קבוצת קרסו, המייבאת לישראל רכבי ניסאן, רנו, אינפיניטי ודאצ'יה, סיימה את הרבעון הראשון של השנה ברווח נקי של 126.4 מיליון שקל - זינוק של 109% לעומת רווחי אשתקד שעמדו על 60.7 מיליון שקל.
הרווח הנקי זינק למרות שההכנסות של החברה ירדו בשיעור של 17% ועמדו על 898.7 מיליון שקל, לעומת 1.08 מיליארד שקל אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מירידה של 44.9% במכירות מכוניות חדשות - 3,084 מכוניות ברבעון הראשון של השנה לעומת 5,605 מכוניות ברבעון המקביל אשתקד.
הירידה במכירות מיוחסת למחסור העולמי במוליכים למחצה, המשמשים לייצור רכיבים אלקטרוניים עבור תעשיית הרכב, אשר הוביל לירידה בהיקפי הייצור והמכירות של כלי רכב על-ידי יצרני כלי הרכב בעולם. כמו-כן, לאחרונה הודיעו לחברה חלק מיצרני הרכב על עיכובים בשרשרת האספקה לייצור כלי רכב וזאת כתוצאה מהשפעה מצרפית של משבר הקורונה, זמינות חומרי גלם, תעבורה ימית ואחרים.
"נוסף לכך, להערכת החברה, למלחמה בין רוסיה לאוקראינה יש השפעה שלילית נוספת על המחסור במוליכים למחצה ורכיבים נוספים המשמשים לייצור כלי רכב", נכתב בהודעה שנמסרה (יום ב', 30.5.22) לבורסה. הסיבה לכך היא העובדה שרוסיה ואוקראינה הינן ספקיות חומרי גלם וחלפים המשמשים את תעשיית הרכב ואת יצרני הרכב עמם קשורה החברה.
"מצב המלחמה לא מאפשר יצוא סדיר ממדינות אלה, הן בשל ההשבתה המעשית של המשק באוקראינה והן בשל הסנקציות שהוטלו על רוסיה. כתוצאה מהירידה בהיקפי הייצור של כלי הרכב, חלה ירידה בכמות הקצאות הייצור לחברה של כלי רכב מתוצרים המשווקים על-ידי החברה. למועד הדוח כמות ומגוון כלי הרכב במלאי החברה נמוכים ביחס לכמות ומגוון כלי הרכב המוחזקים על ידה בדרך כלל", נכתב בהודעה.
להערכת קבוצת קרסו, ככל שמגבלות הייצור והאספקה כאמור תמשכנה גם בשנת 2022, הן עלולות להביא לירידה בעומק מלאי כלי הרכב בשנת 2022 ובהתאם לצמצום של היקף המכירות של מגזר הרכב. כמו-כן, מחסור במלאי כלי רכב חדשים של החברה ושל יבואני רכב נוספים עלול לגרום לקיטון במלאי כלי רכב חדשים במגזר הליסינג ומסירתם ללקוחות ובהתאם לכך אף לצמצם את היקף עסקות מכירת כלי רכב משומשים. "החברה פועלת על-מנת לצמצם את השפעת המחסור במוליכים למחצה על פעילותה", לשון ההודעה.