא יבואנית ומפיצה של רכב דו-גלגלי (אופנועים וקטנועים) רכבים תפעוליים וטרקטורונים, וכן רכבי שטח, טרקטורי משא, כלי רכב דו-גלגליים ועוד. בין היתר מייבאת מטרו מוטור את המותגים קוואסקי, מרשל, איזיגו, ארקטיק קאט, אקסס,
סאן יאנג. ימאהה היא יצרנית של אופנועים, רכבים תפעוליים, טרקטורונים, רכבי שטח, טרקטורי משא, ועוד.
על-פי הסכם בין הצדדים, שעדיין לא יושם בפועל ואשר בו עוסקת קביעת הממונה, מטרו מוטור מונתה כיבואנית ומשווקת בישראל של רכבים תפעוליים, טרקטורונים וכלי רכב נוספים המיוצרים על-ידי ימאהה.
אולם עוד קודם להסדר שבין ימאהה לבין מטרו מוטור ייבאה מטרו מוטור רכבים תפעוליים וטרקטורונים של יצרנים נוספים ואחזה בנתחי שוק משמעותיים ביבוא ובשיווק של רכבים אלה. "הפיכתה של מטרו מוטור ליבואנית ומשווקת של רכבים תפעוליים וטרקטורונים גם מתוצרת ימאהה הייתה הופכת את מטרו מוטור לגורם דומיננטי בסגמנטים אלה; הייתה מפחיתה את כמות המשווקים של רכבים מסוג זה; הייתה עלולה לפגוע בתחרות שבין ימאהה לבין יצרנים אחרים המשווקים על-ידי מטרו מוטור והייתה עלולה לייצר למטרו מוטור כוח שוק כלפי צרכני רכבים אלה", נמסר מרשות התחרות.
עוד נמסר מרשות התחרות כי בתחום הרכבים התפעוליים היה הצירוף של ימאהה לרכבים התפעוליים שכבר מיובאים ומשווקים על-ידי מטרו מוטור מעניק למטרו מוטור נתח שוק של מעל 70% בתחום הרכבים התפעוליים, כאשר נתח השוק ברכבים תפעוליים עם מנוע בנזין עולה על 90%, והיה מותיר אותה עם מתחרה משמעותי אחד בלבד. בתחום הטרקטורונים היה הנתח המצרפי של מותגי ימאהה ומותגים שמשווקים על-ידי מטרו מוטור בסביבות ה- 50%.
"חיזוק מעמדה הדומיננטי של מטרו מוטור היה צפוי לאפשר לה להעלות את מחירי המוצרים המיובאים על ידה או להפחית את איכות השירות הניתן ללקוחותיה. חשש נוסף שמעלה ההסדר הוא השפעתו על תמריצי היצרנים שאת מוצריהם משווקת מטרו מוטור, להתחרות זה בזה. הפצת מספר יצרנים על-ידי יבואן אחד מפחיתה את התחרות ביניהם. בשל החשש לפגיעה בתחרות כתוצאה מההסדר קבעה הממונה כי ההסכם בין ימאהה למטרו מוטור הוא הסדר כובל", לשון הודעת הרשות.
מחברת מטרו מוטור נטען בתגובה כי עמדת רשות התחרות חסרת בסיס ולוקה בכשלים משפטיים וכלכליים רבים. "מטרו בוחנת את עמדת הרשות לעומקה ונערכת להגשת ערר לבית הדין לתחרות בנוגע לעמדה שגויה זו", לשון התגובה.